Dremellådebygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har bestämt mig för att bygga en låda för alla mina Dremel-verktyg.

Inte för att jag egentligen har så många utan för att Dremels egna plastlådor suger för om man köper en universalsats så går dom ta mig tusan inte ens att använda för allt är inplastat i formsprutad billig ABS-plast och man måste bända upp typ fyra paket varje gång man skall åt ett verktyg samtidigt som man sen måste knö ihop skiten också när man vill förvara det.

Jag är ärligt talat så förbannad på den här skiten så jag bara måste göra nåt åt det.

Cocraft's presentation och utbud av ANVÄNDBARA verktyg är mycket bättre, dessutom hälften så dyrt.

Kanske att Dremels verktyg i alla fall är bättre vilket vi får hoppas men det är mycket tveksamt.

Nåväl, bifogar en första skiss på lådan som jag tänker bygga i Plywood med både gånggärn, handtag och varvel.

MVH/Roger
PS
Håldisponeringen kan bli annorlunda för jag suktar mest efter att kunna härbärga många verktyg, diametern har jag dock förstått kan överstiga hela 30mm. Under locket kommer jag för övrigt klistra lite skumplast som vilar mot verktygen för även om jag borrar alla hål 3,2mm (som jag antar är max) så är inte alla verktygsaxlar det utan börjar väl på 2,5 av nån fullkomligt onödig anledning, varför inte köra en och samma diameter era idioter :doh:

Bara för att visa att jag är mer verkstad än snack så kan jag meddela att jag precis beställt plyfan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2100
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Dremellådebygge

Inlägg av hsd »

Lidl har en box med dremelverktyg just nu
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Dremellådebygge

Inlägg av GeekJoan »

Roger, du behöver en laser.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dremellådebygge

Inlägg av GastonDeVille »

Jag gjorde exakt så förutom att jag inte hade den energin och intresset som rogerK så jag fuskade genom att inskaffa ett styck färdig (billig) verktygslåda
Exempel
https://www.bauhaus.se/verktygslada-wis ... tyEALw_wcB

...och tillverkade insatsen efter eget huvud med var sak på sin plats. Bästa verktygslådan jag haft!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Dimensionerna spricker tyvärr nu.

Min brädgård har mumlat om det tidigare men beslutade sig nu för att att inte göra mer småkapnings-jobb åt mig och vem kan klandra dom för inte blir dom rika på det :)

Men dom har kapat lite plyfa åt mig sen förut och i ett fall tog jag i lite väl mycket med antalet så jag har typ 20st 12X220X408 över.

Nu var den här tingesten tänkt att vara 12X302X432 vad beträffar yttermått/lock/botten.

220 går dock att dela på mitten och jag får då 12X110X408 som "extrabräda".

Pluggat i ordinarie 220X408 har jag då 330X408 vilket är en schysst storlek dock inte den önskade (302X432) men nära.

Så nya lådan kommer bli 330X408.

Allt får nu räknas om efter det.

Dock har jag nu lite tur i oturen, jag köpte för några månader sedan 21X56 plh Furu som gavlar till dom KPA jag hade tänkt bygga men som jag struntade i dvs jag har 56mm högt material att nyttja som rammaterial till min Dremellåda trots allt.

Sedan gammalt har jag 4X56X324 över som preliminärt var till mina KBP, nu skulle jag dock behöva 408-2X21=366, här är planen att skarva och häfta ihop 4-orna, borde funka eller?

Brädan som skall perforeras blir på havande 21X95 plh Furu, kommer nog korrigera måtten lite även om det bara är pedanter som gör sånt :)

Så förutom att lock och botten kommer att behöva pluggas med 4mm-plugg så tror jag att jag kan knåpa ihop en låda som funkar ändå dvs utan att lägga ut en spänn.

Värre är det med KWA-chassit, det skulle nog också gå att knåpa ihop men jag tycker det blir fult, i fallet Dremellåda spelar utseende mindre roll.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

GeekJoan skrev:Roger, du behöver en laser.
Jag är nästan lite före dig :)

En go vän (LaRdA) gjorde bifogat åt mig för ett par år sedan.

Hålen är skurna med laser.

Min bräda jag tänkte perforera skulle naturligtvis passa för att laserskäras på samma sätt men hålen är trots allt ganska få i antal så jag vill inte störa min vän för det (brädan vill jag skall vara 21mm så verktygen står rakt och stadigt).

Fast du har bidragit med en egentligen ganska självklar ide som jag dock missat, hålen i brädan behöver inte försänkas ett visst antal millimeter, hålen kan borras tvärs igenom för botten spjänar ju emot, med andra ord har du indirekt gjort mitt bygge enklare.

Tack!

MVH/Roger
PS
Plattan tillhör mitt renoveringsprojekt av Philips Experimentlådor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vill bara meddela att plyfa för detta projekt är beställt.

Jag beställde i måndags men har tyvärr inte fått nån bekräftelse, eventuellt är mejlet lost in cyberspace.

För har Ni inte märkt det?

Tekniken fungerar inte alltid.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått plywood till min Dremellåda.

Det mesta ser bra ut men tyvärr har min snickare lyckats få fatt i byggplyfa som var 18,5mm istället för beräknade 21mm varför jag får en 5mm stor glipa.

Jag har dock talat om problemet för honom och han fixar naturligtvis det.

Annars hade jag tänkt börja limma "ramen" men nu måste jag vänta lite.

Jag är lite osäker på hur jag skall borra själva hålen för alla axlar, kan bli att en rad enbart blir för borr (kan sättas tajt) medans nästa rad blir för allmänna verktyg av lite större diameter (eventuellt 2cm) för att avslutas med en rad för ännu större verktyg modell 3cm.

Jag är dock lite osäker på exakt hur jag skall göra men tanken är som sagt att ALLA verktygstyper ska ha var sin axel så att man dels ser vad man har för verktyg, dels enkelt och snabbt kan montera på det.

På detta kommer typ 18 reservdelsfack.

MVH/Roger
PS
När det gäller dom helt enkelt fjantiga olika diametrar på verktygsaxlarna så kommer min lösning bli chuck, fast fatta vad onödigt ty precis ALLA verktyg hade kunnat haft samma axeldiameter. Finns ju ingen vits, annat än kommersiellt dvs att sälja fler chuckar av olika slag, med att ha olika verktygsaxeldiametrar. Nu har jag tagit reda på att max är 3,2mm (och jag tror min är 2,4mm) varför alla hål kommer borras 3,2mm (tänker köpa ett träborr för detta, enklare att borra med sånt i trä).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2256
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Dremellådebygge

Inlägg av hummel »

Spännhylsor har bättre rundgång jämfört med en chuck. Undvik chuck på din dremel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för det tipset!

Idag har jag pallrat ihop min Dremel-låda.

Måtten från snickarn stämmer, nu ska här mest skruvas ihop, 1"5-brädan borras med en massa 3,2mm-hål och lite pill med 4mm plyfa som kommer utgöra ett antal fack i lådan för tillbehör.

Min dröm här är sedan att få råd med axlar till precis alla typer av verktyg så att man kan se i lådan exakt vad man har för nåt och att alla verktyg står på rad i brädan.

Själva lådan är enkel att skruva ihop (måste köpa gångjärn dock) även om en finess kommer att bli skumgummi i locket så att verktygen inte ramlar ut om man vänder lådan fel.

Mitt nästa steg blir att planera brädans håltagning på mm-papper.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Dremellådan är nu ihopskruvad.

Drev en aning men detta är inget precisionsprojekt som tur är, dock kan det vara bra att använda tving när man skruvar med skruvdragare utan förborrning (lektion nummer femtioelva :) ).

Mitt nästa steg är att planera borrning av brädan.

Alla hål kommer bli 3,2mm även om det fjantigt nog finns axlar ner till minst 2,4mm (FULLSTÄNDIGT onödigt!).

Ovan denna bräda tänker jag limma lite skumplast i locket så att verktygen inte ramlar ur om man råkar vända KDB fel.

Nu gäller det att få plats med så många verktyg som möjligt.

Borren tar ingen space men vissa klingor gör det (max 30mm tror jag dock).

Så jag tror att yttersta raden hitåt får handla om enbart borr, har några stycken men inte jättemånga även om jag tror jag har upp till lustiga 6mm eller nåt trots att chucken ju max klarar 3,2mm fast dessa borr är typ för trä.

Brädan är 100mm bred, tror jag siktar på tre rader med verktyg.

MVH/Roger
PS
Ytan inne i lådan är "utnyttjningsbar" A3 modell millimeterpapper dvs 260X390mm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är på G med min Dremel-låda (KDB).

Jag planerade om borrningen av brädan, var inte nöjd med originalet (enligt tidigare ritning).

Tycker denna ritning känns bättre.

I morgon skall jag automatkörna alla hålen.

Sen skall dom borras 3,2mm genomgående.

Försökte förresten köpa 3,2mm träborr på Järnia i lördags men det gick inte ens att beställa :(

Så det får bli 3,2mm HSS-borr.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit en liten bit på väg.

Brädan är körnad och jag har byggt en kloss med samma höjd som borrstativet och som därmed hjälper mig att borra rakt.

Trodde jag skulle behöva borrstopp (som jag offrat på min fågelmatare) men det verkar inte behövas, stativet har en inbyggd liknade finess.

Jag tycker dock att jag behöver mitt Biltema borrstativ för att borra någorlunda rakt även om jag hade tänkt frihandsborra men att jag lyckades pricka höjden så exakt med lite plyfa gör att jag kommer satsa på borrstativet.

Alla hål skall borras 3,2mm som är maxdiameter även om axeldiametrarna kan vara så klena som 2,4mm (då får dom vara det och verktygen får luta lite).

Har försökt få tag i 3,2mm träborr men det gick inte, får köra med farsans 3,2mm HSS-borr istället.

Tänkte köra med 3,5mm ett tag men 3,2mm-axlarna vickar för mycket för min smak då.

I morgon har jag tänkt börja borra.

MVH/Roger
PS
Om någon känner till vart man kan köpa 3,2mm träborr så säg till :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är på G med borrningen nu.

Skruvade först ihop 3st 21mm plyfa plus en bit 4mm plyfa som jag råkade kunna göra för att möta borrstativets höjd så att brädan kan ligga plant när jag borrar i ändan av brädan.

Det är ett antal hål (typiskt 40+20+20+10=90) så jag kommer köra babystep-metoden med typ tre hålrader per dag bara för ärligt talat är det ett rätt trist jobb samtidigt som fel lättare görs när man pressar sig.

Uppskattar 4 dar innan klar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu borrat färdigt brädan.

Nästa steg blir att knåpa ihop facken för reservdelar som kommer att bli 24st och bestå av 4X55mm plyfa.

Ur plyfa-bitarna kommer jag såga 4mm slitsar med ett djup om 35mm, jag väljer 35mm trots att bara 55/2mm räcker MEN jag har tänkt använda ett 6mm stämjärn som ju då gör att netto slits blir grundare (om man inte envisas med att fila dvs).

Vad tycker Ni?

Jag tycker att redan dessa få test-verktyg upptar för mycket utrymme sidledes :(

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar