Spänningsdubblare (DC-DC)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har klurat på en enkel spänningsdubblare av ett 9V-batteri.

Jag fattar inte mycket av min egen krets, speciellt inte multivibratorn, men nån kanske kan vägleda mig för svänger, det gör den (min spisblinkare, KSB, bevisar det).

Jag har alltså tagit min KSB och skruvat upp frekvensen rejält för att hamna utanför det hörbara området sen har jag hängt på en switch-trissa som, när den bryter, får L att inducera en "stor" spänning, denna spänning har jag sedan tänkt att brutalt begränsa till 9V mha en (kraftig) zener, på så sätt får jag med lämpligt val av L och C dubbel matningsspänning ut, tror jag :)

Detta alltså teoretisk, men hur blir det i praktiken?

Ett litet eventuellt problem jag ser är att T2 klampas till Vbe(T3) men behöver T2's kollektor verkligen gå speciellt högt i spänning?

Kollektormotstånden R1 och R4 förstår jag inte heller men det verkar ha nåt med att C1 och C2 skall hinna "bakladdas" innan dom "framladdas" att göra, helt klart är i alla fall att R1&4 kan vara små (ty min KSB drev en lysdiod med ena trissan).

Tänk att jag inte fattar en sån enkel krets som en multivibrator med endast två trissor :D

MVH/Roger
PS
Behövs D2 förresten?

Eftersom det är spolens magnetiska energi jag begränsar med D3 så snor jag ingen energi från batteriet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett stort problem kommer ju att uppstå direkt. När du slår till transistorn så kommer ju matningsspänningen att kortslutas mot jord genom zenerdioden eftersom att den blir framspänd.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu då :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av Magnus_K »

Tjenare rogerk8!

Kan du förklara varför det skulle vara bättre med en 9,1V zener som du lagt den jämfört med en 18V zener över C?
Menar alltså inte att det senare är bättre, jag förstår bara inte funktionen av zenern som den ligger nu. Kommer C någonsin lyckas "steppas upp" till 18V?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska du ha mycket ström?
Ofta kan man köra en CMOS inverterare som oscillator och en diod/kondensator-stege. Eller mata en sådan stege från en 555. Fast du vill kanske lära av ett gäng egna misstag själv ... :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, jag ska ha lite ström ser du.

Just nu drivs en 4 Ohms-högtalare (batteridrift för min KGA) av 9V, grovt räknat har man väl då en uteffekt om max 4,5^2/2/4=2,5W men nu vill jag alltså fyrdubbla den effekten (läs dubbel matningsspänning) och då går sqrt(10/4)=1,6A.

Det du syftar till har ett fint namn, som du säkert känner till, dvs en Cocroft-Walton Generator, jag nyttjar faktiskt sådana i ett av mina allra första RIAA-steg som du kanske sett dvs dom som består av ett par uppochnervända makrillburkar, där stegade jag upp 12VAC till c.a 150VDC men som sagt, jag drog ingen ström (<1mA) och det är där problemet är.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av Spisblinkaren »

Magnus_K skrev:Tjenare rogerk8!

Kan du förklara varför det skulle vara bättre med en 9,1V zener som du lagt den jämfört med en 18V zener över C?
Menar alltså inte att det senare är bättre, jag förstår bara inte funktionen av zenern som den ligger nu. Kommer C någonsin lyckas "steppas upp" till 18V?
Tjenare Magnus_K!

Den där biten tycker jag att jag löst lite klurigt dvs om du lägger zener-dioden över kondingen kommer all ström som går genom zenern vara en förlust från batteriet då spolen bara inducerar en spänning men om man sätter zenern över spolen istället då är det bara spolens inducerade energi som går förlorad dvs ingen ström dras från batteriet.

Observera att detta bara är vad jag tror men jag blev rätt nöjd med mig själv på min dagliga bussresa när jag trodde mig kommit på nåt :)

Fasen vad jag tänker bra när jag åker buss :D

MVH/Roger
PS
Eftersom spolens inducerade spänning ligger i serie med batteriet så adderas batteriets spänning med spolens spänning.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av persika »

Dålig verkningsgrad med zenerdiod. Bättre med nån form av aktiv reglering.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av Magnus_K »

Tackar för förklaringen Roger!
Testade att simulera kretsen och när jag till slut fick multivibratorn att oscillera (pga att jag från början bara nyttjade ideala komponenter) så ser det ut som att den trycker på ganska bra, men med så hög belastning som du pratar om så orkar den inte med.

Det är i alla fall vad jag fick fram, vilket inte säger så mycket :wink:
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 584
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av Synesthesia »

Det går lika bra att hoppa över D3b och koppla zenerdiodens katod till D1's katod istället.

Oscillatordelen: T3 kommer lasta ner oscillatorn ganska mycket, du borde sätta antingen ett basmotstånd i serie med T3's bas, eller koppla T3's bas till T2's emitter (istället för att koppla T2's emitter direkt till GND) och med ett bas-emitter motstånd på några kΩ på T3.
Om du föredrar varianten att driva T3 från T2's kollektor skulle du kunna vända upp-och-ner på hela oscillatorkopplingen så T1 och T2 blir PNP istället, då kommer oscillatorn orka driva mer (men glöm inte basmotståndet före T3).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hade jag varit hemma kunde jag erbjuda dig en DC/DC-omvandlare för en billig peng. Det finns ju sådana där kompakta som ger 2-5A utan att svikta.
Du behöver ju ström ...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av Icecap »

Självklart kan den fungera. Men jag antar att det återigen är en simuleringsgrej för designen är uselt.

Det finns dock aktivt reglerande step-up PWM-kretsar att använda, gör det istället.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av Spisblinkaren »

Synesthesia skrev:Det går lika bra att hoppa över D3b och koppla zenerdiodens katod till D1's katod istället.

Oscillatordelen: T3 kommer lasta ner oscillatorn ganska mycket, du borde sätta antingen ett basmotstånd i serie med T3's bas, eller koppla T3's bas till T2's emitter (istället för att koppla T2's emitter direkt till GND) och med ett bas-emitter motstånd på några kΩ på T3.
Om du föredrar varianten att driva T3 från T2's kollektor skulle du kunna vända upp-och-ner på hela oscillatorkopplingen så T1 och T2 blir PNP istället, då kommer oscillatorn orka driva mer (men glöm inte basmotståndet före T3).
Hej Synesthesia!

Du är nån som uppenbarligen fattar vad jag vill göra dvs att få min krets att fungera, du fattar det så väl att du guidar mig till att förbättra den (utan att referera till färdiga IC istället).

Jag älskar sånt!

Jag är mycket intresserad av diskret elektronik (även om jag inte kan så mycket) och håller helst på med rena transistorkonstruktioner när det går.

MVH/Roger
PS
Icecap och soundbrigade må förlåta mig men jag är inte intresserad av specialkretsar, trodde det var uppenbart vid det här laget ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av Spisblinkaren »

Magnus_K skrev:Tackar för förklaringen Roger!
Testade att simulera kretsen och när jag till slut fick multivibratorn att oscillera (pga att jag från början bara nyttjade ideala komponenter) så ser det ut som att den trycker på ganska bra, men med så hög belastning som du pratar om så orkar den inte med.

Det är i alla fall vad jag fick fram, vilket inte säger så mycket :wink:
Tack Magnus_K för att du försökte!

Denna enhet är dock inte färdigdesignad, det är bara ett första utkast.

Nu ska jag ta tag i Synesthesia's förbättringsförslag :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Spänningsdubblare (DC-DC)

Inlägg av Icecap »

Jo, din ointresse av vettiga konstruktioner är lysande klar.

Men det betyder inte att du behöver att göra det så dumt som denna konstruktion, det gå att bygga en vettig step-up switch med diskrete komponenter! Men det är ju ganska tydligt att din horisont går vid astabil multivibrator och på det vis kommer du ingenvart.

Felet med denna konstruktion är spilleffekten, speciellt då du ämnar att dra lite ström.
Skriv svar