Högtalarkonstruktion, del II

Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Retroperra »

Spännande, felkonstruktion mao. Då borde en liten sluten låda (en egen kavitet) för diskanterna lösa det problemet. Eller att du tejpar igen slitsarna på baksidan diskanterna, om det nu funkar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilka kluriga ide'er du har :)

Tror du alltså att slitsarna så att säga når in till banden?

Att det alltså är öppet där?

Med andra ord tror du inte på min tes om mekanisk resonans? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Retroperra »

Mja, ljudet - gissar jag - uppkommer då midbasarna spelar. Lufttrycket inuti lådan påverkar banden via slitsarna och ett missljud uppstår.

Jag inser att jag snart måste köpa ett par såna diskanter för att kunna ta isär dom och se hur dom är konstruerade ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, du kan mycket väl ha rätt.

Kanske jag tar loss dom och tejpar lite silvertejp över slitsarna vid tillfälle.

En mycket uppmuntrande ide' till en lösning som kanske kan fungera, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Retroperra, vet du vad?

Du verkar ha rätt :)

Nu har jag skruvat isär det andra paret högtalare jag har byggt.

Slitsarna som vi ser dom på bilden är enbart "estetiska" försänkningar som gjorts ner i typ halva bakplåtens tjocklek.

Men när jag ändå hade skruvat isär högtalaren så att diskanten hängde fritt gjorde jag ett experiment.

Jag ställde denna högtalare med diskanten hängandes i tåtarna så att den rörde vid baffeln på den aktiva nedre högtalaren.

Sen kopplade jag lite onödigt elektriskt ur diskanten från den aktiva högtalaren.

Körde värstinglåten och fick följande resultat:

1) Diskanten i den aktiva högtalaren distade som vanligt.
2) Diskanten som låg ann mot den vibrerande baffeln (som jag trodde var problemet) distade dock inte alls.

Alltså, problemet är inte mekaniskt!

Blev än mer konfunderad men råkade sen se att det faktisk finns ett ventilationshål i diskanten (nära minuspolen).

Hålet är typ 1X5mm.

En kär vän jag besökte igår sa nämligen att bandare kan vara öppna baktill och förklarade att mina tycks inte vara gjorda för bakåtstrålning MEN kan ändå ha ventillationshål pga Allmänna Gaslagen ;)

Dvs, omm kaviteten vore sluten skulle membranet puta ut vid hög temperatur och bukta in vid låg temperatur pga trycket.

Så man har alltid ett litet ventilationshål för att tryckutjämna, sa han.

Bästa sättet att komma runt det var som du var inne på dvs en separat liten låda kring diskanten.

Jag har dock precis tätat hålet med silikon (för ärligt talat, temperturvariationerna inomhus är inte speciellt stora...).

Bifogar lite bilder som dock inte var så enkla att ta med min rätt enkla Nikon kompaktkamera + stativ.

MVH/Roger
PS
Hoppas silikonet inte är så gammalt att det inte torkar. Säkert 20 år dock. Vi får se i morgon :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Retroperra »

Men vad kul att du nog får till det.

Jag hade ett par Ortofon högtalare på 70-80 talet. Dom hade en slags akustisk ventil, ett hål med nån form av dämpning som bromsar passerande luft. Det var väl en variant på basreflex.

Det vore kanske nåt här. Dvs nånting som låter diskanterna tryckutjämna men väldigt långsamt, en deciliter luft per dygn eller så.

Men jag tror att din lösning kommer att fungera hur bra som helst.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack!

Rapport kommer i morgon :)

MVH/Roger
PS
Har Ortofon gjort högtalare? :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4889
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av ToPNoTCH »

Retroperra skrev:Dom hade en slags akustisk ventil, ett hål med nån form av dämpning som bromsar passerande luft. Det var väl en variant på basreflex.
Tror Dynaudio har haft nå liknande som dom kallade "Variovent".

Skall tydligen funka rätt bra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Silkonet hade knappt torkat alls på ett dygn.

Har för mig att det ska torka på c.a 20min men kan ha fel.

I vilket fall som helst är detta andra gången på kort tid som silikonlim av helt olika typ inte torkar.

Båda gångerna har åldern på limmet varit mellan 5-20 år.

Jag har således rensat ur allt lim som jag bedömmer är äldre än 5år.

Tänker inte ens testa att en oöppnad tub silikon eventuellt ändå fungerar.

En öppnad silikon skulle åtminstone bete sig som halvhård och inte sedvanligt lös utan att det härdar.

Nej, det är nåt kemiskt problem med det här dvs härdningsprocessen är satt ur spel när limmet är för gammalt.

Känns som om det här gäller generellt så jag har även slängt mitt jättegamla epoxy (som sägs lyfta en bil på 5min).

Så idag torkade jag bort silikonet från tryckutjämningshålet och applicerade mitt nykära smältlim istället.

Fan vad dum jag var som överhuvudtaget använde silikon.

Jag menar, smältlim är ju perfekt för uppgiften speciellt som det torkar på nån minut!

Asbra, jag älskar smältlim :D

Nåväl, efter att applicerat smältlim på mitt andra par högtalare och bytt till dom hände följande:

1) Höger kanal distade precis exakt som vanligt map värstinglåten.
2) Vänster kanal, däremot, distade inte alls (förutom den uppenbarligen inspelade disten).

Trots att jag inte fick bort disten ville jag ändå pröva denna seriösa analys och smältlimma bort hålet för det första paret också.

När jag nu precis gjort detta hände följande:

1) Båda kanaler distar på precis samma sätt som förut.

Jag har nog noterat det förut dvs att andra parets vänstra högtalare aldrig riktigt har distat.

Så det verkar fortfarande vara ett fabrikationsfel.

Men jag kan inte begripa vad det är för nåt.

Jag provade ju genom att låta en diskant hänga ann mot en vibrerande baffel och fick ingen dist.

Fast det är klart att excitationen av diskanten i det fallet inte är lika stark.

Jag börjar ändå återigen tro att det är vibrationer från basen som ger detta problem.

Det är antingen det eller nåt så långsökt som att nit-hålet för laminatet som själva anslutningsterminalerna sitter på också släpper igenom luft.

Men varför skulle man då ha både ventialtionshål och nithål in till banden?

Nej, det är nåt fel på diskanterna.

Önskar bara jag fattade vad.

MVH/Roger
PS
Jag tror att variovent inte ens är en del av ett element utan en ihålig cirkulär plastfixtur med poröst dämpmaterial i. Jag har faktiskt ett par sådana i högtalarna för den stora stereon. Men det är tveksamt om de kommer från Dynaudio.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är på väg att bygga mig en liten mätförstärkare för att kunna frekvenssvepa mina högtalare.

Jag startar en ny tråd angående detta.

Under tiden kan ni hålla till godo med hur mina högtalare ser ut bakifrån.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Retroperra »

Det är märkligt det som dina diskanter lider av. Tyvärr låter det som ett "riktigt" fel trots allt.

Det blir mycket skruvande men jag skulle nog lägga en limpärla över nithålet också bara för att eliminera den luftvägen.

Kul med mätamp!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt engagemang!

Jag kanske gör det men observera att en av fyra diskanter faktiskt inte distar alls.

Men visst, det nithålet kanske inte läcker.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

DET FUNKAR!!

Jag gjorde till slut som Retroperra rekommenderade dvs täppte till varenda eventuella läckagemöjlighet mha smältlim och silvertejp.

Nu vet jag dock inte riktigt exakt vart felet var dvs jag tappade det men who cares :D

Jag tror dock att terminalernas upphängning spökade men kanske det bara var nithålet.

Jag tänker inte forska mer i det här utan rekommenderar bara att allt som ser minsta läckigt ut tätas.

Nu ska här spelas :D

MVH/Roger
PS
Tack Retroperra för hjälpen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du skulle pallrat dig till Jönköping idag med dina högtalare så kunde du diskuterat dina problem och din konstruktion med glada entusiaster ...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Häftigt, vad vad hette tillställningen?

MVH/Roger
Skriv svar