Strömsnål AM-mottagare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu smältlimmat på jiggen och gjort en liten video.

Jag är en sopa för resultatet är URUSELT!

Den wobblar ju både kors och tvärs, INTE en siffra rätt!

MEN det är typiskt mig, jag kan tänka ut saker men i praktiken SUGER jag!

Varför är jag så kass på mekanik, snälla nån hjälp mig!

Var så god och asgarva för jag gör samma sak om min egen INKOMPETENS!

MVH/Roger
PS
Jag måste göra en ny rundstavs-tjohej som är mera rak, jag tror inte jag lyckades limma jiggen så snett på bobinväggen utan det som skett är att rundstavsbiten suger dvs den är snett borrad.

Det är faktiskt inte så lätt att borra "rakt" i rundstav, jag har två dedikerade verktyg för detta men ändå blir det fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått byggt en ny rundstav.

Teoretiskt inte speciellt komplicerad för den består bara av en ränna där drivremmen skall hållas på plats och gå samt ett enda axiellt hål.

Dock verkar det vara lite av en konst att kunna hantera rundstav på ett bra sätt.

Första problemet jag fick var kapningen och att den blev sned trots geringslåda (om en rätt sliten sådan).

Tricket att lösa detta på fick jag från Er kära vänner, tricket var att nyttja kortändan av geringslådan istället för det slitna spåret, detta visade sig funka jättebra på åtminstone ena kapningen, den andra strulade jag lite med men det räcker att en kortsida är rak.

Det var kapningen det, sen skulle det dremlas ett spår för drivremmen också, detta gick dock bra (lyckades träffa exakt 13,5mm dvs bandspelarräknarens hjul-diameter).

Sista steget var sen att borra ett axiellt hål spikrakt i absoluta mitten.

Detta gick naturligtvis inte så bra men rent axiellt lyckades jag faktiskt borra mycket rakt (alignade min borrmaskin med bordet mha en libell dvs ett 2D-vattenpass där jag ratta in allt så att luftbubblan vilade runt kl 2 för min bänk är skev också...).

På det sättet fick jag den axiella borrningen i det närmaste spikrak, kan Ni fatta :D

Vad jag dock lite småmisslyckades med var det ständiga problemet med hur man måttar upp mitten i kortändan av en rundstav, jag har ett specialverktyg för det men det har visat sig fungera lite dåligt, ett tag misstänkte jag att blyertspennans udd var för fet så denna gången vässade jag pennan först men det blev bara hyfsat, som min farsa skulle ha sagt :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag var nu på väg att ta bort och limma på den nya jiggen/rundstavsbiten men gissa om jag blev förvånad när jag inte fick bort den gamla som jag var så säker på att jag bara hade limmat med smältlim men på nåt sätt har jag nog varit lite förvirrad och limmat den med epoxy för den satt som fan!

Inte nog med det, när jag försökte skära bort den släppte ena bobinväggen som definitivt är epoxylimmad i ferritstavsbiten.

Så istället för en uppgradering blev det en nedgradering med ny limning av ena bobinväggen.

Men i morgon ska jag ta mig tusan köra smältlim och limma på jiggen, eventuellt på samma plats som jag trots allt fått lite fason på mha mattknivs-skärande av limrester.

Jag känner annars att det här kan bli bra, rundstavsbiten är axiellt borrad mycket rakt och radiellt bara en aning skevt så förutsättningarna finns för att det här kan bli tämligen rakt vilket är lite av ett måste om spolen bara är 2mm lång.

Visst radiell skevhet är inte så noga men axiell skevhet är värre.

MVH/Roger
PS
Dock går jag lite händelserna i förväg med denna korta spole för denna avser skapt läge i mobilfodral, men en go vän till mig har nu levererat en trimbar spole på 12mH som jag kommer linda på lite extra varv på (har precis köpt en rulle 0,1mm emaljerad koppartråd på ELFA) så att jag får 30mH (20mH+/-10mH är optimalt men jag tvivlar på att det går att trimma så mycket), sen kommer jag bygga ihop min Velleman brusgenerator och skicka in skärt brus över resonanskretsen (spole plus piezo i parallell) samt trimma maximal känslighet (mest mha hörseln, faktiskt).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag faktiskt lyckats rätt bra med min jigg.

Det enda som blev lite dåligt var att jag inte lyckades limma ferriten i absoluta mitten av bobingavlarna.

Men spolbasen sitter tämligen rakt både axiellt och radiellt, detta ser man för den wobblar nu mycket mindre än förut.

MVH/Roger
PS
Jag har idag spånat på min nya fina obsoleta trimbara spole (som alltså är momentet före ovan), för 30mH tycks det krävas ytterligare c.a 500 varv på totalt runt 14 meter 0,1mm tråd. Jag har numera 0,1mm-tråd modell flera hundra meter så detta är inget problem. Varven tycks vara fördelade ungefär 450+350 varv men detta är bara beräknat utifrån DC-resistans, skattad tråddiameter (ty går ej att mäta utan vidare) och bobindiameter/omkrets, total induktans sägs vara 12mH men detta skall jag verifiera innan jag tror på det. Det finns ju en trimbar kärna och då kan det hända att mätning inte har gjorts när kärnan stått på ett optimalt sätt dvs medgett maximal induktans. Jag kommer sedan bygga ihop en brusgenerator från nån typ Velleman/Josty-Kit byggsats jag haft liggande i typ 30 år, jag är ganska säker på att den genererar rosa brus (20Hz-20kHz) vilket passar perfekt för jag behöver bara ungefär 5kHz+/-3kHz.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det börjar hända lite i det här projektet.

Jag har nu fått mätt upp Ecotec's trimbara spole:
Konfiguration...U(1k).........U(L).........I.........XL.........L
Standard:.......1Vpp.......0,4Vpp....1mApp....400......12,7mH
UR:................1Vpp.......0,14Vpp..1mApp....140......4,5mH
MAX:..............1Vpp.......0,72Vpp..1mApp....720......23mH

Dvs när jag vrider ur hela ferriten så har jag en induktans på 4,5mH, när jag vrider in ferriten så jag får maximal induktans har jag 23mH, teoretiskt kan man då se det som att jag har ungefär 14mH+/-9mH eller 14mH+/-64%.

Standard är förresten det värde Ecotech anger men det avser värdet vid leverans.

Jag är positivt överraskad över att jag kan maximera induktansen till såpass mycket som 23mH för optimalt behöver jag inte mer än 18mH men jag hade velat haft 30mH som övre gräns.

Nu kan man dock addera varv men jag leker med relativt c.a 800 varv så om jag vill boosta induktansen från 23 till 30 så krävs 800*sqrt(30/23)-800=113 varv till vilket man faktiskt tom kan linda på för hand.

Det här blir mycket bra!

Nästa steg blir att bygga brusgeneratorn, sen skall koppla spolen i parallell med Piezo och mata med brusgeneratorn samt trimma för högsta ljudnivå.

Därefter ska jag ta fram en mycket kort spole som får plats i ett mobilfodral, är tanken.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu monterat min nya trimbara spole från Ecotec och försatt den i maxinduktansläge (23mH, trimbar 14+/-9mH).

Startade upp min lilla 5kHz-sändare och fick en svag ton.

Tonen har varit högre förut så jag vet att det finns trimmarginal.

På brädan står.
opt: 32mH
nu: 27mH (dvs alldeles innan jag nu bytte spole)
f_trans: 4,6kHz

Eftersom jag max har 23mH och typiskt 800 varv så blir antalet extra varv sqrt(32/23)*800-800=+144 varv.

Detta går att linda på för hand men jag hade hellre nyttjat skruvdragare i min primitiva lindningsmaskin men då måste jag kunna fixera spolen i chucken och spolens ena ända är mycket lik en vingmutter, frågan är hur man bygger en bra jigg för det.

Eventuellt kan man gjuta av vingmuttern med nån passande massa (cement, tänker jag så att man kan ta loss den sen) i nån kork modell PET och samtidigt sticker in ett torx-bits i cementen så kanske det kan gå.

Jag kan ju inte ha lim av någotsomhelst slag för det biter i spolen (plast).

Eventuellt funkar dock trälim.

Jag vill upp lite mer i induktans, gärna 40mH men säg 300 extra varv i alla fall.

Sen är alltså tanken att jag påför en brusgenerator som jag har som byggsats (rosa brus) och trimmar spolen tills jag får maximal utsignal som jag troligtvis inte behöver avgöra med örat utan kan se på skåpet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror inte jag kommer få till nån bra adapter så att jag kan skruvdragar-linda på 200 varv till.

Så jag har bestämt mig för att linda på 200 varv till manuellt, borde ge en maxinduktans om runt 35mH.

Därefter ska jag bygga mig den brusgenerator-byggsasts jag bara råkar ha i min ägo.

Lurar bara lite på vad jag ska ha för låda eller om jag skippar det (vilket jag tycker är synd).

MVH/Roger
PS
Fast eventuellt funkar textillim i PET-kork, vi får se.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu öppnat och kikat lite på min Velleman 4301 brusgenerator (rosa brus är standard men "vitt" går också att få).

Ganska få komponenter, nyttjar 2st 4006 och en 4093, 4006 känner jag inte till så jag googlar...vänta...18-stegs skiftregister, skumt sa amatören :)

Jag har nog faktiskt en gullig liten låda åt den också.

MVH/Roger
PS
Kul om jag bygger ihop den här för inte nog med att jag rätt träffsäkert kan tuna in resonanskretsen hos min KAM, då räcker det även att jag bygger ett enkelt svepbart filter för att kunna testa högtalare på ett rätt korrekt sätt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av rvl »

Återkopplade skiftregister kan ge ett till synes nästan slumpmässigt beteende redan i rent digital (och helt förutsägbar) form. I K4301 är registren i de två ICna seriekopplade 16+17=33 bit. Återkopplingen till första biten ser ut att vara en kombination av bit 20 och 33.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul svar, tack!

Vad tror du om den?

Är den tillräckligt bra för att även testa högtalare med?

Dessutom kan man ju testa förstärkare, ett RIAA borde synas direkt.

Fast jag är dålig på sånt här.

MVH/Roger
PS
Känns som om det är svårt att (utan svepbart filter) bedöma vid vilken frekvens det verkligen händer saker hos t.ex ett RIAA men helt klart är att före en viss frekvens (2,1kHz, tror jag) lyfts signalen och efter dämpas den, hade varit kul att se denna brusvariant på skåpet nån dag (utan att behöva ratta på tongeneratorn hela tiden).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag behöver utöka en spole på runt 800 varv med 200 varv till a 0,1mm cu-tråd.

Jag har påbörjat en ide' hur jag kan göra det.

Först har jag lite spartanskt snickrat ihop en primitiv "lindningsmaskin" som bara nyttjar bandspelarräknare och skruvdragare.

Jag har hittat på att man kan nyttja T20 torx-bits i ett hål a 3mm, bara banka i.

Jag har nästa generations spole+bobin färdig (CPMS har tacksam kapat till 2mm lång ferritstav), denna är färdig förutom trådvarven som jag vill experimentera mig fram till mha den trimbara spole från Ecotec som jag adresserar nedan.

Den trimbara spolen är på 5-23mH, läs max 23mH och jag har räknat ut att 200 varv till räcker.

För att undvika att linda spolen helt för hand så har jag redan testat en variant som dock blev helt fel:
1) En PET-kork
2) Textillim med Dressmanplast

Trots att jag fyllde korken ända upp så krympte allt till halva korken men vad värre var så blev härdningen helt enkelt för mjuk.

Nu funderar jag på en rätt galen variant, jag har Kemiskt Trä hemma (från Plastic Padding) och det härdar på mindre än 5min och det blir så hårt att det går att slipa då.

Nu tänker jag såhär, Kemiskt Trä (KT) biter nog inte på plasten (PET, till att börja med), men när jag trycker i spolen som har en topp som liknar BNC (hona) så inför jag också ett lager plastfolie (lite för att KT inte skall läcka in spolen där trim-kärnan löper) som speciellt gör att spolen definitivt kan avlägsnas, proceduren blir sån här:

1) En PET-kork
2) Borra 3mm-hål för T20-bits i korken
3) Knacka i bitset
4) Nyttja två små 1" bräder och vänd korken uppochner
5) Blanda till KT och häll i kork
6) Lägg plastfolie över
7) Inom 5min, tryck i spolstommen
8. Vänta 15min

Då borde jag ha en jigg där spolstommen hänger i korken som har en T20 utstickandes på andra sidan som jag kan plugga i min skruvdragare och linda på 200 varv som en dans :)

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
PS
Bifogar lite bilder på mitt första tämligen misslyckade försök.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lött ihop det mesta på min Vellemann 4301 brusgenerator.

