Bygge av rör-RIAA

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Bygge av rör-RIAA

Inlägg av Spisblinkaren »

I den här tråden har jag tänkt beskriva mitt bygge av en universiell RIAA-förstärkare.

Tanken är att denna förstärkare inte bara ska kunna användas för MM respektive MC (här är dock nivån typ 6dB för låg) utan också skall kunna användas som mikrofonförstärkare och då speciellt för gitarrförstärkare men också för inspelningsstudios.

Jag behöver nog kontrollräkna lite på grejerna men preliminärt ser det bra ut.

Jag har bl.a insett att man måste dämpa signalen inför steg 2 vid valet MIC för annars går lätt andra steget i taket.

Tror nämligen inte den kan svinga så mycket mer än 50V (dvs 10mV in).

Och distorsionen vill åtminstone jag mest ha i slutrören.

Apropå det är det tänkt att bygla matningen ut till slutrören i min nästa design.

Detta enbart för att kunna separatreglera matningen till slutsteget och därmed få steglös slutrörsdist.

Vilket kan vara attraktivt för vissa musiker.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag planerat färdigt lådans storlek och konstruktion.

Den kommer bestå av två sidor planhyvlad furu modell 21X56 (std).

Över dessa sidosycken kommer sedan en plåt bockas (med de ungefärliga måtten 2X56+150mm).

Nån botten blir det inte på lådan. Avser bara montera ett par apparatfötter där (troligtvis 21mm's med skruvinfästning).

Lådan kommer innehålla en liten rackars trafo (2VA) och i övrigt ett luftbygge.

Jordning kommer ske så nära röret som möjligt dvs inte direkt i chassiet (jag är närmast religiös där :)).

MVH/Roger
PS
Lådans proportioner stämmer inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag även caddat klart borrningen av själva lådan.

Borrningen kommer alltså endast att ske i kopparplåt som bockas likt ett u runt ett par sidostycken av trä.

Vissa håls diametrar är preliminära.

Som ni förstår blir det mono-enheter med var sin jordskruv (som man byglar ihop).

Jag tror detta blir mycket bra.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: RIAA-bygge

Inlägg av superx »

Ser kul ut!

Tänkte du koppla in gitarren direkt i den förstärkaren, eller var det för att förstärka mikrofonsignalen från en mikrofon placerad framför en gitarrstärkare?

Intressant med grid-leak bias, men vad är fördelen?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tanken är såhär:

Jag använder RCA som kontakt för mestadels blir den nog ändå att användas som RIAA.

Godtycklig adapter kan sedan tillverkas eller köpas för gitarrmikrofon (6,3mm telepropp) eller dynamisk mikrofon (XLR) placerad framför musikerna.

Jag bygger mono-steg dels för att det blir bättre dels för de en och en skall kunna byggas in i låda tillsammans med mitt mono rörslutsteg.

Aldrig hört uttrycket grid-leak bias förut. Mycket intressant. Jag kallar det emellertid för Edison-bias.

Fördelarna är två:

1) Färre kritiska komponenter
2) Katodimpedansen (Zk) multipliceras med en faktor u+1 vilket således förstärker ALLA brister i den kondensator som du normalt applicerar över katodmotståndet (Rk). Du känner säkert till att de elyter som normalt krävs inte är dom bästa för audio. Du kan dock göra valet att inte använda nån kondensator alls. Dock till det inte alltid så lilla priset av lägre förstärkning.

Dessutom är det roligt med en förenklande och samtidigt en något udda och ganska okänd lösning.

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: RIAA-bygge

Inlägg av MiaM »

Spännande.

Fråga: Vad händer med DC-nivån på anoden på vänstra trioden där 22k-motståndet för "MIC"-läget kopplas in/ur?

I RIAA-läget så kommer 0,4mA ge 88V över 220k-motståndet, och 101V över 220k+33k-motstånden. Det ger 49V över röret. I MIC-läget shuntas dessa 49V med 196+22k, det borde påverka dc-nivån över röret rätt rejält. Är det avsiktligt för att minska förstärkningen?

Om jag räknar rätt såkommer du ha uppåt nära 140V över kondingen du ritat som 22µF/100V. Kanske bör tåla högre spänning?

En variant för att växla mic/RIAA eller åtminstone växla känslighet kan kanske vara att använda telejack med omkopplarfunktion. De billiga 6,3mm-jacken (som också mekaniskt brukar kännas bäst) med plast"axel" och plastmutter brukar bara ha en brytfunktion per pol. De dyrare jacken brukar ha två galvaniskt isolerande omkopplare, d.v.s. du skulle kunna ha både MIC/RIAA-växlingen du ritat in och dessutom nivåval i samma omkoppling.

P.S. varför en BF- och inte vanlig BC-transistor som emitterkopplat utgångssteg? Spänningstålighet, eller?

P.S2. Du är nog den enda jag känner till som ritar nätaggen med ström in från höger och ut till vänster. Spelar ingen roll men känns lite ovanligt. :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej MiaM!

Återigen räddar du mig! :wink:

Spänningståligheten över 22uF-kondingarna blev ett misstag för jag började cadda för 100V men ändrade mig sen till 150V...

Ett klantigare och allvarligare misstag är MIC-omkopplingen. Den ska naturligtvis inte dämpa signalen även DC-mässigt. Jag får sätta en konding i serie. 1uF får det bli (<1Hz). Och ja, det är för att minska förstärkningen.

Jag ska tänka på ditt tips om brytande 6,3mm's telepropp men jag tror inte det blir aktuellt för först och främst är det här ett RIAA-steg. Men om jag följer ditt råd måste dom vara galvaniskt isolerade (finns det ens?) för MIC/RIAA-omkopplingen har ju inget med den fysiska ingången att göra. Eller tänker jag fel? Skicka gärna en skiss :-)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: RIAA-bygge

Inlägg av superx »

Ok, jag förstår argumenten för bias-lösningen. Speciellt det där med udda lösningar kan jag relatera till :wink:

Hur funkar det i praktiken: blir inte valet av 10Meg-motståndet kritiskt istället? Jag gissar att olika rör har olika mycket läckström via gallret, och därför behöver olika stora motstånd för att hamna på en lagom nivå, eller? 10Meg låter som det kan bidra med en del termiskt brus också.

Ska du koppla in gitarrer är 47k för låg in-impedans. 1Meg ska det vara, annars kommer gitarristerna gnälla på avsaknad av diskant.

En annan sak som jag är lite osäker på är huruvida det blir problem utan något seriemotstånd in på gallret på ingångsröret om du kör in en het gitarrsignal. Om signalen har toppar högre än 1V kommer gallret bli positivt jämfört med katoden, och då sjunker väl in-impedansen drastiskt. Har för mig att man brukar ha seriemotstånd för göra den klippningen som uppstår lite mindre abrupt. Många gitarrförstärkare har 68k in på gallret.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: RIAA-bygge

Inlägg av MiaM »

Jag har sökt runt på nätet och hittar verkligen ingen bild på den sorts telejack jag tänker på.

Typen nämns dock på wikipedia, och då måste det ju vara sant att den finns :wink:
Se typ C här

Uttaget jag tänker på påminner en del om detta men har hela åtta anslutningar baktill plus jordlödörat framtill. Två anslutningar baktill + jorden går till själva telepluggen, de andra sex är en tvåpolig växlande omkopplare.

Jag tittade till och med i bra-att-ha-lådan där jag trodde att jag hade nåt sånt uttag, men hittade inget.

Det kanske är något som fanns förr men har slutat tillverkas?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

superx skrev:Ok, jag förstår argumenten för bias-lösningen. Speciellt det där med udda lösningar kan jag relatera till :wink:

Hur funkar det i praktiken: blir inte valet av 10Meg-motståndet kritiskt istället? Jag gissar att olika rör har olika mycket läckström via gallret, och därför behöver olika stora motstånd för att hamna på en lagom nivå, eller? 10Meg låter som det kan bidra med en del termiskt brus också.
Intressant inlägg.

Jag vet faktiskt inte annat än att 10M genererar ganska precis -1V för dom Philips ECC83 jag kör (och har ett gäng med).

F.ö är det väl ganska mycket överkurs att klaga på brus i HiFI-världen?

Vem bryr sig liksom?

Speciellt om man gillar att spela LP-skivor som ju redan mer eller mindre oundvikligen knastrar.

Förstår inte denna hysteri kring brusfrihet.

Vad ska man ha det till?

Det är ju tom önskvärt i många fall.

Man kan ju då liksom dels höra att grejerna är på dels hörs det i princip aldrig medans själva musiken spelas.

Och det är väl musiken som är det viktiga, eller?

De som önskar brusfritt/brumfritt ljud i hörlurar tycker jag ska köpa CD-skivor med dito "kasst" förstärkeri istället.

Hoppas du inte tar illa upp av mina åsikter.
Ska du koppla in gitarrer är 47k för låg in-impedans. 1Meg ska det vara, annars kommer gitarristerna gnälla på avsaknad av diskant.
Visste inte att det krävdes 1M i ingångsimpedans. Intressant. Fast ärligt talat tvivlar jag på denna informationen. Gitarrer går ju liksom inte upp i 10kHz-området...
En annan sak som jag är lite osäker på är huruvida det blir problem utan något seriemotstånd in på gallret på ingångsröret om du kör in en het gitarrsignal. Om signalen har toppar högre än 1V kommer gallret bli positivt jämfört med katoden, och då sjunker väl in-impedansen drastiskt. Har för mig att man brukar ha seriemotstånd för göra den klippningen som uppstår lite mindre abrupt. Många gitarrförstärkare har 68k in på gallret.
Hur ska en mikrofon-signal komma upp i en amplitud högre än 1V menar du?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:Jag har sökt runt på nätet och hittar verkligen ingen bild på den sorts telejack jag tänker på.

Typen nämns dock på wikipedia, och då måste det ju vara sant att den finns :wink:
Se typ C här

Uttaget jag tänker på påminner en del om detta men har hela åtta anslutningar baktill plus jordlödörat framtill. Två anslutningar baktill + jorden går till själva telepluggen, de andra sex är en tvåpolig växlande omkopplare.

Jag tittade till och med i bra-att-ha-lådan där jag trodde att jag hade nåt sånt uttag, men hittade inget.

Det kanske är något som fanns förr men har slutat tillverkas?
Intressant ide'!

Jag har aldrig hört talas om det förut.

Men denna telepropp skulle jag kunna integrera i mitt RIAA för att sedan låta en gitarrist bara plugga in sin gitarr.

Grejen är bara att jag inte avser ha RIAA-steget i funktionen MIC-steg utåt tillgängligt.

Jag avser bygga in ett mono rörslutsteg och ett RIAA i samma låda och därifrån dra kablar för MIC till RCA'n på RIAA-steget samt mellan RIAA och slutsteg dra andra kablar.

För övrigt är det tänkt att jag ska lyckas bygga en högspänningsregulator som kan generera steglös slutrörsdist hos slutsteget.

Jag är på g med detta men det kommer i nuvarande tappning inte riktigt fungera. Hfe är för dålig. Planerar dock att koppla två högspännings-Darlington i serie för att få upp de patetiska 50 i hfe som de tydligen bara har runt 100mA.

Vad tror du om det? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Skickligt nog glömde jag rita in utgångens RCA-kontakt :-)

Bifogar således korrekt borrmall.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: RIAA-bygge

Inlägg av MiaM »

Oavsett om du lyckas få tag på "min" teleplugghona eller kör med nån annan så kan ju brytjackfunktionen i den vara användbar, låt brytjacket kortsluta telejack-insignalen till jord och koppla in jacket mellan jord och 47k-motståndet och 33pF-kondensatorns nuvarande jordanslutning i schemat. Lägg på 1M-motstånd över telepluggen. Det borde fixa både impedansanpassningen skivspelare/gitarr, fixa seriemotståndet som gör att impedansen inte tokar till sig för hårt vid hård drivning och dessutom slippa 33pF last på en gitarr.

Nog hör man övertoner högt upp i frekvens främst på akustisk gitarr?

P.S. tänk på att MC-pickup'er vill lastas med ganska låg impedans.

Jag vet att du inte gillar katodmotstånd men vad sägs om att (via kopplingskondensator) ansluta MC-pickup till katoden istället för till gallret? Vill man slippa kopplingskondensatorn kanske man kan ordna nån slags trolleri med en viss minusspänning för den katoden och nån slags reglering så att katodens DC-nivå ligger på signaljord.

M.v.h. krångla-till-klubben :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Haha, du är fanimej hopplös MiaM :D

Blir du aldrig nöjd? :)

Men det är bra poänger som jag tacksamt tar emot.

Även du superx ska ha tack för detta uppvaknandet.

Jag får kolla upp det där med vilken impedans gitarrmickar vill ha.

Tänkte mest på elgitarrer faktiskt men du har rätt angående akustiska gitarrer.

Sen vet jag att du har rätt angående MC-impedanser. Hade ett avancerat försteg ett tag och jag tror både 1k och tom 100 Ohm var inställbart. Kapacitansen kommer jag dock inte ihåg alls.

Här krävs således också informationssökning.

Men jag är fortfarande skeptisk till att gitarrer kräver 1M.

Gör dom det så blir förmodligen mina 150pF (varav typ 120pF=Miller) i ingångskapacitans för mycket (och då faller hela konceptet...).

Sen ska du veta att jag tänkt kunna koppla in Shure-micar (dynamiska) också.

Mycket informationssökning blir det!

MVH/Roger
PS
Kan du inte leta rätt på en beställningsbar sådan där fantastisk teleproppshona med galvaniskt isolerade brytare åt mig?

Snälla? :)

Det börjar nämligen kännas som om den faktiskt behövs! :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag ritat om placeringen och borrningen av bakstycket igen.

Kom nämligen på att den första komponent som först påträffas är den lilla 2VA-trafon för högspänningen (avser fästa den i "taket" mha fästkuddar).

Vill nu att power-in ska gå så kort väg som möjligt samt så långt ifrån lågnivåkontakter/brytare som möjligt.

Nu är den närmast MM/MC som är en högnivåbrytare på utgången samt längst ifrån ingången som är längst ner på bakstycket.

Jag gillar dock inte riktigt att ingången kommer gå mer i luften än vad den hade behövt göra om nätdelen varit helt extern.

Hade velat att ingången gått så tätt inpå jordplanet som möjligt.

Men det får nog bli så ändå.

Planerar f.ö att tvinna allt kablage samt köpa partvinnad signalkabel som kanske kan ta sig förbi trafon utan att snappa upp magnetfältstörningar på den iof lågströmstrafo som det handlar om.

Vad tror ni om det?

MVH/Roger
PS
Partvinnad signalkabel med skärm blir det dog. Skärmen fästes i guardpunkten och endast där. Där kommer således skärm plus ledare gå ihop.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar