Mikrofonförstärkare (diskret)

Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av orvar-e »

Okej, bra att veta ifall jag får till det jag bygger och ska krympa ner storleken lite.
Har skickat efter lite från bihab, mycket länge sedan jag beställde av dem sist.
Hade glömt att de fanns.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

orvar-e skrev:Verkar inte helt enkelt att hitta BF245A, slut på elfa och lika så farnell. :(
Ersättare??
Lugn, jag postar dom ju i morgon :)

Matchade och klara :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Som kuriosa:

Jag hade 8 fräscha BF245A.

Jag biaserade dom exakt som i mina KMA.

Sen mätte jag spänningen över Rs (2k7) som vi kallar Vs (=-Vgs) och fick då följande population:

1) 1,28V
2) 1,58V
3) 0,98V
4) 1,13V
5) 1,15V
6) 1,23V
7) 1,47V
8 ) 1,22V

Det låga värdet är egentligen rätt ok men det hade jag bara ett av.

Det höga värdet är värre ty det ger (pga Rd=10k, 9V) bara 3,1V vid drain och om du då drar av bias (1,6V) så har transistorn bara 1,5V kvar att jobba med och det är för nära mättnad, tror jag.

Så jag gav dig 6 & 8 istället som bör ge Vd~4,4V (dvs Vds~3,2V).

MVH/Roger
PS
Rätt överarbetat egentligen för godtyckligt par hade nog fungerat :D

Och gått snabbare :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag fått byggt färdigt min KMA.

Den är rätt känslig.

Vanlig konversationston på knappa meterns avstånd gör att nålen går i taket.

Om man styr upp VU-metern (eller vad jag skall kalla den) till att nålen står på 8 (dvs mitten) så motsvarar skalläget 6 -3dB (och 5 -5,3dB).

Dvs genom att sända en ton genom min förstärkare (som driver högtalaren) och ratta in volymen så att VU visar 8 vid säg 1kHz och sedan svepa frekvensen, så kan jag sniffa avvikelser inom hela AF-bandet (nåväl, den interna mikrofonens övre gränsfrekvens tycks vara 16kHz men jag får nog läsa databladet bättre än inte alls :D).

I morgon ska jag kolla vissa känsliga parametrar som brus, förstärkning och minimum batterispänning för okej funktion.

Skalläget 8 betyder f.ö 0,31V/92uA vilket jag är lite förvånad över hur KMA når med en mikrofon som sägs ge typ 1mV vid 70dBA (där alltså dBA är relativt 20uPa och 70dBA är uppmätt som normal samtalston mha av app) samtidigt som förstärkningen teoretiskt bara är 225.

Varje steg på skalan motsvaras sedan av +/-15uA (över 2k7+666 Ohm).

Det här är å andra sidan en specialvariant av PEAK-funktionen, det seriösa tänket är en DVM på utgången och inte det här speciella lilla instrumentet jag råkade hitta.

Tanken är dock alltid relativ (eller "digital") indikation.

Men VU-metern gör att man kan latcha lite friare med bara en tongenerator som tillbehör.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av orvar-e »

Tack rogerk8 vilken klippa du är. :D

Hur kopplade du tester för trissorna, så att jag kan mäta upp de jag får hem från bihab på samma sätt som dig.
Det ska vara så lågt värde och lika som möjligt, för att få störst arbetsområde minst möjliga distorsion?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu var dom postade :)

Uppkopplingen är precis som i KMA dvs Rg=1M, Rd=10k, Rs=2k7 (ingen konding behövs), U=9V.

Sen mäter du spänningen över Rs.

Säg gärna till om du vill jag skall förtydliga ytterligare.
Det ska vara så lågt värde och lika som möjligt, för att få störst arbetsområde minst möjliga distorsion?
Helt rätt uppfattat.

MVH/Roger
PS
EDIT: Lägger till att resistansen mellan Gate och jord (Rg) skall vara 1M (men kan faktiskt lika gärna vara 0 i detta specifika fallet).
Senast redigerad av Spisblinkaren 9 april 2015, 22:44:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag mätt brus och känsligheten för brum.

1) Kortsluten ingång: 2mVpp "vitt" brus ut
2) 0,5m öppet RCA-kablage enligt bild: 100mVpp "vitt" brus ut (med en 50Hz-komponent)
3) Samma kablage och bara 50Hz-komponenten: 20mVpp

Jag vet dock inte riktigt vad det här betyder men öppet kablage kommer det aldrig att handla om.

Frågan är också vad längden på kablaget har för betydelse.

En sak är dock helt klar, mindre än 2mVpp brus går inte att få (utan bandbreddsbegränsning).

Och om jag får gissa lite så är 50Hz-brummet aldrig över 20mVpp (ty öppen och därmed obelastad).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av orvar-e »

rogerk8 skrev:Nu var dom postade :)
Ska bli kul att bygga ihop den.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Lycka till!

MVH/Roger
PS
Jag passade på att läsa förordet i din länk. Utan att kladda ner tråden för mycket vill jag bara säga att jag rös.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av orvar-e »

Fick ett brev idag. :tumupp: Nu ska jag bra skrapa ihop lite bygg tid.
Stort tack!! :)
Senast redigerad av orvar-e 14 april 2015, 03:41:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av orvar-e »

Liten fundering, sitter här mitt i natten eller snart morgon och planerar mitt bygge.
Vad är 'cc' för nått?? Och ändrade du värde på C 10 uf eller motståndet kopplat till ingång kondensatorn?
Tänker på inlägget du gjorde, 23.44 2015-03-29 där du beskriver hur det tog 10 s innan förstärkaren reagerade förstagången pga det lågpassfiltret C och 1M motståndet bildar.
Sedan undrar jag på PEAK (RCA) har du två motstånd 68k och 470k, där sätter du nivån för när transistorn ska börja öppna? Men det har inte så mycket med känsligheten att göra?
Varför jag vill kolla det är för jag filurar på hur jag ska lyckas integrera arduinon i förstärkaren. Vill kunna sätta känslighet från arduinon, men känsligheten bestäms av de
två BF245A om jag förstått dig rätt. När de är mättade så spelar det ingen roll vilket värde PEAK (RCA) har.
I mitt projekt så måste jag kunna avgöra ljudnivån, skott eller röst och även höja okänslighetsnivån snäppet över vindbrus.
Och BC546 borde väl gå att byta ut mot BC547 som jag har ett överflöd av i lådorna?
Synd att du inte gett komponenterna ett id hade varit lättare att beskriva vilka komponenter man menar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

orvar-e skrev:Liten fundering, sitter här mitt i natten eller snart morgon och planerar mitt bygge.
Vad är 'cc' för nått??
Man kan normalt strunta i kondensatorn cc (compensation capacitor) för den begränsar bara bandbredden och därmed brusnivån ut.

Vill man däremot detektera riktigt små signaler skulle jag tom rekommendera ett ännu större värde, säg 10ggr större värde för din applikation vilket då skulle bandbreddsbegränsa förstärkaren till 6kHz som väl ett skott får anses hamna inom.

Jag tycker du skall prova dig fram.
Och ändrade du värde på C 10 uf eller motståndet kopplat till ingång kondensatorn?
Tänker på inlägget du gjorde, 23.44 2015-03-29 där du beskriver hur det tog 10 s innan förstärkaren reagerade förstagången pga det lågpassfiltret C och 1M motståndet bildar.
Jag har precis märkt att det på flera sätt är ren "katastrof" om man nyttjar 10uF som C.

Det bildas t.ex en känslighetsfördröjning på närmare 10s som dock är rätt logisk och lite beroende på hur man kopplar.

100nF är ett bättre val för C.
Sedan undrar jag på PEAK (RCA) har du två motstånd 68k och 470k, där sätter du nivån för när transistorn ska börja öppna? Men det har inte så mycket med känsligheten att göra?
Dessa motstånd har endast marginell påverkan på känsligheten.

Motståndskombinationen gör bara så att PEAK-trissan nätt och jämt leder redan utan insignal.

Utsignalen är typiskt 100mV utan insignal.

Med andra ord är PEAK-utgången alltid redo för insignal (med viss mycket liten reservation för låg batterispänning).

Här kan du alltså A/D-omvandla och sätta typ 100mV som 0.
Varför jag vill kolla det är för jag filurar på hur jag ska lyckas integrera arduinon i förstärkaren. Vill kunna sätta känslighet från arduinon, men känsligheten bestäms av de
två BF245A om jag förstått dig rätt.

Känsligheten är som du säger fixerad till de båda trissornas förstärkning (ihop med mikrofonens utsignal, förstås).
När de är mättade så spelar det ingen roll vilket värde PEAK (RCA) har.
Här förstår jag inte riktigt vad du menar.

Om du möjligtvis menar att transistorerna inte kan bli mer än mättade, dvs gå i taket amplitudmässigt, så är det sant.

