Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har bestämt mig för att bygga en ny variant av min hörlursförstärkare, KHA.

Kom på att jag egentligen mest måste byta likriktarrör för att få det att funka.

Mina kära EB91 klarar nämligen max 9mA, nu behöver jag 50mA totalt (för 2X5 mW ut i 16 Ohm).

Byter alltså till 6X4 istället.

Sen har jag ett annat problem som jag inte ens vet om det är nåt problem men summa VA blir runt 18 för min 10VA's trafo, här tänker jag dock att min koppling är speciell och VA't är fördelat på 10VA hos primären och <8VA hos ena sekundären.

Frågan är alltså om detta går med en 10VA-trafo?

Jag är inte helt rådvill för likriktarröret är indirekt upphettat och jag har precis lärt mig att heater kan drivas från låg DC-potential utan problem.

Jag skulle alltså kunna driva heatern direkt från min väggvårta (20VA) och på så sätt få ner VA't för trafon till ganska precis 10VA som den max tål.

Men behöver jag det?

När jag känner på mina andra förstegs trafo så är dom knappt ljumna samtidigt som strömmen är nästan en femtedel...

Vad tycker ni jag ska göra?

MVH/Roger
PS
Och hjälp mig snälla med att få bort den här jobbiga fonten, råkade nämligen trycka ctrl-alt nåt och nu har jag en font jag fullständigt hatar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 17 april 2016, 21:24:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror jag gillar den här varianten bättre.

Problemet är egentligen utgångskondensatorn som blir gigantisk vid 100V.

Samtidigt behöver minst 20mA gå så att utgången kan svänga negativt i klass A.

Och när 20mA går så krävs det inte så många volt över trissan för att effekten ska överstiga 1W som jag räknat ut att TO126 tål (Rja~120).

Här hittade jag dock ett trick, filtermotståndet i kollektorkretsen kan nyttjas för att minska Vce, så nu är det inte så många volt över trissan.

Med trissan preliminärt inställd för 20mA har man en Ib på max 0,4mA, detta kan nyttjas för att sänka potentialen mellan de båda 10k-motstånden som dämpar signalen lämpligt.

Undrar dock hur stor variation det är i dessa hfe>50 från trissa till trissa?

Klart är att om hfe är större så blir tappet över 180k mindre och därmed lite varning för spänningståligheten hos utgångskondingen.

MVH/Roger
PS
Undrar vad jag får för bandbredd :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär har jag bestämt mig för att göra.

Skippar alltså likriktarrörets glödmatning via trafon (10VA) och drar den istället direkt från väggvårtan (20VA).

Jag tror det hade kunnat funka ändå men jag vill inte chansa.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av lillahuset »

Som farsan brukade säga, "ursäkta en ynglings fråga", men varför blandar du rör och transistorer? Jo visst, det är helt OK men vad tillför röret med allt extra strul?
Varför inte rent rör eller rent germanium eller rent kisel? Jag bara undrar. Har inga åsikter, bara fördomar. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant fråga.

Jag har flera anledningar. Dels blir enheten rätt liten och kompakt med bara ett litet likriktarrör och en dubbeltriod dvs det har en estetisk betydelse, sen gillar jag rör och tycker inte alls det är någon komplikation snarare tvärtom (speciellt om man gillar att bygga i luften vilket jag alltid kommer att göra när det gäller rör) slutligen påverkar en emitterföljare inte signalen ett skit. För hur skulle den kunna göra det? Jag menar, dess utgångsimpedans är absolut max 100 Ohm. Du driver sen laster som är minst 10k Ohm. Trissans utgångsimpedans utgör då 1%. All eventuell distorsion hos trissan är sen mycket små delar av dessa 1%, eller hur? Så du är nere på ppm över hur mycket trissan ens kan påverka signalen. I gengäld får du en impedanstransformering där kabelkapacitanser blir trivialt att driva.

Nej, jag tycker nog snarare att trissor och rör borde blandas ännu mer!

De är helt olika världar men varför inte nyttja det dom är bäst på och kombinera det?

MVH/Roger
PS
En hörlursförstärkare med enbart rör är en ganska tillkrånglad och otymplig sak.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av lillahuset »

OK, jag bara undrade.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu knåpat ihop chassit.

Fick ta till min Cocraft slipmaskin och lite 80-papper för jag spikade lite snett :)

Annars blev det bra.

Nu tänker jag faktiskt måla denna enhet i min favoritfärg (koboltblå) mycket för att mina rena fernissade trävarianter har fått ryktet "hemmabygge" av bekanta.

Så när dom ändå är "hemmabyggda" varför inte löpa linan ända ut :D

MVH/Roger
PS
Fast det blir bets i så fall och detta för att behålla trästrukturen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag lackat första lagret av tre på min enklare KHA.

På lördag kan jag börja montera de mekaniska komponenterna (har nämligen märkt att 2 dygn krävs för att båtfernissan skall torka).

Jag kunde dock inte få tag i mina kära BF469 utan fick, efter detektivarbete, byta till BF471 som faktiskt inte skiljer mer än map max spänning (märkligt hur man då kan tillverka en trissa som har exakt samma data men för en lägre spänning :D ).

