Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

tecno skrev:Ja visst är det så, men varför kladda med 60Hz?
Enkelt att svara på, min stroboskopskiva har pinnar för både 50Hz och 60Hz problemet är bara att 50Hz pinnarna sitter alldeles ute i periferin och eftersom jag misstänker att pickupen lastar ner skivspelaren så att det därför går för långsamt så vill jag fysiskt mäta eller se detta så då blev jag tvungen att klippa bort 50Hz-pinnarna från pappersskivan/stroboskopskivan för att kunna spela lite samtidigt som stroboskopskivan ligger på skivtallriken men då har jag bara 60Hz-pinnarna kvar och således som enda medel för att kunna testa pickup-belastningens påverkan.

MVH/Roger
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av FormerMazda »

Näej, problemet är att du har en kass lagring och slirande drivning.
Och du behöver fixa bägge dom innan du kan gå vidare.

Hur är lagringen gjord? Varför så kärv? Är den för tight eller dåligt smord?

När lagringen funkar kanske drivningen kan hänga med bättre, men med de små remhjulen blir ju anliggningsytan på remmen så liten att det slirar lätt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast jag är en metodisk man och vill gärna ta det i steg, först vill jag få mätt vad fasen som händer med hastigheten när skivtallriken belastas med en pickup, jag skiter ärligt talat i dom andra aspekterna just nu, jag vill bara lyckas mäta hur mycket fel jag har, SEN kan vi kika på eventuella åtgärder.

Dock blir ny riktig rem en åtgärd inom snar framtid.

MVH/Roger
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av FormerMazda »

Fast vill du mäta vad som händer med hastigheten när pickupen belastar så ska du väl försöka få bort de andra bidragande orsakerna till skiftande hastighet.
Att byta rem är ju just en åtgärd.
Så vill du göra det metodiskt, inte envetet, då behöver du få några variabler innan du kan kika på pickupens belastning.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av persika »

"klippa bort 50Hz-pinnarna"

Ett alternativ med att bevara 50Hz-pinnarna hade varit att förminska den, med kopiator eller skanna, skala om, printa ut.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Så smart är inte jag :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

FormerMazda skrev: Hur är lagringen gjord? Varför så kärv? Är den för tight eller dåligt smord?
Om jag minns rätt nu så är enda lagringen en exakt likadan synkronmotor som sitter där under helt passivt, och skivans axel är då fäst i motoraxeln likt en balanserande snurra.
Har för mig tonarmen också sitter fast på en likadan motor. :humm:
5244_01[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

FormerMazda skrev:Fast vill du mäta vad som händer med hastigheten när pickupen belastar så ska du väl försöka få bort de andra bidragande orsakerna till skiftande hastighet.
Att byta rem är ju just en åtgärd.
Så vill du göra det metodiskt, inte envetet, då behöver du få några variabler innan du kan kika på pickupens belastning.
Jag tycker du har fel här, FÖRST ska man verifiera att/om hastigheten påverkas SEN kan man grubbla över anledningarna/variablerna och därefter prova en åtgärd åt gången, tycker jag :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Men du har ju redan konstaterat att hastigheten påverkas av tonarmen. Skulle den inte göra det när du ändrar till att driva på ytterdiametern?
När du sätter remmen ända där uppe så blir ju hävarmen ner till den passiva motorns lager ännu längre.
Lagringen på normala skivspelare sitter i skivtallriken. Det är lagom långt ner. ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:
FormerMazda skrev: Hur är lagringen gjord? Varför så kärv? Är den för tight eller dåligt smord?
Om jag minns rätt nu så är enda lagringen en exakt likadan synkronmotor som sitter där under helt passivt, och skivans axel är då fäst i motoraxeln likt en balanserande snurra.
Har för mig tonarmen också sitter fast på en likadan motor. :humm:
5244_01[1].jpg
Ursprungligen tänkt är detta helt riktigt, dock är den numera utformad som så att förutom själva motordrivningen så är det bara skivtallriken som använder en passiv synkronmotor som lager med en typ sådan trissa som på din bild, tonarmen däremot använder INTE en synkronmotor som lager, den är tämligen friktionsfritt upphängd mha fiskelina (kevlar).

Hoppas det framgår vad jag menar :)

MVH/Roger
PS
Jag nyttjar alltså hela tre stycken likadana synkronmotorer till min skivspelare och detta i vad man skulle kunna kalla en "trepunktsupphängning" av chassit, en motor är bara pelare (under tonarmsfundamentet), en motor är drivmotor och den sista motorn nyttjas som passivt skivtallrikslager.

Kan det möjligtvis vara det ökända hackandet i motorn när man passivt vrider runt dess axel som ger svajet? Fast samtidigt löper skivtallriksmotoraxeln inte på långa vägar så tajt i skivtallrikstrissan att skivtallriktrissan egentligen drar runt axeln (glappar/wobblar ju statiskt +/-1cm efter nyligen rekommenderat test av dig), men jag vet inte utan spekulerar bara.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Men du har ju redan konstaterat att hastigheten påverkas av tonarmen. Skulle den inte göra det när du ändrar till att driva på ytterdiametern?
När du sätter remmen ända där uppe så blir ju hävarmen ner till den passiva motorns lager ännu längre.
Lagringen på normala skivspelare sitter i skivtallriken. Det är lagom långt ner. ;)
Intressant inlägg!

Ja, det är faktiskt sant, jag har ju redan konstaterat att pickupen belastar men på nåt sätt tror jag ändå inte på det för jag vill se vad som händer med min stroskopskiva när jag testar med/utan och det enda sättet jag har kommit på, när nu stroboskopskivan tydligen inte fungerar för 60Hz, är att försöka få låna Tele-Hå's mindre stroboskopskiva som medger 50Hz-test med pickup, jag vill göra det innan jag släpper detta.

Alternativet är att sätta sig och tima 2X100 varv ännu en gång :(

Dom sista svaren jag fick när jag timade pickup "ytterst"/"innerst" var samma tid och jag valde att inte publicera dom för jag tror inte på det då jag definitivt tycker EM låter bättre innerst än ytterst.

Så jag skulle behöva göra ytterligare minst 3X100 varv (Utan, Med ytterst, Med innerst) vilket jag tycker är jobbigt :)

Fast å andra sidan är det bara typ 10min av ens liv :)

Fast det roligaste hade vara att se det direkt.
Men du har ju redan konstaterat att hastigheten påverkas av tonarmen. Skulle den inte göra det när du ändrar till att driva på ytterdiametern?
Borde bli mindre påverkan, ja.
När du sätter remmen ända där uppe så blir ju hävarmen ner till den passiva motorns lager ännu längre.
Känns rimligt.
Lagringen på normala skivspelare sitter i skivtallriken. Det är lagom långt ner. ;)
Det här förstår inte jag :)

MVH/Roger
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av zealotry »

Jag tycker du ska bygga en räknare istället! Rita ett svart streck på skivtallriken och använd en diod eller nått för att mäta när strecket passerar. Eller magnet och hallgivare. Bygg ut med lite op-ampar och logik samt några 7-segmentare så du kan se RPM live! Fin feature på spelaren sen också.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul ide'!

Jag ska berätta för dig att tidigt i detta bygge skaffade jag mig min livs första läsgaffel just för att kunna mäta rpm, fast då hade jag nog mest tanken om att se resultatet på skåpet men det är lite lurigt att mäta precisionen hos 30ms-pulser fast samtidigt har jag ju frekvensräknare på skåpet (+/-500ppm "bara" dock enligt experter här på forumet) :)

Att sätta nån slags permanent räknare på skivspelaren tycker jag tar bort enkelheten med en skivspelare men visst, under denna "trimningsfas" hade det varit intressant, så tack för tipset!

MVH/Roger
PS
Dessutom har jag mitt "nålvågsfundament" i vägen så jag kan inte ha nåt som sticker ut utanför skivtallriken, kräver att jag sågar bort den ty den sitter som berget. Nålvågsfundamentet kom till pga det stora statiska glappet (+/-1cm) som gjorde att det var svårt att mäta nåltryck med nåltrycksvågen dessutom är min tonarmsupphängning sådan att nålen måste ha samma höjd i förhållande till LP om det skall bli rätt.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Gimbal »

Frågar igen, har du tillräckligt korta ljuspulser från din 60Hz lampa så att du verkligen "fryser" stroboskåpskivan?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är 60Hz 50% d-c, är det nåt fel med det menar du?

MVH/Roger
PS
Jag har ju tagit Carry-Out som YD1150 tipsade mig om, kanske jag skulle tagit en vanlig "4017-utgång" istället?
Senast redigerad av Spisblinkaren 6 december 2017, 17:02:14, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar