Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ovanstående fix hjälpte inte fullt ut vad gäller avspelning.

MEN bifogad senaste fix blev perfekt :D

Spelade hela Johnnys första sida utan tillstymmelse till problem, nåltrycket verka vara åtminstone relativt stabilt.

Man kan dock konstatera att det fortfarande tycks finnas ett litet vinkelfel men felet är så litet så att det nästan inte skapar nån "Anti-skating" alls

Har man tonarmen i luften och släpper tonarmen längst in så glider den långsamt längst ut dvs det finns lite krafter åt det hållet men tacksamt nog verkar dom vara så små att dom inte utgör nåt problem längre.

Däremot tycker jag OM10 spelar mindre bas och mer skrikig diskant än Japan-pu men förmodligen är detta inbillning.

I vilket fall är jag inte riktigt nöjd med ljudet, kommer bygga nytt filter till högtalarna (för dom skorrar).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har så dålig bas att det inte är klokt!

Gjorde precis en jämförelse mellan tidigare Japan-pu:inspelat (MP3) och nuvarande Danmark-pu (OM10).

Låten var alltså inspelad med hjälp av Japan-pu medans jag jämförde PC-ljudet genom att bara spela av samma låt med OM10.

I enlighet med den seriösa mikrofon-manualen från Shure tycker jag man kan dra slutsatsen att basupplevelsen är hälften vilket Shure implikerar betyder hela 10dB.

Med andra ord har jag plötsligt 10dB sämre bas.

Dessutom får jag intrycket att det låter mono men fattar inte hur det kan vara möjligt, har tänkt köra nån Beatles för att testa (de lekte ofta med stereo) alternativt får jag testa med min testskiva från HiFi News.

Nu är dock ljudet ett stort skämt ÄVEN om det äntligen inte varesig distar ELLER brummar!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll kom jag på nåt, och fick verifierat det.

Kanalerna har problem och det jag verifierat är akustisk kortslutning.

Låter sedan mono så det kan finnas fler problem.

Det står klart att jag har kastat om faserna på kanalerna för om jag stänger av ena kanalen så kommer basen!

Tycker det är rätt kul att detta tom sker för godtycklig nivå, det finns helt enkelt ingen bas.

Sen låter det som sagt mono och jag har noga studerat hur Ortofon MC20 Super skall kopplas in vilket dock inte är samma som hur jag kopplat in Ortofon OM10.

Två pickuper från samma tillverkare tror jag inte har olika konfigurationer bara för att man kan.

Eftersom jag korsat OM10 så är det fel MEN jag provade regelrätt inkoppling innan och då blev det ännu värre, finns bara ett sätt kvar att koppla in den på och det är "liggande spolar"-konfiguration.

Mina problem med KSP är helt enkelt sjuka, Murphy är med precis överallt och det är så JÄVLA tröttsamt!

MVH/Roger
PS
Testade en låt jag visste hade munspel i ena kanalen bara, tyckte munspel fanns i båda kanalerna (om än inte lika starkt) i så fall är det mono.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det stämmer tydligen att OM10 (eller åtminstone OM5 som detta dokument handlar om) har pu-kontakterna korsade.

Detta SAMTIDIGT som till exempel deras MC20 Super INTE är korsade.

Men herregud vilka jävla idioter, ska man ta fram pickupper så är väl det mest lämpliga att ha samma konfiguration, eller?

Är det så jävla svårt för chefskapet att räkna ut en sån enkel jävla detalj?

Nej, jag tror man har för lite att göra och därför hittar man på sån här skit.

Japan-pu har logisk inkoppling, framifrån är höger kanal till höger och fas uppåt (nolla neråt), superenkelt och klockrent!

Idag stängde jag av ena förstärkaren och basen kom tillbaks dvs jag har akustisk kortslutning, ena kanalen måste alltså kastas om.

Tänkte fixa det idag men ville avvakta OM10-konfig:utredning, och nu är den klar :)

I morgon kastar jag således om den kanal vars pinne inte är tvunget lödd :D

Ska bli kul med lite bas i grejerna.

MVH/Roger
PS
Bifogar pdf så att Ni tror mig. Ortofons sida tycker jag sedan inte är direkt värlsbäst för man kan inte ens söka på känd pu-beteckning, hittade alltså inte OM10 hur jag än försökte, men hittade OM5 till slut. Hemsidan är snygg men ack vad dålig den är, vilket jag tycker dom flesta hemsidor är; www.ortofon.com
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill visa Er en finess som Murhy relativt nyligen uppfunnit .:)

Skivtallriken har börjat wobbla.

Den gör det dock bara ibland och jag har ingen aning om varför förutom att lagret suger, när den börjar wobbla kan det ibland räcka med att jag bara stänger av motorn och låter tallriken stanna samt sätter på motorn igen men ibland funkar inte det heller.

De verkar som det handlar lite om värme för nästa dag fungerar det igen.

Skumma grejer man springer på.

Är annars på G med att köpa denna från Svalander: https://www.ortofon.com/stylus-dj-s-p-247-n-2807

MVH/Roger
PS
Lagret är ju ett skämt, det är en 2mm motoraxel där jag borrade upp hålet i tallrikstrissan för jag fick inte på tallrikstrissan annars, den förstorning som blev fyllde jag sedan ut med en liten bit krympslang och eventuellt har den slitits ut. Jag har svurit över hur kass OM10 var men ärligt, den vägledde mig till ett vinkelproblem jag hade och som jag numera har löst. Eftersom mitt nåltryck varierar med skivans tjocklek eller ojämnhet så är jag på G med att köpa en DJ-nål från Svalander, DJ-nålar tål mycket mer nåltryck än vanliga pu (OM5 och MC20 Super vill typiskt ha 1,8 +/-0,2g, DJ vill ha 3 +/-1g, viss skillnad).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har skaffat en ny nål till min OM10.

Det är en DJ-nål som istället för OM10-nålen som typ bara tål 1,9g+/-0,1g tål 3g+/-1g vilket passar min fantastiska skivspelare bättre.

Nålen kostade 430 spänn hos Svalander men jag tycker den är värd det.

Under två veckor har jag inte haft nå mer problem med för högt nåltryck bara för att LP-skivorna inte är absolut plana.

Trevligt!

MVH/Roger
PS
Tycker faktiskt att min KSP just nu är "Good Enough", speciellt efter att jag sprutade 5-56 i "lagret" när skivtallriken wobblade i mellanåt (men aldrig efter det).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar