Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18395
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av 4kTRB »

Om du använder en equalizer så kanske du kan få fram en
kurva som ger ett önskat ljud. Sedan försöka översätta det
till ett passivt filter vilket kanske då kräver en del tänk
och experiment.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av MiaM »

Equalizer är en vettig idé, sådana kan man emellanåt hitta för en hundring eller två på loppisar om man dammsuger ofta nog. (Har köpt en Yamaha "mekanisk" 2*10band grafisk, en Technics parametrisk+trams-dsp-sak och en Kenwood grafisk/parametrisk DSP-sak på Myrorna i Örebro för nån hundring eller två per styck under det senaste cirka ett och halvt året).

Om förstärkaren har tape-uttag med monitorfunktion så kan EQ:n sitta där, och aktiveras då med fjärrkontrollens tape-knapp (om förstärkaren har fjärrkontroll), så behövs ingen fjärrkontroll på EQ:n för att slå av/på dess verkan.

Om tape-uttag saknas så kan EQ:n sitta mellan tv/playstation och förstärkare, medan t.ex. CD-spelare går rakt in i förstärkaren. Då går det att slå av och på EQ-verkan för tv/tv-spel medan den alltid är avstängd för ravemusiken.

Allmänt så är en eq "bra att ha". Med en EQ tillfälligt inkopplad kan ni prova fram ungefär vilken kurva på ett filter som är önskvärt, och sen tillverka ett fast filter, kanske som man konstruerar en grafisk EQ fast med ett enda band och kanske bara dämpfunktion på det bandet.

Men egentligen så är det nog ännu bättre att köra ljudet genom nåt slags realtids-EQ-program i en dator för att ratta fram önskvärd kurva. Då får ni dels bättre justermöjligheter (inga fast bestämda filterfrekvenser å sånt) och dels får ni ut den kurva som filtreringen verkligen har och inte vad reglagen med halvluddiga skalor verkar indikera. (Förvisso går det att efteråt mäta upp frekvensgången på en viss inställning på en fysisk EQ, men då ska man t.ex. vara säker på att inte rubba reglagen medan man flyttar EQ:n från lyssningsrummet till mätplatsen om en nu inte har mätgrejer på plats å så).

En annan variant är att flytta högtalarna. Bort från hörn, bort från bakvägg, upp från golvet, så minskar basen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av Spisblinkaren »

Statusuppdatering :)

Min väninna har nu provat två saker:
1) Sockor i de dubbla basreflexportarna
2) Mitt HP-filter som skär vid 100Hz (omm 8 Ohm).

Hon upplevde att sockorna mycket riktigt dämpade basen men inte tillräckligt, däremot var hon väldigt nöjd över min chansning till HP-filter och den bas hon då fick.

Jag kommer således göra ett till filter (2st 470uF/63V back-to-back).

Mer tur än skicklighet ;)

MVH/Roger
Skriv svar