Mätförstärkare, en halv Watt

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av opampen »

Tror att distorsionen beror på att det är av någon anledning för lite driv till sluttrissorna. Du kan ju ta bort mellan steget med BD139/BD140. Ersätt sluttrissorna med ett darlington steg istället. Du ska väl inte ta ut så mycket effekt ändå, så mellansteget är bara onödigt.

Något är uppenbarligen fel gå igenom konstruktionen för början steg för steg och mät var det går fel. En så enkel och rak konstruktion som möjligt ska det vara!

Är det diacar du har satt på slutsteget? Så lite som möjligt som krånglar till lösning.
Senast redigerad av opampen 28 september 2016, 22:30:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Tror att distorsionen beror på att det är av någon anledning för lite driv till sluttrissorna. Du kan ju ta bort mellan steget med BD139/BD140. Ersätt sluttrissorna med ett darlington steg istället. Du ska väl ändå inte ta ut så mycket effekt ändå, så mellansteget är bara onödigt.

Något är uppenbarligen fel gå igenom konstruktionen för början steg för steg och mät var det går fel. En så enkel och rak konstruktion som möjligt ska det vara!

Är det diacar du har satt på slutsteget? Så lite som möjligt som krånglar till lösning.
Hej opampen, tack för din input!

Du har "fel" min vän, utgångssteget inklusive BD139/BD140 är skräddarsytt för lågt spänningstapp dvs maximalt sving.

BD139/BD912 utgör ett så kallat CFP-steg (Complementary Feedback Pair) som minimerar spänningstappet.

Tänk dig själv hur t.ex en Darlington skulle uppföra sig, den skulle tappa 2*Vbe, eller hur?

CFP tappar bara ett Vbe.

Och när det gör det tjänar man nästan 1,5Vpp!

Jag fick hjälp av en kille på forumet som kallar sig RoPa angående det här för jag visste ju inte sånt men ville att min KTA skulle funka ner till 6V då jag anser ett 9V-batteri är slut.

Jag har således mätt upp ett tapp på lite drygt 2Vpp bara, tom vid runt 1Ap.

Två Darlington och du hade tappat nästan 3,5Vpp...

Att jag tappar mer än 2*Vbe har att göra med att strömgeneratorn (Q2) hela tiden tappar c,a 0,2V över emittermotståndet samt ytterligare c.a 0,2V som mättnadsspänning, totalt blir det alltså 2*(0,2+0,2+0,7)=2,2V vilket stämmer ganska väl med uppmätta värden.

Här önskar man nästan man hade Germanium som sluttrissor :D

I schemat är det mycket riktigt diacar inritade men det är bara pga footprints, finns inga bra footprints för krafddioder, jag har satt dit ett par 1N4007 pekande uppåt (för induktiv last).

Slutligen kan jag meddela nånting glatt, jag har fått ordning på KTA vad beträffar hög utström!

Nåväl, nästan i alla fall :)

Eftersom jag ju bara hade problem vi hög utström blev jag att tänka, "för klena ledningsbanor, kanske".

Så jag drog om hela matningen, ut kom mycket fin 1kHz, fint dito stegsvar, fin 20Hz men tyvärr inte så fin 20kHz (påverkar mycket knepigt ingången, fattar inte det).

Bifogar bilder.

MVH/Roger
PS
KTA leverar nu fin utsignal i så tuff last som 4 Ohm (och närmare 1A) från 20Hz till c.a 3kHz där den, knepigt nog, seriöst börjar dista.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gjorde ett sista desperat försök att få ordning på högfrekvensen vid hög utström.

Med lite inbillning blev det en aning bättre, men jag tror inte det.

Frekvenser över c.a 3kHz hanterar alltså inte min KTA så bra vid hög utström

Lustigt egentligen att vid låg utström (RL=1k) fungerar KTA i det närmaste perfekt upp till 60kHz (1/B=1001, Av>400).

Men vid hög utström så börjar den dista vid 3kHz (och det är mer än bara Klass B övergångsdistorsion).

