Skivspelarbygge

E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Ang. fiskelina, nej man vill verkligen inte ha något slack på linan, och mina linor har styrning med tunna och långa metallrör samt är är uppspända via kraftiga stål-fjädrar.
Är det slack på linan kommer pickupen fara fram i skivspåren lutandes än hit än dit som ett rattfyllo och noll kontroll på antiskatingen. Då är det stabilare med en självkörande VW-buss.
Buss-varianten är annars inte så tokig, det finns proffs-tonarmar där man använder liknande hjälp-slädar för att få pickupen att följa med jämt tryck även om skivan legat i bakrutan på en bil och blivit bucklig av solvärme.

Lite om tonarmsgeometri
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av kodar-holger »

Så när du nämner 32-bitars D/A blir jag nästan förbannad ;)
Lugn, Lugn. Det stod 32 steg inte 32 bitar. Alltså 5 bitar!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Icecap »

Som det skrivs: det är en 32 steg D/A-omvandlare. Jag skulle aldrig rekommendera en 32 bit version om inte det finns mycket speciella skäl!

Innan du dömer ut andras inlägg kan det vara en fördel att faktisk läsa vad som skrivs.

Och den brist på noggrannhet du tydligen räknar med gör ju i princip skivspelaren oanvändbar och då undrar jag mest över varför du inte också gör mekaniken lika dålig. Du kan spara mycket tid om du bygger den i LEGO t.ex.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

10% är lite drygt två halvtoner. Dvs. mellan -10% och +10% är det nästan 5 halvtoner!
En halvton är ungefär 5%. Jag skulle nog säga max ±1% om kraven är riktigt låga. ;)
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av gustavn »

Hej rogerk8!

Tänkte dela med mig av lite tips/inspiration för en smart lagring av skivspelarplattan bestående av billiga bilmotordelar.
Det man behöver är ventil, ventilstyrare samt en kullagerkula. Se exempel på denna länk: http://www.altmann.haan.de/turntable/

Läste iofs att du tänker köra direktdrift på din skivspelare och jag vet inte om det är helt enkelt att anpassa denna lösningen till det. Men för remdrift så tror jag att det fungerar ypperligt. Hoppas det kan vara till inspiration iallafall :)

Ska bli kul och intressant att följa denna tråd, Lycka till! :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Icecap »

Och har man en drivning som är "växlat" (t.ex. drivrem) kan man ju mäta hastigheten med en puls per varv på den snabbaste roterande delen, då kan man undvika en del strul med olika placerade pulser.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av baron3d »

Du skall ha så många pulser per varv som möjligt. För att reglera motorn använder du en kristallstyrd PLL.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev:Som det skrivs: det är en 32 steg D/A-omvandlare. Jag skulle aldrig rekommendera en 32 bit version om inte det finns mycket speciella skäl!

Innan du dömer ut andras inlägg kan det vara en fördel att faktisk läsa vad som skrivs.

Och den brist på noggrannhet du tydligen räknar med gör ju i princip skivspelaren oanvändbar och då undrar jag mest över varför du inte också gör mekaniken lika dålig. Du kan spara mycket tid om du bygger den i LEGO t.ex.
Jag tror det här är andra gången jag ber dig om ursäkt.

Förlåt?

Fattar dock inte hur jag kan läsa så illa.

En patetisk ursäkt är att jag faktiskt är lite av en dyslektiker.

Jag läser (vanligtvis...) bokstäverna och inte orden (hinner således knappt läsa undertexterna på TV som jag iof hatar :D)

En ordinär bok, läsandes en timme varje kväll, tar mig alltså typ en månad att läsa igenom.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 30 mars 2015, 23:22:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av TomasL »

Studera hur exempelvis Technics SL7/SL10 är konstruerade.
Där har du en riktigt riktigt bra vinylsvarv, som klår det mesta, som någonsin konstruerats, framförallt SL7an

Dessutom kan du köra med elliptiska nålar utan att få en massa konstigt oljud.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

gustavn skrev:Hej rogerk8!

Tänkte dela med mig av lite tips/inspiration för en smart lagring av skivspelarplattan bestående av billiga bilmotordelar.
Det man behöver är ventil, ventilstyrare samt en kullagerkula. Se exempel på denna länk: http://www.altmann.haan.de/turntable/

Läste iofs att du tänker köra direktdrift på din skivspelare och jag vet inte om det är helt enkelt att anpassa denna lösningen till det. Men för remdrift så tror jag att det fungerar ypperligt. Hoppas det kan vara till inspiration iallafall :)

Ska bli kul och intressant att följa denna tråd, Lycka till! :)
Hej gustavn!

Det här var nog det häftigaste jag sett i hela mitt liv!!

Det är tom så att det (nästan) slår rörförstärkare!

Det var dock en ganska lång artikel vilket passar bättre att läsa när man inte druckit så många lättöl :D

Men i morgon, när jag kommer hem från jobbet, ska jag börja kvällen med att läsa detta sanslöst intressanta.

Jag tackar och bugar för den länken!

Tack också för att du är osedvanligt trevlig i din ton.

MVH/Roger
PS
Jag försöker men jag är inte ens i närheten av den trevliga tonen. Ibland lyckas jag tom förarga en del goa gubbar på detta forum. Det är aldrig min avsikt men jag är rätt kass på att vara social. Gäller både nät som IRL. En sak är dock säker, jag viker mig inte för det högteknologiska prästerskapet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av TomasL »

Roger, som jag ser det, antingen bygger du för att bevisa för dig själv att du kan, resultatet blir då förmodligen som en gammal vevgrammofon, dvs inget man lägger sin dyra vinyl på. Eller så försöker du göra något riktigt bra, som dessutom är användbart.
Vore kul att veta vad du vill göra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:10% är lite drygt två halvtoner. Dvs. mellan -10% och +10% är det nästan 5 halvtoner!
En halvton är ungefär 5%. Jag skulle nog säga max ±1% om kraven är riktigt låga. ;)
Hej MadModder!

Det här var intressant att veta, tack för att du delar med dig.

Jag tror jag har bestämt mig för direktdrift. Detta mest för att du då slipper bekymra dig över hur du ska lagra skivtallriken. Det är ju liksom bara att lägga den rakt på den redan lagrade motoraxeln. Hur detta i praktiken skall gå till kommer jag göra ännu en Paint-bild över.

Jag har sedan två funderingar kring drivningens finjustering.

1) Jag är tämligen säker på att Technics använde stroboskop-principen för att finjustera hastigheten. Nu är jag rätt kass på fysik så jag förstår inte riktigt mekanismen. Men jag tror att de placerat blanka prickar utmed skivtallrikens periferi och att antalet prickar sedan blev en mångdubblad multipel av den roterande hastigheten.

33 1/3 varv per minut är nära en halv rotation per sekund eller 0,5Hz. Säg att det är 0,5Hz för enkelhetens skull. 100 prickar skulle då innebära 50Hz. Så genom att ha en "osynligt" blinkande lampa på 50Hz ihop med en pitch-kontroll kan man ställa in exakt hastighet bara genom att "frysa" prickarna.

Jag tror alltså att man kan cadda en remsa (eventuellt tom i Paint) som man sedan kan klistra på skivtallriken varvid endast det obefintliga problemet med att generera en 50Hz fyrkantsignal med lagom exakthet (RC-oscillator med plastkonding räcker garanterat) för styrning av lampan återstår.

2) Läsgaffel. Jag monterar ett lite bleck på motoraxeln som passerar genom en läsgaffel. Jag har återigen en pitch-kontroll men denna gången måste jag nog ta till nån uC (som ni säger) och då föredrar jag nog Arduino UNO (med dito hemmagjort LED-display). Jag tycker detta är en meckig lösning mest för det involverar programmering som jag både föraktar och är kass på.

Men kanske man kan göra det med lite diskreta logikkretsar (vilket jag älskar) eller kanske tom bara OP:ampar som typ jämför och driver en liten lysdiodstapel. Kanske tom bara grön-gul-röd där gul är vad man vill ha?

Jag tror faktiskt det blir läsgaffel. Kommer klura mer på det och återkomma.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

kodar-holger skrev:
Så när du nämner 32-bitars D/A blir jag nästan förbannad ;)
Lugn, Lugn. Det stod 32 steg inte 32 bitar. Alltså 5 bitar!
Tack för den här roliga korrigeringen :D

Vet inte hur jag läser ibland :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av TomasL »

Jag är tämligen säker på att Technics använde stroboskop-principen för att finjustera hastigheten.
Nja, det är bara för att du skall se att den går i rätt hastighet, de använder en kvartslåst PLL för hastighetsstyrningen.
Vissa har en manuell styrning, där du kan justera hastigheten några promille upp eller ned, men det är egentligen löjligt, då PLLen ändå fixar rätt hastighet.
Men som sagt kika på SL7an, där har du en av de bästa lösningarna på dels tonarm och dels drivning som överhuvudtaget finns.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av superx »

Kuriosa i sammanhanget. Men bandet jag spelat med i många år spelar musik som ofta bara finns utgiven på vinyl. Många arr plankas från gamla vinyl-förlagor, och i början var vi väldigt förbryllade över de skitjobbiga tonarterna låtarna spelades i. Sedan var det någon som undersökte varvtalet på vår arrangörs skivspelare ...

Den var väl rätt precis 5% fel :D
Skriv svar