Simulering av Vinga Fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Nu har jag byggt nåt väldigt annorlunda (när det gäller mig).

För en gångs skull snackar vi inte förstärkare eller högtalare av olika slag :D

Denna gången handlar det om en simulering, eller kanske snarare, emulering av Vinga Fyr's beteende.

Jag har inte haft tillgång till exakta data så jag skjuter från höften :)

Bifogar schema & video.



MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av hcb »

Trevligt!
Det där blinket har jag både suttit och titta på och letat efter på den tiden jag hade båt i Göteborgstrakten. Det är något speciellt med fyrar.
Mycket snyggt att du gett dig på att emulera för- och efterblinken och inte bara Fl(2)-karakteristiken. Fast de 30s mellan blixtarna såg jag inte i videon :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt trevliga svar!

Men kan du utveckla så jag kan få trimmat min emulator utifrån fakta?

Vad menar du t.ex med Fl(2)-karaktäristiken?

30s mellan blixtrarna förstod jag inte heller.

Såhär har fått det förklarat för mig:

1) En huvud-lob (som jag kallat frontalbelysning dvs den som syns klarast när "saftblandaren med reflektor" roterar).
2) En läckage-lob (som verkar ha att göra med att vid fullt sken åt andra hållet, läcker det framåt).
3) En bakgrundsbelysning

Huvud-loben har jag skattat till 5s (och pulsad 0,1s) och gett maxstyrka.
Läckage-loben har jag sen skattat till 2,5s (och pulsad 0,1s) fast bra mycket mindre i styrka.
Bakgrundsbelysningen kanske duger.

Allt det här är egentligen trist tekniker-tjafs :)

Inget slår en upplevelse av fyren i verkliga livet.

Jag har själv aldrig sett den riktigt annat än på väldigt långt håll (Käringön).

Ja, fyrar är häftiga!

Så vad tror du, kommer killen som beställt detta av mig bli nöjd eller missnöjd?

MVH/Roger
PS
Är tiderna hyfsat med verkligheten överensstämmande? Korrigera gärna!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av sodjan »

> Vad menar du t.ex med Fl(2)-karaktäristiken?

Den korrekta karakteristiken för Vinga är "Fl(2)W 20s 25M".
FL: "Flash" (Se länken till "Blixtsken" nedan)
(2): 2 st
"W": White
"20s": 20 sek intervall mellan "FL(2)".
"25M": Ingår egentligen inte i karakteristiken, anger räckvidd i sjömil (funktion av ljusstyrka och h.ö.h.).

Se även:
https://en.wikipedia.org/wiki/Light_characteristic
http://www.fyr.org/wiki/index.php/Blixtsken
http://www.fyr.org/wiki/index.php/Fyrkarakt%C3%A4r
http://www.fyr.org/
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av hcb »

Finns inte mycket att tillägga till sodjans svar, utöver att mitt minne säger mig att Vinga är Fl(2)W 30s, inte 20s.
Om det du kallar läckage-lob är s.a.s. det som läcker i 180° från huvudloben borde det också komma i 30 s intervall. Det är inte så jag minns fyrskenet, men mitt minne har bedragit mig långt tidigare.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av sodjan »

Stämmer, ska vara 30s... :-)

http://kartor.eniro.se/m/5OZz6
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Nerre »

Fyrar har ju traditionellt fungerat på lite olika sätt.

De första fyrarna hade ju bara en fast ljuskälla. Att få dem att blinka och ha sig för att skilja dem åt var det ingen som hade funderat på. Sektorer med olika färg tror jag kom före blink?

Blinkande fyrar var väl från början fyrar med en roterande reflektor, de blinkade då eftersom reflektorn skymde ljuset bakåt och gjorde det starkare framåt. Vet inte om även lins framför ljuset kom i samma veva, men jag misstänker att det kom senare. Linser är svårare att bygga än ett "urverk" för att rotera en blankpolerad plåt.

Sen kom väl gasfyrarna där man med ett "programverk" som styrde en ventil kunde tända och släcka huvudlågan i mer avancerade blinkmönster. Då hade man ingen roterande reflektor och lins längre utan då fick man ha fasta linser och reflektorer. Men jag vet inte om det var vanligare med roterande delar i gasfyrarna än att man styrde blinket genom att tända och släcka?

Med reservation för att jag inte är helt inläst på fyrhistoria
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Principen på Vinga fyr är att den lyser i 16 riktningar samtidigt mha av linser, ingen reflektor. Flash-karaktäristiken är pga av de roterande linsernas utformning.
Linshuset roterar förhållandevis långsamt, ca 1-2 minuter per varv och lampan lyser i 10 sek och släckt 20 sek enligt osäkra uppgifter från en som tidigare (40 år sedan) var fastighetsansvarig av fyren, fast det borde gå räkna ut om man vet ljuskaraktäristiken.
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Gimbal »

Så för att sammanfatta, snyggt blinkat med olika längd och styrkor men det är inte så Vinga fyr blinkar.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av sodjan »

> Linser är svårare att bygga än ett "urverk" för att rotera en blankpolerad plåt.

Det är inga motsatser förutom att en lins sannolikt är tyngre.
Men tekniken för att rotera det hela är i princip samma.
Och med ett kvicksilver bad så behövs inga stora krafter.

> och lampan lyser i 10 sek och släckt 20 sek

Om karaktären på sjökortet stämmer så stämmer inte det.
Det är 2 blink på ca 1 sek med några sekunders mellanrum samt
sedan släckt upp till en totaltid på 30 sek då sekvensen börjar om.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Nerre »

Du läste nog lite slarvigt, jag jämförde inte urverk för att rotera en lins med urverk för att rotera en spegel.

Jag jämförde tillverkning av stora linser med tillverkning av urverk.

Generellt kom väl stora grejer i glas ganska sent i utvecklingen, speglar och fönster var oftast uppbyggda av smårutor.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Vet inte hur det är konstruerat, vore intressant med studiebesök, men antar att lampan är tänd under den tiden den sveper en sektor på 2/16 delar av ett varv.
Det är rotationen som då åstadkommer att man upplever de två blinken. Det skulle vara mer troligt att linshuset hade en rotationstid som överensstämde med detta.
Om 2/16 => 2 sekunder så borde det bli 16 sekunder per varv vilket verkar väl snabbt.
Även om lampan stängs av mellan de två blinken, så måste den vara tänd så länge att 1/16-dels sektor blir svept och förutsätter att linshuset då roterar snabbare än 16 sekunder per varv om det ska bli någon släck-tid mellan dubbel-blinken. Det verkar osannolikt snabbt.

Som jämförelse, fyr med fyra linsuppsättningar:
Den borde rotera fortare för liknande flashperiod, och har troligen lättare att rotera pga mindre massa, men verkar i videon vara typ ett varv per minut med konstant ljus.
Med tanke på att Vinga har 4 ggr fler linsuppsättningar , om linserna ger liknande ljusspridning och längd på flash-perioden så verkar inte två minuter helt orimligt.
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Gimbal »

Jag spekulerar.

Att fyren lyser i 16 sektorer på en gång, betyder inte automatiskt att sektorerna är jämnt utspridda på hela varvet.

Man kan ju tänka sig att sektorerna ligger tätare två och två för att skapa två snabbare blinkningar med längre paus emellan. Det ger då 8 *30sek = 4minuter per varv. Det gäller förstås att varje sektor är smal nog.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Nerre »

Enligt http://www.fyr.org/wiki/index.php/Vinga
Nuvarande optik: 1:a ordningen (1840 mm Ø) dioptrisk planlins med bulls-eye och 17 inslipade dioptriska och catadioptriska ringar ovanför och nedanför, 16 fack á 22,5°, omgående, F.Barbier Cie år 1890, linshöjd 1590 mm. 2x1000W 120V glödlampa, elklipp. Sjökabel, reservkraft från dieselmotor
(Och på den där wikin fastnade man ju en stund... :) alltid kul att lära sig nya grejer.)
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Gimbal »

Då spekularar jag vidare.

om vi har 16 sektorer jämnt fördelade a 22.5 grader.
Om vridningen åstadkommer de korta blinkningarna "flash" och det långa uppehållet åstadkomms elektriskt så kan man tänka sig följande.

Var 30 sekund tänds lampan i 7.5 sekunder, under den tiden vrider sig linserna 45 grader och åstakommer då två "flashar" var man än står.

45grader a 7.5 sekunder ger ett varv per minut.
Låter rimligt, varje halvvarv triggas lampan att lysa 7,5 sekunder, vilket ger FL(2) 30s.
Skriv svar