Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
opampen
Inlägg: 1434
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

Det låter inte något vidare!

Troligen lågt nåltryck! Men kan också ha med felaktigt inställd antiscating!
Användarvisningsbild
rogerk8
EF Sponsor
Inlägg: 12747
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Ort: Göteborg

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rogerk8 »

hsd skrev:
13 september 2020, 20:11:37
Kan Du lägga upp bilder på pickupens anslutningar och där de kommer ner i spelaren
Intressant kommentar.

Kopierar från denna tråd: viewtopic.php?p=1509992#p1509992

Sen får du en bild på själva inkopplingen till pu (som opampen lärt mig att en pickup kan kallas :) )

MVH/Roger
PS
Jag måste ta tag i det här snart, håller på och sliter mitt hår för precis skulle jag bara stänga av KSP och av den lilla vibrationen som vippbrytaren gav ifrån sig började det brumma! Och jag fick knappt bort det, typ 30 små stötar med tonarmen i tonarmshållaren, suck!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rogerk8
EF Sponsor
Inlägg: 12747
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Ort: Göteborg

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rogerk8 »

Vred in den lite bättre, hoppas det framgår hur pu är inkopplad.

MVH/Roger
PS
Ljuset var dåligt (lång slutartid) och jag hade inget stöd (skakig).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av rogerk8 14 september 2020, 21:03:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rogerk8
EF Sponsor
Inlägg: 12747
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Ort: Göteborg

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rogerk8 »

opampen skrev:
14 september 2020, 14:48:00
Det låter inte något vidare!

Troligen lågt nåltryck! Men kan också ha med felaktigt inställd antiscating!
Antiscating, vad är det för nåt :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
opampen
Inlägg: 1434
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

Trådarna till pu är ju väldigt tunna! Det kan inte vara någon dålig förbindelse där?
hsd
Inlägg: 1207
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Vad sker om Du kopplar bort jordledningen
Användarvisningsbild
rogerk8
EF Sponsor
Inlägg: 12747
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Ort: Göteborg

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rogerk8 »

Idag har det hänt saker.

"KSP" blev att brumma, jag försöte få bort det en stund med sedvanliga tonamsknackningar men det ville inte ge med sig, då plötsligt fattade jag att detta ju är bra ur felsökningsbarhetssynpunkt så jag tog fram två kablage med mini-gripklor och kortslöt höger kanal vid pu.

Då försvann brummet!

När jag tog bort kortslutningen igen så kom brummet tillbaka.

Så det är ställt utom allt tvivel att problemet sitter i pu!

Nu till en liten rolig twist, lurar på om man kan koppla in bifogat pu-hus (tack för att du opampen lärde mig uttrycket pu, har alltid tyckt det varit jobbigt att skriva "pickup" av nån anledning :) ) modell Thorens som har en bajonettkoppling till tonarmar.

Detta är nästan en galen plan för hur ska detta pu-hus kunna kopplas in till min fantastiska Bambu-arm :D

Fast kunde jag få tag i en Bajonett-hona (med hylskontakter) så kan man epoxy-limma.

Lite overkill men hade varit kul.

Jag tror inte jag gör det för jag har fler problem med min KSP och dom är:
1) Jag har faktiskt en antiscating-funktion längst in på skivor, denna är dock så stor att pu hakar upp sig samtidigt som jag inte vet vart den kraften kommer ifrån, borde inte finnas nån kraft åt det hållet alls!
2) Lagret suger (om man ens kan kalla det lager :D ), det senaste Murphy har hittat på är skivtallriken skall wobbla emellanåt, man kan alltså spela en skiva säg 10ggr utan detta problem men sen bara börjar det småwobbla och det går inte att få bort (väntar man en rejäl stund så funkar det egen dvs det verkar vara värmerelaterat)
3) Tonarmshuset är för litet, det funkar men det är väldigt precis, speciellt har jag pillat in ett fiske-blyhagel både ovan och under tonarm men nu vilar nästan tonarm på blyhagel som i sin tur vilar på tonarmshusets inre botten (det blir då friktion där) och det är inte meningen för tonarmen skall hänga i luften mha en kevlar fiskelina, behöver göra ett större tonarmshus (åt alla håll, faktiskt).

Jag tycker att lagret faktiskt är det största problemet jag har, för tänk er själv vad jag med hjälp av kära LaRdA fått dvs jag nyttjar en (omatad) synkronmotors 2mm-axel där en tallrikstrissa med 2,5mm hål är trädd över och där jag har stoppat in en liten bit 2mm krympslang för att fylla ut glappet :D

Det blev så för LaRdA nyttjade sån precision att jag inte fick på tallrikstrisssan och beslöt mig för att borra upp den (vilken sopa jag är :D )

Fördelen kan eventuellt vara att lagret nu består av att toppen på motoraxeln slirar i tallrikstrissan och krympslangen är bara ett stöd.

Men skivtallriken är bra vinglig (innan den snurrar).

MVH/Roger
PS
Lite matnyttig information kanske: När man tittar på pu framifrån så är höger kanal till höger, "plus" är sedan överst och "minus" nederst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
opampen
Inlägg: 1434
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

Om du på något sätt kan koppla in din pu till Thorens spelaren och se om du får samma resultat där?
Användarvisningsbild
rogerk8
EF Sponsor
Inlägg: 12747
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Ort: Göteborg

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rogerk8 »

Hej opampen!

Tack för ditt trevliga svar.

Som du verkar ha räknat ut så kan jag faktiskt flytta pu till Torens-huvet och montera den i min Thorens samt prova.

Jag kan göra det men ärligt talat är jag inte så pigg på att mecka med den här pu:en längre, jag är jävligt trött på den och när jag monterar av den kommer jag gå ner till havet och kasta skiten i sjön, typ se om den kanske i alla fall duger att kasta macka med :D

Så DJÄVLA trött är jag på allt strul den har åsamkat mig dom senaste FEM åren!

Jag kommer spara stiftet som jag köpte nyligen, resten åker i havet!

Jag har alltså haft djupgående diskussioner med inte bara Er utan Svalander m.fl utan att få detta att funka, och det förföljer mig än idag!

Idag kan jag inte ens spela några skivor för det brummar konstant (jag kan "knacka" bort det men orkar inte hålla på med skiten längre)!

Nej, när jag känner att jag orkar pilla med skiten igen så ska den bort!

Bort, bort, bort!!!

MVH/Roger
PS
Men min stadighet vad gäller händer har att göra med promillehalt :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 10839
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av AndLi »

Men om du kan knacka bort brummet, borde det inte vara glappkontakt då och inte jord loopar och annat jobbigt?
Användarvisningsbild
rogerk8
EF Sponsor
Inlägg: 12747
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Ort: Göteborg

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rogerk8 »

Hej AndLi!

Tack för ditt svar!

För mig är det ställt utom allt tvivel att det är just glappkontakt, det är dessutom ställt bortom all tvivel att glappet sitter INUTI pu!

Iom att jag bytt precis allt i signalvägarna utom pu så finns bara pu som felkälla kvar, när jag sedan får fram konstant brum som en skänk från Murphy men kan få bort det brummet med att kortsluta aktuell kanal hos pu VID pu så står det mycket klart att det måste vara glapp i pu.

Eller vad tror du?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
rogerk8
EF Sponsor
Inlägg: 12747
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Ort: Göteborg

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rogerk8 »

Idag bytte jag pu till min splirrans nya Ortofon OM10.

Jag fick då nya problem, speciellt är den känsligare vad gäller nåltryck och toe-in men jag fick även mer brum, dock är brummet mycket mindre än det jag visat för Er.

En pu-hylsa gick av så jag svor högt och blev tvungen att löda en pu-kabel direkt i pu, vad ska man göra? :)

Pu lärde mig lite saker, jag har inte borrat rakt i tonarmshuset så nåltrycket är högre i början på skivan än längst in på skivan och OM10 gillar tydligen inte högt nåltryck.

Jag har försökt kompensera detta med toe-in men pu gillar inte riktigt det utan börjar dista.

Lite toe-in kan man köra men bara lite samtidigt som jag precis märkte att det inte räcker för säg att nålen precis rör början på skivan, då är den hela 2mm i luften längst in!

Det blir ett ganska stort spann på nåltrycket då, liksom!

Nej, den japanska pu funkade bättre fast jag hade inget val, knackade på slutet säkert 30ggr för att få loss brummet men det ville inte ge sig samtidigt som montage av min nya pu fick brummet att bara försvinna.

Så tråkigt nog fungerade den japanska pu inte ordentligt vad det verkar.

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
PS
Jag har planer på att bygga en ny tonarmslåda men det finns annat med den här skivspelaren som inte fungerar så bra så jag vet inte om jag ids, jag tror att jag ska se det som att "I have had my fun" :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rogerk8
EF Sponsor
Inlägg: 12747
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Ort: Göteborg

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rogerk8 »

Jag har kommit på att min OM10-bestyckade skivspelare inte kan spela hela skivor längre :(

Den kan inte det för jag har också upptäckt att fiskelinan som styr tonarmens upphängning (och rörelse) är snett dragen, jag uppskattar 1,7grader och detta kan jag uppskatta genom att mäta hur högt nålen går på slutet av skivan jämfört att den bara touchar början av skivan.

Lite frustrerande men jag har kommit på en fix som eventuellt inte är så jobbig, att bygga ny tonarmslåda osv är minst sagt jobbigt men att kila in en liten kil mellan tonarmslådan och tonarmsfundamentet låter sig relativt enkelt göras.

Men hur skapar jag en bricka modell kil vars ena sida lutar 1,7grader?

Klurade på att slipa ner en 2mm AL-kvadrat om 20X20mm ett tag men hur gör man det användbart?

Sen, på bussen, kom jag till slut på nåt bättre, jag klipper ut två 20X20mm kvadrater av min sinande 0,5mm Cu-plåt, sen lägger jag en liten strimma Cu-plåt i ena "öppningen" och smältlimmar den för lite stadga varefter jag epoxy-limmar resten

\(atan\frac{0,5}{20}=1,4grader\)

Som då inte blir full kompensation men som jag anser bli mycket bättre.

En alternativ lösning är faktiskt en DJ-nål för den tå högre nåltryck, man kan alltså sätta ett högt nåltryck vid början av skivan varvid den pga vinkelfelet blir lägre när pu närmar sig slutet MEN till skillnad från OM10 så har en DJ-nål ungefär samma egenskaper som min japanska pu dvs den tål stort nåltrycksspann.

Denna lösning är dock bara ett bot av ett dåligt symtom så jag gillar inte denna lösning, blir dessutom förmodligen bra mycket dyrare än en sned bricka.

MVH/Roger
PS
Jag har svurit över Murphy idag igen, när man byter en "uppenbarligen" trasig pu så borde det bli bättre. Kanske inte på alla plan för visst, grov-brummet försvann MEN jag fick högre bakgrundsbrum. Hur är detta ens möjligt? Jag har idag testat följande:
1) Jackat ur skivspelaren (KSP)från RIAA (försteget har alltså öppen ingång) och lyssnat på brummet ut från maxvolym på stereo, nästan inget brum alls.
2) Pluggat i KSP igen och istället kortslutit ena kanalen vid pu, inget brum.
3) Gjort på samma sätt men infört 1k, brummar nästan lika mycket som när pu på vanligt vis sitter där

Det som är så förbannat Murphy-skumt är att den japanska pu inte brummade alls (det är bara att lyssna på mina inspelningar) medan denna danska pu brummar säkert 10dB mer (Shure har lärt mig att dubbel ljudtrycksupplevelse motsvaras av 10dB).

Vad ger ni mig för det?
Användarvisningsbild
rogerk8
EF Sponsor
Inlägg: 12747
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Ort: Göteborg

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rogerk8 »

Bara som dokumentation:

När jag mäter på pu_R så får jag 500Ohm nånstans, när jag rycker RIAA_R så får jag dock 50k nånstans, när jag pluggar tillbaks RIAA_R får jag 500 Ohm och rycker jag ANDRA kanalen ur RIAA så får jag 50k igen.

Jag verkar ha nåt fel på mina RIAA, framförallt ska inte kanalerna påverka varandra.

Knepigt dock att jag inte upplevde tillstymmelsen av dessa problem med den japanska pu.

Den japanska pu har för övrigt resistansen 500Ohm nånstans medans OM10 verkar ha 50kOhm nånstans, viss skillnad.

MVH/Roger
PS
Jag har medvetet dragit ner på Williamson's förslag om 1M som ingångsresistans för hans slutsteg och tydligt märkt att om man fipplar med RCA när förstärkaren är på så brummar det som fan när ingen ingångslast finns (dvs 1M regerar), av den anledningen kör jag 47k i mina slutsteg.
Användarvisningsbild
rogerk8
EF Sponsor
Inlägg: 12747
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Ort: Göteborg

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rogerk8 »

För dom eventuellt intresserade!

Jag fick slagit två flugor i en och samma smäll idag (nåväl, 1,5 flugor snarare).

Mätte fram att pu-kablarna var korsade, Japan-pu hade en mycket smartare konfiguration som jag slaviskt följde när jag bytte pu, det var bara det att Ortofon har lustigt nog "korsat" pinnarna på pu.

Vilken jävla idioti!!

Kanalerna hölls sig alltså inte ens till respektive sida :rofl

Men jag fixade till det, när jag höll på så spanade jag lite på tonarmsfundamentet och insåg plötsligt att det ju var en baggis att skruva loss och lägga in en liten bit metall eller nåt som tiltar arrangemanget något.

Så jag la i en liten bit 2mm Aluminiumplåt, räknade samtidigt ut att 3,5mm nånstans vore optimalt men körde på 2mm ändå i denna vevan.

Resultat, en hel skiva går plötsligt att spela!

När det gäller korskopplingen så försvann sedan det mesta av brummet, SNR är på ungefär samma nivå som från dator och jag är nöjd :)

Detta är mycket roligt för nu går min KSP att använda igen (trots andra brister såsom ett "lager" som inte riktigt funkar, skivtallriken blir att wobbla ibland).

MVH/Roger
PS
Fast tonarmen löper fortfarande en aning snett, funderar på 4mm plyfa nästa gång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar