Hörlursförstärkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har nu caddat mig en hörlursförstärkare.

I grund och botten är detta ett projekt som involverar två av mina bästa vänner.

Men jag har kommit på en variant som gör det möjligt att släppa schemat med gott samvete.

Jag har precis köpt 10 koncentriska potentiometrar som dock har så hög resistans att JFET måste användas isf standard BJT.

Jag älskar konceptet med koncentrisk pot då jag ju får både volym och balans med en och samma komponent.

Visst, man använder inte balans så ofta men samtidigt sitter man inte riktigt alltid "on-axis".

Laddar upp schemat nu, borrningsmall kommer senare.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Då var jag klar med hur lådan skall skapas.

Nästa steg blir nog att lämna ritningen till min plåtslagare.

Mycket nöje!

MVH/Roger
PS
Jag har bestämt mig för att använda gnuggsymboler för att cadda kortet. När första kortet är färdiggnuggat kommer jag scanna in den till en UV-tålig film som jag sedan kommer använda för mångdubbling av denna fantastiska apparat.

För ni anar inte hur bra den fungerar. Har t.ex tinnitus än idag :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 27 december 2014, 18:32:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad tror ni förresten om min tanke att gnugga ett kopparlaminat och sedan lägga det i kopiatorn för att föra över layouten till UV-tålig plastfilm för sedemera fotoresistiv PCB-framställning?

Jag menar att kontrasterna mellan kopparn och dom svarta banorna inte är dom högsta.

Kanske man bör gnugga direkt på plastfilmen istället?

Samtidigt kanske man kan ställa kontrasten i kopiatorn?

Vad tror ni?

MVH/Roger
PS
Jag vill bygga mängder av denna apparat men vill att den fösta ska byggas så enkelt som möjligt samtidigt som det vore kul om största delen av det jobbet kunde tas tillvara inför byggandet av resten.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av kodar-holger »

Kopiering av blanka saker brukar bli svart. Fast jag har aldrig provat kopparlaminat. Däremot aluminiumplåt. Funkade inte.

Men det kostar väl inte så mycket att prova.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Electricguy »

Kan det inte vara lämpligt med uttaget för hörlurarna på framsidan av lådan?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

HP=HeadPhones...:)

Det är f.ö svårt att ge ett bra namn till denna fantastiska förstärkare och detta för att den inte enbart är en hörlursförstärkare utan också en förförstärkare/booster som gör det möjligt att driva slutsteg fullt ut. Detta för att alla slutsteg, inklusive mina, kräver mer än Line-nivå för att kunna leverera full effekt ut.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

kodar-holger skrev:Kopiering av blanka saker brukar bli svart. Fast jag har aldrig provat kopparlaminat. Däremot aluminiumplåt. Funkade inte.

Men det kostar väl inte så mycket att prova.
Tack för ditt inlägg.

Av dina erfarenheter att döma bör jag tydligen gnugga på plasten direkt.

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av MiaM »

Högohmig pot är kanske inte helt lyckat ihop med 22k på R2 (och det värde R3 får), det bör nog ligga högre?

Jag antar att R1 är för att göra om en linjär pot till att bli logaritmisk. Om du kan acceptera att den funktionen sker via ingångskondensatorn så kan R1 utgå helt och ersättas av det parallellkopplade värdet på R2 och R3.

:)
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av kodar-holger »

rogerk8 skrev: Av dina erfarenheter att döma bör jag tydligen gnugga på plasten direkt.
MVH/Roger
Det kanske går att kopiera när det är etsat. Och vad säger egentligen att du måste gnugga med svart? Om du gör layouten i någon annan färg kanske det går att kopiera. Jag har bara försökt kopiera en frontpanel i aluminium för några år sen. 3.5" Disketter har jag också kört för länge sen. Naturligtvis inte för att kopiera den lagrade informationen utan bara för etiketternas skull.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av psynoise »

Hej,

Jag har inte granskat schemat men snabbt ser jag att det fattas lågpassfilter och överspänningsskydd på både in- och utgångar. Detta bör finnas för att minska risken för störningar. Överspänningsskydd ligger lämpligen strax över högsta signalnivå. Lågpassfilter om första ordningen brukar vara någonstans kring 100 kHz och ofta beroende av källimpedans tyvärr.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:Högohmig pot är kanske inte helt lyckat ihop med 22k på R2 (och det värde R3 får), det bör nog ligga högre?

Jag antar att R1 är för att göra om en linjär pot till att bli logaritmisk. Om du kan acceptera att den funktionen sker via ingångskondensatorn så kan R1 utgå helt och ersättas av det parallellkopplade värdet på R2 och R3.

:)
Vilka kluriga kommentarer du har jämt, MiaM :)

Hela BJT-biaseringen avses förbikopplas vid användande av JFET.

Men vid användande av BJT (Germanium, btw) så måste biaseringen användas och då blir ingångsimpedansen <R2//R3.

I den min ordinarie design så valde jag 10kB som volympot för att försöka hålla den "korrekt logaritmisk".

Nu däremot, har jag alltså fått tag i ett gäng koncentriska 500kB vilket är helt uteslutet som volympot för BJT (ja, du vet varför...)

Så jag har nu designat om KHA till att kunna nyttja JFET som ju funkar med säkerligen överstigandes 1M autobias.

I vilket fall som helst har jag nu byggt två kanaler baserade på ovanstående.

Jag har dock fått problem med upphängningen av kortet då mina käcka självhäftande plastdistanser (alternativt långa skruvar) tar i kontakterna :D

Jag har alltså två val.

Antingen gör jag lådan djupare (och blottar alla kontakter) eller också får jag hitta på en annan generell upphängning av kortet.

I original är det volympoten som håller upp kortet och då skyler alla "fula" kontakter.

Men den metoden kräver att alla potar är av PCB-typ, vilket inte mina koncentriska är.

Jag lutar nu åt lösningen att hålla upp kortet med en liten kvadrat av hål i mitten på kortet.

För jag vill dels absolut inte att kontakterna ska synas när jag annars så vackert presenterar kretslösningen under plexi, dels vill jag kunna använda godtycklig typ av volympot.

MVH/Roger
PS
Missat aktivera notifiering...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

kodar-holger skrev:
rogerk8 skrev: Av dina erfarenheter att döma bör jag tydligen gnugga på plasten direkt.
MVH/Roger
Det kanske går att kopiera när det är etsat. Och vad säger egentligen att du måste gnugga med svart? Om du gör layouten i någon annan färg kanske det går att kopiera. Jag har bara försökt kopiera en frontpanel i aluminium för några år sen. 3.5" Disketter har jag också kört för länge sen. Naturligtvis inte för att kopiera den lagrade informationen utan bara för etiketternas skull.
Kan man få tag i gnuggsymboler av annan färg, menar du?

Intressant tanke f.ö att man faktiskt kan vänta tills man har etsat innan kopieringen.

Speciellt bra kontraster borde det då bli med glasfiberlaminat, ju :)

Då kan ju tom gnuggsymbolerna sitta kvar som extra kontrast, menar jag.

Det här ska jag nog bannemig prova (även om jag "tyvärr" börjat bygga på öar redan).

Tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

psynoise skrev:Hej,

Jag har inte granskat schemat men snabbt ser jag att det fattas lågpassfilter och överspänningsskydd på både in- och utgångar. Detta bör finnas för att minska risken för störningar. Överspänningsskydd ligger lämpligen strax över högsta signalnivå. Lågpassfilter om första ordningen brukar vara någonstans kring 100 kHz och ofta beroende av källimpedans tyvärr.
Hej psynoise!

Du snackar skit.

Men tack ändå ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av psynoise »

Förklara gärna för mig då vad som är skit?

EDIT:

Överspänningsskydd och bandbreddsbegränsning ser jag som god praxis. Med lite otur kan radiodemodulation uppkomma i första bästa halvledare. Sedan kan felaktiga inkoppling fördärva mycket om inte överspänningsskydd finns.
Skriv svar