Köpte hela hans utgående lager dvs 73st :D

Sen ska det bli spännande att se vad jag får för transkonduktans (gm) vid 20mA och därmed utgångsimpedans (1/gm) som emitterföljare, är vagt skeptisk till att utgångsimpedansen blir lägre än ett Ohm (gm=Ic[mA]/25 S för småsignaltransistorer sägs det men detta är en TO126...).

Sen ska det bli skoj att nyttja mitt gamla favoritlikriktarrör 6X4 pga den högre strömmen (EB91 tål bara 9mA).

MVH/Roger
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Tekko »

Jag hade nog använt en konstantströmskälla ist för en resistor i utgångssteget.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av MiaM »

Eftersom det endast behövs konstanstström AC-mässigt medan det DC-mässigt lika gärna kan vara ett motstånd så skulle emittermotståndet alltså kunna ersättas av en spole i serie med ett motstånd parallellkopplat med en konding. Vid DC är motståndet den avgörande komponenten ihop med liten DC-resistans hos spolen. Kondingen väljs för att passa ihop med spolen så att kretsen blir i princip fullt ut induktiv från och med omkring nedre gränsen för ljudfrekvensområdet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad dillar ni om, jag fattar ingenting :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av SM6XUN »

Ja, en CCS med 10M45 och serieresistor nånstans runt 130 ohm vore fint men kanske onödigt lyxigt :)
DN2540 har jag använt med framgång i andra sammanhang, den borde funka lika fint här..

Fast enklast är väl ändå bäst? använd en LM317 och 62 ohm i serie för 20mA
http://www.a-ling.net/alweb/hifi/lm317_ ... 17_ccs.htm
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Men varför, jag fattar fortfarande ingenting :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt lite mer över det här med strömgenerator.

Jag fick verkligen gnugga geniknölarna :)

Först fattade jag inte vart strömmen tar vägen när den svänger negativt.

Men en (kollektor)ström som svänger negativt och därmed minskas kom jag på är ekvivalent med en ström som "pekar uppåt".

Så en minskad ström går alltså från emitter till kollektor i en NPN och detta trots att det inte kan gå ström åt det hållet.

Men detta är naturligtvis magin med "bias".

Sen tittade jag på en strömgenerator modell de jag använder i min KTA dvs med en trissa, en lysdiod mellan bas och backe samt ett litet emittermotstånd till backe.

En sån strömgenerator jobbar mot transistorns I/V-diagram som ju i det närmaste är just en (strömstyrd) strömkälla.

Jag kom fram till att man tom kan lasta den pyttelite för pga Early Voltage så lutar I/V-digrammet lite och detta gör att en ökande spänning på kollektorn får strömmen att öka lite samtidigt som en minskande spänning får strömmen att minska lite.

Den här "plate-resistansen" är dock mycket hög så jag skulle tippa att 1M typ är allt man kan belasta den med utan nämnvärt tapp.

I vilket fall är transistorn fri att pendla upp och ner i spänning med i princip samma ström (så länge det finns nån volt kvar över trissan).

Så vad händer då när vi hänger på en last på emitterföljaren och har strömgeneratorn som emittermotstånd till backe?

Jo, strömmen genom strömgeneratorn är ju konstant så när emitterföljaren ökar sin spänning så går strömmen till lasten istället för genom strömgeneratorn, ström går sedan (bakvägen via lasten) in i emittern när emitterföljaren svänger negativt (runt bias) men den kan bara gå bakvägen så länge det finns en ström att minska, i mitt fall 20mA.

Så vad man får är att strömmen alltid går till/från lasten.

Om man däremot använder ett emittermotstånd istället händer bara att ström går till/från en parallellkombination av lasten och emittermotståndet.

Och vad är problemet med det?

Ser inget alls, speciellt om lastmotståndet är mycket mindre än emittermotståndet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag kom jag på att min koppling inte fungerar :(

Problemet är nämligen vilken ingångsimpedans Zb (se ritning nedan) jag får på trissans bas när den driver lågohmig last.

Allmänt gäller, tror jag:

\(Zb=hie+(hfe+1)Re\)

där hfe för BF469 är minst 50 och hie av storleksordningen 1k.

När Re=10 Ohm (säger vi och hfe>>1) så har vi alltså Zb~1k5 och med en enda trissa så belastas röret på tok för mycket eller snarare, 220k-motståndet belastas så mycket att det inte blir nån spänning kvar.

En Darlington (eller FET) behövs således (tråkigt att klumpa till det med att bygga en Darlington, kanske jag byter trissa).

Med en Darlington kan man ta Zb gånger 50 och får då en bättre last på röret (~75k).

Sen har hela tiden problemet varit att utgångslyten behöver tåla en del spänning samtidigt som högt värde vilket gjort den STOR.

På bussen idag kom jag dock också på att man faktiskt kan avkoppla bort större delen av spänningen, vilket jag nu gjort.

Frågan är bara hur bra det blir.

Nollstället ligger nu på 0,5Hz så frekvensmässigt borde den vara med men om jag ska driva lågimpediva lurar, vad händer då?

Transientmässigt kommer det dock gå bra för kondingens/kondingarnas ESR är det enda som begränsar samtidigt som ESR<<10 Ohm.

Vad tror ni, kommer mitt nya schema att fungera? :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar