Rör-linjeförstärkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Rör-linjeförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har under en längre tid velat mellan olika typer av förförstärkare och då främst sådana som även klarar av att driva hörlurar.

Men plötsligt slog det mig att jag inte alls är intresserad av att lyssna på musik via hörlurar (och blev att undra varför det inbillade behovet hos folk i allmänhet skulle få styra över hur jag egentligen vill ha det).

Jag tycker högtalare är mycket trevligare.

Så nu har jag precis gjort om min rör-hybrid (KHA) till en rent rörbaserad sak (KLA) där drivförmågan endast är ynka 1k eller mer (min 10k rekommenderas).

Vinsten med att överge hörlursfunktionen är flera.

För det första kan jag utan problem använda rör rätt igenom, för det andra kan jag använda AC-glöd (som man visserligen kan använda ändå men har man redan likriktat glöden...)

Jag gillar AC-glöd.

Uppmätt brum hos mitt AC-glödsdrivna RIAA-steg (KRA) är mindre än 2mVpp vilket jag tycker är imponerande med tanke på de 12VAC (med dito relativt hög ström) man skickar in alldeles bredvid det känsliga gallret.

Samtidigt är det roligt att notera att andra rörsektionen är bättre än första på att undertrycka brum.

Nog om det, nu tänker jag satsa på att bygga denna rena rör-linjeförstärkare mest egentligen för att det är kul och att en passiv volympot inte riktigt räcker nivåmässigt för att styra ut mina rörslutsteg.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Då har det hänt igen.

Jag har ångrat mig :D

Nedanstående är vad jag kommer bygga.

Blev först att tänka på att ovanstående faktiskt kräver två rör per enhet (och jag har tre ECC82 fast av olika fabrikat som jag då inte vill blanda vilket ger en extra onödig utgift).

Sen blev jag att tänka på att kanalerna enligt ovan har gemensam jord vilket kräver stjärnjord och lite extra planerande om brummet ska bli lågt.

Slutligen blev jag att tänka på mina rör-RIAA (KRA) som låter förträffligt med just BF469 som emitterföljare.

Så för att förenkla saken har jag nu bestämt mig för att använda AC-glöd (liksom i KRA) samt BJT (liksom i KRA).

Med det här bygget kommer jag sedan kunna verifiera om ena rör-sektionen är känsligare än den andra vad beträffar brum 8)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 17 januari 2015, 21:59:21, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

12B4A. Det är väl ett av de allra bästa (välljudande) rör man kan bygga ett försteg av idag. Har du testat? :bravo:
Jag är lite förvånad att du kör med en katodföljader på utgången. :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för tipset!

12B4A tycks vara ett mycket trevligt, linjärt och i mitt fall lagom förstärkande (mu~6) litet rör.

Dock upptäckte jag precis att arbetspunkten för mitt Edison-biaserade ECC82 inte är så dåligt linjär.

Jag har ett litet akademiskt problem dock.

Förstärkningen är för hög.

Jag vill inte ha 15 gångers förstärkning för det innebär att volymkontrollen aldrig så att säga "kommer igång" dvs man får full uteffekt redan typ kl 11, eller nåt.

Så jag har nu uppdaterat mitt schema med en 6dB spänningsdelning av utsignalen på anoden.

Eftersom EB91 inte klarar mer än 9mA (Design Maximum Rating) så har jag följt med med Re och siktar på en total ström på <11mA som jag hoppas EB91 ska klara.

Man hade också kunnat lösa det med normal auto-biasering och så att säga lokalt feedbackat ner förstärkningen men jag fullkomligt älskar Edison-bias :D

Det är tom som så att när jag nu upptäckt att mina rörslutsteg låter alldeles utmärkt utan feedback (och jag samtidigt behöver lite boost där) så kommer jag byta till Edison-bias även där.

När det gäller din anmärkning om katodföljaren så har jag dels precis bytt till BJT pga smidighet (en dubbeltriod räcker) dels tänker jag alltjämt lite småkommersellt.

Jag menar, allmänna slutsteg tycks ha rätt låg inimpedans (min gamla Yamaha MX70 tror jag hade känsligheten 1,5V/1k) så lite drivförmåga är på sin plats samtidigt som mina KPA har 1M i ingångsimpedans vilket ju gör att de kan drivas direkt från ECC82 om man så vill.

Med emitterföljare på utgången är för närvarande drivförmågan i princip 1mAp (Sink) dvs 1V i 1k (vilket är lite lite men det bryr jag mig inte om pga EB91 så folk får rekommenderas ha >2k).

Kanske jag dock omfördelar strömmen något även om jag gillar 22k som last för ECC82 vid vald matningsspänning.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara måste kommentera din likriktare. Du kunde ju valt en lite större likriktare typ EZ ...6X4. :wink:

Grejen att använda både enrör- och en halvledarlikriktare som du gjort, förenar det bästa ur två världar. Man får rörlikriktarkaraktäristik ÄVEN om man slänger in två kiselelement. :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilken trevlig kommentar!

Jag ryser av välbehag :)

EB91 kommer förresten av att jag råkat ärva ett stim sådana samtidigt som dom är mycket gulliga :)

När dom tar slut så kommer jag dock gå över till just 6X4 som jag f.ö använd en gång i forntiden.

Dom är också gulliga men på ett annat sätt.

EB91 har bredd motsvarande ECC82 och är halva dess höjd medans 6X4 har ECC82's höjd men är hälften så brett.

Fast det visste du säker redan.

Ha det bra!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag bygger ett enkelt försteg med ECC88, eller snarare E88CC med 6X4 som likriktare. 6X4 sitter också om jag inte missminner mig i Dynacos PAS3 ... rätt, men fel, det sitter en 12X4.
6X4 sitter i en 7-polig sockel men är, som du skriver lite högre än nödvändigt. Inom () tycker jag det är lättare att hantera 7-polsrör än novalrör.


Vill du har drivning värd namnet, ska du kolla en myföljare, publicerad någon gång 2004/2005 i AudioXpress. (LÄNK)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant!

Jag har också börjat bli lite svag för 7-polsrör (en del pga att jag ärvt säkert 200 sådana socklar modell bakelit).

EB91 är ett sådant, 6X4 likaså men också en ECC82-ekvivalent (singel) kallad 6C4 som jag har ärvt 8st av.

Ett tag tänkte jag fördela kanalerna på två stycken 6C4 istället för en "gemensam" ECC82.

Men jag har respekt för jordströmmar som alltid uppträder när man jordar på mer än ett ställe (och galvaniskt skilda linje-försteg blir knöligt då de behöver gemensam volympotentiometer samt att de då dessutom kräver var sin matning samtidigt som både källan och slutsteget har SE-ingångar vilket skapar en enda stor loop av störningsinduktion vilket nog är extra känsligt när man har AC-glöd).

För typ 10 år sedan prenumererade jag på AudioXpress. Jag satte tom in en annons i den tidningen (även om jag tror den kallades för Glass Audio då) där jag försökte kränga universiella nättrafos.

Dom transformatorerna (TI-87060-A) är egentligen en rörnörds dröm för dom kan mata vilka typer av rör som helst:

4X6,3V/3A
2X5V/3A
2X350V/0,15A
2X115V/1,1A

Fast det är klart att 1000:- vill ju inte vem som helst lägga :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av el34 »

Trevlig tråd denna :tumupp: Faan var sugen jag blir på att bygga nått själv med rör! Har en massa Telefunken NOS rör, EL34 från 1960,deras flaggskepp med metallbas,nya i plomberade kartonger :shock: E88cc har jag också liggandes. Har aldrig byggt något med rör.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Coolt alias ;)

Ta och bygg nåt vet ja!

Alltid roligt med egna konstruktioner!

Visste du förresten att EL34 är en av dom få äkta Effekt-Pentoder som går att få tag på?

Alla andra effektrör har nämligen supressorn kopplad till katod internt.

I min bok är dom då inga pentoder utan tetroder.

Nu svamlar jag bara men jag tror dessutom att EL34 skapades i typ DDR.

I vilket fall som helst så tycker jag du ska ta vara på dina gamla hederliga Telefunken-rör.

Vet t.ex att en viss liten firma kallad Zäta-elektronik ett tag sålde Telefunken ECC83 för 2500:-!

MVH/Roger
PS
Om du är osäker på hur man kan bygga med rör så kan du alltid kolla in "min" Wiki: Rörbyggarskola
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan nån förklara för mig varför hemtankade filer (PNG) dels blir större dels blir suddiga på printern?

Tankar jag t.ex hem KLA_2_BJT_5 enligt ovan blir den 93kB stor trots att den uppladdad bara är 32kB stor.

Dessutom blir den som sagt suddig på printern (på jobbet).

MVH/Roger
PS
Min tanke med allt skrivande och uppladdande av bilder är delvis att blogga om grejerna samtidigt som jag trodde man kunde ha det som en databas dvs slippa mejla bilderna till mig (då jag inte har nån printer hemma).
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av el34 »

2500kr för ett Ecc83 :shock: Shit,hade jag fått det för ett rör så skulle jag kunna sluta jobba. Har ett antal Ecc83 från Telefunken i mina gömmor också. Borde nog få iväg dessa rör ut på marknaden till någon som behöver bättre än att dom ligger i en flyttlåda modell stor. Har alltid gillat rör konstruktioner men har inte vetat var man får tag på trafos m.m. (Nu har jag inte forskat det hela heller) Kanske borde jag sätta mig in lite mer i själva byggandet och skapa nått själv. Fast det är ju det där med tiden... Två små barn,hus,jobb m.m. Man har mycket ideér men när skall man få tummen ur liksom :humm:

Ps. Skall plöja igenom din Rörbyggarskola!
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av MiaM »

rogerk8 skrev:Nu svamlar jag bara men jag tror dessutom att EL34 skapades i typ DDR.
Nja, de tillverkades bland annat i DDR och de DDR-tillverkade exporterades till väst och försågs med västtillverkarnas loggor!

Tysk läsövning, EL34-storyn del 4:
http://www.jogis-roehrenbude.de/EL34-St ... Seite4.htm

OBS att Västtyska Telefunken köpte EL34:or som OEM från Östtyska RFT och sålde dem sen till Västtyska armén :wink:

DDR tillverkade tydligen EL34:or som OEM till "alla" västmärken. Telefunken, Siemens, Ultron, ITT, Lorenz, Calvert, National Electric, Valvo, AEG, Dicron, Westinghouse, Riviera, Sylvania, Mazda, Groove Tubes, SB Electronic o.s.v

... eller ja, Philips gjorde sina egna rör hela tiden.

Det var inte bara DDR av östländerna som tillverkade EL34 som OEM åt västmärkena.
Vad sägs t.ex. om Jugoslaviska "Siemens" EL34:
http://www.jogis-roehrenbude.de/EL34-St ... Seite5.htm
Groove Tubes tillverkades tydligen också av Tesla i Tjeckoslovakien.

För den som kan läsa tyska så är hela EL34-storyn läsvärd.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

el34 skrev:2500kr för ett Ecc83 :shock: Shit,hade jag fått det för ett rör så skulle jag kunna sluta jobba. Har ett antal Ecc83 från Telefunken i mina gömmor också.
Och ECC83 är ju inget rör man väljer först när man vill ha lite kvalitet.
Rogers val av ECC82 är däremot helt klokt. Andra rör i samma "klass" är 12AU7, 6SN7, 6SL7, ECC88 och ryska 6N1P, 6N2P och 6N6P.


Sedan får jag backa lite från ett tidigare uttalande. Jag har tittat på ett försteg med 6SN7 med katodkopplad utgång.
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: Rör-linjeförstärkare

Inlägg av slurry »

Vanliga 'funken ECC83 eller E83CC betingar inga 2500.- på någon marknad, däremot ECC803S ligger i den prisklassen eller något över.

Håller med soundbrigade, vurmen för just ECC83 förstår jag inte riktigt, lugna rör som ECC82 är däremot toppen i rätt koppling och tillräckligt hög anodström.
Skriv svar