Roger's projekt

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #24: Knoppson Vinga Fyr KVF-15A [Ordinarie tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=80227]

Detta projekt ämnar återskapa Vinga Fyr's beteende på ett så tidsmässigt och blixtmässigt korrekt sätt som möjligt. Jag tog först fram en lösning som innehöll 3st 555 timers. Besvikelsen från min "uppdragsgivare" var dock tidigt ganska stor för Vinga blixtrar ju inte direkt "digitalt". Med tacksam hjälp från forumet och speciellt E Kafeman så fick jag istället en krets som var dels mycket enklare dels hade potential för att lösa allt. Pga lite missförstånd oss emellan fick jag kämpa rätt många dar med att försöka få ordning på kretsen. Problem var lite irriterande ty allt funkade egentligen det var bara det att när den fadade bort på andra sidan blixten och bulls-eye så gick den fadningen för snabbt. Det tog lång tid innan jag på Juldagen insåg att vad som hände var att när G4 går hög (typiskt 50ms) så knuffas potentialen hos C3 så högt att transistorns bc-diod framspänns och den fadingbestämmande kondensatorn C3 laddas då ur lite grand via matningen. Lösningen på detta blev att halvera den spänningsmässiga "knuffen" av C3 så att den aldrig når matningsspänningen, först då fungerade det perfekt :)

STATUS: SERIE
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 20:00:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Roger's projekt

Inlägg av lillahuset »

:D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #25: Knoppson Voltage Regulator KVR-13A [Ordinarie tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=64494]

Det här projektet går ut på att reglera 450V från 0 till 450V. Anledningen till detta önskemål har att göra med en egen ide' som innebär att en rörbestyckad gitarrförstärkares distorsion kan styras genom att man helt enkelt stryper anodspänningen till slutrören (endast). Jag har haft denna ide' väldigt länge men när en bluesgitarrist till kollega relativt nyligen talade om att han var tvungen att köpa en rörbestyckad gitarrförstärkare av lägre effekt för att inte den sköna disten skulle komma för sent volymmässigt så tyckte jag det var en klockren bekräftelse på att min ide' är bra/riktig. Jag har planer på att bygga en gitarrförstärkare mha min KRA och min KPA men jag har faktiskt ingen plats i min gulliga lilla lägenhet för detta. Så denna volymsoberoende distorsion riskerar att aldrig bli testad. En vän har t.ex påtalat att jag borde bygga gitarrförtärkare för gatumusikanter istället. Detta är attraktivt för dom lär ju inte bli stora om jag nyttjar halvledare modell KTA ovan (som f.ö ger nästan en Watt vid 9V).

STATUS: SERIE
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 20:00:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, då var det slut på projekten (och mina blå mappar :D )

Nu ska jag börja förädla dom :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, då ser det ut såhär:

1. KAM-14A: PROTOTYP
2. KCA-13A: SKISS
3. KFA-13A: PROTOTYP
4. KFG-96B: SERIE
5. KGA-92B: SKISS
6. KHA-14A: SERIE
7. KHM-14A: SKISS
8. KLA-15A: SERIE
9. KLD-14A: SKISS
10. KLS-93C: SERIE
11. KMA-15C: SERIE
12. KOA-15A: SKISS
13. KOP-15F: PROTOTYP
14. KPA-91E: PROTOTYP
15. KPP-15A: SKISS
16. KPS-90C: SKISS
17. KPU-11A: PROTOTYP
18. KRA-92D: SERIE
19. KRP-13A: SKISS
20. KSP-15A: SKISS
21. KSU-15A: PROTOTYP
22. KTA-15A: SERIE
23. KTT-13A: SKISS
24. KVF-15A: SERIE
25. KVR-13A: SERIE

Kategoriseringen är lite luddig men jag har gjort mitt bästa. SKISS innebär alltså i princip att grejerna inte ens är byggda utan finns bara på papper. PROTOTYP innebär att åtminstone embryon till projektet är byggt och testat. SERIE innebär att projektet är färdigutvecklat och kan serietillverkas.

Jag har alltså:
SKISS: 10st
PROTOTYP: 6st
SERIE: 9st

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Roger's projekt

Inlägg av lillahuset »

Good enough! :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack, lillahuset :)
Skriv svar