Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för alla dina länkar, soundbrigade!

Jag läste den översta men den gjorde mig inte så mycket klokare, avser gå igen resten en annan gång, nu ska jag skriva lite om min KHA sen ska jag köra igång med Gerber-skapande av min KTA.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Kopplade in lurar idag för att testa bruset, Jesus vad det brusade :D

Jag har byggt en brusgenerator :D

MVH/Roger
PS
Det brusar alltså så mycket (pga zener troligtvis) att förstärkaren faktiskt inte går att använda (kan dock inte höra tillstymmelse till brum vilket är lysande). Känns också som att även om jag lägger ett LP-filter på 20kHz kommer jag höra lika mycket brus som jag hör nu (för jag hör ju inte bättre än typ 15kHz ändå). Jag kommer inte åt att göra det nu men en konding över zener-dioden? 100uF/63V, kanske?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad är det folk härinne brukar säga?

Är det inte "gör om, gör rätt"? :)

Nu tror jag faktiskt jag gjort rätt, även om lur-effekten är aningen låg (1dBm) för jag kan inte kräma ur mer ström ur mitt kära lilla gulliga likriktarrör (EB91), men jag tror den tål detta (även om det bara är vad jag tror :D ).

Nytt för denna kretslösning är att man faktiskt inte behöver nyttja (uppenbarligen brusande) zener för att dra ner spänningen (och slippa dämpning), man kan cappa en spänningsdelare istället ;)

Nu misstänker jag dock att 100nF är för litet för det är inte "brytfrekvensen" hos 1M/100nF som är intressant, det intressanta är att eliminera inverkan av 1M helt för aktuella frekvenser så jag lurar på att byta till 1uF då det innebär en reaktans om 100k vid 1,6Hz och när sedan frekvens "kommer på" så börjar relevanta rolll-on/roll-off vid 7Hz och där är reaktansen hos 1uF nere i runt 20k dvs dämpning däröver är <1dB samtidigt som vi inte nått 20Hz än...

Fast jag har inte ens E3-serien när det gäller (högspända) lytar :D

Annars undrar jag hur kass volym det blir med endast 1mW, detta samtidigt som högre impedans hos lurarna ger högre uteffekt.

Vad tror ni om denna design?

MVH/Roger
PS
Jag försöker också pricka in <16V på emittern för jag har ett helt gäng med 1000uF/16V, eventuellt kan man säkra med Z men jag inbillar mig att uppvärmningstiden hos likriktarrör och förstärkarrör är ungefär densamma dvs det ska inte vara nån fara med BC517 (som bara tål 30V). Spänningståligheten hos BC517 har jag förresten trixat till genom att sätta ett stort kollektormotstånd (med filtrering) som sätter Vce till mindre än 30V trots hög buffermatning (150V).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bytt filtervärden.

1uF och 47k innebär fo=3,4Hz

47k innebär också -1dB relativt vad BC517 max belastar (Zb~480k@16R).

1uF är egentligen lite litet, ville haft 3uF men jag avser bara ha högspända lytar i E1-serien, samtidigt inga relevanta frekvenser kan höras under 20Hz och redan vid 10Hz (3*fo) kan man visa att dämpningen bara är -0,5dB.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag förstår inte en sak.

Om databladet för EB91 säger att max Idc=9mA per diod (HW) då borde väl max Idc per båda dioder (FW) vara 18mAdc?

Definitionen på Idc säger nämligen att Idc=Ip/pi för HW och Idc=2Ip/pi för FW.

Men vad är Idc?

Det som är intressant är väl ändå Irms och Irms=Ip/2 för HW och Irms=Ip/sqrt(2) för FW.

Och "värmeeffekten" Irms borde vara det intressanta.

Men General Electric specar alltså Idc (och Ip).

Jag känner att Ip säger mer och om Ip specificeras som 54mA (DMR) då borde maxström (Irms) jag kan ta ut vara Ip/sqrt(2)=38mA för det är Irms som "alltid" går, men jag vet inte.

MVH/Roger
PS
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktni ... .C3.A4rden en delartikel jag själv skrivit :)
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 584
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Synesthesia »

EB91 är nog mer tänkt att använda som AM/FM detektor i radio. Ser du två rödglödande anoder i röret så vet du vad det beror på (och då är det viss risk att glaset spricker).....
Annars skulle jag hellre tagit övre 15V-lindningen att driva transistorerna med och fått ner värmen och strömförbrukningen och likrikta med 4 vanliga dioder. Alternativt använd EZ80 eller liknande och driv de glödtrådarna tillsammans med det andra röret.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare (enklare version)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej synesthesia!

Jag har redan provat approachen att köra likriktat med regulator för utgångstrissorna, jag har tom ett specialdesignat kort för det.

Det funkar men konstruktionen blir "otymplig" och tråkig så jag vill inte köra så.

Dessutom gillar jag AC-göd mest.

Fast när man kör AC-glöd så får man ett visst litet brum (som dock är fascinerande lågt om man betänker 12VAC alldeles intill elektronströmmen/gallret) och när man kör reglerat för bara trissorna får man även hörbart brum därifrån, regleringen blir aldrig perfekt.

Så mecket med brygga+regulator funkar ändå inte så bra tydligen.

Jag har nu en extrem dämpning av brummet iom 12k+33uF även om 4k7+33uF dominerar, tråkigt är annars att första RC-länken efter likriktarröret blir liten resistansmässigt och därmed dämpningsmässigt pga "hög" ström.

MVH/Roger
PS
Jag vet att EB91 är ett HF-rör men det är så gulligt litet och gör även så jag kan vända förförstärkarna uppochner utan att de tippar (medans jag mäter/trimmar), första versionen i denna tråd innehåller f.ö ett 6X4, alldeles för obekvämt stort :)
Skriv svar