Roger's projekt

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #9: Knoppson Universal LED Driver KLD-14A

Detta projekt har uppstått ur ett annat projekt där jag helt kategoriskt tycker att 7-segments LED är det finaste som finns :) Många gånger kan man indikera vad det visar mha ett par lysdioder som t.ex visar område genom att bara lysa upp det. Att nyttja punktmatriser modell LCD är därför både onödigt, komplicerat och tråkigt. Problemet med 7-segmenta LED är alla pinnar/segment som ska drivas. En enkel och väl fungerande lösning är ett gäng skiftregister (typ 74HC164) så att man så att säga sekvensiellt sätter segmenten (vilket tom kan nyttjas dynamiskt om man skiftar tillräckligt fort). Men varje gång man behöver några nuffror får man koppla ihop alla dessa pinnar till ett gäng skiftregister (och förkopplingsmotstånd) samtidigt som korrekt data måste klockas in vilket nästan kräver EPROM-programmering eller smidigare, ett utvecklingskort (t.ex en Arduino UNO). Men om man istället tänker sig att inläsningen är parallell (modell A/D-värde) och att man använder programmerbar logik modell CPLD så kan det direkt ge ett värde på LED. Här kan man faktiskt fortfarande nyttja diskreta logikkretsar (t.ex 4511) men om man dessutom tar hänsyn till förkopplingsmotstånden i form av motståndsnät (DIL, som jag gärna använder) så är vi uppe i rätt många kretsar för ett 4-siffrigt LED-display (12st). Inte så smidigt även om jag gillar att vira :D . Min tanke med KLD är alltså att integrera kombinatoriken för alla typer av indata så att man kan välja seriell eller parallell, med diverse finesser som LE (Latch Enable, för att hålla indata) och LT (Lamp Test, för bl.a strömförbrukningskoll vid alla segment på). En fördel med min lösning är att en data- eller adressbuss hos min nästa generation CPU 2.0 kan avläsas utan klockning. Min vision är att göra denna KLD på DIL68-format så folk slipper avancerad ytlödningsteknik för att nyttja QFP-kapseln. Även om det inte blir "äkta" DIL så underlättas ledningsdragning/virning.

STATUS: SKISS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:49:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #10: Knoppson Loudspeaker KLS-93C [Ordinarie trådar: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=68741 , http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=76827]

Detta är tredje gången i mitt liv som jag bygger högtalare. Denna gången blev det två par högtalare då tanken var att B-variantens diskanter (Beyma T2030) skulle trimmas in med det ena paret och jämföras med asbilliga banddiskanter från Kina (Plat Audio RT2-DFI) i det andra paret. Förutom att jag initialt hade stora problem med Kina-bandarna så visade sig ljudet bli minst sagt mycket bättre med dom. De gick inte att jämföra på samma dag! Beyma kunde helt enkelt inte återge diskanttoner i det övre mellanregistret modell kvinnoröster. Det blev rent utsagt skit! Så varning för detta element (jag skulle inte ens sätta in det i ett PA-system). Problemen jag hade med Kina-bandarna visade sig efter mycket om och men bero på läckage runt terminalerna. Symptomet på detta var att bastransienter fick elementets membran att låta som om det vore spräckt. Smältlim runt terminalernas PCB löste detta problem fullständigt. Jag står i tacksamhetsskuld till flera men främst en EF-medlem som kallar sig Retroperra för lösningen av detta. Till slut blev det i alla fall så att jag monterade Kina-bandare i båda högtalarparen. B-varianten har jag seriösa planer på att bygga om till fågelholkar :D

STATUS: SERIE
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:50:25, redigerad totalt 2 gånger.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Roger's projekt

Inlägg av MiaM »

Är de sistnämnda mellanregister/diskanterna från samma Infinity som även tillverkar kompletta färdiga högtalare för high-end/guldöra-hemmabruk? (Typ Infinty Kappa o.s.v.)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Yes, både Polydome och Emit sitter i exempelvis Infinity's Kappa 6 högtalare.

När jag uppgraderade dessa högtalare (från att ha varit rena kvartvågspipor med Coral Beta 8 som enda element) så var det mycket för att en vän till mig hade köpt ett par Kappa 6 och då hade jag Infinity RS5000 (dubbla uppsättningar högtalare alltså) men jag hade inte alls samma fina ljud.

Så jag bestämde mig för att försöka få tag i dessa Polydome/Emit och lyckades via en firma i Långedrag (Göteborg) som jag dock glömt namnet på.

MVH/Roger
PS
Hans bas var också snäppet bättre än min då jag hade en ren polypropylen-bas medans han hade en kolfiberförstärkt polypropylen-bas. Fick dock ett par fina Dynaudio polypropylen-basar av en annan vän så jag brydde mig inte om att köpa basarna också. Resultatet blev bra nog :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #11: Knoppson Microphone Amplifier KMA-15C [Ordinarie trådar: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=76056 , http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6&start=60]

Detta projekt började med en rent OP-bestyckad variant som jag dock inte fick till riktigt pga dåligt rail-to-rail sving hos standard OP som OP27 och TL084. Jag gick då över till att bygga diskret med 2st JFET BF245A i kaskad och sedan när jag ändå höll på att bygga diskret (som jag gillar bäst även om jag inte behärskar det) byggde jag resten också diskret. Speciellt komparatorn "TTL" snodde jag dock från Philips Experimentlådor. B-varianten blev byggd och fungerade hyfsat förutom att den självsvängde med VLF. Jag fick hjälp med att förstå detta men har nu glömt bort det annat än att det berodde på storleken på C (för tidigt nollställe är en del av förklaringen). När C byttes till 100nF stabiliserade sig dock allt. Det visade sig också att kondensatormikrofonen jag använde faktiskt och underligt nog (enligt mig) drog lite ström så den blev att matas efter SW1. KMA är inte tänkt att användas för studiobruk utan endast för uppmätning av högtalare (och förstärkare) med mitt kommande Arduino UNO mätsystem (KAU). För studiobruk rekommenderar jag min KRA dvs en rörbestyckad MIC/RIAA-förstärkare.

STATUS: SERIE
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:51:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #12: Knoppson Oscilloscope Adapter KOA-15A

Detta projekt är ett spin-off från mitt tafatta rörradioprojekt (KRP) där jag ändå lyckades få till en blandare som fungerar och Hartley-oscillatorer som fungerar. Iom att mitt skåp bara klarar 30MHz så står jag dock handfallen när jag ska försöka bygga och mäta på min KRP (FM, 100MHz) så då uppstog tanken att blanda ner FM till mätbar frekvens. Samtidigt faller allt på att jag ju inte ens kan mäta LO'n i adaptern :D Men man skulle kunna åka till någon som kan mäta för att trimma in grejerna en gång för alla. Jag tycker konceptet är lysande för vid dessa frekvenser är man bara intresserad av grundtonen (och eventuell dist) och det enda man behöver göra i mitt fall är att vara medveten om att den signal man mäter (f=5-25MHz) är LO-f eller 113MHz-f. 5MHz på skåpet innebär alltså 108MHz vid proben, 25MHz på skåpet innebär 88MHz. Projektet är bara en skiss än så länge.

STATUS: SKISS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:51:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #13: Knoppson Operational Amplifier KOP-15F [Ordinarie tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=80151]

Det här projektet innehåller en massa spånande på hur man kan bygga operationsförstärkare. A är min första variant där jag nyttjar mina favorit-JFET (BF245A) som difftrissor för hög ingångsimpedans utan nämnvärd biasström. B-varianten nyttjar Darlington PNP som difftrissor för att få ner Vcm-Range. C-varianten nyttjar enbart n-kanals JFET (BF245A) som en förstudie till rör-OP. D-varianten nyttjar en pentod (EF94) som strömkälla och resten trioden ECC83. A-C har blivit byggda, D väntar på att bli byggd. E är en obyggd variant som skulle kunna få plats på en DIL28 sockel. Den har ett Klass B utgångssteg (CFP) och nyttjar flitigt Darlington. F nyttjar bara Darlington PNP som difftrissor, har också ett Klass B utgångssteg (CFP) och är i övrigt optimerad för +/-30V matning (Vcm<Vss+30V).

