Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kul diskussion!
Vi som bygger med rör gillar nog rörljudet och vetskapen om att vid överstyrning får jag inte massa fyrkantvågor ut till högtalarna. Det är lättare att knäcka diskanter med trisseförstärkare än med rörförstärkare.

Men, och det här är viktigt att ta i beaktande, har man inget intresse av den ena eller andra tekniken eller topologin är det lätt att hitta argumenten MOT. Diskussionen blir ofta av typen Aftonbladet/Expressen.

På tal om Williamson, har jag med mig scheman på Luxman MQ-60 och känner att jag lagt så mycket pengar på rör och trafar att jag bara måste ha ihop den när jag kommer hem. Och då pratar vi pushpull OCH triod.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Mizzarrogh »

Blev skitskummt det jag skrev insåg jag var för trött igår för att tänka klart över huvud taget, satt och försökte para ihop rör från diagram, därför det blev konstigt i denna diskusion... :oops:
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av überfuzz »

soundbrigade skrev:Men, och det här är viktigt att ta i beaktande, har man inget intresse av den ena eller andra tekniken eller topologin är det lätt att hitta argumenten MOT. Diskussionen blir ofta av typen Aftonbladet/Expressen.
Sant själv är ju en inbiten rörnerd, halvledarnerd och störst nerd när det gäller fakta. Jag har pysslat med ljudförstärkare rätt mycket och än har inget på ett övertygande sätt lyckats visa att rör skulle låta bättre. Folk slänger sig mest grundlösa uttalanden som linjärt, varmt, etc. När jag bygger håller jag mig oftast till halvledare i HiFi-sammanhang och rör till instrumentförstärkare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Mizzarrogh »

När jag lyssnar på en transistorförstärkare som innehåller hyfsade komponenter så tycker åtminstone jag att ljudet låter mycket bra.

Jag tror att man faktiskt kan kombinera rör med transistorer om man vill ha rörljud i någon del och att resultatet skulle kunna bli mycket bra.
Har själv funderat på det, att använda en för förstärkare med rör, (egentligen är det bättre att använda transistorer först vad jag hört, men jag tror även det omvända skulle fungera)
Rör vet jag inte så mycket om mer än baskunskaper och tekniska funktioner, men samtliga transistorsteg jag testat som varit av hyfsad kvalitet har alla klarat hela banan galant och utan hörbar dist i egentlig mening. Men ett hyfsat rörsteg upplevs ju så klart som regel bättre än ett dåligt transistorsteg med brus och skit. Ställer man två billiga radioapparater av äldre snitt brevid varandra så vinner ju rör radion av den orsaken som regel även om den också låter skit, men man upplever ofta mindre brus i ljudet. Edit, en bra transistorförstärkare har inte den skiten, den dippar inte heller på det viset (inte vad jag kunnat höra iaf). I så fall är det en annan del av kedjan som dippar om man använder vettiga grejer (detsamma kan ju även hända med rör om det är felkonstruerat eller om det belastas mycket hårt (här vinner dock faktiskt transistorn (eftersom den fortfarande kan hantera de medan röret börjar dyka (klippa)), men då snackar vi mycket hård belastning, vilket man normalt inte gör), men det märks då "tvärare" men med mjuk övergång tycker jag.).
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av opampen »

OK, Roger! Ja, vinylen lever och frodas hos mig också. Visst kan mycket konstrueras analogt. Det är väl en designfilosofi som det har blivit. Att det är bra i många falla att ha t.ex.en givare digital för att lättare kunna få in data i det digital mätsystemet på en gång utan omvandling kan jag respektera. Däremot när det gäller ljud så är det väldigt överdrivet i samhället idag att allt nu mera måste vara digitalt vilket ibland kan låta sämre.

När det gäller rör har dessa en annan distorsionsprodukt som är mindre känsligt för våra öron, därav att transistorer kan låta "hårdare och kallare". Mos fet däremot har ju lite liknande rörens övertonsbildning.

Men det handlar mycket om konstruktionen, det går att bygga transistorförstärkare med mycket låg dist. och god linjäritet. Liksom det går att misslyckas med rör dito.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Spisblinkaren »

überfuzz skrev:Hmm... eftersom du hela tiden försöker dra mig ner till din nivå hade jag inte tänkt fortsätta ge dig chansen att förklara vad du menar med 'linjär. Men men... Nu när du nämnde I/V diagram så blir dina dunkla resonemang aningen klarare. Var det så svårt..?

Du kan inte säga att jag inte gav dig chansen att peka på I/V diagrammet. För visst kommer du väl ihåg att jag nämnde Early-spänningen hos halvledare kontra rör. Eller hur? :wink:
Jag har haft ångest idag.

Mest för att jag inte ville bli trampad på så jag gick i försvarsställning och råkade tom ha fel.

Kom ju på att ditt resonemang kring att "anodspänningen är osymmetrisk kring arbetspunkten" är helt riktigt.

Jag var bara för trött för att förstå det just då.

Även om uttrycket är lite luddigt.

Jag skulle hellre säga "det positiva svinget hos anodspänningen är inte lika stort som det negativa även om gallret drivs av en perfekt sinus".

Samtidigt är detta nåt både rör och trissor lider mer eller mindre mycket av.

Fast på olika sätt vilket ger olika typ av distorsion.

MVH/Roger
PS
Rätta mig gärna om jag har fel men Early-spänningen gäller väl bara transistorer och pentoder? Trioder har väl ingen, liksom?

Jag vill inte tjafsa men det första jag gjorde var att ladda upp I/V-diagram (i form av sidhänvisningar till pdf). Känns som vi gick om varandra där på nåt sätt.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av MiaM »

soundbrigade skrev:Kul diskussion!
Vi som bygger med rör gillar nog rörljudet och vetskapen om att vid överstyrning får jag inte massa fyrkantvågor ut till högtalarna. Det är lättare att knäcka diskanter med trisseförstärkare än med rörförstärkare.
Fast det där beror ju på att vi idiotiskt nog av kompatibilitetsskäl fastnat vid att ha ett enda slutsteg per kanal. Ur de flesta synpunkter vore det bättre om vi hade separata slutsteg för varje högtalarelement (eller grupp av element om det finns flera parallell/seriekopplade av identisk typ i samma låda) och delningsfilter före slutstegen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och inte kämpa med passiva delningsfilter ... :wink:
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av superx »

soundbrigade skrev:Kul diskussion!
Vi som bygger med rör gillar nog rörljudet och vetskapen om att vid överstyrning får jag inte massa fyrkantvågor ut till högtalarna. Det är lättare att knäcka diskanter med trisseförstärkare än med rörförstärkare.
Är det så här du menar? :wink:
2 KT66 i push-pull med återkoppling tillbaka till fas-splittern. Resistiv last. Ganska fyrkantigt trots allt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av lillahuset »

Vad är det för skala på tidsaxeln? Är det sekunder? Alltså 0,1ms per tick. Jag antar att det är volt på Y-axeln.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av superx »

Japp, volt och sekunder. Insignalen är en sinus vid 917 Hz.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av lillahuset »

Om jag räknar rätt blir det ~0,3V/us. Inte underligt att det inte är några ringningar. :)
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av superx »

Och så här ser det ut med lite högre insignal.

Jag menar mest att rör i sig inte är någon garanti för att slippa fyrkantsvåg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av lillahuset »

Ja nu har vi iallafall lite ringningar. Det vore kul att se en FFT av den där signalen. Jag misstänker att det inte är mycket energi ovanför 10kHz.

Har du möjlighet att spara samplade data så kan jag fixa en FFT.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av grym »

om lack och trä, jag gillar oljebonat trä, lite mera arbete, men mycket snyggt om det är rätt gjort

bra valnöt och boning och du är hemma :)
Skriv svar