Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har en bekant som önskar minska basen i hennes gigantiska högtalare.

Hon har inte lyckats ta reda på impedansen men jag gissar 8 Ohm.

Preliminärt har jag tänkt skära vid 100Hz och 6dB/oktav men det kan vara lite tidigt.

I vilket fall är detta min fråga:

Kan jag ens sätta en konding i serie med högtalaren?

Det lilla jag vet om högtalare och förstärkeri är ju att det finns nåt som kallas dämpfaktor.

Så vad händer med den när HP-filtret börjar dämpa, jo den blir ju mer och mer kass.

Frågan är om hon kommer märka fladdret i basen eller inte.

Jag tror dock det så jag funderar på en "dämpfaktor-spole" i parallell med hgt-terminalerna.

Värdet på den är dock lite osäker då, om man bryter samtidigt, så är ju högtalarens impedans 8 Ohm samtidigt som total impedans (8//XL) blir lägre eller tom hälften (4 Ohm) om jag designar spolen för 8 Ohm.

Men kanske man kan sätta en ganska liten spole med säg 32 Ohm vid brytfrekvensen för då är netto inimpedans 32//8 vid brytfrekvensen samtidigt som kopparn (i spolen) sitter där och ger dämpfaktor.

Kanske jag kan ha en ännu mindre spole där, bara så att jag har en DC-resistans där i princip?

Kanske kan ta nästan vad som helst.

Samtidigt, jag vill ju inte att frekvenser en bit över brytfrekvensen ska orsaka kortslutning i högtalaren :D

Men med en enda konding i serie, som jag först tänkte, så kommer dämpfaktorn blir succesivt sämre för lägre frekvenser.

Eller blir den det?

ESR:et i bipolära kondingar är litet, svaret på en transient och den ström basen dynamiskt ger i från sig när konen vill stanna propagerar ju igenom kondingen oavsett reaktans.

Det här blev ingen bra tråd :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av lillahuset »

Varför inte bara föreslå att dra ner baskontrollen?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av Spisblinkaren »

Din fåntratt :D
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av PeterH »

Varför inte bara byta till mindre högtalare, det brukar dessutom vara önskvärt hos det motsatta könet i alla fall... :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är inte svar på frågan.

Hon vill gärna ha kvar sina högtalare för när hon spelar typ rave/house eller nåt, så trivs hon men när hon bara vill spela Playstation så trivs hon inte.

Och ja, hon har självklart dragit ner baskontrollen till ett minimum, sagt det flera gånger.

Högtalarna är f.ö stora som hus, har inte tagit reda på märke eller modell men det står inget bakpå påstår hon, inte ens impedans.

Högtalarna har dubbla basar vilket kan innebära en "passiv" slavbas men den har också ett par basreflex-portar (hon berättar gärna hur det blåser där).

Hon köpte högtalarna för att trumfa sina bröder när det gäller bas.

Med hennes beskrivning av högtalarna så pekar allt på rätt låg basgång där dom kanske inte ens är "raka".

Jag tror att jag bara kan sätta en konding i serie (utan att sabba dämpfaktorn) och bryta runt 100Hz, vad tror ni?

MVH/Roger
PS
Det är klart hon kan byta till nåt mindre men dels tror jag hon gillar dessa av nostalgiska skäl, dels tror jag hon inte är så rik.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av grym »

kan man komma åt signalvägen innan förstärkaren hadde jag absolut satt filtret där istället

ska man ha ett filter mellan förstärkare och högtalare kan man ju även göra lite fulingar, ex konding för brytning vid 100 hz, och sedan ett motstånd parallellt med kondingen, där man sättter hur mycket det dämpar som mest
på det sättet kan man göra en hel del, och en strömbrytare kan koppla för allt smidigt
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har varit på na litegrann om en eventuell bygel där bak som separerar för och slutsteg men hon har inte sett nån, tack för tipset förresten för tänk vad enkelt ett litet RC-filter hade varit :)

Jag tycker också ditt tips om ett motstånd över kondingen är bra, den behöver ju inte dämpa jättemycket så kanske tom 15 Ohm (-10dB@8R) duger.

Om jag förstår dig rätt så anser du i alla fall att en konding i serie med högtalaren kan funka (dvs påverkar inte dämpfaktorn så att allt under brytfrekvensen får basen att fladdra).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av grym »

beror på högtalaren, jag föredrar hornhögtalare med bra dämpning av elementen
men du kan ju även dämpa så att man inför ett motstånd i serie och ett parallet med elementet, så man minskar inpendansen totalt

det är inte så svårt att prova, så fram med kondingar och motstånd och testa vid högtalaren
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av lillahuset »

Horn. :tumupp: Underbara transienter. Inget sladder.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av Spisblinkaren »

grym skrev:beror på högtalaren, jag föredrar hornhögtalare med bra dämpning av elementen
men du kan ju även dämpa så att man inför ett motstånd i serie och ett parallet med elementet, så man minskar inpendansen totalt

det är inte så svårt att prova, så fram med kondingar och motstånd och testa vid högtalaren
Verkar inte riktigt som trådtiteln går fram, högtalaren är alltså kommersiellt färdigbyggd så jag kommer inte åt några element.

Samtidigt byggde jag för länge sedan ett par kvartsvågspipor bestyckade med Coral Beta 8, lät kanon och var sanslöst lättdrivna, dock tröttnade jag på att diskantbilden ändrade sig om man bara så flyttade örat 1cm, byggde sedan om samma låda till ett trevägssystem istället (Infinity Emit diskant, Infinity Polydome mellanregister och Dynaudio 8" Polypropylenbas).

Jag har fått mycket beröm av oberoende personer för det systemet må ni tro.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av grym »

missförstånd, prova med lite motstånd och kondingar mellan högtalarlåddan och förstärkaren
för test kan man nyttja små motstånd och elektrolytkondingar
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av superx »

Prova att stoppa i strumpor i basporten. Funkade superbra på en polares stora högtalare som hade för mycket fladderbas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket nästan löjligt enkelt förslag, tack superx!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mycket av det basmuller som hörs från megawatthögtalare från SOPA och Elfjanten försågs med akustiska filter som gav högtalarna pucklar vid 80-100 Hz, vilket då upplevdes som avgrundsbas. Lägg därtill sladdriga element och förstärkeri med noll kontroll av lasten.
Har man sådana högtalare krävs det nog lite mer än spole att fixa till det hela, kanske en sugkrets som jämnar till en idiotisk impedanskurva.
Sätter man filterkomponenter till högtalaren skär man ju ALLT under del ingsfrekvense och så vill man väl inte ha det riktigt.
Som någon skrev, ratta ner basen eller aktivera rumblefiltret. Här har du stora effekter att hantera varför en dämpsats kanske yrkar på motstånd på minst lika stor effekt som förstärkaren kan mata ut kontinuerligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Basfilter för färdigbyggd högtalare?

Inlägg av Spisblinkaren »

:rofl
Skriv svar