Fattar inte det.

Om det vore högfrekvens den inte mådde bra av så skulle den ju alltid dista vid HF.

Men den distar alltså vid HF bara om utströmmen är hög.

Likadant gäller det den absurda påverkan av insignalen på Plus, låg utström-perfekt oavsett frekvens, hög utström-kass på höga frekvenser.

Mycket skumt!

MVH/Roger
PS
Vad jag gjorde var alltså att lägga "ståltråd" även till filterkondingarna med dito avkoppling (blå), endast marginell förbättring (om nån överhuvudtaget).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Testade nu nåt roligt.

Krämade upp spänningen till 18V, styrde ut till maximala 16Vpp och då i 4 Ohm (vid 1kHz), fick alltså ut hela 8W!

Men trissorna blev varma så jag kunde bara köra en kort tid.

20kHz såg dock lika "kass" ut som vanligt :(

Beslutade mig också för att testa med 1nF som kompensationskonding (vid 1/B=1001) dvs en överkompensation för att kunna koppla KTA för förstärkning ner till 10ggr, bandbredden blev 1kHz :D

Så det går inte att bygga in KTA i en låda och externt programmera in förstärkning >10ggr, jag måste följa med med kompensationskonding (C1).

Så det är det jag kommer göra, jag kommer dra C1 ut på plint.

Sen behöver offset kunna justeras för höga förstärkningar (man kan visserligen göra det externt men då krävs nästan veroboard bara för det) så jag kommer bygga in en mångvarvig trimpot för offset-justering, den kommer vara accessabel via ett litet hål.

Allt kommer sen byggas in i en skärmad låda, hoppas då jag får möjlighet att mäta OL-parametrar som råförstärkning, frekvensgång, slew-rate och brus.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har påbörjat ett nytt bygge av min KTA.

Eftersom jag fick ganska mycket offset (100R stog nästan i ena ändläget) när jag bara monterade de två difftrissorna så kommer jag denna gången manuellt matcha ett par trissor (till ungefär samma arbetspunkt).

Jag har även infört en liten stiftlistbit för återkopplingsmotståndet (R13), detta dels för att enkelt kunna byta (som jag dock inte tror jag behöver) dels enkelt bryta (för OL-mätningar) dels cappa (för minimalt med ringningar hos stegsvar).

Sen kommer jag införa en liten stiftlistbit för LED som man sedan kan dra till låda.

Jag var länge konfunderad över varför jag valt Si+Schottky+BC556B som strömgenerator när LED+BC516 funkar lika bra, men idag blev jag att riktigt tänka på hur hög spänningen min KTA faktiskt tål, det roliga är att som den är konfigurerad nu så betyder utgångsdrivsteget (BC546B+BC556B) att det kan svinga +/-32V ty trissorna tål 65V och detta är samtidigt som diffsteget ju jobbar med väldigt små spänningar men är i princip biaserat på max 30V vilket är vad BC516/517 tål, alltså hela KTA tål +/-30V och inte mer, men det är bra mycket bättre än dom +/-18V man ofta ser som gräns för kommersiella OP.

Jämkning av sving +/- och bootstrap-filtret för högre sving utgår.

MVH/Roger
PS
Offset-poten kommer ändå bli 100R, detta för att vara på den säkra sidan samtidigt som jag vill kolla hur mycket offset jag får vid matchning. Detta är dock inte idealt för minsta lilla resistans som införs i emitterkretsen drar drastiskt ner gain. Av den anledningen blir det stiftlistbitar där också (mina specialbeställda trimmisar har långa ben :) ).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har precis mer eller mindre byggt klart min andra KTA.

Det som saknas är ledningsbaneförstärkningen för matningen med "ståltråd" samt de båda difftrissorna.

Jag avser som sagt matcha difftrissorna manuellt till ungefär samma arbetspunkt som i KTA sen ska jag montera dom och observera hur långt från "mitten" jag behöver vrida offset-trimmern (f.n 100 Ohm) för att offsetjustera allt (vid hög förstärkning).

Eftersom trimmerns värde är "stort" så hoppas jag sen kunna byta till typ 10 Ohm varvid förstärkningen kommer att stiga.

Jag har, för test, både 10 Ohm och 50 Ohm som trimmer (20 Ohm fanns i ELFA's katalog men de hade utgått).

Högra plinten är förresten vänd inåt för annars får jag inte plats att både montera effekttrissorna mot lådvägg och plocka ut signalen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av MiaM »

Intressant att se hur det går!

Många kommersiella förstärkare byggda med diskreta transistorer har en liten konding i serie med ett rätt lågohmigt motstånd som belastar utgången vid höga frekvenser, just för att få stabilitet.

Slutsteg är ju i allmänhet byggda för en fast förstärkning.

Att insignalen påverkas kan ju ha två orsaker. Dels har väl signalgeneratorn en viss utimpedans men det kan också vara mätfel. Om signalgenerator och oscilloskop sitter i samma jordade grendosa så kanske de har signaljord ihopkopplat och då är det som gjort för problem med jordslingor.

Om jag vore dig så skulle jag prova att ansluta matningsspänningarna i slutstegsänden av kortet. Det är en smula att be om problem att ha plinten på "vänstra" sidan så att säga.

OBS att för att bootstrap-grejen verkligen ska göra nytta så behöver du nog flytta mittpunkten något. Bootstrapen hjälper ju bara ena halvperioden varpå den punkt där en sinusvåg får symetrisk klippning kommer flyttas jämfört med utan bootstrap.

P.S. en konding mellan B och C på en transistor är väl vad jag förstått en nödlösning för stabilitet och som gjort för att få dålig prestanda vid hård last, hög utspänning och hög frekvens.

Om du vill plåga steget mer så kan du testa hur det beter sig i kapacitiv och induktiv last.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:Intressant att se hur det går!
Tack, roligt att du tycker det :)

Observera att jag faktiskt är ganska nöjd med KTA, finns inte så mycket mer att begära.
Många kommersiella förstärkare byggda med diskreta transistorer har en liten konding i serie med ett rätt lågohmigt motstånd som belastar utgången vid höga frekvenser, just för att få stabilitet.
Detta känner jag till, det är tom som så att alla mina Williamson rörslutsteg har stabiliserats på detta sättet (22R+100nF).
Slutsteg är ju i allmänhet byggda för en fast förstärkning.
OK
Att insignalen påverkas kan ju ha två orsaker. Dels har väl signalgeneratorn en viss utimpedans men det kan också vara mätfel. Om signalgenerator och oscilloskop sitter i samma jordade grendosa så kanske de har signaljord ihopkopplat och då är det som gjort för problem med jordslingor.
Utimpedansen hos funktionsgeneratorn (FG) är ynka 50 Ohm, FG och skåpet är isolerade både från jord och från varandra (som jag fixat :) ), dock har jag mer eller mindre permanent kopplat Sync-out från FG till skåpet varför de i praktiken har samma potential (dock flytande), slutligen gillar jag att höra att det trots allt kan vara mätfel :)
Om jag vore dig så skulle jag prova att ansluta matningsspänningarna i slutstegsänden av kortet. Det är en smula att be om problem att ha plinten på "vänstra" sidan så att säga.
Hör vad du säger men detta är inte relevant längre ty jag har "ståltrådsförstärkt" matningen av även andra KTA (alla kommer att bli sådana).
OBS att för att bootstrap-grejen verkligen ska göra nytta så behöver du nog flytta mittpunkten något. Bootstrapen hjälper ju bara ena halvperioden varpå den punkt där en sinusvåg får symetrisk klippning kommer flyttas jämfört med utan bootstrap.
Denna finess är mycket intressant men tyvärr fick jag den inte alls att fungera, signalen var inte det minsta sinus längre och då varken före eller efter klipp, så att säga, jag har dock enkel möjlighet att trimma mitt-nollan som du säger, det är inbyggt och sen behöver jag bara montera 1000uF+100R för att få större delen av Ert trick, kolla gärna sista schemat ovan ifall det är tillräckligt för att få det att fungera.
P.S. en konding mellan B och C på en transistor är väl vad jag förstått en nödlösning för stabilitet och som gjort för att få dålig prestanda vid hård last, hög utspänning och hög frekvens.
Jag vill nog hävda att du har fel här, CB-kompensation av förstärkande trissa är ett standardtrick för att stabilisera förstärkare såsom OP, Camenzind lärde mig tom att stabilisera ännu "bättre" genom att dra kondingen från lågohmig utgång till bas istället, skillnaden han och mig emellan tror jag dock är att han snackar chip-nivå och inte halva EU-kort dvs jag tror mig ha fått induktans i kompensationen som visade sig med envis 2MHz oscillation och detta tror jag helt enkelt beror på ledarlängden, kompensation rätt över CB funkar dock.
Om du vill plåga steget mer så kan du testa hur det beter sig i kapacitiv och induktiv last.
Kan bli aktuellt ganska snart för jag har av utrymmesskäl lindat en högtalarspole på ferrit (3F3) till min KGA och vid låg spänning (runt 1V/100kHz) fått 150uH, jag är sugen på att se hur detta "olinjära" material beter sig vid full uteffekt (runt 5V/4,2kHz, XL=4Ohm) som alltså inte går att leverera av min FG, därav hela grejen med KTA (bl.a).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser alltså KTA MkII ut.

Allt är klart förutom difftrissorna som jag ska matcha manuellt senare ikväll.

MVH/Roger
PS
Ståltrådsförstärkningen är nödvändig för höga strömmar, utsignal distar annars.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skissat på uppkopplingen för att matcha ett par BC516.

Bifogar denna skiss.

Jag kommer montera två trissor, notera offset och byta högra trissan ett antal gånger.

Jag kommer göra 10 byten ty jag tror jag har så många.

Sen får vi se hur lågt offset jag kommer ner i.

Offset är dock naturligtvis förstärkt så det är inte det egentliga offset (dVbe) men man kan räkna ut det mha följande formel:

\(Av_{dm}=\frac{2*hfe*Rc}{Rs+hie}\)

Vilket får storleksordningen

\(Av_{dm}=\frac{2*30000*2k2}{5k+1k}=22000\)

Kanske :D

MVH/Roger
PS
När jag tänker efter tror jag min ekvation är fel för offset är nog en common-störning och då är ekvationen:

\(Av_{cm/2}=\frac{hfe*Rc}{Rs+hie+2(hfe+1)Re}\)

vilket ger

\(Av_{cm/2}=\frac{30000*2k2}{5k+1k+60000*3k9}=0,28\)

Offset (dVbe) borde alltså vara runt 3ggr större än vad jag mäter.

Dessa värden får jag sedan vid matchning:
1) +84mV
2) -43mV
3) +204mV
4) +143mV
5) -16mV
6) +144mV
7) +55mV
8. +116mV
9) +140mV
10) -45mV

Först skall nämnas att värdena driver (pga temperatur?) en stund men till slut stabileseras dom (läs vänder) och det är när dom vänder som jag noterat dom även jag i vissa fall väntat ännu längre, #5 tycks t.ex stabiliseras efter flertalet minuter vid nära 0mV, så den tar jag naturligtvis :) ).

Jag har hela tiden haft koll på totala strömmen mha mitt fina Japanska visarinstrument modell Sanwa JP-50.

Intressant är också att runt 50mV i "förstärkt" offset kan man lätt nå mha manuell matchning av omatchade trissor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Käckt med cellplast :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

KTA MkII färdig :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Electricguy »

rogerk8 skrev:Käckt med cellplast :)

MVH/Roger
Käckt med ESD...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag klär min cellplast med hushållsfolie (alu).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev:
rogerk8 skrev:Käckt med cellplast :)

MVH/Roger
Käckt med ESD...
Käckt med bipolära transistorer ;)

MVH/Roger
Skriv svar