Tillsats till rör-hörlursförstärkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Tillsats till rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

I den här tråden har jag tänkt berätta om en tillsats till mina rör-hörlursförstärkare som jag konstruerat och en vän caddat och producerat.

Jag kallar den här tillsatsen för "Knoppson Headphones Device KHD-15A" och det är en tillsats som dels gör om 12VAC till 12VDC för både glöd men speciellt försörjning av ett par emitterföljare som ser till att utgångsimpedansen är så låg och strömstark att de klarar av att driva ett par lågimpediva hörlurar.

Uteffekten är typiskt 40mW Klass A i 16 Ohm.

Det är egentligen lite väl mycket effekt vilket min tinnitus kan vittna om :D

Korten har precis blivit levererade och jag har nu byggt klart ett.

Allt montage funkade perfekt och mätning av DC inklusive belastning motsvarande rörets glöd, gav en stabil och fin spänning på 11,75V (efter typ en minut) med ett rippel mindre än 1mVpp!

Det låga ripplet är speciellt tacksamt när man lyssnar med så känsliga saker som hörlurar.

Har själv märkt att man åtminstone med vissa lurar faktiskt kan störas av rippel >1mV.

Så det här blir bra.

Dock måste jag testa emitterföljarna också i typ morgon, ikväll ger jag mig med att spänning och rippel är bra.

MVH/Roger
PS
KHD kom till för det visade sig omöjligt att bygga den i luften, som är mitt favorit-byggsätt mycket för att man ser flödet i konstruktionen bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 januari 2016, 20:44:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tillsats till rör-hörlursförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

How much anodström behöver du? Jag funderade på om du kunde köra med en 555 som SMPS, så slipper du transformatorn. Du kan säkert plocka ihop något själv men ungefär så här kan de ofta se ut.

Jag vet att du vill hålla saker enkla men finns det inte 12V rörlikriktare så lipper du droppa spänningen?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tillsats till rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej soundbrigade, din sköning :)

Grejen är att trafon inte bara används på ett enkelt och finurligt sätt utan den gör att hela apparaten får substans och ihop med det gulliga lilla EB91 ser rätt cool ut om jag får säga det själv.

Trevligt schema annars men jag är inte så förtjust i switchat annat än när det verkligen behövs (typ hög ström).

MVH/Roger
PS
En gammal polare tycker dock jag ska bygga ett par hörlurar drivna av "utstickande" rör och jag sa till honom att jag precis fått ett tips om en switchad 5V->170V modul. Så när det gäller platsbrist är naturligtvis SMPS att föredra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tillsats till rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kan nu berätta att hela den här produkten fungerar fullständigt klanderfritt :)

Jag har alltså testat båda emitterföljarna och dom levererar 12mW i 15 Ohm innan negativt klipp.

Detta är något mindre än det teoretiska men då hyfsade jag den sänkbara strömmen till 50mA som inte stämmer.

Ett oväntat fenomen dök dock upp, jag tappar 20% vid belastning.

Detta innebär att utgångsimpedansen hos BC517 inte riktigt är i enlighet med det teoretiska (25/50[mA]) utan snarare 3 Ohm.

Men detta är så lågt att det inte spelar nån roll speciellt för jag har så mycket som 9Vpp tillgängligt i sving.

Nästa steg, bygga in denna enhet i min KHA.

Jag hoppar dock nu till min KHA-tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0&start=30

MVH/Roger
PS
Jag glömde ett par saker. Bandbredden är på 12Hz-3MHz och enheten har rörlik långsam påsättning av spänning (typiskt 30s). Tittar man i schemat tror man dock att f(low) bör vara runt 1/(2pi470k//470k*100nF)=7Hz men basen belastar med hfe*Re dvs runt 30000*100=3M fast hfe är nog radikalt mindre än 30k ty 12Hz innebär 133k(tot) dvs 470k//470k//306k. Konstigt, då är hfe bara 3000. Nej, vänta nu lite jag belastar ju med 15R vilket är nära Re/10...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tillsats till rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Magnus_K »

Det var mig ett väldigt fint litet mönsterkort rogerk8. Din vän som hjälpte dig måste vara riktigt duktig på det där med att CAD:a kort :wink:
Skämt åsido, väldigt roligt att höra att det gick bra! Ska vi kalla det tur? :D

Ps. Tycker också om den där "japan-stilen" att montera motstånden. Riktigt snyggt! Ds.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tillsats till rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tur? Nej detta var bannemig inte tur, det var ren skicklighet från oss båda :)

Ärligt talat, komponenterna passade klockrent i hålen och markeringarna var tydliga och det var mycket tydligt hur tom dioderna skulle monteras (även om jag dubbelkollade ledningsbanor i samband med detta just to be safe).

Jag gillar själv Japan-montage väldigt mycket, det friger en hel del yta när kortet är och måste vara litet. Dessutom tycker jag också att det är snyggt.

Tack Magnus_K för hjälpen!

MVH/Roger
PS
Mitt förarbete var heller inte speciellt märkvärdigt. Jag konstruerade och ritade det elektriska schemat, gjorde en preliminär placerings-layout, satte storleken på kortet och listade komponenternas fysiska dimensioner inklusive raster. Det var allt jag gjorde. Samtidigt ska det sägas att dom här bitarna är dom enda jag riktigt gillar när det gäller korttillverkning så jag har hittat en underbar samarbetspartner i min vän :)
Skriv svar