STATUS: PROTOTYP
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:52:42, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Roger's projekt

Inlägg av MiaM »

Angående blandaren KOA15 så kan du ju åtminstone kaliberera vissa frekvenser genom att använda en bra rundradio som referens. Om du t.ex. ställer in oscillatorn du ska mäta på så att den går in "mitt i" på en radio ställd på 108MHz så kan du ratta in LO:n i din blandare så att du ser signalen ut, och sedan vet du att utsignalen ändras ju lika många MHz som insignalen så om du rattar på oscillatorn du ska mäta på och får 10MHz högre frekvens ut än du hade före du rattade så har du rattat till 118MHz (eller 98MHz beroende på vilken sida du är på så att säga).

En annan variant för att kalibrera den här typen av grejer är att bygga en oscillator som svänger på någon känd frekvens med kristall, och sedan generera fyrkantvåg från den. Då får du övertoner över ett stort frekvensspektrum och med lämpligt filter på signalen så kan du få en aning om var i frekvens du ligger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Roger's projekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag sitter lite yrvaken och undrar om den där monteringssockeln (28pin), du ska bygga på. Finns det sådana?
Jag ska inte komma med mina färdiga moduler utan mer visa på ett projekt i amerikanska Radio Electronics på 70-talet. Man byggde en förförstärkare med diskreta OPAmpar där dessa utgjordes av separata kort:
Hela artikeln
Tipset är alltså - kretskort för din diskreta OPAmp.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant schema, tack!

Dock förstår jag som vanligt inte hela konstruktioner, är t.ex lite förundrad över hur en strömgenerator kan sitta i enbart ena sidan av diffsteget (den förstärkande, dock) medans andra sidan har Rc=0. Om man tittar på I/V-diagrammet för godtycklig trissa så är ju emellertid "linjerna" tämligen horisontella (förutom Early Voltage) så det kanske inte spelar någon roll vad man har för motstånd i den icke-förstärkande sidan även om lastlinjen blir helt vertikal vid Rc=0. Du får alltså ingen spänningsförstärkning där men kollektorströmmen följer fortfarande Ib så kanske jag nu har svarat på frågan? :)

Här kommer sedan adaptern jag hade tänkt använda:
https://www.elfa.se/sv/komponentadapter ... simi=91.26

Men jag tror den blir för liten för min OP (eventuellt funkar det dock med ytisar).

Jag siktar mao på att ta fram ett kort för min OP och då i form av en mätförstärkare med plintar som jag skriver om i en annan tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=165 (schema längst ner, i grund och botten samma konstruktion som min OP ovan förutom lite biasering som tillfälligt eller permanent kan nyttjas).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:Angående blandaren KOA15 så kan du ju åtminstone kaliberera vissa frekvenser genom att använda en bra rundradio som referens. Om du t.ex. ställer in oscillatorn du ska mäta på så att den går in "mitt i" på en radio ställd på 108MHz så kan du ratta in LO:n i din blandare så att du ser signalen ut, och sedan vet du att utsignalen ändras ju lika många MHz som insignalen så om du rattar på oscillatorn du ska mäta på och får 10MHz högre frekvens ut än du hade före du rattade så har du rattat till 118MHz (eller 98MHz beroende på vilken sida du är på så att säga).

En annan variant för att kalibrera den här typen av grejer är att bygga en oscillator som svänger på någon känd frekvens med kristall, och sedan generera fyrkantvåg från den. Då får du övertoner över ett stort frekvensspektrum och med lämpligt filter på signalen så kan du få en aning om var i frekvens du ligger.
Hej MiaM!

Det här var mycket intressant att läsa men jag förstår så lite att jag ber dig ta första stycket en gång till :)

Den andra ide'n förstog jag dock, spanade på kristaller runt 110MHz igår men fann inga i ELFA utom nån svindyr sak men jag tänkte aldrig så långt som fyrkantvåg, tack!

Vilken kass ingenjör jag är :)

MVH/Roger
PS
Och udda är det också va? Dvs om jag vill ha 113MHz så kanske en kristall på 113/5=22,6MHz nånstans?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #14: Knoppson Power Amplifier KPA-91E [Ordinarie tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=64360]

Detta femte försök att bygga ett rörslutsteg blev lite misslyckat. De andra fyra var mer eller mindre Williamson-plagiat och dom blev suveräna. Men detta är en egen lösning som inte riktigt fungerar och jag begriper inte varför. Jag har alltså tagit bort PP-drivrören i Williamson's koncept och istället kör jag omotkopplat. Detta borde, nästan åtminstone, gå på ett ut förstärkningsmässigt och det gör det för känsligheten är fortfarande okej. Iom att jag inte nyttjar återkoppling kunde jag sedan införa min kära och tämligen ovanliga Edison Bias på ingångsröret. Hitintills allt väl, men när man försöker få ut dom inneboende 15W iaf så får jag bara ut 4W av någon anledning. Jag har mätt och mätt men begriper inte varför. Det enda jag ser är att signalen klipper redan vid anoden på första röret och jag förstår inte varför. Eventuellt jobbar Cathodyne (V2) med för hög AC-spänning på gallret så att det är galler-klipp jag ser, men jag vet inte. Så förutom den fina yttre designen (som jag egentligen inte bryr mig om annat än att jag vet att en viss presumtiv inköpare gör det) blev detta en flopp. Jag vore mycket tacksam om någon har nåt tips om vad det är som är fel.

STATUS: PROTOTYP
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:53:36, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Roger's projekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vill egentligen inte sabba för dig IGEN, men det här är också en Williamsonvariant.

Grunnerier - du vet att triodhalvorna är lite olika, som en halv ECC82 och en halv ECC83. ECC82 ska driva utgångsrören.

En annan sak som ser besynnerligt ut är anodmotstånden på 44k och katodmotstånden på 22K. Det stämmer inte riktigt men titta på Dynac0. Där har du visserligen ett annat drivrör men anod/katodmotstånd är dels mindre. OCH istället för det 22K-motstånd du använder har man bara 6K8 från spänningsmatningen. Det måste ju innebära att spänningssvinget från din fasdelare till utgångsrören kanske är för litet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Jag vill egentligen inte sabba för dig IGEN, men det här är också en Williamsonvariant.

Grunnerier - du vet att triodhalvorna är lite olika, som en halv ECC82 och en halv ECC83. ECC82 ska driva utgångsrören.

En annan sak som ser besynnerligt ut är anodmotstånden på 44k och katodmotstånden på 22K. Det stämmer inte riktigt men titta på Dynac0. Där har du visserligen ett annat drivrör men anod/katodmotstånd är dels mindre. OCH istället för det 22K-motstånd du använder har man bara 6K8 från spänningsmatningen. Det måste ju innebära att spänningssvinget från din fasdelare till utgångsrören kanske är för litet.
Tack för dina grunnerier :)

Visst vet jag att 7247 har en halv ECC83 och en halv ECC82 i sig, det är liksom det som är hela poängen :)

Annars håller jag inte med dig om att anod/katodmotstånden är mindre i Dynaco, dom är ju tom större (47k isf 22k). Fast du kanske menar att MINA katod/anodmotstånd är mindre. Så är det nog :) Intressant dock med din notering att mitt 22k till matning är större än Dynaco's 6k8. Det är intressant både för att det ger större sving OCH för att min fasdelare (Cathodyne, V2) jobbar med typiskt tio gånger högre spänning nu när PP-drivrören är borta. Det här kan vara lösningen, tack!

Men vad jag har räknat och mätt på detta utan att förstå, du anar inte :D

Samtidigt bias över V2 i Williamson-fallet är c.a 110V, slutrören behöver närmare 50Vp för att kunna styras ut ordentligt.

Säg att spänningen minskar 50Vp vid anoden, då ökar den 50Vp vid katoden.

Är då bias över V2 110V, ja då blir det bara 10V kvar över röret vilket vi alla vet inte går (när lite ström skall levereras).

En uppskiattning på minimum kvarvarande bias/spänning anod-katod är 50V.

Men då har vi inte 110V att tillgå längre utan 110V-50V dvs 60V eller +/-30Vp och +/-30Vp räcker inte för att styra ut slutrören, väl?

En grov uppskattning hos förstärkningen mha slutrören är 4ggr, 4*30Vp=120Vp och delat med trafons varvförhållande (35,35/2) så blir det 120/35*2=6,8Vp, 6,8Vp^2/2/8=2,9W*2 (ty Push-Pull) vilket storleksordningmässigt pekar på mitt problem :)

Så min vän, du kan ha löst problemet åt mig!

Stort tack!

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Roger's projekt

Inlägg av MiaM »

rogerk8 skrev:
MiaM skrev:Angående blandaren KOA15 så kan du ju åtminstone kaliberera vissa frekvenser genom att använda en bra rundradio som referens. Om du t.ex. ställer in oscillatorn du ska mäta på så att den går in "mitt i" på en radio ställd på 108MHz så kan du ratta in LO:n i din blandare så att du ser signalen ut, och sedan vet du att utsignalen ändras ju lika många MHz som insignalen så om du rattar på oscillatorn du ska mäta på och får 10MHz högre frekvens ut än du hade före du rattade så har du rattat till 118MHz (eller 98MHz beroende på vilken sida du är på så att säga).

En annan variant för att kalibrera den här typen av grejer är att bygga en oscillator som svänger på någon känd frekvens med kristall, och sedan generera fyrkantvåg från den. Då får du övertoner över ett stort frekvensspektrum och med lämpligt filter på signalen så kan du få en aning om var i frekvens du ligger.
Hej MiaM!

Det här var mycket intressant att läsa men jag förstår så lite att jag ber dig ta första stycket en gång till :)
1. Ställ in en känd god FM-mottagare med syntes/digitalvisning på 108MHz
2. Anslut en VHF-oscillator till FM-mottagaren
3. Ratta på VHF-oscillatorn till du får in den som god sändare på FM-mottagaren
4. Anslut VHF-oscillatorn till din blandare
5. Anslut din blandare till oscilloskop
6. Ratta LO:n på din blandare till du får önskad signal på oscilloskopet.
7. Ratta på VHF-oscillatorn så att frekvensen du ser på oscilloskopet ändrar sig 5MHz
8. Voila - nu har du antingen 113MHz eller 103MHz från VHF-oscillatorn. Vilket du har beror på hur signalen blandas o.s.v. men du kan lätt kontrollera om VHF-oscillatorn hörs kring 103MHz på FM-mottagaren - i så fall så får du börja om och ratta åt andra hållet vid punkt 7.

:)
rogerk8 skrev:Den andra ide'n förstog jag dock, spanade på kristaller runt 110MHz igår men fann inga i ELFA utom nån svindyr sak men jag tänkte aldrig så långt som fyrkantvåg, tack!

Vilken kass ingenjör jag är :)

MVH/Roger
PS
Och udda är det också va? Dvs om jag vill ha 113MHz så kanske en kristall på 113/5=22,6MHz nånstans?
Jag är inte säker på vad som är standard, men 113/4=28,25MHz kanske finns?
Skriv svar