Enbitsminne

kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Enbitsminne

Inlägg av kodar-holger »

Förutsatt att man redan har en infrastruktur och kunnande i sitt företag är en uC-lösning förmodligen snabbt fixat. Men hur osannolikt det låter så finns det fortfarande kompetenta elektronikkonstruktörer som inte kan ett smack om mikrocontrollers och då går dagarna och kanske till och med veckorna fort innan man fått en full fungerande miljö för utveckling, komponentspecning, arkivering av källkod et.c.

Får väl erkänna att jag inte läst tråden från start till mål, men kanske en 35-031-34 funkar. Den lär ju i alla fall komma ihåg i vilket läge den stod vid förr spänningstillslaget :wink:

Eller mer seriöst 37-157-06

Edit: Borde hållit tyst eftersom det här faktiskt handlade mer om att testa en idé än att lösa ett faktiskt problem. Suck. Den gamla devisen gäller även på internet. Slå på hjärnan innan du öppnar munnen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Har faktiskt glömt bort det i sammanhanget :)

Tidigare var problemet löst med ett (otympligt) bistabilt relä.

Sen ville man få ner dimensionerna och då blev det uC.

Fast jag fascineras fortfarande över att uC krävs för att realisera funktionen i liten volym.

En liten mångvarvig spole och en Hall-sensor (om än rätt dyr :D) tycker jag helt enkelt är roligare.

Allt är ju så digitaliserat idag att det är tröttsamt.

Snart är det processorer i tandborstarna :D

Den analoga kunskapen pensioneras succesivt bort.

Och detta trots att den ligger till grund för allt digitalt.

En lite anektdot är att jag lyckades reparera en 40 år gammal (& stendum) terminal modell "Månbas Alpha" som vi faktiskt än idag använder på jobbet.

Ett delmoment för att lokalisera felet var att lyfta ur hela den typ 0,5m^2 stora digitala delen beståendes av mestadels säkert 300st 7400-kretsar och syna det samt lägga det åt sidan (då felet hade högspänningskaraktär modell "rinnande" kuddistorsion).

En ung praktikant (som är helt bisarrt bra på datorer och processorer) gick då förbi och såg kortet.

Han pekade då på den osedvanligt stora kretsen i mitten (säkert 40 ben) och sa "det där är nog processorn".

Det var nästan så att jag skrattade högt för det finns ingen processor i den gamla maskinen.

Så jag sa till honom att det där är ingen processor utan en UART.

Han sa att "nej, det kan det ju inte vara för det har ju ett UV-fönster".

Så jag frågade honom vad det stog på kretsen och googlade upp det som bevis.

Han mumlade då bara och gick sin väg :D

Felet på maskinen var f.ö en trött gammal elyt i nätagget.

En rätt basal och enkel lagning i min bok.

Fast stolt blev jag ändå :D

När det sedan gäller mitt, vad ska vi kalla det, idiotprojekt så går det inte riktigt som jag tänkt.

Jag har lindat 12 varv runt en spik (5X20mm, c.a) och applicerat Hall-sensorn alldeles intill spikhuvudet.

Borttagen spik: Bo=2,4V (Vcc=4,8V)
Magnetiserad spik: Br=2,4V (körde några lågströmstester innan jag särskilt mätte detta)
+270R->2,4V (+ indikerar positiv ström dvs 1/ON enligt bild)
-270R->2,4V
4,8V/270R ger således ingenting mätbart.
+4R->1,94V (här händer nåt iaf)
-4R->2,40V (här händer konstigt nog ingenting)

Eftersom den reagerar på 1-flödet ovan men inte 0-flödet så misstänker jag att jag har ESD-skjutit givaren.

Och nån remanens har jag alltså inte lyckats registrera överhuvudtaget :D

Vad tror ni?

MVH/Roger
PS
Håll med om att sådana här fysikaliska "pseudovetenskapliga" projekt är roligare än högnivåspråk :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Enbitsminne

Inlägg av Icecap »

För att ändra remanensen ska du över ett "visst nivå" på fältstyrkan. Och jag tror inte att du kommer över helt enkelt.

Och då det "bara" behövs en relativ kort puls hade jag blandat in en elektrolytkondensator i spolens strömväg, exakt inkoppling har jag inte funderat närmre över då jag helt enkelt anser att det är ett ointressant sätt att lösa uppgiften på.
Senast redigerad av Icecap 17 december 2014, 20:12:49, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Enbitsminne

Inlägg av danei »

Finns det inte bistabila tungelement?
SeniorLemuren
Inlägg: 7806
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Enbitsminne

Inlägg av SeniorLemuren »

http://www.meder.com/reed-sensor-mk06-10-e-en.html

Edit: Finns ju även bistabila hallsensorer vill jag minnas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag skissat på ett nytt sätt att diskret och vackert lösa uppgiften.

Jag har dock inte gett upp Hall än och kommer köpa den största axiella spole jag kan finna som matchar Hall's dimensioner.

Ide'n till det "nya" sättet var att när jag letade efter EEPROM i ELFA-katalogen för att lösa uppgiften (som dock diskret sett har jobbiga protokoll som SPI) så sprang jag på FRAM.

Just det, ett finare ord för just kärnminne.

Jag fick således fatt i datablad för ett parallellt FRAM http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... M1808.html

Så nu har jag skissat på ännu en lösning till det löjliga problemet :)

Jag tror mig ha koll på vettiga insignaler (q+, CP & m) samt elementär läs och skrivning av minnet.

Eftersom jag bara behöver en enda bit av detta 32kX8 stora minne (70ns) så kan man t.ex nolla alla adresspinnar och bara nyttja D0.

Redan här är dock storleken större än vår ynkligt lilla CPU :)

Men jag tycker att allt som går att lösa utan CPU utan att därför krångla till det för mycket är intressant.

Sådana lösningar pekar nämligen på ett genuint elektronikkunnande.

Jag ska inte tjata mer om detta men ett diskret elektronikkunnande, oavsett om det är analogt eller digitalt, imponerar mer på mig än programmeringsnördar som bara slänger in en CPU i allting och briljerar med sin kodningsförmåga.

God natt!

MVH/Roger
PS
Xilinx har ett fantastiskt program ECS som medger "grind-cad" av deras CPLD:er och FPGA:er.

Detta fantastiska program har gjort det möjligt för totalt programmeringsokunniga (och ointresserade om det inte handlar om Assembler, dvs) mig att cadda fram en primitiv CPU (annan tråd).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Enbitsminne

Inlägg av Icecap »

Jag antar att ditt genuina elektronikkunnande är orsaken till att du väljer fel lösning?

FRAM är inte ett kärnminne, det är en EEPROM som använder magnetisk spinn som lagringsmedium. Så mycket för "genuina elektronikkunnande"...

Men ja, man kan göra detta vid att krångla till allt. Men kolla över din "spikgenerator", du inser nog ganska snabbt din felkoppling...

EDIT: tittade lite mer noga - och kopplingen fungerar inte som tänkt.
Senast redigerad av Icecap 18 december 2014, 12:38:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Enbitsminne

Inlägg av sodjan »

> ...så sprang jag på FRAM.

Den största tillverkaren av FRAM var Ramtron, ny mera uppköpt av Cypress.
Bättre att gå på källan direkt än att strula med "alldatasheet" och liknande:
http://www.cypress.com/nonvolatile/
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Enbitsminne

Inlägg av ie »

Varför inte använda en kondensator istället? En lagom stor kondensator med låg läckström behåller tillräckligt med laddning i veckor och kan därmed funka som enbitsminne.
SeniorLemuren
Inlägg: 7806
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Enbitsminne

Inlägg av SeniorLemuren »

Hela iden med detta projekt går ju, som jag fattat det, ut på att krångla till det så mycket det går just för att man fått för sig att man kan.

Annars så finns det ju, som jag länkade till, redan billiga bistabila reed-reläer. Eller kanske din lösning med en simpel konding eller en väldigt basic lösning med en µC. :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Enbitsminne

Inlägg av Walle »

Det finns ju jättestora flashminnen och dylikt att köpa också, men det är ju inte riktigt det som är poängen här.

Personligen ser jag det här som en avancerad förlängning av http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=75323
Användarvisningsbild
JohnA
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 september 2011, 12:25:51
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Enbitsminne

Inlägg av JohnA »

Halvt OT kanske, men är det inte en bönekompass för muslimer på de inledande bilderna? Ser precis ut som den jag fick på mitt gamla jobb med firmans logotype på. Primus hade en hel del affärer med Afrika och Östern (åtminstone förr när Primus var Primus och inte bara ett varumärke hos Fjällräven)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev:Jag antar att ditt genuina elektronikkunnande är orsaken till att du väljer fel lösning?

FRAM är inte ett kärnminne, det är en EEPROM som använder magnetisk spinn som lagringsmedium. Så mycket för "genuina elektronikkunnande"...

Men ja, man kan göra detta vid att krångla till allt. Men kolla över din "spikgenerator", du inser nog ganska snabbt din felkoppling...

EDIT: tittade lite mer noga - och kopplingen fungerar inte som tänkt.
Som att slå in bollen i ett öppet mål, eller hur? :D

Vad du missar fullständigt är emellertid att jag knappast hänvisar till mig själv.

Jag är alltså riktigt dålig på elektronik :D

Märker ni inte det? :D

Fast jag tror mig löst uppgiften nu (jag var trött igår...)

Nog fasen är denna lösning roligare än en processor? :)

MVH/Roger
PS
Såg idag att spikgeneratorn råkat bli fel. Om man ska indikera uppåt så används NAND, neråt OR (för negativ spik alltså).

Jag tror förresten att man kan ta bort HC74.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 19 december 2014, 19:53:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

JohnA skrev:Halvt OT kanske, men är det inte en bönekompass för muslimer på de inledande bilderna? Ser precis ut som den jag fick på mitt gamla jobb med firmans logotype på. Primus hade en hel del affärer med Afrika och Östern (åtminstone förr när Primus var Primus och inte bara ett varumärke hos Fjällräven)
Det stämmer att det är en muslimsk kompass.

Har dock ingen aning om hur den hamnade hos mig annat än ödet kanske.

En rolig anektdot är att vi hade för bara några månader sedan en muslimsk praktikant.

Man såg honom bedjande åt en speciell riktning.

Jag frågade då hur han var säker på att det var den rätta riktningen, dvs mot Mekka.

Jag vet inte riktigt vad han sa men det var luddigt.

Så jag tog med min kompass till jobbet.

Det visade sig att hade bett i fullständigt fel riktning :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Walle skrev:Det finns ju jättestora flashminnen och dylikt att köpa också, men det är ju inte riktigt det som är poängen här.

Personligen ser jag det här som en avancerad förlängning av http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=75323
Poängen med just FRAM är att det är ett parallellt icke-flyktigt minne som dessutom kan adresseras likt ett RAM.

Ett flash, däremot, tror jag mig veta att det kräver speciella skriv, radera och lässrutiner som dessutom bara hanterar block av data åt gången (vilket iof kanske inte är nåt problem).

EEPROM hade kunnat funka men de verkar kräva antingen SPI eller I2C dvs de är uteslutande seriella och kräver i princip en CPU för att ens kunna prata med.

MVH/Roger
Skriv svar