Man kan nog inte förvänta sig mer än max 2Vp från förstärkeriet dvs in till PEAK-detektorn.

Jag har enligt tidigare verifierat ett maxbrus (utan cc) på 50mVp vid 0,5m öppen kabel ("vitt" trots plastlåda, obs).

Med andra ord så måste din utsignal vara större än 50mVp för att att inte dränkas av bruset (utan cc, igen...).

Då har du alltså en "worst-case"-dynamik på 2/0,05=40ggr=32dB.

Här kan du komma ihåg att vanlig samtalston tycks vara 70dBA medans smärttröskeln ligger på 110dBA.

Så det är ganska bra dynamik, ändå.
I mitt projekt så måste jag kunna avgöra ljudnivån, skott eller röst och även höja okänslighetsnivån snäppet över vindbrus.
Jag tror inte ens du kan indikera vindbrus med min förstärkare :)

Förstärkningen är helt enkelt för liten (vilket dock kan vara bra då det ju innebär en "digital" filtrering av vindbruset :)).

Men kanske en tio gånger större cc kan göra det möjligt, jag vet inte.

En sak är dock säker, på hyfsat nära avstånd kommer du kunna detektera skillnaden på röst och skott.

Garanterat!

Och BC546 borde väl gå att byta ut mot BC547 som jag har ett överflöd av i lådorna?
Absolut!
Synd att du inte gett komponenterna ett id hade varit lättare att beskriva vilka komponenter man menar.
Ska tänka på det till nästa gång ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av orvar-e »

Stort tack för alla svar. :)

Får återkomma när det börjar hända nått här.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Laddar upp lite diodmätningar.

Detta för att jag vill trimma min KMA's strömförbrukning.

För det första är det intressant att AA117 har en resistans som faktiskt är lägre än både 1N4148 och BAT86 vid riktigt låga strömmar.

Går man under 10uA så är förmodligen skillnaden ännu större.

Inte konstigt Germanium-dioder gärna används i kristall-mottagare (som jag tror det kallas när man bara har en "tank", en diod och en högimpediv hörsnäcka).

Germanium-dioder är intressanta på fler sätt.

De är ju i praktiken ett ganska linjärt "likriktande motstånd".

Dvs du har inte det tråkiga "på eller av" utan du kan biasera dioden till den spänning du vill ha.

Detta samtidigt som jag kalkylerar 62mV/10uA=6k Ohm redan vid den extremt låga strömmen.

Som jämförelse är 1N4148 hela 398mV/10uA=40k (och, för att vara politiskt korrkekt, BAT86 100mV/10uA=10k).

BAT86 är bra men AA117 leder med minst motstånd ända upp till 0,3mA i jämförelse.

Och detta alltså samtidigt som den kan biaseras till "godtycklig" spänning.

Dvs den går att använda som spänningsreferens (så länge inte strömmen/batteri-spänningen sjunker :D)

MVH/Roger
PS
Ett tag tänkte jag att, hmm, om jag behöver säg 500mV så kan jag skicka typ endast 1,8mA genom den. Men då måste det alltid gå just 1,8mA genom den. Så hur fixar man det? Jo man använder en Zener-diod...:D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har blivit hjärntvättad med hur Zener-dioder skall biaseras.

Jag har fått lära mig att de behöver minst 5mA för att fungera.

Mina mätningar visar nu att detta är helt felaktigt!

Zener-spänningen nås (inom 10%) redan vid så låg ström som 300uA!

Jag mäter alltså halva dekader vad beträffar ström där första punkten är 10uA, nästa 30uA osv.

Så det enda du behöver göra för att få stabil spänning mha en Zener är att se till så att det flyter typ minst en halv mA genom den.

Så om du önskar sätta dom där 1,0V mha två AA117 Germanium-dioder som då behöver typ 1,8mA genom sig så behöver du bara addera en knapp halv milliampere för att få stabilitet (vid fulladdat batteri, dock).

Så, worst-case måste innebära att vid lägsta batteri-spänning så måste minst 2mA gå genom Zener-arrangemanget.

Jag kommer alltså ner till 2mA i strömförbrukning för offset-spänningarna.

Om man emellertid använder hela 3st AA117 och vill ha 1,0V så ger mina mätningar att c.a 0,7mA räcker.

Dvs vi är då nere i en total "Zener-förbrukning" om endast 1 mA.

Vilket kan få anses vara mitt ultimata mål :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar