Mikrofonförstärkare (OP)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär nöjer jag mig med att min OP-bestyckade mikrofonförstärkare skall se ut.

Jag ville egentligen justera utseendet på TTL genom att byta ut Zener-dioden mot en Vbe-multiplikator, detta är inte speciellt svårt eller ens jobbigt men jag resonerar som så att nu när jag fått lite fason på TTL mha ingångsmotståndet så får det duga.

Å andra sidan är fasonen mest att jag prickat Zener-spänningen i positivt sving (låg nån Volt för lågt innan) dvs jag har nu +4,7V/-0,7V ut som man skall ha från en Zener-limiter på 4,7Vz.

Dock ser signalen inte så fin ut och jag vet inte riktigt varför men jag känner att detta inte är nåt riktigt problem för det viktiga är branta flanker runt halva drivspänningen och det finns.

Så även om signalen ser illa ut så duger den, speciellt för att jag kanske inte ens kommer använda den :D

Fast det hade varit roligt att nyttja stift/hyls-list och bygga en liten Vbe-modul på en ynklig veroboard för jämförelse (gäller ju liksom att bara ha en 2P hylslist i PCB och 2P stiftlist i modul samt plug n' play :) ).

MVH/Roger
PS
Tröskelspänningen för TTL-komparatorn är alltså 0,6Vpp (~0,2Ve) vilket innebär -8dB re Line, samtidigt är som sagt utsignalen numera +Vz/-0,7V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar