Galen ide' för trådlös överföring.

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Du kan köra med fyrkantsvåg om du låter sändarslingan vara i resonans (serie/parallell resonans).
Jag tycker det här är så svårt, jag kan alltså ha fyrkant-carrier när jag sänder men sändarslingan måste vara i resonans. Undrar vilket Q-värde som krävs?
En anpassningskrets mellan fyrkantsvågsgeneratorn och slingan bör börja med en
induktans på utgången från fyrkantsvågsgeneratorn så kortsluts inte övertonerna
ner till jord utan de bara spärras (och får ledas tillbaka till en "slaskhink" :D )
En induktans på utgången spärrar naturligtvis för övertoner och är ett bra tips men jag undrar hur den ska dimensioneras.
Med en kondensator direkt på utgången så kommer övertonerna att kortslutas bättre med ökande frekvens
ner till jord så belastningen på fyrkantsvågsgeneratorn blir större då.
Inget bra alternativ känner jag.
Reaktansen minskar med ökande frekvens på kondensatorer.
Vad tar du mig för ;)

MVH/Roger
PS
Alltså, jag har fundamentala problem med det här. Nåt jag försöker fatta är att man inte kan ha selektivitet om man inte har Q. Och för att ha Q när man har relativt stora bandbredder krävs högre frekvenser, eller hur? Jag kan mao inte förvänta mig nån selektivitet om CH1 ska ligga runt 20kHz i bärvåg och får jag ingen selektivitet ja då kan jag inte sända fler kanaler på samma sätt/kanal (olika bärvågsfrekvens, AM-modulerat).

Fast kan man inte bygga (skarpare) BP-filter på andra sätt, speciellt när jag nu är nere i så låga frekvenser?

För den passiva förstärkningen (Q) är inte så intressant när det ju inte finns nån Q (på dessa låga frekvenser OCH korta avstånd, obs).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Kommer nu på att om tankkretsen är i resonans (vid både sändning och mottagning) så behövs ingen spole för övertonsfiltrering av fyrkant-bärvågen och detta för att tankkretsen selekterar, fast detta innebär underförstått att det finns lite Q, vilket det inte gör :D

Eller är Q missvisande?

Du har ju alltid en GK, det enda Q säger är förhållandet mellan "mittfrekvensen"/bärvågen (fo) och dubbla signalfrekvensen (B).

3dB-punterna finns alltså alltid där, dvs signalen är dämpad 3dB vid fo+B/2 respektive fo-B/2.

Och utanför fo+/-B/2 fortsätter det dämpas, oavsett hur låg Q är.

Det är svårt det här, rent instinktivt känner jag att hög Q gör att nivåskillnaden mellan signal som ligger mitt i bandet och utanför B är mycket större (kallas selektivitet), men ligger dom på 3dB-punkerna är dom lika stora oavsett Q, det är liksom definitionen av Q.

Så vad händer efter 3dB-punkterna?

Är inte det rätt lika oavsett Q?

Jag menar, GK ser i grunden ut likadan för alla Q, den är bara smal om Q är hög och bred om Q är låg samtidigt som den asymptotiskt går mot noll.

Så frågan är om jag verkligen måste skaffa mig mer Q.

MVH/Roger
PS
Den största skillnaden mellan högt Q och lågt Q jag kan tänka mig är att vid högt Q så är impedansen "dead-on" hög medans den vid lågt Q är låg dvs skillnaden i spänningsnivå (för samma ynkliga excitationsström) är stor och man får min berömda passiva förstärkning :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kommit på en twist ;)

För första gången i mitt liv nyttjar jag BJTs i CB-koppling!

Kom nämligen på att jag inte kan driva en resonanskrets/sändarsteg mha emitterföljare.

Resonanskretsen kräver nämligen sitt eget "liv" dvs om man tvingar den med låg utgånsimpedans (såsom en emitterföljare) blir det ingen resonans pga nerlastning, kort sagt.

Men en BJT i CB-koppling möjliggör att resonanskretsen försörjs med ström samtidigt som vilken nivå som helst kan få hända på resonanskretsen, i princip blir det bara en strömgenerator av kopplingen.

Men jag har kvar emitterföljaren, det är bara det att den inte agerar spänningsgenerator längre utan CB-påhänget gör så att det blir till en strömgenerator istället och dessutom en strömgenerator som följer den modulerade signalen (dvs är noll när signalen är noll osv).

MVH/Roger
PS
Jag kanske börjar med en bärvågsfrekvens på 200kHz för då blir komponenterna lämpligt små.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ska ha dom här frekvenserna:

CH1: 200kHz, Q=5=>Rp=5Xc
CH2: 240kHz, Q=6
CH3: 280kHz, Q=7
CH4: 320kHz, Q=8
CH5: 360kHz, Q=9
CH6: 400kHz, Q=10
CH7: 440kHz, Q=11
CH8: 480kHz, Q=12
CH9: 520kHz, Q=13
CH10: 560kHz, Q=14

Sen har jag alltså >100uA (när sändarens strömgenerator drivs med 0,5V över två Vbe).

Jag kan ha mindre ström, i princip 0uA men jag behöver lite effekt (maxström är i runda slängar 5V/5k=1mA).

Nu gäller det att U(Rp) inte är större än c.a 1V för annars leder dioderna ner i 1F.

Jag tror att det mest är Rp som sätter max spänning hos sändaren för Q är nu >5 (dvs de reaktiva komponenterna i tankkretsen påverkar knappt).

Så jag måste ha att U(Rp)<1V at all times.

Om vi börjar med den högsta kanalen så är den på 560kHz och Q är 14, Rp=Xo(560kHz)*14 måste då vara typiskt 1V/100uA=10k (100uA som strömkonsumtion är lagom).

Xo blir då 10k/14=714 Ohm och gånger strömmen i kvadrat ger det 7,14uW :D

Ärligt talat vet jag inte alls hur man räknar på sånt här :D

Induktansen L blir då alltså 200uH och kapacitansen 400pF och Rp alltså 14*714=10k.

Om vi sen tar CH1 dvs lägsta frekvensen blir Xo(L)=200kHz/560kHz*714=255 Ohm.

Vilket innebär att C blir 3,1nF och Rp blir 5*255=1,3k samt uteffekten blir (vid samma strömkonsumtion) 2,6uW

Observera att jag räknat på ideal strömförbrukning (100uA), med 1mA fås 100ggr effekten dvs 714uW respektive 260uW samtidigt som 1F inte kommer räcka så länge...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag på bussen kom jag på ännu en grej.

Om jag lägger in spolen L2 (som YD1150 tipsade mig om av en annan anledning) för strömmen ut till sändarens tankkrets så kan jag skära lite brantare vid +Bs (-6dB) och ännu mer vid +2Bs (-12dB) annars hade jag alltså haft (-3dB/-6dB).

Jag fattar inte alls det här med nedre sidoband, tycker inte dom behövs alls (bara en spegling av det övre sidobandet) och om dom inte behövs alls så har jag alltså -12dB i "överhörning" när dom låga frekvenserna i det övre bandet börjar.

Ett sätt att komma runt det här vore om jag flyttade isär banden mer, detta medför två frågor:

1) Vilken överhörning är acceptabel (dvs hur mycket kan jag minst flytta isär banden).
2) Hur högt upp måste min enkla fyrkantsvågscarrier då gå för tio kanaler?

Jag tycker en halv MHz känns lagom för ett par BC546B (lågfrekvenstrissa).

En halv MHz är också lagom för storleken på tankkonding (3n1 är faktiskt trimbar med typ den 500pF-trimmer jag har, men det är på gränsen).

Ett tag tänkte jag att böket med att linda spolar (L) vore uthärdligt om alla spolar hade samma värde för samtliga band, dock kommer Rp behövas korrigeras vartefter Xo sjunker med sjunkande frekvens så för 200kHz-bandet blir det rätt låg reaktans och därmed Rp dvs låg uteffekt (även om man kan kräma på lite fast >100uA vill jag egentligen inte ha).

Börjar nu luta åt att linda två spolar (L) per band istället för då kan jag ha samma Rp och därmed samma uteffekt, detta samtidigt som L2, tankkonding och två motstånd i carrier-generatorn ändå måste ändras för varje band.

MVH/Roger
PS
L2 fyller alltså två funktioner, dels filtrerar den övre sidband lite hårdare dels filtrerar den bort övertoner hos carrier-generatorn, men den är STOR :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

För att minimera överhörningen och samtidigt inte gå för högt upp i frekvens så att min enkla multivibrator fungerar ordentligt så har jag beslutat separera kanalerna med 4Bs (3Bs var tänkt från början men Q blev irrationell :) ).

Jag har också bestämt mig för en modulliknande lösning vad beträffar vilka komponenter som måste bytas för varje kanal dvs L, C, L2, R1 & R2, där L byts för att samma insignalnivå ska ge samma uteffekt för alla kanaler (Rp=10k, kom ihåg att effekten i princip utvecklas i Rp eller rättare i Q*Xo då Q också är förstärkningsfaktorn för ström i "benen").

Frekvenserna blir då:
CH1: 200kHz, Q=5, Xo=Rp/5=2k=>L=1,6mH, C=400pF
CH2: 280kHz, Q=7
CH3: 360kHz, Q=9
CH4: 440kHz, Q=11
CH5: 520kHz, Q=13
CH6: 600kHz, Q=15 (3:e överton av 200kHz)
CH7: 680kHz, Q=17
CH8: 760kHz, Q=19
CH9: 840kHz, Q=21
CH10: 920kHz, Q=23, Xo=Rp/23=87R=>L=15uH, C=2nF

Rp (10k) är lagom satt för med 100uA strömförbrukning så är spänningen över tankkretsen runt 1V och därefter börjar dioderna leda så att sändningen kortslutes. 100uA i 10k blir 100uW, vilket bör räcka på max fem meters avstånd.

Jag inför en "pot-trimning" för brytfrekvensen hos L2 vilket gör att man kan trimma dess placering frekvensmässigt (pol) samtidigt som man dock inför en variation i uteffekt (men avser trimma typ +/-20% bara). Med L2 har man som sagt samtidigt fördelen att carrier-generatorns övertoner dödas (i ett fall ovan är detta kritiskt).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom precis på att L2 inte behöver trimmas då jag har nästan 2Bs på mig och toleranserna hos otrimbara spolar räcker.

Lägger alltså polen på runt fo+2Bs vilket släpper igenom meddelande-signalen (Bs) och skär vid två Bs, när detta görs kommer fo+Bs påverkas men bara med nån enstaka dB då filtreringen sker med en hel oktavs avstånd, uppskattar -4dB vid Bs (och därmed 20kHz).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gett upp stavladdaren, jag skulle behöva en LF spole på varje enhet och dessutom en omkopplare på varje enhet för att koppla om i laddningsmod samtidigt som livslängden blir väldigt dålig (laddning varje kväll), jag hade ett tag tänkt lösa alla omkopplare med reläer och en master-omkopplare men detta betyder ledningsdragning mellan alla enheter och om man ändå måste dra ledningar mellan alla enheter kan man lika gärna dra DC.

Nu kan jag således koncentrera mig på det riktigt roliga dvs sändning och mottagning, jag tror jag har hyfsad koll på sändaren men nån HiFi i mottagaren lär det inte bli med nuvarande enkla lösning, fungera kommer det dock men hur bra, eller snarare störande dåligt, det är en annan femma.

Jag gillar inte L2 men jag måste nog ha den för 200kHz-bandet då tredje övertonen hos fyrkant-bärvågen (200kHz, Band I) är 600kHz som är Band VI.

Alternativet är kanske att jag hoppar över 600kHz-bandet :)

Men jag vet inte hur känsligt allting är dvs hur nära man kan vara banden typ om 3:e övertonen är exakt 600kHz, hur går det med banden som ligger alldeles under respektive över dvs vid 520kHz respektive 680kHz?

520+Bs=540kHz så där borde det inte påverka, 680-Bs=640kHz dvs inte där heller, eller?

Det verkar ju faktiskt vara att bara skippa det bandet (600kHz) och antingen får jag då bara 9 kanaler eller också får jag lägga till en CH10, 1MHz.

Voila, L2 går bort :D

MVH/Roger
PS
Vänta nu, 1MHz är 5:e övertonen av 200kHz så CH10 kan jag inte ha, får bli CH11=1080kHz. Hmm, undrar om jag har några fler krockar? Ser nu att 360X3 (CH3) =1080kHz, krockar alltså med CH11 och går inte heller, således CH12=1160kHz. 280X3=840 dvs CH9 går inte heller, vi får ha en CH13=1240kHz. 10 rediga kanaler :)

Fast samtidigt, jag skickar in denna fyrkantbärvåg i en resonanskrets som är någotsånär selektiv, betyder inte det att väldigt få övertoner blir kvar pga denna resonanta filtrering?

Dvs allt det här är bara svammel och man kan köra med fyrkantbärvåg rakt av (?)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att behålla L2, den spelar väldigt lite roll för utombandsdämpningen (då brytfrekvensen är i närheten av bärvågsfrekvensen/kanalen) men den spelar roll för övertonsdämpningen, tredje övertonen t.ex innebär nästan en halv dekad och därför ytterligare -10dB dämpning vilket jag måste ha om jag ska kunna nyttja alla mina specade 10 kanaler utan att skippa vissa för att de just är tredje (eller femte) övertonen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort om ritningen lite och satsar på att använda en RF-modul för varje bärvågsfrekvens i mina tranceivras, den kommer mha ett par motstånd kunna ställa den sända bärvågsfrekvensen, mha Rp ställa den sända/mottagna bandbredden hos tankkretsen, mha ett par kondensatorer ihop med unik spole ställa den sända/mottagna bärvågsfrekvensen och mha av en spole (L2) filtrera bort 3:e överton av fyrkantbärvågen.

Jag ska räkna lite mer på speciellt mottagardelen sen ska jag provbygga :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har löst det!

Tog ju ett tag bort "stavladdningen" för att jag tyckte att jag kan ju inte ladda med 50Hz om tankkretsen t.ex är inställd på 40kHz för då kortsluts ju staven.

MEN, om man nyttjar en BCD-räknare och långsamt sveper över alla bärvågsfrekvenser/band/kanaler så kan 1F-kondenstorn laddas upp för alla tranceivrar i tur och ordning (även om svepet kanske bör vara snabbare än 1Hz så att alla kanaler alltid gås igenom).

Nu återstår alltså mest att skruva ner strömförbrukningen så mycket det bara går, det ska bli spännande att utvärdera detta.

Sen blir det lite knepigt med RF-modulen och spolen kallad L (som jag nog får linda själv för den måste vara av öppen ferrit-typ), jag skulle vilja ha samma värde på den för alla kanaler men eftersom kanalfrekvenserna typ diffar från 40kHz till 1MHz så blir reaktansskillnaden stor och när reaktansskillnaden är stor kan jag inte skicka in samma spänning för samma effekt ut, jag vet inte riktigt hur jag ska göra med detta.

Dock blir det nog en RF-modul med specifika komponentvärden för varje kanal, lite speciellt har jag precis kommit på att den primitiva AM-mottagaren (kristall-mottagare egentligen) bör ha en för varje kanal skräddarsydd bärvågsfilterkondensator (Cc, C carrier) så att mottagen signal blir lika "hackig" för alla kanaler.

För hackig, kommer den att bli.

Men återigen är frågan, hörs det?

MVH/Roger
PS
Men varför måste effekten vara konstant för alla kanalfrekvenser? Om jag har en och samma spole (L) för alla kanaler och ställer in 1mW för 1MHz-området, kan inte effekten få bli typ 25mW för 40kHz-området då?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Kom på en sak.

Finns det ingen modulation (läs meddelande) så finns det ingen carrier/bärvåg (för det är carriern som bär upp meddelandet).

Detta betyder att mina skyddsdioder på utgången av mottagaren inte behövs, efterföljande linje-steg kommer inte överbelastas vid laddning.

Tror att det har att göra med att omodulerad bärvåg blir till DC (tom noll Volt teoretiskt), men jag kanske har fel.

MVH/Roger
Skriv svar