Mikrofonförstärkare (diskret)

nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av nomis_82 »

Hej Roger om du tar loss övre delen av R24 flyttar motståndet och lägger det till vänster om R13 och ansluter där det nu är en bygling borde det bli rätt?
Om du sedan gör lite plats mellan R22 och R23 där den röda byglingen går nu så kan du lägga R9 där.
Låter du sedan alla jordledare gå i jordplanet så har du inga byglingar kvar vad jag kan se.
/Simon
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

nomis_82 skrev:Hej Roger om du tar loss övre delen av R24 flyttar motståndet och lägger det till vänster om R13 och ansluter där det nu är en bygling borde det bli rätt?
Om du sedan gör lite plats mellan R22 och R23 där den röda byglingen går nu så kan du lägga R9 där.
Låter du sedan alla jordledare gå i jordplanet så har du inga byglingar kvar vad jag kan se.
/Simon
Hej Simon!

Kul att du vill hjälpa mig!

Jag tror jag fattar R24 och jag tror jag fattar R9 men byglingen kring R21 längst ner till vänster kommer jag väl inte undan med?

Jag har dock genererat Gerber för denna konstruktion så bara om jag kan bli av med alla byglingar så kommer jag att ändra.

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Borre »

Är inte ledaren från R21 där byglingen går över jord?
I så fall är den ju onödig när du ändå har jordplanet, som jag skrivit fler gånger nu.
Det var exakt detta jag menade tidigare att när du routat jordledare i onödan tar dessa bara plats och skapar problem som ändå inte finns.
Ta bort alla jordledare i bottenlaget så kommer du se att du helt plötsligt har en massa utrymme att dra ledare på, och slipper flera vior.

Då kommer du kunna dra den här ledaren från R21 nästan rakt över kortet, mellan de två större kondensatorerna osv.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Skulle velat haft XCR3512XL också (XCR3256XL är tydligen den största i detta fina bibliotek) men det är viktigare med den här och eventuellt en FPGA från Xilinx också som heter Spartan 3 nåt, men det blir nog aldrig aktuellt för kretsen är ju nästan större än det halva EU jag har tillgängligt :D
Är det fotavtryck PQ208, 208-pin Plastic Quad Flat Pack du söker? Den finns som Spartan 2E hos diymodules som nämns ovan, att ändra namn och ev. schemasymbol är inte så jobbigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Är inte ledaren från R21 där byglingen går över jord?
I så fall är den ju onödig när du ändå har jordplanet, som jag skrivit fler gånger nu.
Det var exakt detta jag menade tidigare att när du routat jordledare i onödan tar dessa bara plats och skapar problem som ändå inte finns.
Ta bort alla jordledare i bottenlaget så kommer du se att du helt plötsligt har en massa utrymme att dra ledare på, och slipper flera vior.

Då kommer du kunna dra den här ledaren från R21 nästan rakt över kortet, mellan de två större kondensatorerna osv.
Tänk vad bra det är att göra misstag OCH med hjälp av trevligt folk lära sig av dom.

Det är ju precis som du säger, ledaren som korsas tillhör jordplanet och därför toppen, därför behövs inte den bygeln om man samtidigt tar bort GND-routingen.

Ser nu att bygeln längst bort till höger också går att få bort (förvånad över min plötsliga intelligens :) ) men man får snirkla likt en orm med blå ledare för att få bort den.

Gör jag sen på Era trevligt tipsade sätt så får jag faktiskt bort allihopa :)

Men jag tror jag struntar i det för det blir för jobbigt (och onödigt).

Men att skippa routing av GND och bara applicera jordplan, det tar jag med mig som en mycket bra grej.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:
rogerk8 skrev:Skulle velat haft XCR3512XL också (XCR3256XL är tydligen den största i detta fina bibliotek) men det är viktigare med den här och eventuellt en FPGA från Xilinx också som heter Spartan 3 nåt, men det blir nog aldrig aktuellt för kretsen är ju nästan större än det halva EU jag har tillgängligt :D
Är det fotavtryck PQ208, 208-pin Plastic Quad Flat Pack du söker? Den finns som Spartan 2E hos diymodules som nämns ovan, att ändra namn och ev. schemasymbol är inte så jobbigt.
Hej swesysmgr!

Du har helt rätt, det är footprint för PQ208 jag söker, ska kolla upp det du säger om diymodules, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kollat igenom alla packages på diymodules och jag hittar den inte :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av swesysmgr »

http://www.diymodules.org/eagle-show-li ... sr&id=1736

Den tänkte jag på, Spartan2e PQ208.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:http://www.diymodules.org/eagle-show-li ... sr&id=1736

Den tänkte jag på, Spartan2e PQ208.
Underbart, vet inte hur jag ska kunna tacka dig!

Jag känner plötsligt hopp för mitt adapterprojekt (CPLD i DIL-format)!

Tråkigt bara att flertalet ben saknas, begriper inte det.

Hade alla ben visats så hade det inte funnits nåt att oroa sig för men vad som händer nu förstår jag inte.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av superx »

Benen saknas nog inte, utan är namngivna till Vcc respektive Gnd. Då kommer de automatiskt att kopplas till jord och matning i ditt nät om signaler med samma namn redan finns. Har för mig att det är så det funkar i Eagle.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej superx!

Tack för ditt svar!

Men menar du verkligen att det är så många ben som går åt till matningen?

Jag vet faktiskt att många ben går åt till matningen men så många visste jag inte.

Samtidigt gjorde frånvaron av TMS/TDI/TDO/TCK mig förvirrad.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av swesysmgr »

Jtag-pinnarna finns med på bild nr 10 vad jag kan se?

Du kan ta symbolerna och fotavtrycket för Spartan-kretsen och sedan redigera (och ev. mappa) om alla pinnar i komponenten för att den skall bli till din önskade CPLD-krets utan att behöva rita något i Eagle.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Det här får du faktiskt mycket gärna bokstavera om för jag fattar absolut ingenting.

För det första, vad är bild nr 10 för nåt?

Sen "utan att behöva rita nåt i Eagle", jag måste väl rita ganska mycket?

Alla 208 pinnar måste ju ha ledningar ut till mina TP (testpunkter) som i praktiken kommer att bestå av stiftlist.

För en PQ208 som denna kommer det dessutom innebära hela tre rader stiftlist (om 34) per sida om allt ska få plats på Eagle Light's maximala bredd.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 21 november 2016, 16:27:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av swesysmgr »

Jag menade Bild 10 på sidan biblioteket laddas ner ifrån.

Eftersom JTAG-pinnarna inte är med i den egentliga konstruktionen har den som gjorde komponenten valt att dölja dem i schemat.

För att ta fram dem gör du som med matnings-pinnarna, lägg till en Spartan-symbol i ditt schema. Klicka på "Invoke" bland knapparna till vänster i Eagle (två kontakter). Klicka sedan mitt på en av kolumnerna med Spartan pinnar (där det är ett extra litet streck). Då visas Invoke-fönstret och du kan ta fram de båda nedersta raderna med JTAG- och matningspinnar genom att dubbelklicka på dem.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Än en gång tackar jag för din hjälp!

Skulle jag kunna få be dig svara i min "CPLD i DIL-format"-tråd (http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9&start=15) istället?

Just denna tråd handlar ju egentligen om en mikrofonförstärkare och du har många bra synpunkter på det här med att få till en PQ208-adapter i Eagle.

MVH/Roger
PS
Märk att jag har övergett QFP144-adaptern (där QFP står för Quad Flat Package, tror jag).
Skriv svar