Spis-blinkare

Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Nerre »

Mythbusters har ett avsnitt som handlar om att kyla öl snabbt.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag har en idé som jag är sugen på att testa nästa gång vi är ute med husvagnen: (don't try this at home!)
Burkarna ner i en kylväska, sen hämta gasoltuben från vagnen, vända den upp-och-ner, öppna ventilen och skicka en redig dusch med -42 grader kokande propan ner i väskan!..
Detta borde kyla ner ölen på nolltid.
Risken är dock att campinggrannarna flyr i vild panik, och sen är man kanske inte välkommen där nått mer! :mrgreen:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Spis-blinkare

Inlägg av mrfrenzy »

Sen ställer man kylväskan inom bekvämt räckhåll från kolgrillen. Kan bli en spännande upplevelse :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Micke_s »

Volvo245GLT: kom ihåg att vädra ur väskan också.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Menlös statusuppdatering a'la Facebook:

Nu har det gått 5 dagar sedan installationen.

Gissa hur många bärs jag lyckats frysa in?

Noll :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29907
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av MadModder »

Är det pga att blinket påminde dig, eller är det för att du varit så in i helsike sugen på bärs hela tiden så de knappt hunnit bli kalla? :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är övertygad om att det är blinket.

Tänk dig själv, du dricker en massa goa bärs men innan ölen tar slut känner du att du bör gå och lägga dig samtidigt som du bestämmer dig för att laga lite mat (dvs standardrutin för mig).

Och när du står där över spisen så kan du (tydligen) inte undvika att se att det blinkar.

Fiffigt, va? :)

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Spis-blinkare

Inlägg av MiaM »

Angående vippan så är väl det kluriga att den startar och inte bara står i ett statiskt läge. Orsaken är väl helt enkelt att den i ett hypotetiskt statiskt läge kommer börja svänga dels vid minsta signal utifrån (t.ex. radiostrålning) men dels så betydelsefullast nog är komponenterna inte 100% identiska på båda sidorna så toleranserna ger något olika tidskonstanter på de båda halvorna varpå de inte startar upp identiskt och då är det givet att ena halvan kommer vara på och andra av direkt vid strömpåslag från ett läge där kondingarna är helt urladdade.

Jag har dock inte provat om den här typen av vippa verkligen i princip alltid startar i samma läge om den startas med urladdade kondingar. Att bara prova att slå av + på strömmen ger kanske inte så mycket eftersom det tar tid för kondingarna att laddas ur helt som de sitter i kretsen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Extremt intressant inlägg!

Jag har också funderat på det.

Hur vet man egentligen vilket tillstånd som intas när spänningen slås på?

Är det verkligen slumpen?

Och om det inte vore slumpen så finns ju andra användningsområden...

MVH/Roger
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Nerre »

Nej, helt slumpmässigt är det inte, gör man en relativt långsam vippa med två lysdioder så lär man ju ganska enkelt kunna prova sig fram till vilket läge den oftast startar i.

Men att se kommer fram till VARFÖR den startar i det läget kan bli värre:)

Men inga av komponenterna är identiska, alla komponenter har ju toleranser, t.o.m. transistorerna varierar ju lite.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu byggt mig en bistabil vippa för skoj skull.

Vitsen med detta "symmetriska" bygge var att undersöka om starten kanske kunde vara slumpmässig.

När jag slår på spänningen, vid fullt urladdat agg (min Fluke 23 DVM säger 1mV), så tänds tämligen alltid vänster LED.

MEN när jag slår på spänningen när typiskt 0,1V matning är kvar (ty uppenbarligen konding på utgången av agget) så verkar det vara slumpmässigt vilken av höger eller vänster LED som tänds.

Skumt.

MVH/Roger
PS
Man kan se att den släkta dioden lyser lite svagt. Detta beror på att jag valt lite för låga motstådsvärden för R2 & R3 dvs det är basströmmen (på runt 0,7mA) som syns. Iom att BC546B har en hfe på dryga 200 så hade emellertid 100k räckt vilket också skulle, i det närmaste, gett släckt diod.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara meddela att jag nu är inne på 11:e dagen som min blinkare fungerar.

Vi har tidigare räknat ut att blinkaren drar 1,3mA effektivt.

11*24=264h a' 1,3mA=343mAh.

Nånting är lurt här för jag ser ingensomhelst intensitetsförsämring jämfört med start.

Ingen märkbar sådan iaf.

Kan dock bero på att jag fått tag i en "högintensitets-LED".

Den är alltså stulen från jobbet och har den kufiska egenskapen att den lilla delen i dioden inte är, som brukligt, anod utan den är katod på den här modellen.

Alltsedan jag började använda LED har jag trott mig förstå att den lilla delen av substratet är plus :D

Detta har liksom varit käckt vid återanvändning av LED.

Men icke då :D

Nåväl, nu mäter jag batterispänningen till...3,8V :D

Oops, batteriet är tydligen slut men ta mig tusan om intensiteten inte ändå duger!

Nästa gång jag hör av mig så blinkar den så svagt att man inte riktigt registrerar det.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

På den 13:e dagen kan man i princip säga att den blinkat färdigt.

Dock har den helt gett upp.

Det roliga är att jag uppmätte batterispänningen till så lågt som 1,8V medans den faktiskt fortfarande blinkar synligt.

Fascinerande :D

1,6V behövs ju liksom bara över (röd) LED...

I morgon kommer jag ändra R1 från 10k till 1M och byta batteri.

Räknar då med en livslängd om 3X13dar dvs minst en månad.

Har f.ö inte fryst in några öl än :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Inatt frös jag in min första öl sedan detta projekt startade för 14 dagar sedan :D

Idag såg man nämligen knappt hur den glödde.

Den blinkade dock, och fascinerande nog, fortfarande (och med samma frekvens, obs).

Mätte upp 1,5V.

Men det kan ju inte stämma tänkte jag pga bandgapet på 1,6V för röd lysdiod.

Samtidigt är ju strömmen mycket liten...

Nåväl, jag försökte införa bytet av R1 från 10k till 1M.

Gick inte alls.

Fick knepigt nog tom en tio gånger högre frekvens.

Detta samtidigt som jag sett R1 som enbart ett biaseringsmotstånd för T1 för att få T1 att fungera som switch.

Men jag fick alltså tio gånger högre frekvens (~10Hz) samtidigt som den 10%-tiga duty-cyclen ändrades till 50%.

Jag fattar ingenting.

Så jag kommer försöka studera blinkaren mer i detalj.

En intressant iaktagelse är att när jag mätte med skåpet på T1's kollektor så var den med R1=10k en "hajfena" (som vi säger på jobbet) medans den med 100k var en linjär ramp.

Mycket underligt.

Men kanske skenet bedrog något för att uppladdningen hann ske till full spänning vid 10k medans den vid 100k var så långt ner på uppladdningskurvan att det inte gick att se krökningen (peakade vid typ 4V).

Annars är ju enda sättet att få en linjär uppladdning konstant ström...

Nej, jag förstår inte ens den här mycket enkla kretsen.

Snacka om att vara kass på elektronik :D

MVH/Roger
PS
Jag fick i alla fall 100k att fungera. Svänger nu med c.a dubbla frekvensen (2Hz) och ungefär samma d.c samt drar i off-tillstånd 1/10 mot förut. Detta innebär dock att Ioff(eff)=0,1mA medans Ion(eff)=0,3mA så totalt uppskattar jag strömmen till typ 0,4mA vilket jämfört med tidigare 1,3mA skulle ge en typ 3-faldig livslängdsökning. Så om jag fick drygt tio dar med 1M så tippar jag 1 månad nu. Vilket dock knappast var målet :)

Iom min andra bärsresa till ICA för kvällen så tror jag mig kommit på en lösning inför nästa uppgradering:

1) Jag byter C1 till 100nF (samma som C2).
2) Jag ökar R2 till 10M (borde då ge samma tidskonstant för off).
3) Jag kan då byta R1 från 100k till 1M (och behålla "rampen").

Fattar dock inte varför inte ens en ynklig halvering av R3 kunde ge en "smalare" Ton. Jag kommer inte riktigt ihåg vad som hände. Eventuellt låste sig vippan till konstant on. Jag vet inte. Jag vet bara att det inte fungerade av någon anledning.

Även om ovanstående reducerar Ioff ytterligare 1/10 så är tyvärr Ion dominant (0,3mA, typ). Jag måste alltså få ner Ton på nåt sätt. Kanske ovanstående förändring ger vippan en större möjlighet till större variation av Ton :D

Det finns ett sätt till. Jag kan öka förkopplingsmotståndet (R4) också. Dock ger detta att blinkandet kommer strypas tidigare batterispänningsmässigt. Det kommer mao inte funka ner till 1,5V längre :)

Då är vi alltså tidigare på batteriurladdningskurvan dvs kapaciteten blir mindre (Ah-mässigt).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ska ni få se på grejer :)

Jag har börjat förstå kretsen!

Genom att byta C1 från 1u till 100nF kan den snabbare laddas upp av R1 när T1 stryper.

Här verkar nämligen gälla att om C1 inte hinner laddas upp (via T2's bas-emittersträcka) när T1 stryper (och därmed under tiden T2 leder, obs) så blir det en kvarvarande potential över T1's kollektor och detta tycks göra så att den relevanta uppladdningen (via R2) går snabbare då uppladdningskravet pga den kvarvarande potentialen blir mindre spänningsmässigt.

Nåt sånt tror jag det blir iaf.

Bytet av C1 möjliggjorde således en tiofaldig ökning av R1 (vilket jag ville då T1 är mestadels på).

För att behålla Toff-pulstiden (och därme, pga d.c, frekvensen) var jag sedan tvungen att öka R2 till 11M (10 gånger lägre kapacitans, liksom).

När jag nu gjort detta så blinkar den som vanligt igen.

Dock har jag uppmätt d.c till c.a 40 (25ms på, 1s av).

I original var den bara 10.

Konstigt.

Men då jag nu kan dela peakströmmen för LED (~3mA) med minst en faktor 30 så blir effektiv-strömmen för Ton 0,1mA.

Strömmen för Toff är 9V/100k~0,1mA dvs ungefär samma som för Ton.

Jag går nu således från en total strömförbrukning om 1,3mA till 0,1mA.

Jag förväntar mig således en batterilivslängd som nu är minst tio gånger längre.

10*14dar=140~120dar=120/30=4 månader!

Så märk datumet den 25/4 2015.

Jag återkommer när den slutat fungera.

Dvs runt 1/9 :D

MVH/Roger
PS
Fascinerande hur snabba LED är. Den är bara på i 25ms men lyser jättebra! Jag tror jag nu pressar kretsen till sitt maximum livslängdsmässigt. Detta för att basströmmen som styr T2 nu med R2=11M är nere på ynka 9V/11M~1uA och multiplicerat med "garanterat min" hfe om 200 för BC546B så kan T2 teoretiskt inte dra mer än 0,2mA. Men det tycks den toppmässigt (3mA) kunna göra även om RMS=0,1mA. Lite skumt hur den kan driva 3mA topp på ett så trevlig sätt :)

Pga detta tror jag att jag inte kan pressa kretsen mer. Jag vill dessutom ha 3mA topp då det tycks innebära att kretsen "fungerar" ända ner till 1,5V. Med halva R4 skulle man få typ 3V som batterigräns (i min värld av okunskap) samtidigt som dock Ion halveras. Men Ioff är fortfarande den dominanta strömmen så jag skulle inte tjäna nåt på det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar