Spis-blinkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Gissar att den inte är till någon nytta alls och att du byggt den bara för att du kan. :)
Okej, en femte och något tyken gissning :)

Det du gissar på är dock så långt ifrån sanningen man bara kan komma :D

Förutom att jag älskar enkla lösningar och därmed vill visa det.

Men här kommer således svaret:

Det är en Bärs-Timer :D

Grejen är såhär att jag blir inte mitt kreativa självt om inte jag får i mig lite alkohol.

Så jag dricker lättöl precis varje dag.

Det är käckt med lättöl för det är inte speciellt dyrt och man blir glad, kreativ, produktiv, somnar asmycket lättare och sist men sannerligen inte minst, blir aldrig bakfull.

Problemet som denna Bärs-Timer löser är att jag använder frysen för att kyla ner mina bärs.

Tidigare glömde jag en burk i frysen minst 3-4 ggr i veckan.

På senare tid har det blivit mest varje dag.

Dels kostar det här 4 spänn extra per dygn dels blir man så förbannad på sig själv varför inte man kan komma ihåg den där rackans burken när man kör igång med sin matlagning och går och lägger sig (samtidigt som man faktiskt bara är salong).

Nu är det emellertid så lyckligt att burkarna typ är gjorda för att kunna just glömas i frysen (konkav kotten, typ).

Samtidigt händer det ibland att dom faktiskt exploderar, vilket inte är så roligt.

Därav, mina vänner, har jag byggt mig en Bärs-Timer!

MVH/Roger
PS
Nu ska jag bara optimera drifttiden på den så jag slipper byta batterier för ofta.
Senast redigerad av Spisblinkaren 11 april 2015, 21:12:34, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Spis-blinkare

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej då. Den var inte tyken, jag gör själv ofta saker helt i onödan just bara för att jag kan. :).

För några år sedan skulle min son ha svenska flagganfest hemma hos sig. Som villkor för att delta skulle man i klädseln ha något gult och blått. Jag hade inget sådant så jag sydde mig ett par kortbyxor av kasserat gardintyg från min mors förråd natten innan festen.

Vänster halva blev blå och andra halvan gul. Jag sydde till och med både bakfickor, sidofickor och blixtlåsylf på dem. Jag kom in på festen.

Eftersom gardintyget inte var av den hållfasthet som man normalt tillverkar byxor av så blev livslängden, just det.. ett dygn. Det hade ju bara behövts en gul näsduk till en blå skjorta eller liknande för att tillmötesgå klädkravet. En av de mest onödiga saker jag gjort bara för att jag kunde. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av MadModder »

Varför frysen när du kan ha ett gäng i kylskåpet hela tiden? En fem sex stycken. Ta en och ställ in en till samtidigt.
Själv skulle jag hellre dricka vanlig äppelcider. Inte mycket svagare än lättöl och dessutom bra mycket godare. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket vaken kommentar.

Grejen är bara den att jag bor i ett mycket speciellt typ av boende där alkohol-förvaring inte är tillåten.

Så när personalen kommer och väcker mig på mornarna gör dom tacksamt nog kaffe åt mig och ibland öppnar dom tom kylen för att fiska efter mjölk som jag gärna vill ha i kaffet...

Det får med andra ord inte stå några bärs i kylen då.

Så din enkla och mycket normala lösning fungerar inte för mig.

Tilläggas skall att jag är livrädd för att bli av med den här fina lägenheten med dito underbar service bara för att någon eventuellt kommer på att jag dricker.

Samtidigt, jag har papper på att Länsstyrelsen stipulerar att lättöl "inte är en alkoholhaltig dryck".

Men jag vill inte utmana ödet :)

MVH/Roger
PS
Jag föredrar nog bärs framför cider även om bärsen vore alkoholfri :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av MadModder »

Hmm jaha. Har aldrig hört talas om att någon ansett lättöl som något man dricker för alkoholens skull.
Men, 33cl lättöl på 2,2% innehåller motsvarande 1,8cl 40% sprit, så någon liten effekt kan det ju onekligen ha.

Men blinket är alltså bara för att påminna dig, och inte för att tala om att nu är det färdigkylt.
Det sistnämnda kunde ju vara en utveckling av det hela. Det finns några knep för att få en 555-timer till att bli en hyfsat okej långtidstimer.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Volvo245GLT »

Ganska vanligt att det dricks lättöl (2,2-2,8 %). Går nämligen att bli ganska berusad på dessa också (även fast man får kissa ofta förmodar jag). 8)
Har drivit en butik, och det var just lättölen som gick bäst till en viss kategori av kunder...
Har inte räknat på det, men antar att vanlig folköl på 3,5 % helt enkelt är för dyr i förhållande till alkoholinnehållet?

Själv så är jag ganska lättpåverkad, känner definitivt av en 33 cl lättöl om den intas fort.

Fiffigt bygge!..
Glömma ölen i frysen är ingen hit...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Hmm jaha. Har aldrig hört talas om att någon ansett lättöl som något man dricker för alkoholens skull.
Men, 33cl lättöl på 2,2% innehåller motsvarande 1,8cl 40% sprit, så någon liten effekt kan det ju onekligen ha.
Nu har du det :)
Men blinket är alltså bara för att påminna dig, och inte för att tala om att nu är det färdigkylt.
Helt rätt uppfattat.

Den skall påminna mig, när jag rundar av kvällen med matlagning, att det finns en öl kvar i frysen.
Det sistnämnda kunde ju vara en utveckling av det hela. Det finns några knep för att få en 555-timer till att bli en hyfsat okej långtidstimer.
Intressant ide' men inte aktuell för mig.

Iofs har jag märkt att typ 20min ger ganska god kyla på ölen men då kan man ju lika gärna ta till den mekaniska äggklockan :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Meduza »

En grej skulle ju kunna vara att frysa in några isblock med lämpliga avrundningar att lägga flaskorna på för att få större kontaktyta, då borde det gå ännu fortare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Volvo245GLT skrev:Ganska vanligt att det dricks lättöl (2,2-2,8 %). Går nämligen att bli ganska berusad på dessa också (även fast man får kissa ofta förmodar jag). 8)
Har drivit en butik, och det var just lättölen som gick bäst till en viss kategori av kunder...
Har inte räknat på det, men antar att vanlig folköl på 3,5 % helt enkelt är för dyr i förhållande till alkoholinnehållet?

Själv så är jag ganska lättpåverkad, känner definitivt av en 33 cl lättöl om den intas fort.

Fiffigt bygge!..
Glömma ölen i frysen är ingen hit...
Tack för ditt trevliga inlägg!

Jag kan skriva under på att man kan bli ganska berusad på lättöl också.

Men aldrig så att man tappar omdömet fullständigt (vilket är en stor poäng med just lättöl...)

Den viktigast poängen med lättöl, förutom att den är billig, är dock att du aldrig blir nämnvärt bakfull.

Inte ens om man som jag dricker uppemot 24 stycken per kväll :D

Jag har redan listat en hel del fördelar gentemot MIN spiknykterhet men gott sällskap är ingen dum fördel det heller.

Sällskap och en liten, liten reflektionspaus varje gång man dricker ur burken.

Så, nu ska jag inte skriva mer om det här.

Nästa gång ni ser mig inne på den här tråden så har Bärs-Timern slocknat :)

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Spis-blinkare

Inlägg av SeniorLemuren »

För att dom skall kylas snabbare kan man linda in dom tajt i tidningspapper som sedan genomdränks med vatten innan man stoppar dem i frysen eller kylen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Meduza skrev:En grej skulle ju kunna vara att frysa in några isblock med lämpliga avrundningar att lägga flaskorna på för att få större kontaktyta, då borde det gå ännu fortare.
Intressant ide'.

För att ni ska få hela bilden så går (vardags)kvällarna till såhär:

På vägen hem från jobbet hoppar jag av bussen vid den närmsta affären (ICA) som ligger 3km från hemmet.

Jag bär på en portfölj (som mina kollegor döpt till Stealth Case :D).

Jag fyller denna portfölj med två sexpack lättöl (Burgen-fels är både billigare och godare än Pripps Blå, btw).

Observera noteringen "sexpack" för det har inte funnits så länge, korkat nog (för starkt ska det ju vara...).

Innan hade man inte så god vilja att man plockade tolv diskreta öl först ner i korgen, sen upp på bandet och slutligen ner i portföljen.

Nu hugger man alltså bara två sexpack från hyllan, sen packar man ner dom en och en i portföljen och, smidigt nog, får slängt plasten på vägen ut :D

När jag kommer hem, vilket var vad jag ville komma till, läger jag in en öl i frysen och tar en direkt ur portföljen (hyfsat kalla faktiskt direkt från hyllan, gissar 15 grader).

Sen dricker jag denna öl i den takt det tar och springer till frysen så fort en är slut, vilket nog i snitt tar 10+ minuter.

Ölen i frysen är då inte riktigt kall men jag bryr mig inte om det utan roterar bara på detta viset.

När det gäller min lättölsdricksrutin säger jag nu således:

Roger and out :D
PS
Jo jag har faktiskt en grej kvar att berätta. Bifogar bild. Kommer användas på balkongen i sommar. Vad tycks? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:För att dom skall kylas snabbare kan man linda in dom tajt i tidningspapper som sedan genomdränks med vatten innan man stoppar dem i frysen eller kylen.
Tack för ditt kreativa förslag!

Tack också för din roliga historia senast.

Det hade för övrigt inte gjort nåt om du verkligen varit tyken men jag är glad att du inte var det :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Meduza »

Kom ihåg att slipa av kanterna högst upp på den där cola-"burken" noga så att du inte skär dig på läppar eller så.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för det omtänksamma tipset!

Men jag har inte själv byggt denna "Stealth Can" som han kallar den, utan det har min goa kollega gjort.

Och jag såg honom faktiskt fila just kanterna väldigt noga.

Men jag ska ändå vara uppmärksam på vad du nu så tacksamt säger :)

MVH/Roger
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Repen »

För att kyla en öl snabbt (eller någon annan dryck) kan man koka en salt lag så stark man kan och ha den i frysen i ett lagom stort kärl. då får man en flytande massa som man ställer ölen i och kyler ner den på bara nån minut, står den mkt längre så så fryser den.
Skriv svar