Simulering av Vinga Fyr

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av tecno »

Menar du den jag länkade till?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av CPMS »

Nej, den som MadModder länkade: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000016869/
Din är 90 graders.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Om man ska försänka ett litet hål där det är trångt runt hålet kan man inte ta en stor försänkare. Och en stor behöver man till stora hål. ;)
Det har aldrig riktigt slagit mig att man måste ha massa olika diametrar på försänkare :)

Jag tror jag ändå kommer satsa på en enda för vart skall man ha alla grejer nånstans?

Praktisk diameter är runt 15mm (undrar om Clas kanske har, annars kanske Järnia har?).

För i min värld finns det inga skruvhuvuden som ens är i närheten av 15mm, dessutom finns det visp-avgradare (=avgrandningspenna?) man kan nyttja till hur stora hål som helst.

Men din länk http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000016869/ är ändå käck för den är billig och passar egentligen mina behov för nåt tuffare material än Aluminium kommer jag nog aldrig försänka i.

Sen är jag inte så kinkig vad gäller det där med vinkeln, även om jag faktiskt tycker det var intressant att veta.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

CPMS skrev:Och sen har den där billiga Biltema-satsen fel vinkel för normala försänkta maskinskruvar, det ska vara 90 grader.
Visst fungerar det men anliggningen mellan skruv och försänkning blir bara en väldigt smal ring längst uppe.
Det här var intressant att veta.

Jag tycker inte det är så viktigt men det är ändå intressant att veta för min försänkning mha ett 10mm-borr gränsar ju till ett fiasko, tycker jag.

Visst, jag har lyckats försänka skruven så att dess huvud kommer under lådans yta MEN jag har uppenbarligen borrat bort onödigt mycket lådmaterial vilket jag tror mig förstå beror på 10mm-borrets icke optimala vinkel.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av CPMS »

Vanlig metallborr har ju oftast 118 graders vinkel på spetsen så därför blev din försänkning alldeles för bred fast du fick till rätt djup.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Oj, skiljer det så många grader!

Kul att man numera vet att skruvhuvudena, vad gäller försänkt maskinskruv, är 90 grader.

Fast tittar man på dom skulle nog det vara min första gissning :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Har påbörjat lödarbetet idag.

Lödde dit alla motstånd plus nån enstaka konding.

Anledningen till att jag lödde dit en konding var att jag kom på att ett speciellt motstånd bäst löds i ett par gafflar för värdet är osäkert, sen var det likadant med en kondensator så jag lödde dit fyra små gafflar jag snott från jobbet.

Motståndet i gaffeln styr Bulls-Eye intensiteten för övriga små lober som faktiskt Vinga Fyr enligt videon tycks ha och det finns en önskan att få med dom också men detta kräver en tillsats som jag bara småplanerat för (byglas bort idag).

Kortet är alltså expanderbart för ytterligare lober men då bara med endast en annan intensitet.

Lite bilder på mina framsteg :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag byggt klart kortet.

Och även testat det.

Jag kopplade alltså in LED och 9V-batteri sen väntade och väntade jag (samtidigt som jag såg att bakgrundsbelysningen var något för stark), tyckte jag väntade mer än en minut och inget hände men då började jag mäta och då startade dels Bulls-Eye dels oscillerade det hos första NAND, jag tog då fram mobilen och tog "varvtider" på Låg/Hög, L blev på 48s och H blev på 30s, på tok för mycket alltså (vill ha 22/8s).

Jag tror att dessa "nya" lytar på 100uF hade mycket högre kapacitans än påstämplat, uppenbarligen nästan 100% mer.

Så jag bestämde mig för att kalibrera om, genom att byta uppladdningsmotstånden fick jag nyligen till L/H=25/12s, så viss kalibrering kvarstår.

Eftersom jag har gafflar kommer jag löda loss motstånden och införa dom för L/H respektive bakgrundsbelysningen, jag hade det på känn redan från början och tror jag mentalt planerade för gafflar men sen nu vid skarpt läge glömde jag bort det för jag skrev aldrig ner det :doh:

Hoppas bara jag inte förstör kortet vid avlödningen men å andra sidan är detta faktiskt ett dubbelpläterat kort och dom är rätt tåliga har jag förstått.

I morgon ska jag införa gafflar och kalibrera tiderna och bakgrundsbelysningen lite bättre sen på kvällen hoppas jag kunna visa en video på alltihopa.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Det helt färdiga kortet, trimmade in 22s/8s och la in en trimmer för bakgrundsbelysningen.

Värdet på motståndet som kopplar förbi trissan och ger bakgrundsbelysningen var 10k men jag tyckte LED "glödde" för mycket, chansade då på att seriekoppla en 100k trimmer men ta mig tusan om inte bakgrundsbelysningen fortfarande är lite stark och detta trots att bara 60uA går genom LED!

Att ha en trimmer för bakgrundsbelysningen tycker jag är bra för olika LED har olika känslighet (och spridningsvinklar) samtidigt som denna belysning är ytterst subjektiv, såpass subjektiv att jag faktiskt funderar på att införa en riktig potentiometer (kallad Intensitet) istället, men då måste jag borra ännu ett hål i lådan :(

Vad tycker Ni jag ska göra?

Apparaten är helt klart roligast när LED bara nätt och jämt "glöder" innan en tämligen stark Bulls-Eye kommer.

Jag avser spela in en video men vill göra det när det är mörkt ute, fast såhär nära midsommar kanske det inte blir det (mitt minne är kort :) ).

Jag kommer tacka konstruktören (för det är inte jag) när detta projekt är helt klart, det jag saknar nu är en video på hela rasket samt montering i låda.

MVH/Roger
PS
Hur fasen blir man av med dessa solkatter? Släcker jag ner så får jag sån lång slutartid att jag måste nyttja stativ pga min skakighet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har kortet fyttat in i lådan :D

Tack vare Magnus_K's enkla men briljanta tips så gick det att montera kortet först och DÄREFTER kontakterna.

Men det var precis, hade typ 1mm i marginal i höjdled för DC-Jacken's minustamp, vipp-omkopplaren fick läggas ner men dessa små marginaler fick jag också pga att jag monterade distanserna med en särskild mutter och sedan kortet ovanpå vilket inte hade behövts men underlättade iläggandet av kortet.

Jag har nu bara kabeldragandet av batteriet till en DC-plugg samt utgångskablaget kvar.

Utgångskablaget kommer bli en enkelledare med skärm (trevligt tunn och bra) på 1m där jag fäster LED i ena änden och en DC-plugg i den andra änden.

Jag tror jag tar det i morgon kväll.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, då var projektet klart sånär som på att locket skall skruvas på.

Men vilka problem jag fick när jag skulle testa det där sista med AC-försörjningen!

Apparaten blev helt knäpp och jag hade först ingen susning om vad det var som plötsligt gjorde så att den blinkade med 1Hz, fattade dock att nåt var fel på matningen trots att den såg fin ut på skåpet för det ryckte en del i den, jag provade då kondingar lite överallt på matningen men det hjälpte inte samtidigt som jag inte kunde förstå varför det hjälpte att ha batteriet inkopplat (halvvågslikriktad AC summeras mha dess diod ihop med batteriet och en annan diod över en 10V Zener), spänningarna på plint såg alltså helt okej ut men visst det ryckte mer i halvvågslikriktad AC, som sig bör.

Med AC-pluggen ikopplad så började apparaten först helt okej (brukar börja med en Bulls-Eye) sen andra blinket blev också okej men därefter blev det 1Hz.

Det var inte förrän jag tog en paus och åkte och köpte mer pilsner som jag kom på det, AC levererarde för lite ström.

Detta samtidigt som 1Hz-blixtrarna var extremt intensiva (jag fick tom byta en trasig 1N4148 som jag lite naivt hade använt som likriktardiod), min lösning tror jag har att göra med att Bulls-Eye konsumerar så mycket ström att logiskt låg nivå plötsligt blev logiskt hög nivå när strömmen rusade i höjden och det fick apparaten att spåra ur.

Nåväl, det funkar nu och jag bifogar en video på det.

Först en bild och några scheman, dock :)

MVH/Roger
PS
Har nog rätt bra koll på varför inkopplande av batteriet i samband med AC-matning fungerade för när det ryckte i matningen fanns batteriet där nån Volt lägre ner och fångade upp "rycket".

När Ni läser schemana så ska Ni tolka det som står i Eagle-schemat först, finns det inga noteringar där så gäller Paint-schemat, värdena inom hakparentes i Paint-schemat finns till för att slippa "udda" värden på kondingar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Här är videon på det färdiga projektet (endast locket skall skruvas på och det borde jag väl klara :) )



Stort tack E Kafeman för hjälpen med detta, utan dig hade det blivit fiasko!

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Vi EF's hejarklack, kan tala om för fotbollsspelaren att han ska sparka bollen i mål, men det är den som faktiskt sparkar bollen i mål som ska ha hela äran.
Fiasko, är bara om målet uteblir och du ger ju inte upp så lätt.
Detta projekt verkar du fått i mål på ett lysande sätt. Videon ger mycket realistisk fyrkänsla på ljusets sätt att bygga upp intensiteten i pulserna.
Kommer se helt suveränt ut med lysdioden inmonterat i en modell av Vinga fyr.
Grattis.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Magnus_K »

Roger introducerar "fyr-porret" :D

Snyggt jobbat Roger!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av ensten »

:tumupp:
Grattis till ett slutfört projekt!
Skriv svar