Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lutar åt att bygga roligare varianter av rörslutsteg än mina KPA-91E modell monoblock och kopparplåt.

Får intrycket av vänner och bekanta att den gamla stereo-varianten byggd med chassie av solid lackad Furu och slutrören liggandes är mer tilltalande än mina senaste KPA.

Jag gjorde hela 10st av den gamla varianten.

De blev mycket bra enligt både mig själv och oberoende källor som lyssnat.

Men jag missade en grej som jag tycker är mer än kuriosa, likriktarrör.

Likriktarrör gör så att du får en inbyggd mjukstart vilket speciellt glättningskondingarna gillar.

Jag använde dock 4st 1N4007 i FW-brygga.

Betänk då vad som händer när du dels har arbetsspänningen lika med kondingens spänningstålighet (450V) och slår på spänningen i kallt tillstånd.

Bryggan är ju med direkt och jag uppmätte typ 510V som mest innan rören kom igång och spänningen slutligen hamnade på lite knappt 450V.

Spänningen är säkert över 450V i minst 10 sekunder.

Jag har inte haft så många problem trots det här men 3 kondingar har bytts pga uttorkning på 24 år.

Samtidigt har uttorkning inte nåt direkt samband med för hög spänning, väl?

Nåväl, jag har idag pratat med min hovleverantör och han har JJ 33uF+33uF/500V att sälja till ett rätt schysst pris.

Därmed är jag frikopplad från min fobi att ELFA skulle sluta sälja dom liknande A&T-kondingar jag idag använder.

Så jag kommer köpa dom 4 åt gången (dvs för en förstärkare).

Utformningen kommer att bli 12mm plywood som lock och 21mm plywood som ram.

Jag kommer inte bry mig om snedsågning utan tycker helt enkelt att en plyfa sett från sidan (sandwich) är väldigt snygg.

Speciellt om man putsar upp den ordentligt och lackar med nån trevlig båtlack.

Det här byggsättet känns befriande för mig med tanke på hur mycket skit-jobb jag la ner på att försänka locket och snedsåga sidostyckena förra gången.

Vilket jävla meck!

Nu ska jag bara spika (obs) ihop grejerna, putsa och lacka och jag tror faktiskt det kommer bli assnyggt!

Framförallt vet jag att det kommer låta underbart (med reservation för vissa högtalartyper).

MVH/Roger
PS
Jag har lyckats få sålt en förstärkare, en skänkte jag till en kär vän, en har jag ute på mina föräldrars sommarställe (där jag fysiskt byggde dom), en har jag hemma. Alla dessa i solid lackad Furu. Pga att jag hade lagrat byggmaterialet för resten dåligt så fick dom skönhetsfel i lystern varför jag målade resten svarta (vilket jag ångrar för hur vanligt och tråkigt är inte svart? Turkos t.ex hade ju liksom varit roligare :D)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av überfuzz »

Jag gjorde lite tester på effekten som filtret 'utsattes' för innan det stabiliserats. Här är en plot av effekten i filterresistorerna, dvs resistorerna mellan noderna i filtret. Jag har oftast ½ eller 1 watts resistorer i mina förstärkare och de klarar ju förstås det här galant eftersom energin är väldigt liten, se plotten. Men jag blev väldigt paff när jag såg effektspikarna som dyker upp de första millisekunderna. Jag tror att du kan vara lugn gällande dina förstärkare med solid state likriktare. Däremot tror jag att du lockar fler köpare om du kör rör-likriktare. Ja för i ärlighetens namn, varför ska man ens ha rör i HiFi utrustning (sagt av en rörnerd, dvs mig själv)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Mizzarrogh »

Prova om du kan få tag på nordisk fjällfura (tätvuxet virke från Norr) om du vill använda furu, det tror jag skulle bli intressant och litet annorlunda mot de vanliga koncepten, gör svag mönsterprofil på kanterna (eller helt rakt med extrahög finish) och lacka med naturlack av något slag. Kanske några stänk äkta bladbrons på väl valda delar (kan du göra med oljegrundering så blir det betydligt lättare än polimentförgyllning).
Montera alla rör du tänkt använda synligt, dendär designen var snygg i översta bilderna tex.
Därför tror jag också att många kunder vill ha rör i likriktardelen, även om det inte har någon teknisk betydelse här så kan det ha psykologisk sådan.
Duger nog bra med enklare rör där tror jag så länge det inte visuellt ser billigt ut.

Annars får du väl skriva ihop något snyggt om varför du använder alternativ till rörlikriktare och förpacka texten snyggt så att det ser extra exklusivt ut.

Lycka till. Hoppas att du får igång din gamla livsdröm! :tumupp:
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av überfuzz »

Mizza - Faktum är att en diod-likriktare har mycket lägre, i stort sett noll, resistans. Likriktarrörs resistans påverkar funktion en del när en förstärkare pressas. Lättast att höra är väl hur det påverkar olika saker i tonen, framför allt i de lägre frekvensområdena skulle jag säga. Många gitarrister gillar de här, törs man säga, fultonerna. :-)

En annan sak som kan påverka valet mellan diod- och rör-likriktare är anodspänningen man vill ha. Rör-likriktare ger lägre anodspänning, det varierar även lite beroende på vilken typ av likriktarrör man har.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, det är ju olika skolor om vilket man föredrar, men jag tror också att rör är det som är mest eftertraktat i detta sammanhang. :)
Dessutom ser det ju snyggt ut också.

(har inte bestämt ännu vilket jag skall använda till mitt nuvarande bygge...)
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av überfuzz »

Mizza - Har du någon tråd på ditt bygge?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Mizzarrogh »

Inte ännu, men det kommer snart om ni vill det, är tyverr notoriskt dålig på att använda kamera... :oops:
Klart ni skall få se.

Just nu är det ju ett enklare bygge baserat på 832 och 6SL7 (Edit, skall bli en liten tvåkanalare.)
(minns faktiskt inte om jag nämnt det här i någon tråd eller ej... )
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ju missat alla era härliga kommentarer :(

Glömmer ofta aktivera notifieringen :D

uberfuzz, vad är det du egentligen och så tacksamt har plottat? :)

En sak du bör tänka på är att vid ren PP (obs) Klass A går det ingen dynamisk ström ut ur likriktarröret, det är ren DC!

Visst, dels är impedansen hos högtalare är inte alltid helt rak, dels måste lasten/högtalaren vara matchad till din bias för att bara DC skall flyta (läs Klass A) men i praktiken påverkar inte små avvikelser (läs Klass AB) detta faktum så mycket samtidigt som problemen du kan få mest är vid extremt hög utstyrning, tror jag :)

Jag har f.ö designat mina utgångstransformatorer så att de kan hantera en hel del DC innan de går i mättnad.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Spisblinkaren »

Mizzarrogh skrev:Prova om du kan få tag på nordisk fjällfura (tätvuxet virke från Norr) om du vill använda furu, det tror jag skulle bli intressant och litet annorlunda mot de vanliga koncepten, gör svag mönsterprofil på kanterna (eller helt rakt med extrahög finish) och lacka med naturlack av något slag. Kanske några stänk äkta bladbrons på väl valda delar (kan du göra med oljegrundering så blir det betydligt lättare än polimentförgyllning).
Montera alla rör du tänkt använda synligt, dendär designen var snygg i översta bilderna tex.
Därför tror jag också att många kunder vill ha rör i likriktardelen, även om det inte har någon teknisk betydelse här så kan det ha psykologisk sådan.
Duger nog bra med enklare rör där tror jag så länge det inte visuellt ser billigt ut.

Annars får du väl skriva ihop något snyggt om varför du använder alternativ till rörlikriktare och förpacka texten snyggt så att det ser extra exklusivt ut.

Lycka till. Hoppas att du får igång din gamla livsdröm! :tumupp:
Det här inlägget gillar jag :)

Speciellt glad över hur du uppmuntrar mig till att få igång min "gamla livsdröm".

Tack!

Hur visste du det förresten? :)

MVH/Roger
PS
Jag kommer bara använda likriktarrör i fortsättningen. Detta gäller alla typer av förstärkarbyggen. Det är ju nästan korkat att inte använda dom. Tänk bara på deras inbyggda mjukstart och charmiga yttre.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte om du läste Huggbävers svar i min tråd förut, men vi bollar ju där några idéer kring Ryska likriktar rör som jag tänkt prova sedan. (Återkommer med resultat om det sedan hur det fungerar ihop med de andra rören (vilket det bör göra, jag tänkte helt enkelt lägga till en liten extra transformator under kåpan, men det är ju valbart om man vill göra det eller om man vill ha en starkare matningstrafo, men tyckte det var onödigt i just vårt fall då jag redan hade en bra sådan som var ny och fin.), men det ligger just nu en bit fram i tiden då det är ganska mycket jobb kvar på förstärkaren och jag behöver jobba den närmsta tiden men skall försöka bygga på fritiden, jag är också väldigt nyfiken på detdär bäver talade om... Så tänkte bygga detdär han nämnde.)
En del av dem är även visuellt riktigt snygga tycker jag, jag vet att Ryska rör kan vara litet svårare att presentera för kunderna men jag tycker annars att många av dem är prisvärda sett till vad man får, några är tex välgjorda "kopior" av västerländska rör men i egen tolkning.

-----
Hade för mig att du nämnt det i en gammal tråd för länge sedan. :)
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av MiaM »

rogerk8 skrev:En sak du bör tänka på är att vid ren PP (obs) Klass A går det ingen dynamisk ström ut ur likriktarröret, det är ren DC!
Sant, men om vi istället säger "slutsteget dimensionerat för att gå i klass A vid full uteffekt och 4 ohms last" så kommer det automagiskt gå över till AB om högtalaren går ner under 4 ohm, du tar ut full effekt och slutsteget har ork att driva det hela.

Jag tror att man hellre vill ha en sån övergång till AB än att slutsteget blir strömsvagt vid/kring full uteffekt. Därmed bör man nog vara beredd på vissa toppar i strömförbrukningen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker du har fel för man ska inte ligga där uppe och spela.

Man ska alltid se till att ha marginal och det har man oftast (enklast är att lyssna sig fram).

Enda gången man normalt sett spelar på max uteffekt är när man tycker det är roligt att höra rördisten (och grannarna inte klagar).

MVH/Roger
PS
Koppar-förstärkarna ovan levererar bara 4W av nån knepig anledning. Har sett att det klipps redan på anoden hos ingångsröret. Borde inte bli så men blir så av nån anledning jag inte begriper. 4W ut i högtalarna (KLS-93B) ger sedan nätt och jämt party-nivå innan jag hör distorsionen komma krypandes. Men strax under party-nivån kan jag lyssna på vilken typ av musik som helst utan att störas av "distorsion pga impedansvariationer i högtalaren".

Vi utreder det här intressanta ämnet vidare:

Mina egenhändigt designade utgångstransformatorer (OPT) är gjorda av specialplåt. Denna specialplåt tål att DC-magnetiseras ganska rejält innan mättnad. Detta är nästan en förutsättning för att kunna hantera olika högtalares impedansvariationer och därmed försätta förstärkaren i Klass AB vid mer eller mindre höga volymer. Jag har varit så begeistrad över denna specialplåt att min OPT faktiskt bara har en enda sekundärlindning för allt mellan 4-8 Ohms högtalare. Mina förstärkare är biaserade för ren Klass A vid 6 Ohms last (KT88) eller 8 Ohms last (KT66) men kan alltså köras 4-8 Ohm (KT88). Den klass AB som uppkommer vid relativt höga volymer, om man inte använder optimal last eller att högtalarlasten varierar, kan alltså OPT hantera. Däremot är det inte säkert att den "ynka" 33uF som sitter som bufferlyt närmast slutsteget kan hantera det så bra men det är en annan femma, menar jag.

Slutligen, man kan Zobel-kompensera högtalarna för rak impedans (vilket jag lurar på). Tror dock inte man får bort den resonanta impedansen men väl den induktiva impedansen efter resonans.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Spisblinkaren »

Vi kan titta på anoddiagrammet för KT88 vid 4-8 Ohms last.

Not: KT88 är inte världens mest linjära rör triodkopplat.

Här ser man att 6 Ohm (+75/-55mA, omotkopplat) och 8 Ohm (+45/-35mA) är tämligen linjära laster medans 4 Ohm (+115/-65mA) är lite av en katastrof.

Mha av lite motkoppling kan man dock alltid få -75mA dvs 6 Ohm/7k5aa är optimal last för KT88 vid vald bias.

Jag förlorade tyvärr mina stenciler som beskrev varför optimal AOP-last för ett rör är 2rp i samband med en flytt.

rp(0) för KT88 är c.a 625 Ohm, 8 gånger detta blir 5kaa.

Dock är rp(0) något akademisk då den är lägsta möjliga utmed lastlinjen (rp ökar ju längre "in").

7k5aa blir alltså idealisk.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av MiaM »

Genom att ha tillräcklig strömkapacitet i sin klass-A-förstärkare så har man fortfarande marginal när den tvingas in i AB-drift. Detta kan ske långt från klippning och det triggas lätt av högtalare som vid vissa speciella förhållanden (viss frekvens, viss vågform/transient o.s.v.) har en extra djup impedanssvacka.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo rörslutsteg modell Williamson.

Inlägg av Spisblinkaren »

Trams ;)
Skriv svar