Renovering av Philips Experimentlådor

ds77
Inlägg: 2203
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av ds77 »

Det är ju i princip gångavstånd mellan hornbach och Biltema...

Det börjar nog bli dags att plocka fram och kolla hur komplett den ee2003 jag har liggandes är. Grabben är bli så pass stor att det börjar bli dags.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul om man inspirerar :)

MVH/Roger
PS
Vad rekommenderar du för minålder? Jag säger 10 år.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nåt sånt här har jag tänkt bygga min pulpet.

Jag inkluderar en stereo logaritmisk potentiometer och en tvåpolig momentan brytare samt alla hål på baksidan av standardpulpeten.

Alla reglage kommer således vara accesabla på fronten pga den dubbla raden klämfjädrar.

MVH/Roger
PS
EDIT: byter till bättre bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Ibland är jag mer långsam än en snigel :)

Jag fick ju en karta rörkondensatorer av Mickecarlsson för typ två år sedan och när jag fick den så sa jag till honom att den var så fin att jag inte kunde förstöra den utan bara måste rama in den varvid han skrattade och sa att han misstänkte det, kartan bestod alltså av en bit A4-papp med prydligt uppradade rörkondensatorer av allehanda kapacitanser, några som sticker ut lite extra är ett par tre-dubbla kondensatorer på 15nF.

Nåväl, jag räknade ut att en vanlig ram inte skulle funka så jag avvaktade till dess jag hade införskaffat rammaterial för att göra mig en egen ram, dessa material fick jag fatt i för bara några veckor sedan men lusten/orken har inte infunnit sig för att ta tag i saken men så igår blev jag att tänka "funkar verkligen en kommersiell ram så dåligt".

Så idag gick jag till Granit här i stan och köpte en helt vanlig ram och sen när jag kom hem försökte jag bara få till det med rörkondingarna.

Det gick mycket bättre än förväntat, trots att pappen+kondingar bygger lite mer än en glasskiva på två millimeter så funkade det riktigt bra att fästa kondensator-pappen i ramen, det enda var att ett par långa kondingar tog i kanten men jag lyckade knuffa in det ena paret men inte det andra (saknades typ 2mm) men det gör inget för arrangemanget händer nu i alla fall ihop.

Så upp på skåpsluckan med hjälp av en sugpropp (också den från Granit) kom den till slut.

Och allt gick mycket enklare än vad jag trodde :)

MVH/Roger
PS
Nu har jag bara två tavlor kvar jag vill skapa, i båda fallen kommer jag nyttja tapetklister i ett ganska tjockt lager sen kommer jag hälla trasiga komponenter som jag kallar trofe'er i tavlan, jag jobbade nämligen ganska länge som reparatör och när jag gjorde det passade jag på att samla alla trasiga komponenter i en påse (en per produkt).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit en pytteliten bit längre i byggandet av min egen konsol och komponenter för EE2004-EE2006 både att skänkas och till mig själv där det mest saknas trissor med små gulliga PCB som jag dock numera har men jag behöver måla dom.

Iom Janson1's tacksamma gåva är dock större delen av min ursprungliga plan i hamn dvs att samla ihop alla EE-komponenter och ge lådorna successivt till min bästa väns son som idag är sju vilket jag anser för ungt så det får dröja tre år till.

Så igår fick jag en leverans från kära ELFA och det var på M2 lödöron och maskeringslatex (där jag fick typ 10 A4 om saken, nåt jag reagerade på var att det misstänks orsaka cancer...).

Med lödöronen fick jag kopplat in mig på dom fina stereo vridkondingar gjorda i Japan som jag via ebay kommit över, de har något fel kapacitans enligt Philips men det felar inte med mycket, dock går dom åt "fel" håll :D

Maskeringslatexen kommer jag nyttja för att täcka triss-benämningarna på dom små PCB jag så tacksamt och helt galet osannolikt fått tag i via Tyskland, detta för att jag inte har varken nån egentlig möjlighet eller lust till att gnugga på andra symboler på korten när det redan sitter fina symboler (EBC) på dom.

Nästa steg blir att köpa röd, vit och grön sprayfärg för jag tror det blir bäst, billigare med små 5ml Humbrol modellfärg men det kläggar ner via-hålen.

Så Hornbach nästa (~60 spänn/st) sedan testlackning :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår duttade jag lite med min maskeringslatex.

Även om maskeringstejp nog också hade funkat så funkar detta bättre.

Jag har testat på ett mindre betydelsefullt kort (FET/GSD-kort) och tycker det blir bra.

Eftersom jag gillar BF245A som JFET så kommer jag skapa fyra sådana kort (har max 4 att tillgå om bokstäverna skall stämma).

Dessa kort har jag bestämt skall sprejmålas blåa.

Jag köper färgen på HornBach och börjar nog med endast blå färg.

MVH/Roger
PS
Den andra tripletten med fyra kort vardera kommer att sprejmålas vit, röd och grön för BC238C, BF194 och BC328-40 respektive. Jag är lite osäker på suffixen men trissorna jag fick av Frank får bestämma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag provsprejat detta lilla PCB med blå färg köpt på Hornbach i måndags först.

Blått ingår inte i EE-färgerna (skall vara vit, röd, grön) MEN detta lilla special-special PCB är märkt för FET och min tanke nu är BF245A på alla mina fyra sådana här små PCB.

EE-lådorna kommer alltså utökas med en trisstyp och färg samtidigt som denna utökning inte är nödvändig utan ger mig mest lite träning i att sprejmåla :)

Första ser bra ut men jag har missat att klippa den ren från FR2-rester i samband med hur allt hänger ihop när man ju bryter loss korten som ett av fem (stripe kallade tysken det för, jag finner inte nåt bra ord för saken men jag hoppas Ni förstår vad jag menar).

Ett dygns torktid så i morgon kväll kommer jag klippa den slät och fin sen KANSKE jag sprejar den igen, i vilket fall kommer jag klippa alla andra rena innan jag sprejmålar så nåt har jag lärt mig av detta första försök :)

MVH/Roger
PS
Fast jag måste ha bort maskeringslatexen också, undrar om det kanske är bäst nu INNAN färgen har torkat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag dragit av maskeringslatexen och klippt till kanterna.

Blev rätt bra, kanterna från färgen blev inte så höga, man skulle nästan kunna säga helt plant.

FR2-kanterna efter att jag klippt dom raka och fina blev naturligtvis inte blå längre men jag stör mig inte på det, en erfarenhet till nästa gång bara då jag naturligtvis klipper slätt och fint INNAN jag lackar.

Lite trist att latexen la sig i olika stora bubblor men det är svårt att undvika samtidigt som huvudsaken är att beteckningarna täcks.

Nästa steg blir att klippa de andra tre "GSD"-PCB raka och fina för att avsluta med latex+lackning.

Tror jag avvaktar detta moment innan jag löder dit GSD (BF245A, sedd framifrån från vänster till höger).

MVH/Roger
PS
Själva tanken med lackning är mest att man skall se vad det sitter för typ av trissa utan lupp, oregelbundenheter i lackningen är därför ointressant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har busat lite idag.

Tyckte inte det blåa blev så snyggt.

Samtidigt sa mitt tyska nördforum att trissan borde vara gul.

Så idag köpte jag en liten 14ml-burk med gul Humbrol-färg på Panduro.

Sen tog jag en tändsticka och rörde runt, därefter tog jag en tändsticka till och doppade försiktigt i färgen samt duttade på toppen av TO92-kåpan.

Blev asbra!

Fast det jag tyckte var bäst var att man kunde se igenom glasfibern hur det var kopplat så det blev lättare att koppla rätt än när jag hade sprejmålat hela PCB blått.

Tycker nog denna variant är bäst, eller vad säger Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av bit96 »

Ja, mycket snyggare och bättre med genomskinligt laminat och en färgklick på toppen. :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack ska du ha bit96!

Jag tycker också det blev bättre och kommer köra på detta viset.

Fast första kortet är inte körd, bara en till gul färgklick så fås ju tom Svea Rikes färger :)

MVH/Roger
PS
Jag har kopierat HF-OP'n (GBW=560MHz) jag diskret byggde till mitt examensarbete (TV-Scope) för typ 25 år sedan, tanken nu att göra en testuppkoppling med alla trissor jag målar, visar sig faktiskt att lådornas trissor räcker perfekt i antal samtidigt som jag kommer nyttja
1) 2st BF245A (differentiellt ingångssteg, gula)
2) 2st BF194 (differentiellt emitterföljarsteg, driver Miller, röda)
3) 2st BC328 (differentiellt förstärkarsteg, gröna)
4) 2st BC238 (strömgenerator+utgångstrissa, vita)

Jag laddar eventuellt upp ett schema lite senare, jag har bara gjort en skiss på A4 samtidigt som skissen "måste" in i datorn.

Observera att detta inte är nån lek för jag behöver en HF-OP, som inte riktigt tycks gå att finna ens idag, till mitt oscilloskopprojekt (KOS) samtidigt som det blir enkelt att mäta på den om jag nyttjar Philips klämfjäder-system.

En hjälpsam person på mitt tyska nördforum (rigert.com) har även uttryckt en önskan att få se nåt uppkopplat på min kopplingsplatta av plyfa som kära LaRdA gjort åt mig, två flugor i en smäll liksom :)

Slutligen skriver jag av rigert och en kille som heter Frank:
red: BF194/BF494
white: BC238/BC548
blue: BC158/BC558
green: BC328
yellow: BF244/BF245
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Ingen snygg bild det här men alla mina BF245A är nu märkta med gul färg.

Jag har fått lära mig av detta kära forum att glasfiber sliter nåt fruktansvärt på verktyg så när jag nyttjade min fina faslösa Sandvik sidavbitare så ångrade jag nästan det, det blev bra men jag kände att det slet för mycket på tången.

För bara några månader sedan köpte jag en lite kraftigare (fasad) sidavbitare av märket Wiha på Hornbach, trots att den är fasad så gjorde den ett kalasjobb, PCB blev förvånadsvärt perfekt kapad samtidigt som jag dock filade lite pga pedanten i mig.

Bifogar resultat.

MVH/Roger
PS
Jag har nu 12st kort kvar att göra och jag är glad att jag fått kläm på tillkapningen av FR2-rester samt fått hyfsad kläm på målningen även om det blev lite mycket färg denna gången. Tror jag skall doppa tändstickan endast en mm i färgen och låta EN droppe rinna av innan jag duttar på trissorna (gör om proceduren för varje trissa). Jag har förresten nyttjat LaRdA's fina kopplingsplatta när jag testat trissorna, lite knepigt stor variation på vad jag kallar "Rdss" (typiskt 250 Ohm +/-100 Ohm) dvs att man drar ihop GS och mäter ohmskt från Drain till GS (testade också att hålla G öppen, hög resistans då).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu lött dit alla fyra BC328, endast grön färgmarkering saknas.

Köper kanske en liten grön Humbrol-burk (14mL) på Panduro i morgon.

Beror på om det är öppet och om jag känner tillräcklig lust.

Blev bra annars med dessa BC328, två har suffixet -40 (Frank) och två har suffixet -T (X-IL), okänt hur detta påverkar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort klart BC328.

Från min Belgiska kompis fick jag två stycken BC328-40 och från X-IL fick jag tre stycken BC328-T.

Jag bygger ju fyra PCB av varje transistortyp så det blev två stycken BC328-40 och två stycken BC328-T.

Lödde dit alla fyra, monterade dom på den fina kopplingsplattan som LaRdA gjort till mig OCH mätte hfe.

Om jag listar trissorna map hur dom för närvarande är mekaniskt placerade så får jag:
1) BF245A: 187 Ohm, 321 Ohm, 225 Ohm, 252 Ohm [Rdss dvs G kopplad till S och plus på D]
2) BC328T: 328, BC328-40: 590, BC328T: 332, BC328-40: 416 [hfe]

BC238 (vit) är färdiglödd men färg ej inköpt, troligtvis i morgon.

MVH/Roger
PS
Min approach med färgklickar på toppen av trissorna har hittils funkat bra MEN tyvärr blir det lite problem med BF194 för texten är på toppen av kåpan. Jag tänker dock skita i det för själva den speciella kapseln avslöjar nästan vad det är för nåt ändå samtidigt som suffix saknas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med BC238C (vit).

Intressant är att två stycken från Belgien var inverterade vad beträffar EC så dom har hamnat uppochner.

De jag fick av X-IL följer dock databoks-konfigurationen.

I morgon skall jag köpa den sista färgen dvs röd för BF194.

Tråkigt dock att BF194 är märkt på toppen av kåpan dvs där jag tänkt måla så jag kommer måla över beteckningen.

MEN BF194 saknar suffix och varianter så man vet ändå vad man har.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar