Enbitsminne

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag monterat en spole med ferrit-kärna, 58-746-72.

Jag har lyckats linda lite drygt tio varv 1mm koppartråd runt den.

Jag har sedan strömbegränsat "uppladdningen" av kärnan till c.a 4A stötmässigt.

"1" respektive "0" innebär alltså olika strömriktning genom spolen.

När man trycker på "1" får man en spänningsminskning ut från Hall-sensorn om typiskt 1V (Re 2,5V).

När man trycker på "0" händer dock inte ett skvatt :D

Genom att använda min Muslimska kompass kan jag dock se att nålen dels påverkas tydligt av pålagd "strömstyrka", dels att den påverkas av riktningen på "strömstyrkan" och slutligen att det blir kvar en offset (remanens) när strömmen tas bort.

Det är mao nåt fel på Hall-Effekt Sensorn då den bara registrerar magnetfältsförändringar motsvarande ena polarisationen.

Jag tror jag skjutit den med statisk elektricitet :)

Jag kommer således köpa två nya 1225624 (SS49E, HoneyWell) från Farnell (ELFA har tyvärr inga alls numera...).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tydligen glömt uppdatera den här tråden.

Men för typ två månader sedan köpte jag ett par nya Hall-sensorer.

Lustigt nog blev inlödning av ny att återigen ge noll utslag för "negativt" flöde.

Fattar ingenting för kompassen gav utslag och det blir rejält Hall-utslag för "positivt" flöde.

Samtidigt lyckades jag inte ens med kompassen detektera remanens.

Förstår inte vad jag gör för fel för mitt initiala experiment fungerade hur bra som helst.

Strömmen är ungefär som i mitt initiala test (dock halva varvtalet).

Ferriten är "ungefär" densamma (dock halva längden).

Tror jag ger upp det här experimentet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu börjat titta på mitt enbitsminne som jag kallar KHM (Knoppson Hall-effect Memory) lite oegentligt men jag vill ha namn på mina projekt.

Jag får ett mycket underligt fenomen.

Jag har alltså två brytare som jag kallat "1" respektive "0" (ON/OFF i schemat), när jag trycker på "1" (överst) så reagerar Hall-effekt sensorn och det blir en tydlig spänningsförändring av bias på runt -1V (bias är halva batterispänningen dvs 2,3V), när jag däremot trycker på "0" så händer absolut ingenting!

I båda fallen påförs runt 2A (fast med olika polaritet) in i en tiovarvig spole lindad runt en ferritstav (aka "elektromagnet"), Hall-Effekt sensorn är sedan placerat alldeles invid kortändan på ferriten.

För att få lite koll har jag sedan testat en ganska stark magnet och bara flippat polerna framför Hall-Effekt sensorn och det har funkat utmärkt åt BÅDA håll (typiskt +/-0,7V från bias).

Efter det blev jag att använda min muslimska kompass igen och då såg jag nåt intressant, trycker jag på "1" så pekar ena nålsidan direkt på elekromagneten/ferritstaven dvs kompassen indikerar N/S, men när jag trycker på "0" så vrider sig visserligen nålen åt andra hållet men den orkar inte vrida sig helt samtidigt som man tydligt ser fenomenet med att kompassnålen vrider sig typ omväxlande pekandes mot N/S om man nyttjar magnet dvs det finns ingen offset då men här har jag offset för det är typ 90 grader kvar till korrekt invridning mot N/S.

Av detta kan man utläsa att, av nån knepig anledning för jag skickar in lika mycket ström fast åt olika håll i elektromagneten, "0" innebär ett mycket svagare magnetfält.

Jag har provat att vända på elektromagneten men det gjorde ingen nytta.

Men vad är det som händer?

Jag fattar ingenting!

MVH/Roger
PS
220-ohmarna är bytta till 1,2 Ohm/6W för att ge lite mer kräm, nominellt får jag ut runt 2A (fast det gäller att köra under kort tid).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Enbitsminne

Inlägg av YD1150 »

Fast 10 varv ger inte så kraftigt magnetfält, du kanske ska prova med tunnare tråd och fler varv på din spole
och spara lite på batteriet samtidigt :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Enbitsminne

Inlägg av Icecap »

Är inte remanensen i ferrit mycket låg?

Den bör ju vara det för att ferrit väl mest är tänkt som kärna i oscillatorspolar och DÄR vill man INTE ha remanens.

Jag är mycket säker på att en vanlig billig spik (mjukjärn) ville vara mycket bättre.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Icecap!

Du har faktiskt tipsat mig om det tidigare och jag provade tacksamt just det då.

Gick inge bra men varven var få, runt 15 bara.

Men nu har jag alltså fenomenet att ett "positivt" magnetfält detekteras väl medans ett "negativt" inte detekteras alls och detta gör mig fullständigt konfunderad för nyttjande av den kraftfulla röda magneten ger symmetriskt utslag hos sensorn, det är alltså bara när jag försöker skapa en elektromagnet som detta inte funkar.

Jag tror inte på flera varv för då skulle den inte fungera åt nåt håll i rådande läge.

Jag har dock ingen susning om vad mina problem beror på (har tom bytt sensor en gång men det hjälpte inte).

MVH/Roger
PS
Varför vill man inte ha remanens i ferriter, är det möjligen för att man inte vill ha förluster? Och varför är remanensen större i en spik av mjukjärn, är det möjligtvis för att spiken är av samma typ som transformatorplåt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Enbitsminne

Inlägg av Icecap »

Remanensen är vad som gör att induktiva spisar kan värme kärlen. Alltså MÅSTE de ge en värmeutveckling (effektförlust) när riktningen på magnetfältet byts.

I t.ex. en antennferrit (långvåg osv.) ville remanens vara direkt dödande för känsligheten. Samma i en SMPT kärna, det är energin som ska överföras, inte kärna som ska värmas upp.

Men ferriterna i de gamla kärnminnen hade just hög remanens - men de var gjort av annat material än den ferrit som används för att överföra energi. "Ferrit" betyder egentligen bara att den fysiska uppbyggnad är gjort på ett visst sätt, inte att materialen är av en viss beskaffenhet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för informationen!

Summerat kan man alltså påstå att man inte kan ha aluminiumkärl på en induktionshäll eftersom aluminium inte är magnetiskt och därför kan ingen "remanensförlust" uppstå.

Är detta riktigt uppfattat?

MVH/Roger
PS
Hysteresen tycks alltså sno energi på nåt sätt, hur det vet inte jag men att det tycks vara så är klart.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast jag har alltså problem med mitt projekt.

YD1150 tipsar tacksamt om fler varv, jag tror dock inte på den ide'n för i så fall skulle den inte funka "postivt" heller.

Icecaps tips är mer relevant för vad jag försöker åstadkomma dvs ett minne som är beroende av remanensen hos ett magnetiskt material.

Dock är detta en bit ifrån dom stora problem jag just nu har dvs att jag inte kan reversera manetfältet ordentligt.

Kretsen är ju tänkt att behålla magnetism (remanens) för det "håll" man tippat kretsen, dvs om jag tryckt på "1" så skall lite "positivt" flöde (om man säger) behållas när jag släpper "1" så att man på så vis vet att "1" har varit tryckt, när man sen stänger av hela systemet så koms det ihåg att senast var det "1" som var tryckt och då startas systemet direkt vid tändningen (hade "0" däremot varit senast tryckt så hade systemet INTE startat vid tändningen), detta är hela ide'n.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Enbitsminne

Inlägg av Icecap »

Och ett bistabilt relä hade löst allt detta enkelt och smidigt...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Menar du det?

Hjälp mig, ett bistabilt relä har två tillstånd, man kan peta det åt endera håll när man känner för det och tillståndet behålls om matningen tas bort, eller?

Galant lösning MEN det är MYCKET roligare med remanens så jag släpper inte den biten.

Vet förresten att företaget jag jobbade på hade just bistabila relän i ett tidigt skede, detta relä ansågs dock vara för stort och klumpigt så man bytte till att styra en MOS istället och det är då min krets blir aktuell (MOS-lösningen var alltså en uC, som du skulle sagt).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag tagit ett kasserat relä och bara matat dess spole, jag checkade att ingen skyddsdiod fanns med i bilden sen tog jag min kompass och gjorde tre tester:

A) Kompassnål vit till vänster, inget påslaget (bara Moder Jord's magnetfält)
B) Svart (-) till vänster på relä-spole=>~90 grader CCW-rörelse av kompassnålen
C) Röd (+) till vänster på relä-spole=>90 grader CW-rörelse av kompassnålen

Ingenting av det här är speciellt anmärkningsvärt förutom att i fallet B så pekar INTE kompassnålen direkt på relät, det finns en liten offset där som jag bannemej inte begriper för hur skulle kompassen kunna hålla tillbaka ett relativt starkt magnetfält som relä-spolen ger?

Jag verifierade detta tre gånger, kompassnålen i fallet B pekar inte direkt mot N/S om vi säger, i fallet C är det dock glasklart som så att kompassnålen pekar DIREKT mot relä-spolen/magnetfältet.

Jag fattar inte hur detta enkla och basala experiment faktiskt misslyckats.

Vad är liksom styrkan hos jordens magnetfält som kompassen reagerar på?

10uT?

Och från en relä-spole...

MVH/Roger
PS
Detta alltså samtidigt som jag har problem med att Hall-Effekt sensorn inte vill reagera på både N och S (i alla fall inte om jag "bara" kör +/-2A genom tio varv runt en ferritstav).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Mysteriet fortsätter...

Monterat 5V-relä samt skickade +/- ström genom dess spole och en Hall-Effekt sensor som detekterar magnetfältet.

Resultat:
Bias: 2,34V (dvs den DC-spänning som Hall-Effekt sensorn ger utan magnetfält, samma som halva batterispänningen hos den positiva sidan av matningen)
Tryck på "1": 2,25V (-90mV)
Tryck på "0": 2,37V (+3mV)

Varför blir det inte symmetriskt sving när jag tom krämar på med en hel reläspole och därmed ett rätt starkt magnetfält, jag fattar ingenting!

MVH/Roger
PS
Extra intressant är att min kraftfulla röda magnet ger symmetriskt sving så det säger mig att det inte är nåt allvarligt fel på sensorn, snarare tycks nåt hända vid mindre fältstyrkor som gör att sensorn blir asymmetrisk, mycket skumt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Enbitsminne

Inlägg av YD1150 »

Magnetfältet är väl en sluten krets i relät. Du borde ha en lös mångvarvig (relä)spole.
Vissa lågeffektsreläer har en permanentmagnet + en spole så det sammanlagda magnetfältet drar relät.
Permanentmagneten minskar strömbehovet då den bidrar till det "totala magnetfältet". Permanentmagneten ensam
är inte stark nog för att dra relät (vore rätt meningslöst :mrgreen: )
Sen får man hålla koll på polariteten så de två inte motverkar varandra.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Enbitsminne

Inlägg av YD1150 »

Its magnitude at the Earth's surface ranges from 25 to 65 microteslas (0.25 to 0.65 gauss).
Skriv svar