Spis-blinkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

:)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Min spis-blinkare är nu upphottad :)

"Jag" kom på att om man vänder på LED och lägger en spole parallellt så blir det spolen som försörjer LED och inte batteriet.

Det rycker lite mer i matningen nu pga detta och att jag vill ha lödöar även på vänster sida om kortet som jag snart kommer cadda fram vilket har gjort att jag även adderat C.

Värdet på L är typ det största jag kunde hitta på ELFA, en effektdrossel på 10mH/26 Ohm/0,1A (58-088-03).

Vissa andra värden har ändrats.

R4 är tillfälligt kvar då det begränsar peakströmmen vid T2(on) till typ 9/2k2=4,5mA (min intuitiva ide'), tidigare var lysströmmen 7/2k2=3,5mA.

Om vi försöker räkna lite:

\(U/L\cdot dt=di\)

så om dt=ton=100ms, L=10mH, U=9V blir di=90A :D Men iom att R4 sitter där så har vi bara 4,5mA, det är nog dock bra att mera närma sig 90A så att spolen laddas ordentligt.

Vi kan också räkna på energin vi laddat upp spolen till med våra 4,5mA:

\(E=Pt=1/2LI^2\)

Insättning ger E=1uJ=1uWs, LED's spänning är 1,6V~2V dvs E/U=It=0,5uAs (=Q) dvs om t=1us så kan 0,5A dras. Nu ska den emellertid leda en stund under tiden som T2 ej är dragen (Toff) och helst bara under t=100ms då detta ger trevligt blinkförhållande (on:off=1:10), t=100ms ger då på samma sätt 1us/100ms*0,5A=5uA dvs för lite för synbarhet.

Det är tyvärr tydligt att jag måste ha in mer energi i spolen, eftersom den går som kvadraten på strömmen och 500uA LED-ström räcker mer än väl så måste strömmen öka en faktor tio, fast då sörplar jag för mycket från batteriet.

Jag är osäker men det känns tyvärr som om 1H är att föredra för tiden den ska lysa kan jag inte göra nåt åt, jag vill ha 100ms och 1:10.

Vänta nu, första formeln säger att det finns gott om strömmarginal, så om jag går ner i laddningstid till 10ms så är di fortfarande så hög som 9A och då kan jag minska ton med en faktor 10 samtidigt som jag kan öka (topp)strömmen med en faktor 10 för då blir effektivvärdet av batteriströmmen samma och då landar jag på 500uA LED-ström :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robertk
Inlägg: 258
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: Spis-blinkare

Inlägg av robertk »

Hittade min gamla väska, med komplett blinkkrets. Minnet svek, jag hade tydligen hittat en dedikerad blink-krets som jag nyttjat: LN 3909N. ("Patina" i form av damm orört, övriga komponenter för syns skull bara).

Laddade upp det befintliga batteriet genom att parallellkoppla ett likadant batter i ett par sekunder, så nu blinkar den igen :)
IMG_0960 kopia.jpg
//Robert
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Har du limmat dit komponeterna, eller? :)

Ledningsbanorna verkar ju gå i väskans läder :D

Du får nästan videofilma så vi kan se blinket :)

Tips: Ställ eventuell kamera på VGA och filma <5s för då blir filmen <3MB som du kan ladda upp direkt till EF.

MVH/Roger
robertk
Inlägg: 258
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: Spis-blinkare

Inlägg av robertk »

Det är bara en lysdiod, en LN3909N, en kondensator och ett batteri. Resten av komponenterna är bara utsmyckning. De flesta trådarna syns, resten är lött direkt på LN3909 och draget på undersidan av chipet.

//Robert
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Spis-blinkare

Inlägg av CPMS »

Är det ett vanligt alkaliskt 9V som gäller i tävlingen? Hittade en NE555 och satte ihop en standard 1HZ Led blinkare.
Ingen aning om förbrukning utan tänkte den får gå så får man se när den dör.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, det kan man säga.

Inga konstigheter bara ett alkaliskt 9V.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Spis-blinkare

Inlägg av elshorto »

Råkade ut för en dålig öl upplevelse idag: Fyllde på med öl i kylen (jag får lov att ha öl där). Hade en kompis på besök så jag snackade under tiden, och slarvade så nya ölen hamnade längst ut.
Sedan meckade jag ihop "beer can burger", grillade och satte mig till bords. Tror du inte på fan att jag fått tag i en fisljumen öl! :evil:

Är det inte läge för varningsblinkers som blinkar tills temperaturen är tillräckligt låg?
Skulle ju kunna ha en frostvakt också om man har den i frysen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej elshorto!

Ja, man kan utveckla det här konceptet ganska långt :D

Sen min spisblinkare slutat blinka har jag fryst in säg 5 bärs på ett par månader men det är ingenting mot vad jag frös sönder innan :)

Jag verkar alltså ha lärt mig likt en ödla modell trial-and-error som är det mest primitiva inlärningssättet som finns :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Spis-blinkare

Inlägg av CPMS »

Hittade en 4047B Multivibrator IC i en bra att ha låda så det blir nu två bidrag till LED-Blink SM. :D
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Spis-blinkare

Inlägg av ToPNoTCH »

Mitt bidrag
Olas 002.JPG
Med rätt förkopplingsmotstånd så blinkar den i en bra bit över 3år på 9V batteri, enligt snabb huvud räkning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Fusk ;)
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Spis-blinkare

Inlägg av ToPNoTCH »

Misstänkte det :badgrin:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat ett kort mha Eagle för min Spis-blinkare.

Det är enbart tack vare Borre och swesysmgr som jag börjat få lite flyt med caddandet.

Ett par saker retar mig:

1) Man kan inte öppna ett gammalt projekt (läs *.sch) och bara kopiera dom komponenter man så mödosamt hittat och valt bland alla 1000 ;)
2) Man tycks inte bara kunna skriva in en dimension på PCB, fjantiga pilar dyker upp istället så man får chansa och ta vad det blir.
3) Skruvhålen (4,1mm) blir gigantiska och tar upp halva kortet :D
4) Jag har precis lärt mig att om man vill ha flera projekt/scheman uppe samtidigt kan man faktiskt starta en ny Eagle men det tycks vara enda sättet. Inte speciellt smidigt, borde kunna ha hur många scheman uppe som helst samtidigt som jag finner lämpligt (att kopiera saker ifrån).
5) Även om man väljer properties för en komponent ska ni inte tro att det bara är att trycka in benämningen i "Add Component" och den dyker upp, nej då man får nästan jämt leta ändå för bara exakt benämning duger (och då på speciell form som jag ännu inte fattar, bc547 funkar t.ex men exakt kopierad benämning på plinten funkar inte osv).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av sodjan »

> ...och slarvade så nya ölen hamnade längst ut.

Även ett vanligt "misstag" på många pizzerior och liknande.
De ska så klart se till att fylla drickakylen längst in... :roll:

För övrigt så är det även väldigt vanligt att de plockar heta
tallrikar direkt från diskmaskinen och lägger längst upp i högen
med fat till salladsbuffén. Jag vill ha ett svalt fat till salladen...
Skriv svar