Hörlursförstärkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt trevliga svar på min något tykna kommentar ;)

Överspänningar:

När jag hör sånt trams tänker jag på inbyggda digitala system.

Inbyggda system där chipet/CPU måste skyddas mot ofrivillig och osannolik felkoppling alternativt blixtnedslag.

Detta är dock inte nåt inbyggt system i den bemärkelsen.

Detta är ett analogt system.

Och det är klart att analoga system också är känsliga mot överspänningar och felkopplingar.

Men här kommer det roliga:

Detta är ett endast måttligt förstärkande linje-steg.

Linje-nivåer brukar handla om nån knapp Volt.

Detta är alltså inget MC-steg (som har ingångsnivåer runt 100uV).

Detta är ett linje-steg.

Så när detta är sagt kan vi titta på hur sannolikt det är med överspänningar hos linje-steg.

Visst, om jag kopplade en kanal på åskledaren skulle det nog inte gå så bra.

Men ordinär användning (inklusive öppna ingångar) kan knappast generera störsignaler om säg 20V för att kanske bränna ingångstrissan.

Sannolikheten är så liten att den inte ens existerar, menar jag.

Om vi sen ser på bandbreddsbegränsning så förstår jag inte alls nödvändigheten.

Vad ska det vara bra för?

Normalt sett tycker man ju att ju högre bandbredd man har hos en förstärkare desto bättre är den.

Den enda eventuella nackdel jag ser är brus.

Men vem bryr sig om brus?

Jag är tom av den åsikten att lite vinyl-knaster är mysigt.

Men visst, om bandbredden är för extrem kanske lite brusreducering är på plats.

Även om det aldrig drabbat mig (då mina rörförstärkares bandbredd sällan överstiger 60kHz).

Tack för kontringen ;)

MVH/Roger
PS
Du har rätt i en sak. Vi snackar halvledare här. Om vi snackat VS (Vacuum State) isf SS (Solid State) så hade ovanstående problematik inte funnits alls.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av MiaM »

Överspänningsskyddet ska nog skydda hörlurarna och lyssnaren, inte förstärkaren.

Bandbreddsbegränsningen är väl normalt ett enkelt 6dB/oktav-filter som skär vid säg 100kHz eller liknande. Påverkan på vanligt ljud är minimal, men filtret skär bort radiosignaler som läcker in antingen via kablar eller som strålar direkt in på kretskortet.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av xxargs »

Klassisk radiostörning som beror på HF-detektion i halvledares P/N-övergång som får bias att hoppa runt och det blir ljud inom hörbar frekvensområdet är GSM-puttret Från en närliggande nalle

Skall man få bort det måste högfrekvensen dämpas innan första halvledaren på ingång eller utgång, annars låter det som billigast möjliga datorhögtalare när mobiltelefon är i närheten och gått ned på GSM pga.dålig täckning.

Därför bör man ha enkel lågpassfilter på in och utgång som tidigare nämnt

Sådant tvingas man som senast ta tag i vid EMC-tester av sina konstruktioner om man inte gjort rätt redan från början

Mao. "lagom" LP-filtrering av alla in och utgångar som inte bär högfrkvens är en god designpraxis
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur vore det med en "korskopplare", alltså en krets som kopplar in några % V kanal in i H kanal och vice versa. Musik som är extremt kanalseparerad kan låta väldigt mysko, men om man kopplar ihop kanalerna lite brukar det låta bättre.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Först vill jag be om ursäkt för min ton. Det var lördagkväll...

Sen måste jag säga att jag blir lite överraskad över era svar.

Jag som haft ganska rejäl ångest över mitt ångvältande :)

När jag nyktrade till blev jag nämligen att förvänta mig en massa pekpinnar angående ESD.

Men ingen nämner ESD.

Och ni har ändå haft två dagar på er ;)

Jag kom nämligen på att under olyckliga omständigheter kan jag faktiskt skjuta min KHA mha ESD.

Det räcker ju liksom att jag kopplat in utgången till PA (vars jord dock brukar vara flytande) och står där med ingångs-RCA-kablaget i handen samtidigt som jag har olämpliga skor på mig och tidigare tagit i nåt olämpligt och sen kommer åt innerledaren.

Fast jag kör hellre den enkla oskyddade versionen ändå för ovanstående scenario är osannolikt.

Doch ska det movilligt erkännas att jag hade fel tidigare. Det spelar nurligtvis ingen roll om systemet är analogt eller digitalt, båda bör avsäkras med typ "uppåtpekande" dioder.

Så långt är jag numera med.

Det här med nallars störningsförmåga kan jag lite begripa för när jag pratar i min nalle och har mitt rörslutsteg på så hör jag tydligt "GSM-signaler".

Jag vet inte riktigt vad det är jag hör (som dock hade varit mycket intressant att veta för frekvensen är typ pulserande 100Hz eller nåt) men helt klart påverkar det mina rörsölutsteg.

Och om en nalle kan påverka elektronrör (som dock tål hur mycket ESD som helst, ja tom EMP vilket ju är allmänt känt) så kan jag ganska lätt föreställa mig att en påverkan på en PN-övergång kanske inte är riktigt lika benign.

När jag flytta in i min nya lägenhet så drev jag rörslutsteget enbart mha min iPod. Jag vill minnas att jag fick hörgbara störningar i PA redan då.

Nu har jag dessutom kopplat in en tidigare version av KHA som förförstärkare men jag märker ingen skillnad. Störningarna finns fortfarande där och dom är av samma styrka.

Så den KHA snappar inte upp nå mer störsignaler än själva PA.

Vilket lite grand får era påståenden att falla.

En annan sak, jag har jobbat med att mestadels laga mikroprocessor-bestyckade kretskort i 13 år nu.

Jag var tidigt obstinat till speciella ESD-armband så jag använde dom aldrig.

Vi utvärderade ESD-sandaler men det köptes aldrig in några.

Det händer rätt ofta att jag får stötar på allehanda metall på jobbet.

Men jag har som sagt reparerat kretskort rätt länge.

Och mig veterligen har jag faktiskt inte skjutit ett enda än idag.

Förmodligen pga av de inbyggda skyddsdioderna i typ CPU.

För att inte tala om de rigorösa extra-skydden ut mot plint (läs speciellt A/D).

ESD-känslighet tycker jag mig därför bevisat är tämligen överdrivet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppgraderat mina ritningar.

Låd-ritningen behövde hål i botten för dels apparatfötter (även om det finns självhäftande) dels upphängningen av själva kortet för att möjliggöra montage av fullständigt godtycklig typ av potentiometer.

Schemat är förenklat till ett rent JFET-steg. Vilket är den enda typen jag kan tillverka utan tillåtelse från kär kollega (som är så deppig att det händer nada på den fronten).

Mycket nöje!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 januari 2015, 23:00:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har även gjort lite mätningar på de färdiga kanalerna.

Båda kanalerna har verifierat lika bias.

Endast höger kanal har dock testats dynamiskt (även om vänster i princip också är testad i samband med transistor-matchningen).

Bifogar bilder & bildtexter.

MVH/Roger
PS
Det är lite intressant att notera att 10M räckte som "galler-motstånd" för att BF245A ändå skulle kunna självbiasera sig ordentligt. 1M vid matchningen gav nämligen exakt samma bias.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 13 januari 2015, 00:10:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt färdigt kortet och gjort diverse tester.

Bifogar bilder.

Mycket nöje!

MVH/Roger
PS
Kortsluten ingång ger alltså ett utgångsbrum i mikrovoltsområdet 8)

Och ja, jag kommer skaffa ett kamerastativ för jag skakar så mycket :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av MiaM »

Värdet på R1, eller ens dess existens, borde inte ha så stor betydelse eftersom (del av) P1 kommer parallellkopplas. Jag antar att du inte har någon potentiometer som ligger på megaohm-området?


Det du hör när GSM-telefoner stör ljudet är en am-detektering av radiostrålningen från telefonens sändare. Just GSM kör med sina klassiska "knatter"-pulsmönster (8 tidluckor per radiokanal, med EDGE kan flera tidluckor nyttjas samtidigt varpå man får ett något annorlunda "knatter" för datatrafik på GSM). Andra modernare varianter ger kanske inte lika karaktäristiska knatterformer.

Vad gäller kombinationen av försteg+slutsteg så kan det ju vara så att störningarna tas upp såpass starkt i slutsteget att det är svårt/omöjligt att märka någon skillnad av att de också tas upp i försteget. Det minsta vi uppfattar subjektivt utan tydligt A/B-test är ju 3dB, och det motsvarar att försteget lägger till lika mycket GSM-detektering som slutsteget gör.


Vad gäller ESD så är det väl lätt att lägga på några antiparallella dioder på ingången.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:Värdet på R1, eller ens dess existens, borde inte ha så stor betydelse eftersom (del av) P1 kommer parallellkopplas. Jag antar att du inte har någon potentiometer som ligger på megaohm-området?
Grejen är bara att det ju är det jag har (500k) och jag vill alltid ha minst 10% "avstånd" i dylika fall.

Fast dess maximala ekvivalenta resistans är bara 125k (klockan 2 c.a).

Jag repeterar att R1 finns där dels för att kunna testa kortet innan inbyggnad (dvs innan pot är inkopplad) dels får man två käcka ben att löda ingångs-/potsignalen på.
Det du hör när GSM-telefoner stör ljudet är en am-detektering av radiostrålningen från telefonens sändare. Just GSM kör med sina klassiska "knatter"-pulsmönster (8 tidluckor per radiokanal, med EDGE kan flera tidluckor nyttjas samtidigt varpå man får ett något annorlunda "knatter" för datatrafik på GSM). Andra modernare varianter ger kanske inte lika karaktäristiska knatterformer.
Det här var intressant att veta.

Vad blir det för frekvens?
Vad gäller kombinationen av försteg+slutsteg så kan det ju vara så att störningarna tas upp såpass starkt i slutsteget att det är svårt/omöjligt att märka någon skillnad av att de också tas upp i försteget. Det minsta vi uppfattar subjektivt utan tydligt A/B-test är ju 3dB, och det motsvarar att försteget lägger till lika mycket GSM-detektering som slutsteget gör.
Bekväm bortförklaring ;)
Vad gäller ESD så är det väl lätt att lägga på några antiparallella dioder på ingången.
Jag skulle nog inte rekommendera just anti-parallella dioder i det här fallet då Line peakar nära eller tom över 0,7V (och bias är satt till -0,5Vgs).

Kanske lite akademiskt men ändå :)

Samtidigt verkar det faktiskt som om lite "galler-ström" fungerar även hos JFET för mina oscilloskop-bilder är tagna med drygt 0,5Vp ingångssignal.

Här ska man dock komma ihåg att källans impedans är låg (50 Ohm).

Om jag skulle få för mig att skydda ingångssteget skulle jag istället använda två "uppåt-pekande" dioder (som för oinvigda innebär att ena diodens anod dras till backe, dess katod till gate och sen ännu en diods anod på gate med katod på plus).

MVH/Roger
PS
Enligt mina detaljerade datablad över BF245(A-C) med t.ex en massa ytterst ovanliga I/V-diagram och transkonduktans-kurvor specar man t.ex max Vgs (och Vds) till 30V.

Fantastisk trissa det där förresten. Har t.ex byggt 25MHz Hartley-oscillatorer med den. En latent ambition är en komplett FM-radio så småningom. Har kommit så långt som blandning av två dito oscillatorer till 6MHz MF. Har sedan en ritning på en FM-demodulator som jag inte förstår men hoppas komma igång och bygga snart. Järnpulver-toroider är inköpta.

Mätningar på KHA med 120k ingångsimpedans gav förresten rätt mycket brus (dvs ni har haft rätt hela tiden). Bruset var dock asymmetriskt dvs något mer på den ena kanalen jämfört med den andra vilket jag fann konstigt och trodde ett tag på problem med probernas jordning vilket gjorde att jag inte tog nån bild.

Intressant är dock att signalen är en typ 2mVpp/50Hz amplitudmodulerad brussignal (<5mVpp).

Speciellt 50Hz är extra intressant ty helvågslikriktning...

Det ska alltså bli spännande att koppla in lurarna till denna apparat :)
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av überfuzz »

Din extremt fula hålkortskrets är riktigt stilfull! Använd den i slutversionen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack uberfuzz!

Jag håller med dig, den är skitful :D

Men, och detta tycker jag personligen är mycket intressant, man riktigt ser signalens flöde från ingång till utgång :)

Jag har dock tänkt överge den här versionen för rör är mycket roligare (samtidigt som brus och ingångsskyddstjafs får underordnad betydelse).

Jag behåller dock kortet då jag har en latent önskan om att cadda ett riktigt kort så småningom (har nog sagt det i tio år snart :D).

Men jag är nu frälst vid tanken på en rörbaserad hörlursförstärkare istället.

Så jag fortsätter resonemanget i min tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=69890

Ni ska veta att jag funderat och funderat kring rörs vara eller icke vara, Germaniums vara eller icke vara, JFETs vara eller icke vara.

Men har som sagt nu äntligen bestämt mig :)

MVH/Roger
PS
Iom att jag inte bygger in det här kortet har jag det som käck mall när jag eventuellt kommer igång med PADS.
Skriv svar