Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lyckats trimma min Sanwa till att visa rätt även på 10V-området.

Hade ett R6-batteripack som råkade ligga på 6,0V (uppmätt med min Fluke 23), fick 5,8V mha Sanwa (på 10V-området dvs lägsta).

Satte sen mitt agg till 6V (för analoga instrument belastar lite, tänkte jag), samma resultat men nu visar alltså både agget och min Fluke 6,0V samtidigt som Sanwa visar 5,8V.

Skruvar isär Sanwa, noterar vridomkopplarens läge, mäter runt och kommer fram till att ett 19,3k/1%/0,5W brunt motstånd med text enbart finns inkopplat när 10V-området är valt.

Räknar lite och kommer fram till att 1M2 vore bra men vill inte att instrumentet ska fortsätta visa för lite så jag löder dit 1M istället...Perfekt!

Nu när jag mäter 6,0V har jag verkligen 6,0V ut på instrumentet :D

Om man ändå fick så mycket självförtroende av sånt här att man kunde våga försöka charma en fin dam :)

MVH/Roger
PS
Lite konstigt att det står 2k/V på instrumentet för i min värld innebär det att själva visaren gör fullt utslag för 1V och har en resistans om 2k. 1V över visaren och 10V in på instrumentet borde innebära 1V över visaren och 9V över förkopplingsmotståndet dvs ett förkopplingsmotstånd på 18k, inte 19,3k men jag kan inte sånt här :)

Ett problem återstår dock, krulliga kablar. Bara byta säger nån, men nej kontakterna in till detta säkert 40 år gamla instrumentet är smala och väldigt speciella så det är inte bara att byta. Jag har försökt flera metoder bl.a att hänga vikter i dom och att skicka hög ström (6A) genom dom med vikter hängandes i dom, båda metoderna fallerade. Nån som har nåt ännu bättre tips? ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av TomasL »

Lite konstigt att det står 2k/V
Betyder att instrumentet har 2k/V, och då är det mätområden som gäller, inte visarutslaget.
Du får alltså multiplicera dit mätområde med 2k, så på 10V området har instrumentet en impedans om 20k osv.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av Spisblinkaren »

Lär mig lite detaljer.

Jag tror mig veta det du säger helt på egen hand dvs 10V-området innebär 20k (med 2k/V som specifikation).

Men det hjälper mig inte att förstå.

Visaren gör fullt utslag för en viss specifik ström, eller hur?

För att kunna mäta spänning inför man ett förkopplingsmotstånd (begränsar alltså strömmen).

Visaren borde ha en fast inre resistans (ty mest koppartråd) och ihop med den ström som ger max utslag så ger det en spänning för max utslag.

Iom att man har förkopplingsmotståndet så kan man inte bara ange visarspolens resistans utan man anger den resistans som varje områdesval (iom seriekopplingen) ger dvs Ohm/V*Range.

Så nu har man resistansen sett in i instrumentet vid olika Range.

Men i instrumentet måste man se till så att maxström är samma för alla (spännings)områden, man gör detta mha ett förkopplingsmotstånd.

Frågan är, vad är maxströmmen?

2k/V tycker jag säger att resistansen är 20k för 10V-skalan dvs maxström är 10V/20k=0,5mA men det är ju samma som jag räknat på dvs 2k@1VX9=18k (för det interna förkopplingsmotståndet, alltså).

Visarinstrumentet tycks alltså vara på 2k, eller?

Jag tycker det här är svårt och har alltid undrat, tack för din kommentar (som fick mig att fundera).

MVH/Roger
PS
Tycker det helt enkelt verkar som om 2k/V står för att visarens resistans är 2k och att områdesresistansen är 2k*Range.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av TomasL »

Nej, 2k står för instrumentets impedans inget annat, om det nu händelsevis visar sig att själva vridspolen har samma impedans/resistans så är det ett sammanträffande, typ.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror du har fel där.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av TomasL »

Nej det har jag inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av Spisblinkaren »

Du har aldrig fel va? ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av TomasL »

Inte ofta, men det händer i bland.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, hur förklarar du då förkopplingsmotståndets värde på 19,3k?

Min uträkning på 18k är i alla fall nära.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av TomasL »

Behöver inte förklara nånting, i detta fallet har väl tillverkaren valt ett visarinstrument med just dessa data. Att en annan instrumenttillverkare skulle välja samma förefaller rätt otänkbart.
Dessutom 2k/V är rätt dåligt, för ett analogt standardinstrument hade man kunnat förvänta sig 20k/V.
följaktligen har du ett skräpinstrument.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av Spisblinkaren »

:rofl
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av grym »

rogerk8 skrev: Ett problem återstår dock, krulliga kablar. Bara byta säger nån, men nej kontakterna in till detta säkert 40 år gamla instrumentet är smala och väldigt speciella så det är inte bara att byta. Jag har försökt flera metoder bl.a att hänga vikter i dom och att skicka hög ström (6A) genom dom med vikter hängandes i dom, båda metoderna fallerade. Nån som har nåt ännu bättre tips? ;)
uppspända raka, 120 grader i 12 timmar och sedan långsam avsvalning
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av xxargs »

Som tidigare nämnt - vridinstrument utan spegelskala indikerar att det inte är så höga ambitioner på instrumentet - 2 kOhm är en annan sådan faktor, 60 - 70 talets motsvarande multimeter för 98:- på biltema ungefär och inte en fluke för 5 papp.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, den verkar tyvärr vara lite sämre än jag trodde.

Jag ber härmed Tomas om ursäkt för det slog mig plötsligt att 20k's belastning av objektet vid 10V-skalan (dvs min-skalan) inte låter så bra, jag hade föredragit 200k.

Sen är det ju också som så att 10V är en rätt hög skala, skulle velat haft 3V (men i mitt fall då hela 6k's belastning).

Samtidigt, detta är ett gulligt litet instrument och om man bara har dessa begränsningar i huvet kan den komma att kunna användas till mycket (speciellt tänker jag uppmätning av t.ex diod-kurva där man har Fluke för t.ex spänningen och Sanwa'n för strömmen, eller nåt).

En sak slår den dock alla Fluke (och alla andra DVM:er för den delen) med, om signalen någorlunda långsamt varierar i amplitud medelbildas variationen mekaniskt kring ett mätvärde som är riktigt, en Fluke kommer fladdra hejdlöst med sina siffror och man ser inte ett skit!

En DVM är heller inte speciellt bra ur pedagogisk synvinkel ty det spelar ingen roll åt vilket håll man mäter, kommer bara upp eller inte upp ett minustecken, men jag har jobbat väldigt mycket med AVM (ty min chef hade ett gäng sådana och vägrade köpa in DVM) och man lär sig förstå mätobjektet bättre med ett sådant för man vill inte att nålen ska slå bakut (även om vissa faktiskt hade reverse-knapp på sig). De var f.ö också av märket Sanwa.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Batteribyte, Sanwa visarinstrument

Inlägg av TomasL »

En sak slår den dock alla Fluke (och alla andra DVM:er för den delen) med, om signalen någorlunda långsamt varierar i amplitud medelbildas variationen mekaniskt kring ett mätvärde som är riktigt, en Fluke kommer fladdra hejdlöst med sina siffror och man ser inte ett skit!
Tja, det beror väl på vilken typ av DVM man har, eller hur.
Skriv svar