Jag har dock skippat 78L08-regulatorn för jag vill köra 78L05 istället.

8V-regulator blir nämligen lite knöligt för det kräver typ 12VDC (före skyddsdiod som jag tycker är lysande) in och inga "småsignals-batterier" har den spänningen så jag vill köra 5V-regulator istället.

Logikkretsarna är från 4000-serien så de lär inte klaga men hur blir det med det intrikata som Velleman skapat?

Jag tror faktiskt inte det spelar så stor roll samtidigt som jag då kan mata med sedvanligt favoritbatteri, 9V.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt klart kortet.

Valde att byta 78L08 mot 78L05 rakt av, kanske inte så lyckat men nån slags funktion har jag i alla fall fått.

När man vrider på potten så går faktiskt apparaten över till att likna brus väldigt mycket, dock har bruset nåt knepigt envelop om runt 100mV så att jag på skåpet har två parallella "streck" som följer varandra dvs går det övre tracet upp så går det nedre tracet upp osv, avståndet är dock alltid runt 100mV.

Knepig variant för man vill ju ha ett enda rakt (och brusigt) streck, eller hur?

Jag funderar nu på att bygga mig en egen brusgenerator mha en Zener-diod för jag är inte nöjd med det här, dessutom ber Velleman användaren att involvera både mikrofoner, förstärkare OCH spektrumanalysator (som jag inte har).

Nej, det här duger inte för jag vill ha ett (enda) "rakt" brusigt streck med 20Hz-20kHz (aka rosa brus).

Med andra ord måste jag bygga det själv, vilket man egentligen kunde ana för när löser byggsatser egentligen biffen?

Dessutom, när får byggsatser dig att lara dig nåt? :humm:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag handlindat 200 extravarv 0,1mm Cu.

Total resistans är runt 62 Ohm.

Total induktans är maximalt c.a 31mH

Tidigare var maximal induktans runt 23mH.

Nu kan vi faktiskt räkna ut varven enligt:

\((\frac{N_0+N}{N_0})^2*L_0=L\)

Nu känner vi N, L_0 och L så att

\(N_0=(\sqrt{\frac{L}{L_0}}-1)^{-1}*N\)

med insatta värden blir detta N_0=1242 varv!

Jag skattade antalet varv till 800 så jag skattade typ 50% fel :D

Om jag nu mätt rätt dvs (vilket jag sällan gör :D )

MVH/Roger
PS
Jag har skissat att jag behöver 25mH max så det här blir bra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag installerade jag min upphottade spole.

Blev ingen jättesucce' :(

Först applicerade jag 5kHz via 10k över piezo//spole (tankkrets), sen rattade jag en aning på frekvensen (för Q-värdet är inte oändligt...) och fick piezo att låta högst vid 4,7kHz, sen rattade jag på spolen och fick tonen att sjunka på vardera sida om maximat på spolen dvs för den frekvensen har jag en tillräckligt stor och trimbar spole.

Sen tog jag fram min fantastiska brusgenerator (KNG) och testade.

Via 10k hördes ingenting så jag applicerade den då rätt över tankkretsen, hörbar nivå ut blev då rätt låg för KNG har relativt hög utgångsimpedans och typiskt 25mH vid 5kHz innebär ungefär 800 Ohm vilket är bra mycket mindre än dom 4k7 jag har som utgångsimpedans.

Slår mig nu att det nog inte är så bra att belasta en resonant 800 Ohm med 4k7, Q-värdet blir dåligt och detta kan man se för min största besvikelse blev att jag ju inte alls såg nån ren sinus på skåpet över tankkretsen utan jag såg mera brus fast brus som uppenbarligen saknade HF-komponenter i alla fall.

I min idealiserade värld skulle jag bara sett en ren sinus över tankkretsen OMM den frekvensen fanns med i KNG, men jag antar att alla BP-filter har bandbredd och då blir det inte riktigt så.

MVH/Roger
Skriv svar