Stereo rörslutsteg modell Williamson.

überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:Jag ber om ursäkt för min framfart här dom senaste dagarna.

Jag är lättölsalkoholist och har inget liv.

MVH/Roger
Hehe, där spelades martyrkortet. Betyder det att jag inte får något svar på min fråga... :/ trist om så är fallet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Mizzarrogh »

Det tycker inte jag heller. :)
Tycker du har mycket vettiga åsikter.

Lättöl är ju inte helt fel denna fina sommar. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Spisblinkaren »

überfuzz skrev:Roger - Mja bättre än så kan du nog. Nu hänvisar du bara lite löst till ett par datablad som inte alls visar att FETar skulle vara mer eller mindre 'linjära'. :nene: Jag misstänker att du slänger dig med lite olika termer du hört mest för att försvara tyckande, i stil med de är tråkiga. Du, för mig räcker det gått och väl med att välja efter preferenser. Men däremot slänga sig med en massa påhittade saker är rent lögnaktigt och skadligt. Eller hur?
Jag vet inte om det här är bättre:

Rör (tänker mest på trioder) och transistorer distar på helt olika sätt.

Det är allmänt känt att distorsionen från trioder är mer angenäm för örat än distorsionen från transistorer.

Personligen vet jag inte riktigt varför men tror att det har att göra med låga halter av udda övertoner.

Som du säkert vet så kan man (nästan, pga Gibbs fenomen) komponera en fyrkantvåg mha en serie enbart udda övertoner.

Att jag nämner det har att göra med att ett klipp av en sinus nog kan liknas vid en fyrkantvåg (min gissning).

Så om trioden inte kan leverera udda övertoner, ja då förblir signalen "sinus-lik".

Vilket vi upplever som mjukt och "angenämt" rörklipp.

Jag tror detta förstärks ytterligare av en (Push-Pull, obs) utgångstrafo för den eliminerar resten av dom udda övertonerna pga sin "subtraktion".

Vore intressant om någon kunde förklara hur fel jag har :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för att ni är såna goa gubbar!

MVH/Roger
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:Jag vet inte om det här är bättre:

Rör (tänker mest på trioder) och transistorer distar på helt olika sätt.

Det är allmänt känt att distorsionen från trioder är mer angenäm för örat än distorsionen från transistorer.

Personligen vet jag inte riktigt varför men tror att det har att göra med låga halter av udda övertoner.

Som du säkert vet så kan man (nästan, pga Gibbs fenomen) komponera en fyrkantvåg mha en serie enbart udda övertoner.

Att jag nämner det har att göra med att ett klipp av en sinus nog kan liknas vid en fyrkantvåg (min gissning).

Så om trioden inte kan leverera udda övertoner, ja då förblir signalen "sinus-lik".

Vilket vi upplever som mjukt och "angenämt" rörklipp.

Jag tror detta förstärks ytterligare av en (Push-Pull, obs) utgångstrafo för den eliminerar resten av dom udda övertonerna pga sin "subtraktion".

Vore intressant om någon kunde förklara hur fel jag har :)

MVH/Roger
Så du släpper det där med 'olinjärt'. Okej för mig!

Det du skriver om nu handlar alltså om hur rör och FETar beter sig vid överstyrning. En gång i tiden skrev jag en låt artikel om om rör-, FET-modeller i spice-ware. Lite dråpligt kanske man visst är det som du skriver. Rör överstyr i något som närmast bör liknas ett olinjärt beteende. Dvs de har oftast en mjuk övergång från prefekt återgivning av den förstärkta signalen till en klippt signal. Frågan är vad du och andra rör-ivrare har för nytta av den här mjuka överstyrningen i HiFi-förstärkare..? De som pratar om transparens, linearitet etc - ingen för de vill alltså inte ha överstyrning i sina förstärkare! Visst! :wink:

Nä, det du skrev om att du tycker bättre om rör är nog det enda samma i din analys av rör kontra FETar. Nästa någon gång frågar kanske du ska nöja dig med fakta. Varför bygger du med rör i stället för halvledare? För att jag gillar rör mer än halvledare. :happy:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Mizzarrogh »

En inpassfundering då, stämmer då mitt antagande att denna dipp sker i samband med X-kurva på tex matningen sjunker under rörets optimala specifikationer? :humm:
Edit, om man håller sig inom rörets specificerade parametrar dvs.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Spisblinkaren »

Njae uberfuzz, du har lite fel där.

Det jag var övertydlig med var just det du påpekar dvs vad som händer vid klipp.

MEN faktum kvarstår, distorsionsprodukterna du hela tiden, och alltså redan innan klipp, har (speciellt utan motkoppling) är sådana att röret fortfarande har en fördelaktig distorsion (för örat).

För du tror väl inte att rör/fet distar bara vid överstyrning?

:bravo: i så fall

MVH/Roger
PS
I förlängningen är alltså mitt snack om (olika typer av) olinjäritet samma sak som det jag ovan beskriver.
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 juli 2015, 20:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Spisblinkaren »

Mizzarrogh skrev:En inpassfundering då, stämmer då mitt antagande att denna dipp sker i samband med X-kurva på tex matningen sjunker under rörets optimala specifikationer? :humm:
Edit, om man håller sig inom rörets specificerade parametrar dvs.
Om du pratar med mig så förstår jag inte alls vad du pratar om :)

Vänligen förklara X-kurva respektive dipp.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Mizzarrogh »

För trött igår...
Senast redigerad av Mizzarrogh 16 juli 2015, 09:22:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av lillahuset »

Är inte en av de största skillnaderna mellan rörkonstruktioner (RK) och transistorkonstruktioner (TK) (åtminstone historiskt) att RK oftast har lokal motkoppling i varje steg medans TK hade motkoppling från utgång till ingång. Detta ger TIM.
https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_pow ... ier_design

Nu är jag ju absolut ingen stärna på det här men jag hade två kompisar när jag pluggade som var riktiga fanatiker.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Mizzarrogh »

och att man få liknande resultat om man lägger sig i övre registret för rörets sepcifikationer, dvs attt man först har en ganska ren och snygg kurva, men sedan börjar den att brytas sönder om man vill pumpa ut mer ur röret även om det rent tekniskt klarar det väl. om förstås hur jag menar...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Mizzarrogh »

Min rent praktiska erfarenhet är att en transistor inte gör detta utan ligger kvar i kurvan oförändrat hela vägen upp medan rör inte riktigt klarar det. (Edit, de rör jag testat, men skall bli väldigt intressant att hårdtesta litet mer sedan, det ser jag fram mot! :) )

Edit, är för trött att tänka klart med någonting idag... :sleepy: :sleepy:
Senast redigerad av Mizzarrogh 16 juli 2015, 09:23:48, redigerad totalt 2 gånger.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:Njae uberfuzz, du har lite fel där.
Kan du förtydliga det, exakt var har jag fel?
rogerk8 skrev:Det jag var övertydlig med var just det du påpekar dvs vad som händer vid klipp.
Nä, du skrev att FETar är olinjära och tråkiga, det är inte speciellt tydligt om du menar diverse olika artefakter man får ifall man förstärker en signal mha rör och eller halvledare. ;-) De lösa hänvisningarna till ltie olika datablad får mig att tro att du inte riktigt vet vad du pratar om. :humm:
rogerk8 skrev:MEN faktum kvarstår, distorsionsprodukterna du hela tiden, och alltså redan innan klipp, har (speciellt utan motkoppling) är sådana att röret fortfarande har en fördelaktig distorsion (för örat).
Må så vara. Det du förmodligen hört någonstans utan att du kanske förstått det är att man får mer jämna eller så kallad harmonisk distorsion i rör. Gissa varför det är så. Jo det beror på gallerkaraktäristiken. Ta en titt i något av all dina datablad så ser du att den är tämligen olinjär. Dvs anodspänningen kommer att svänga osymmetriskt runt arbetspunkten. Dock är det ofta så att man designar ett steg så att den effekten minimeras.
rogerk8 skrev:För du tror väl inte att rör/fet distar bara vid överstyrning?

:bravo: i så fall
Låt oss hålla oss till dina till synes dunkla gissningar om linjära/olinjära gällande halvledare och rör. Inte gissningar om vad jag tror. ;-)
rogerk8 skrev:MVH/Roger
PS
I förlängningen är alltså mitt snack om (olika typer av) olinjäritet samma sak som det jag ovan beskriver.
Ditt ganska luddiga "snack" blev alltså än luddigare pga att du hela tiden bytte ämne istället för att svara på en enkel fråga...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej uberfuzz, min antagonist :)

Du hade fel så tillvida att jag inte enbart beskrev vad som händer vid klipp utan också att rör och transistorer distar olika och att det får konsekvensen att rör och transistorer låter olika även innan klipp.

Men det blundade du bekvämt för.

Med begreppet olinjära ville jag sedan poängtera att transistorer i regel är just mer olinjära än trioder.

Om du har problem med att erkänna det kan du ju försöka få fatt i ett I/V-diagram som är mer linjärt än mitt bifogade 845.

Men du kanske inte vet vad linjäritet är för nåt? ;)

Harmonisk distorsion kallar man f.ö alla typer av övertoner dvs både udda och jämna, tror jag :)

Vad menar du förresten med att anodspänningen kommer svänga osymmetriskt runt arbetspunkten?

Här verkar det inte som om du vet vad du pratar om.

Slutligen, på vilket sätt har jag bytt ämne?

Det enda jag ångrar är att jag inte tidigt påtalade att det är skillnad på hur transistorer och rör distar.

Samtidigt erkänner jag att rör i regel också är olinjära.

Men jag står fast vid att rörens typ av olinjäritet är mer fördelaktig för örat än transistorers (och detta är ingen åsikt utan tämligen vedertaget).

MVH/Roger
PS
Jag vill dessutom hävda att ett rörslutsteg bara behöver typ halva maxeffekten för att lämna samma ljudtryck som ett transistorsteg. Detta för att rörslutsteg har, iom sin distorsionskaraktäristik, en mycket större headroom än vad transistorstärkare har. För när en transistorstärkare klipper, ja då låter det genast bedrövligt (speciellt utan utgångstrafo) medans när en rörstärkare klipper, ja då finns det utrymme/headroom för mer volym innan det låter "lika illa" som transistorstärkaren.

Sug på den du :D
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av überfuzz »

Hmm... eftersom du hela tiden försöker dra mig ner till din nivå hade jag inte tänkt fortsätta ge dig chansen att förklara vad du menar med 'linjär. Men men... Nu när du nämnde I/V diagram så blir dina dunkla resonemang aningen klarare. Var det så svårt..?

Du kan inte säga att jag inte gav dig chansen att peka på I/V diagrammet. För visst kommer du väl ihåg att jag nämnde Early-spänningen hos halvledare kontra rör. Eller hur? :wink:
Skriv svar