Ännu en linjeförstärkare :)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har nu påbörjat ännu ett bygge av mina KLA.

Vet inte om det kan vara av intresse annat än att jag tycker det är kul när projekt tar form.

Samtidigt, upprepade projekt av samma typ kanske inte är så intressant.

Å andra sidan är det den verklighet jag lever i när jag mycket naivt försöker starta eget (eller åtminstone få in lite cash).

Lyckades alltså få sålt förra KLA (enbart volym på fronten, en källa in).

Fick 3000 spänn för den, kan ni fatta :D

Eftersom jag i grunden mest vill göra folk uppmärksamma på hur bra enkla rörförstärkare kan låta så vill jag producera fler.

Det är lite det som driver mig, ihop med möjligheten att kanske tjäna lite kosing naturligtvis.

Jag har dock fått ett litet problem, "väggvårtorna" (12VAC/1A) går inte att få tag i längre säger min hovleverantör som jag köpt dom av sen 20 år tillbaka.

Jag måste alltså försöka få tag i en ersättare.

Jag har nyligen köpt på mig ett gäng 15V/10VA-trafos för kretskortsmontage (Hahn).

Jag kör alltså in 12VAC på dess sekundär och får tydligen ut närmare 150VDC innan RC-filtreringen (använder 200V-glättningskondingar).

Idag önskar jag jag hade köpt 12V-trafos istället för totalströmmen hos alla mina försteg är runt 0,7A map 12V. 0,7*12=8,4VA men om jag nyttjar 15V-trafos (med seriemotstånd för 12V) blir P=0,7*15V=10,5VA och det är lite väl mycket på det berömda håret.

Vad jag alltså tänker mig är att eventuellt gjuta in 15V/10VA-trafosarna, montera ett kort EU-kablage (nät) och en DC-plugg (2.1mm) med kabel på trafon samt köpa en stor spruta med epoxy där jag sprutar ner hälften i nån lämplig ingjutningslåda, rör om och stoppar ner trafon med benen och alla lödningarna/kablarna neråt för fixering.

Dock har jag hittat ett något dyrare alternativ (Tufvassons): 56-298-29

Vet just nu inte riktigt hur jag ska göra.

Dock är mina Hahn redan köpta så då tillkommer bara ingjutningslåda (<30:-), EU-nätkablage (<30:-), kabel med DC-plugg (<30:-, kan tillverkas själv), epoxy (<60:-, 120:-/spruta@Clas) dvs tot 150:-.

Något pessimistiskt kanske men typ 150:-/väggvårta alltså (trafon på c.a 80:- borträknad).

Tufvassons kostar totalt sett c.a 170:- med alla detaljer.

Lägg sedan på allt jobb jag måste göra för typ 20:- vinning/vårta...

Tufvassons, here I come :D

MVH/Roger
PS
Jag vill skaffa mig minst 10 väggvårtor.

Som kuriosa kan nämnas att jag hållit på med rörförstärkare i 25 år och detta är första gången jag får sålt en. Jag sålde ett Williamson-slutsteg runt 98 men som betalning betalade kunden ett gäng fakturor åt mig så det var knappast pengar in. Denna gången är det dock så även om dom inte är disponibla förrän 13/4 eftersom alla "kunder" har 1 månads öppet köp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 21 mars 2016, 00:12:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ännu en lijeförstärkare :)

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla i butiker som rusta, ÖB mfl efter julbelysningar med denna typ av trafo. Förmodligen kan du hitta en trafo för halva priset (och få en massa lampor på köpet).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ännu en lijeförstärkare :)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för tipset!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en bild på min ALPS RK18 20KDX2 (DX2 står för D-kurva och stereo).

Vilken fantastisk potentiometer!

Mina första försteg med volymkontroll fick stereopotentiometrar modell Bourns med Cermet-bana (64-256-49).

De kostade lika mycket som ovanstående ALPS med kolbana.

Men vilken SKIT!

Så jag varnar er härmed, köp inte Bourns-potentiometrar!

Inte nog med att dom inte hade det minsta (skönt) vridmotstånd, dom glappade i sidled och tom knirrade i ändlägena, dom tom trackade inte ens (på låg volym hör man det bäst) och för att riktigt gnälla av mig så har den 6,3mm axel...

Fullständigt värdelösa!

Nu är det dock som så att jag har 10 ALPS av ovanstående typ i min ägo men dessa tio fick jag av min bästa vän som jag visste köpte 25st när de reades ut av ELFA för typ 2 år sedan.

Innan jag kontaktade min polare sökte jag som en galning efter dessa på nätet (för jag hade en och visste således exakt benämning).

Men det gick inte att hitta några.

Så just nu kanske det bara blir 10 försteg sen tar det stopp.

Kom ihåg att känslan hos dessa potar är underbar, bara en sån sak som tracking är bättre men bäst är som sagt vridmotståndet som jag tycker en volymkontroll helt enkelt ska ha!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer nog det muppigaste inlägget jag nånsin gjort :D

MVH/Roger
PS
Det är dock för många kort som inte blir riktigt bra, jag förstår inte riktigt min fina Nikon (Coolpix S6150) kompaktkamera som jag emellertid fullkomligt älskar. En grej är att den markerar med gröna rektanglar när ljuset tycks vara okej, sen markerar den ofta med röda rektanglar när man typ är för nära objektet samtidigt som jag behöver vara nära objektet. Jag har ställt in den för närbilder nån gång, fråga mig bara inte hur jag gjorde :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av MadModder »

Ja de där potentiometrarna är oslagbara!
Köpte en sån för länge sen för att byta ut en knastrande volympot. Mycket bra resultat och gedigen känsla. :)

Du ska ha makroläge när du tar närbilder.. Figuren för det är en liten blomma. Typ som en tulpan med två blad på stjälken.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack MadModder, för tipset!

Men hur kan det gå från att bli jättebra till dåligt med samma inställning?

Misstänker att det mest är jag som skakar för mycket.

MVH/Roger
PS
Jag ser nån slags blomma i kamerafönstret.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av MadModder »

Kanske zoomen? Man kan oftast inte zooma en enda % utan att tappa fokus i makroläge.
Och har man blomman i fönstret och försöker ta normala foton så blir det inte heller bra. Ljusmätningen, autofokusen, och lite sånt har iaf knasat sig på mina kameror om jag försökt...
Om den vägrar hitta fokus kan man ju alltid sätta den på manuell, och dra ner avståndet till ett minium, och sen flytta kameran fram och tillbaks tills bilden blir skarp. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror faktiskt det är just autofokusen som krånglar (dvs röd rektangel vid uppgivenhet, grön när okej).

Så manuell fokus kan vara ett bra tips, trots allt :D

Sen har jag upplevt precis det du säger, minsta lilla zoom och bilden blir oftast suddig.

Så jag försöker undvika zoom och flyttar hellre kameran så nära objektet jag kan.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag lackat klart ett tredje och sista lager på min KLA.

Ingen bild på detta dock :D

MVH/Roger
PS
På Påskdagen kommer jag börja med det riktigt roliga, lödning :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag på Påskdagen har jag bara fått monterat alla mekaniska komponenter.

Detta är dock ett både roligt, knöligt och känsligt moment i sig.

Gjorde två fel, mina RCA har mutter på båda sidor, om man håller emot på insidan och drar på utsidan (som är enklast) skadar man lätt lacken.

Det andra felet jag gjorde var att med handkraft montera alla RCA.

Först och främst ska man montera dom en och en, sen ska man inte "vrida" RCA på utsidan utan man ska vrida muttern på insidan och hålla utsidan fast.

Blev rätt bra ändå, speciellt nöjd med att denna variant kommer ha en riktig potentiometer från ALPS.

Tänkte ett tag montera en speciell typ av rörsockel som medger skärmkåpa men först och främst vill man ju inte dölja de vackert glödande rören, sen täcker kragen ganska mycket av röret nerifrån om man ändå vill köra naket.

Tanken med detta var dock att jag märkt att så fort man närmar sig röret med handen brummar det mer samtidigt som jag provat att bara knö på en skärmkåpa varvid brummet blir avsevärt mindre.

Men mina KLA kan få brumma lite, det goa rörljudet störs inte av det!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu var alla kablar dragna inklusive ett montage av förkopplingsmotstånd för likriktarrörets heater.

Nästa steg blir att bygga matningens stabilisering enligt C-R-C, sen börjar pillet med att löda dit alla komponenter :)

Skönt i alla fall att denna variant har ett minimum med signalkablar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är all matning dragen.

Jag råkade ta fel filtermotstånd (10k isf 4k7) så efter viss tvekan parallellade jag med ytterligare ett 10k isf att mecka med att fysiskt försöka byta motstånd (då det tom är böjt på andra sidan de lödda lödöronen).

Om nu nån bryr sig :D

MVH/Roger
PS
Jag tror jag nu byter projekt till min nya KHA (Knoppson Headphones Amplifier), att dra kabel och matning är ett nödvändigt ont som dessutom är bland det tråkigaste med att bygga saker. Hellre löder jag in komponenter i signalvägarna som jag noga räknat på. Av samma anledning tror jag att jag efter kabeldragningen hos KHA byter till kabeldragning hos KRP (Knoppson Radio Project) vars chassi också det vilar på mitt köksbord.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är det bara kabeldragning kvar.

Fick med möda monterat alla signal-komponenter inklusive RC-filtrena.

Kom på efter en stund att jag hade varit för snabb med att löda matningen i "Pin 10" på mitten av sockeln, saknade ett par filtermotstånd, tog min lödsug och vips så gick örat av :(

Nästa gång kommer jag najja ihop alla komponentben (4+1) som ska dras till matning sedan klippa bort tre efter någon millimeter ty det gör att allt garanterat får plats i det lilla lödörat samtidigt som det är smidigt att ha alla komponentben färdignajjade för att bara löda in.

Jag har också lärt mig att ta i med heater-tåtarna när dom ska gå till sockel, för korta innebär nämligen problem map filterkondingarna, nu ska jag ta i i längd så att dom liksom slingrar sig runt sockeln utmed chassie-väggarna, kommer då också en bit ifrån ingångarna...

Sen kom jag på ett trick map ingångskomponenterna (10MX2+100nF) och utgångskomponenterna (100kX2+10uF), om man najar fast komponenterna i trekant och klipper ena benet av de två (motstånden) som ska jordas så blir det dels fint dels får det garanterat plats i de små jord-lödöronen jag använder på vardera sida om röret (ett av motstånden är f.ö överflödigt men används som väldigt käckt mekaniskt staliserande "lödstöd")

Jag har gjort en miss, isolationsavståndet map filterkondingarnas pluspol och övrigt är ruggigt litet (max 1mm på flera ställen), nästa gång kommer jag klippa till lite RK-kabelisolering för nu är det nästan som så att om man vickar på röret...

MVH/Roger
PS
Överlag gjorde jag misstaget att najja ihop komponentben och sedan nyttja båda/alla för att föra in i trånga lödöglor. I nästa upplaga kommer jag najja ihop komponentbenen men klippa alla utom ett på ett avstånd om c.a 1mm från komponentkroppen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ännu en linjeförstärkare :)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu var den klar :)

Återstår bara testning.

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
PS
Jag fann att kabel mellan pot och ingångar lika gärna kan bestå av flertrådiga enkelledare (röd+grön) najjade runt potens jordningskabel (svart) ty avståndet pot-ingångar är mycket litet och det finns inga starka elektriskt varierande fält där samt magnetfältet från heater är på tryggt avstånd. Dessutom får man en kanal-indikering som underlättar vid vidare kabeldragning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar