Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av tecno »

Rogers blädderblock = bloggen på EF :lol:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Man kan inte komma och kritisera kompetent folk och sen skita i att försöka visa att/om man har rätt.

Jag är en person som slutför saker, det kan ta tid och det kan vara en krokig väg men jag slutför saker.

Dessutom är det inte direkt roligt att kritisera folk när man bara på en "hunch" tror sig veta bättre, upp till bevis brukar det kallas :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

Det var en militär jag en gång fick "äran" att träffa, han hävde ur sig "här ska ingen annan komma och försöka bevisa min inkompetens, den kan jag bevisa alldeles själv!" Han kunde inte ens skilja på kompetens och inkompetens. :D
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag är möjligen en aning trög men försöker roger räkna ut huruvida hans skivspelare låter bra eller inte :humm:

Jag är den sista att kritisera eftersom jag inte har en aning om syftet med den senaste tidens blog monolog.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Anledningen till mina uträkningar är att jag kritiserade E Kafemans påstående om att svaj mäts vid halveffektpunkerna (-3dB) hos den sinc-puls som genererades i samband med den Fouriertransform (FFT) som han visade i Excel-format där -3dB motsvarade +/- nära 1%, jag ifrågasatte då mätmetoden för vad är det som säger att svajet skall mätas vid just -3dB?

Varför inte vid -1dB eller vid -10dB?

Jag ifågasatte således mätmetoden, därav alla dessa uträkningsförsök.

Den enda gången -3dB är relevant är för halveffektpunkterna hos typ en förstärkare, å andra sidan är alltid bandbredden bättre om man kan sträcka sig till att acceptera exempelvis kvartseffektspunkterna (-6dB) så frekvensgång/bandbredd är alltid lite godtyckligt, många vill ju till exempel ha bandbredden inom +/-1dB fast då blir bandbredden ännu sämre (men "rak").

Personligen tycker jag fortfarande -3dB som gräns för att säga "det här är svajet" är ytterst tvivelaktigt, min senaste forskning visar på att man skall bestämma svajet vid -8dB istället men jag är ganska säker på att jag fortfarande har fel.

En anekdot är att jag har (något ofrivilligt) räknat på relativistisk energi och när "rörelseenergin" (pc) är lika med viloenergin (m_oc^2=Eo) så innebär det att hastigheten (v) är hela c/sgrt(2) dvs c-3dB vilket jag tycker är intressant för vad man lite kan se det som så har man ett HP-filter med induktiva reaktansen pc (läs mvc dvs som funktion av v) till backe och Eo som inresistans och när båda är lika så har man -3dB, likt en triangel i praktiken.

Kul att svamla lite såhär på lördagskvällen :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Problemet är nog att du genom att försöka bevisa och i det ha en emellanåt rätt tyken attityd, och fylla dina bloggar ... förlåt trådar sidor av teori, som ingen är intresserad av eller ens förstår vad det vill säga, tappar läsare eller gör folk ännu mer avogt inställda till dina projekt.

Jag skulle föreslå att du, eftersom du ju bara intresserar dig för dina projekt i dina trådar, tar en paus och ser vad andra här på forumet sysslar med. Du ser också hur tonen är och hur vi på EF kommunicerar med tips, råd, idéer och beröm eller kritik. Detta skulle också kunna vara en positiv markering från din sida att EF inte är din "privata bloggsajt".

Och vad gäller uträningen, så behöver du ju inte teoretiskt bevisa att det inte fins något svaj i din skapelse när det är väl hörbart ... :idea:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast det är kul att få en korrekt siffra på svajet, det var bara därför jag gjorde mig mödan att spela in en ton åt Er :)

På bussen idag så kom jag på en avslutning på mitt svammel.

Jag säger inte att jag har rätt utan detta är bara en teori som jag tror ligger nära verkligheten och jag härleder den analytiska funktionen enbart för Er.

Första nollgenomgången sker alltså när alfa är pi/N, alla frekvenser borde befinna sig inom +/-pi/N där, om N=1, så ser man att pulsbredden är 2pi vilket är vinkeln för en hel period och horisontellt har jag därför chansat med att sätta f-3dB som pi/(N*sqrt(2)) vilket kan vara fel men det känns rätt, då fås

\(H=\frac{1}{N}(\frac{sin(N\alpha)}{\alpha})=\frac{1}{N}(\frac{sin(N*\frac{\pi}{N\sqrt{2}})}{\frac{\pi}{N\sqrt{2}}})=\frac{1}{N}(N\frac{sin(\frac{\pi}{\sqrt{2}})}{\frac{\pi}{\sqrt{2}}})=\frac{sin(\frac{\pi}{\sqrt{2}})}{\frac{\pi}{\sqrt{2}}}=[sinc(\frac{\pi}{\sqrt{2}})]\)

Räknar man sen ut sinc-ekvationen får man att nivån för f-3dB är c.a -9dB, här är det dock tveksamt om man verkligen skall nyttja f-3dB (pi/(N*sqrt(2)) och vad det eventuellt betyder så jag har mao inte kommit fram till nånting alls :)

Men jag försökte (och la ner en massa tid på att t.ex koda i LaTex som inte är helt trivialt och kräver både koncentration och tålamod) ;)

Roger and out
Senast redigerad av Spisblinkaren 3 september 2018, 16:08:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

Huggbävern, Roger är inte mottaglig för vad någon annan skriver överhuvudtaget så jag undrar varför han inte börjat blogga på allvar och skapar en egen blogg där han kan välja om det ska eller inte ska gå att kommentera det han skriver.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kommer nu med en grand finale vad beträffar mitt svammel.

Detta gör jag för folk som trots allt kan vara intresserade av detta.

Efter lite studier i E Kafemans fina grafer kan jag dock tala om att min forskning inte innebär nån revolution, om den stämmer så får jag bara lite sämre svaj-värden VILKET faktiskt stämmer med andra grafen.

I första grafen (FFT) får jag ganska nära 1% svaj (@-9dB, positiv frekvensriktning) dvs mer eller mindre precis som förut men i andra grafen får jag ett något sämre värde dvs 1,5% svaj fast säga vad man vill, storleksordningen är densamma och som jag redan sagt så bryr jag mig inte om faktiska värden egentligen (var t.ex mycket tveksam till att köpa den ganska dyra testskivan men jag var nyfiken på faktiska data samtidigt som jag kände att EF skulle gå loss på mitt amatörskap).

Så jag bifogar nu dessa modifierade grafer samtidigt som jag härmed lovar att inte ta upp detta ämne mer :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:På bussen idag kom jag på vad som egentligen borde integreras (men som nog måste göras numeriskt):

\(H_{RMS}^2=\frac{1}{2\pi}\int_{-\pi}^{\pi}\frac{sin^2(k\alpha)}{\alpha^2}d\alpha\)

...

MVH/Roger
\(H_{RMS}^2=\frac{1}{2\pi}\int_{-\pi}^{\pi}\frac{sin^2(k\alpha)}{\alpha^2}d\alpha = \frac{10 * { \int_{0}^{20\pi}\left( \frac{sin(\alpha)}{\alpha}d\alpha}\right)}{\pi}\)

Här krävs lite trix där man går ut i det imaginära talplatet för att hitta en lösning på Si-funktionen.

\(H_{RMS}^2 = \frac{10 * { \int_{0}^{20\pi}\left( \frac{sin(\alpha)}{\alpha}d\alpha}\right)}{\pi} \approx \frac{10 * { \int_{0}^{\infty }\left( \frac{sin(\alpha)}{\alpha}d\alpha}\right)}{\pi} = \frac{10 \frac{\pi}{2}}{\pi} = 5\)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant och jag är ingalunda duktig på sånt här men jag är ändå skeptisk :)

1) Först tar du t.ex bort kvadreringen av integranden samtidigt som du tiodubblar gränserna, samt sätter k/pi (där k är 10) som "förstärkningsfaktor".
2) k förstärker 10 ggr bara om det är en ren sinc-puls (vilket alltså gäller när när alfa är noll samt "innan" integrering), min integral dvs sinc^2-pulsen förstärker å andra sidan 10^2 dvs 100 gånger.
3) För att sedan H^2 skall representera medelvärde i förhållande till integrationsgränserna måste då delning ske med 10*2pi eftersom 20pi är ditt nya intervall men istället förstärker du 10/pi.
4) Det vore slutligen roligt att se den primitiva funktionen för din approximativa integral och hur den kan bli pi/2, personligen har jag slagit upp i min Beta flera gånger och jag hittar ingen lösning på den.

Däremot lurar jag på om detta kan stämma (nyttjar polära koordinater):

\(I^2=\int \int \frac{sin(r)}{r}rdrd\phi\)

där det jobbiga r:et i nämnaren försvinner och ger

\(I^2=\int_0^{2\pi}d\phi* \int_0^{\pi} sin(r)dr\)

här blir dock r på formen "pi" vilket ju känns lite konstigt men en polär variation av delar av pi skulle kanske kunna fungera ty radien i "cylindern" kanske kan få sträcka sig från 0 till pi?

Jag är mycket skeptisk till det här men vi kör på :)

\(I^2=2\pi [-cos(r)]_0^{\pi}\)

dvs

\(I^2=2\pi [-((-1)-(1))]=4\pi\)

och således är

\(I=2\sqrt{\pi}\)

Men detta är ingen uträkning av min integral (sinc^2) utan uträkningen av sinc-integralen

\(I=\int_{-\pi}^{\pi}\frac{sin(\alpha)}{\alpha}d\alpha\)

som uberfuzz lite förenkalt det till, delar man för medelvärde så får man sedan

\(I_{medel}=\frac{I}{2\pi}=\frac{1}{\sqrt{\pi}}\)

vilket faktiskt inte låter hel orimligt att det kan stämma (-5dB)

MVH/Roger
PS
H är mindre än 1, det är därför jag kallat det H.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av überfuzz »

Roger - Är det möjligt att svara på dina idéer om uträkningarna du gjort utan att du uppfattar mig som nedlåtande..? :humm:

Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om i dina punkter 1,2,3,4. Låt oss gå tillbaka till lite basal matematik. Här finns Residykalkyl, aka komplex integration, förklarat på ett sätt som är tydligt och lätt att följa: https://en.wikipedia.org/wiki/Contour_integration

Edit, du ska få en länk till si-funktionen också eftersom du verkar lite lost där också: https://en.wikipedia.org/wiki/Sinc_function. :-)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

überfuzz skrev:Roger - Är det möjligt att svara på dina idéer om uträkningarna du gjort utan att du uppfattar mig som nedlåtande..? :humm:
Jag har ingen förutfattad mening om att du är nedlåtande men du har varit det tidigare och lite senare i just det här inlägget är du det igen, annars försöker jag bara förstå dina uträkningar med mina begränsningar av kunnande
Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om i dina punkter 1,2,3,4.
Har jag påstått det då?

Det jag påstår är:
Intressant och jag är ingalunda duktig på sånt här men jag är ändå skeptisk :)
Edit, du ska få en länk till si-funktionen också eftersom du verkar lite lost där också: https://en.wikipedia.org/wiki/Sinc_function. :-)
På vilket sätt är jag lost där?

Vem var det som sa nåt om nedlåtande? :humm:

MVH/Roger
PS
Istället för att ge mig länkar i ämnet så vore det trevligt om du helt enkelt kodar upp den primitiva funktionen för den sista integralen som du påstår blir pi/2, jag är mycket nyfiken men jag kommer inte läsa Wikipedia-böcker om det för av princip har jag slutat läsa Wiki-artiklar om det inte är en ko på isen, tänker ut saker istället vilket med envishet går ganska bra ty jag har läst mer än vad man behöver (samtidigt som jag hellre nyttjar min gamla kurslitteratur).
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av überfuzz »

Mina uträkningar är korrekta, så när som på otydligheten i din uppställning, jag tänker självklart på om det är standard sinc funktionen elller den normaliserade sinc funktionen du avser. :-)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har aldrig sagt att dina uträkningar är fel, jag har bara varit skeptisk pga okunskap som gjort att jag inte kunna följa med i dina beräkningar trots att jag ändå besitter vissa förkunskaper.

Nånting för dig att tänka på till en annan gång kan vara att man smecker inte upp svårbegripliga formler på det där sättet utan att grundligt förklara hur dom kom till och vart dom kommer ifrån, om man vill att andra än sig själv skall förstå, dvs.

Jag kan nu bekräfta det du säger dvs att ditt svar är korrekt.

Men hur du kom dit är en annan fråga...

Jag kan bekräfta ditt korrekta svar på flera sätt:

1) Jag har låtit min HP28SX iterera integralen numeriskt med den inbyggda toleransen om 1% och får då svaret 4,95~5 dvs ditt svar.
2) Jag har för skoj skull också lekt med min variant av numerisk iteration dvs mha en summa-formel (*steget) och med 100 steg får jag 5,44, dock nyttjar jag en iterartionsprocedur som inte ens får plats i Beta (för den är så dålig dvs den konvergerar långsamt).

Det här är alltså vad jag har gjort:

\(I=\frac{1}{2\pi}\int_{-\pi}^{\pi}\frac{sin^2{10\alpha}}{\alpha^2}d\alpha}=\frac{1}{\pi}\int_{0}^{\pi}\frac{sin^2{10\alpha}}{\alpha^2}d\alpha}\approx \frac{1}{\pi}\sum_{0.01}^{100}\frac{sin^2{10*\frac{N\pi}{100}}}{(\frac{N\pi}{100})^2}*\frac{\pi}{100}=\frac{1}{100}\sum_{0.01}^{100}\frac{sin^2{10*\frac{N\pi}{100}}}{(\frac{N\pi}{100})^2}\)

Andra integralen från vänster får man för att integranden/funktionen är symmetrisk runt 0 dvs "arean under kurvan" är lika stor på höger respektive vänster sida om alpha=0 så man kan lika gärna integrera en sidan bara och multiplicera med två.

Det numeriska iterationsförsöket ser man sedan i funktion nummer tre från vänster, integraler nyttjar infinitesimaler (typ dx) men när man vill försöka lösa nåt numeriskt (där mig veterligen det inte finns nån hejd på vilka integraler man approximativt kan lösa) så måste man definiera dx i form av ett steg som inte är infinitesimalt, termen pi/100 är alltså själva steget.

Här är det samtidigt lite lurigt för man måste undvika att träffa multiplar av pi som effektiv vinkel (som sinus ser) för annars blir alla iterationer noll, jag råkade göra det misstaget att jag satte att alfa skulle vara N*pi/10 MEN iom att k är tio så betyder detta N*pi som argument för sinus och sinus för det är ALLTID noll, så jag fick mixtra lite med detta och med Nmax=20 så fick jag 7.41 som svar vilket jag dock inte var nöjd med för både din uträkning och min numeriska HP-interation visade att svaret skulle ligga runt 5, pga detta drog jag sedan till med Nmax=100 men svaret tycks inte ha konvergerat tillräckligt bra ändå MEN hyfsat bra (min numeriska interationsmetod är dock inte att rekommendera för den konvergerar väldigt långsamt, en bättre metod är mittpunkts-metoden men den blir jobbig att Tex-koda).

MVH/Roger
PS
Jag vet faktiskt inte om man skall kalla mina försök för numerisk iteration eller numerisk integration :humm:
Senast redigerad av Spisblinkaren 13 september 2018, 20:44:41, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar