Bygge av Hall-Effekt Sensor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av Hall-Effekt Sensor

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är lite pinsamt med tanke på alla dumheter jag sagt och inte förstått på det här mycket trevliga forumet.

Jag är civilingenjör inom elektroteknik :D

MVH/Roger
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Bygge av Hall-Effekt Sensor

Inlägg av SvenW »

Då har du nog goda möjligheter att se Halleffekten även med likström.
Kanske med större batteri och bättre OP :-)

Dina försök har gett mig en ide att undersöka: Till mina NMR-experiment
vill jag ha en lågbrusig DC-strömtransformator med lägre brusnivån än tre uA
per varv och sqrt/Hz).
Det finns dito med vanliga hallelement men de brusar för mycket.
Då är det ju vansinne att försöka gåra något själv med metallfolier!
Men om metallfolien är mycket tunn och limmas direkt mellan ferritkärnornas poler
så är det inte helt otänkbart.
Med tillräckligt hög permeabilitet, kort luftgap, bra kylning och rätt
metall kanske det ändå kan gå.
Har även försökt med fluxgate-teknik, men ännu inte lyckats komma ner i rätt brusnivå.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av Hall-Effekt Sensor

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Sven!

Jag googlade på NMR (Nuclear Magnetic Resonance).

Läste hela Wikipedias artikel.

Mycket intressant!

Jag förstog kanske 5% men jag försökte iaf :)

Och en sån där MRI (Magnetic Resonance Imaging), om man säger, har jag provat ett antal gånger :(

Vill minnas att kontrastvätskan dom stoppade i en fick det att kännas som om man höll på att kissa på sig :D

Jag tycker din ide' om att limma en tunn (isolerad) metallfolie mellan ett par ferrit-stavar är lysande!

Det finns dock lite småproblem kring hur det skulle kunna göras.

Först måste snittet vara alldeles rakt (kan dock köpa en ferritstav och dela den på mitten).

Sen måste folien isoleras (då ferriten leder ström).

Detta känner jag kan göras med vanlig hushållsplastfolie.

Och själva metallen kan utgöras av vanlig ugnsfolie, väl?

Sen är jag dock tillbaka vid en bättre OP.

Får lura på det för just nu är det ganska mycket brus som samtidigt är intressant i sin karaktär dvs att jag har mycket större LF-brus än HF-brus som väl dock kan knytas till 1/f-brus, väl?

F.ö har jag precis hottat upp elen så nu flyter "allt".

Så vad tror du om "vår" ide'?

MVH/Roger
PS
Det jag fascineras mest av här i världen är magnetfält. Jag vet inte riktigt varför men det är så fascinerande att det inte finns magnetiska "laddningar" och att magnetfältslinjerna alltid biter sig själv i svansen (Div B=0, tror jag det kallas för Maxwellianska).

Jag har inte läst på men jag tror jag har ett hum om vad spin är. En laddning/laddad partikel som ligger helt still (vilket är omöjligt för temperaturer över 0K) ger ej upphov till magnetfält. Men i det ögonblicket den rör på sig så skapas det ett magnetfält. Bara sådär, liksom :D
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Bygge av Hall-Effekt Sensor

Inlägg av Andax »

Apropå halleffektsensor så läste jag nyligen att man gjort 100 ggr känsligare givare med grafene än med kiselbaserade.
Tror det var Bosch och Max-Planck institutet som forskat fram det.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygge av Hall-Effekt Sensor

Inlägg av Henry »

Materialet annars att använda är vismut då den har högst hall effekt om man vill har den bästa chansen att få fram något användbart att studera som du nämnde var ditt mål vid mitt förra inlägg om detta, bara ett tips.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Bygge av Hall-Effekt Sensor

Inlägg av SvenW »

Grafen är nog för svårt för mig. Kanske det går att köpa färdiga sensorer i framtiden.

Vismut är intressant. Någon som vet var man kan köpa en bit?
Det använd ju till hagel för jakt så priset kan väl inte vara så vansinnigt högt.
Men duger hagelkvalitet för Hallexperiment? Går det att hantera, löda, mangla till tunna skikt etc? Korrosion?
Det är även intressant för sin höga diamagnetism om man som vill göra svävande magneter.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bygge av Hall-Effekt Sensor

Inlägg av hcb »

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygge av Hall-Effekt Sensor

Inlägg av Henry »

Har för mig att hagel innehåller bla antimon för att göra det hårdare så det är nog inte att rek, bara rent är nog det du skall ha.

Har inte hållit på med vismut men gissningsvis så är det kanske att jämföra med bly.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av Hall-Effekt Sensor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu provat med OP27 istället.

Bruset sjönk med 14dB!

Dessutom var det mera rakt spektralt.

Ojusterad offset visade sig också vara ynka 20uV.

Så jag kom ner i en DC-upplösning hos skåpet på 10mV/DIV.

Kopplade upp allt och märkte att offset ut från OP var beroende av strömmen jag skickade igenom Hall.

Dvs, jag har inte lyckats löda dit anslutningstrådarna för Vh helt ortogonalt/parallellt, tror jag :)

Nåväl, högsta ström jag kunde använda/"se inom skåpets skärm pga drivande offset" blev 2A.

Så jag kopplade upp allting, körde 2A genom Hall och tillförde/tog bort magneten.

Hur mycket hände, tror ni?

Nada :D

MVH/Roger
PS
Det är synd att offset driver med strömmen. Men kanske inte så konstigt om man betänker att dom punkterna jag försöker mäta Vh vid, dom måste vara exakt vinkelräta i förhållande till strömmen. Dvs dom måste ha exakt samma resistans till minst ena punkten där strömmen injiceras vid. Annars får du en resistiv skillad och iom att vi mäter uV och flera Ampere så räcker det med uOhm för att det förstärkt 10000 ggr skall synas på skåpet@10mV/DIV.

Jag börjar f.ö luta åt en ny plan. Har nämligen ett par rejäla C-kärnor av nominell trafoplåt som jag fick när jag praktiserade på ABB i Ludvika 93. Eftersom det är spännband runt C-kärnan så kan man enkelt införa en tunn folie (med plastfolie på båda sidor) och sedan använda kärnan som elektromagnet. Tror dock att kärnan mättas vid runt 2T. Men det blir väldigt plant och mycket tunn folie kan användas (vart man nu får det ifrån).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av Hall-Effekt Sensor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har förresten i en annan tråd försökt skapa ett enbitsminne mha ferromagnetisk remanens.

Jag använder då en linjär Hall-effekt sensor köpt från Farnell (1225624).

Sensorn reagerar snällt på ena riktningen hos flödestätheten (B) men inte andra.

Jag kan se mha kompass att B ändrar riktning men sensorn indikerar alltså bara ena riktningen.

Jag har provat med ny sensor och varit extremt försiktig med EMC (dvs inte ens tagit på bena), men samma resultat.

Vad gör jag för fel?

MVH/Roger
Skriv svar