Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av lillahuset »

Fråga inte mig. Jag är bara en "oskyldig betraktare" som tycker att det är bättre att mäta än att spekulera. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:Topparna är sorterade i storleksordning, inte i frekvensordning. Det är vad vi brukar vilja ha. Vänstra kolumnen är frekvens och högra nivå. De intressantaste är ju de som har högst nivå.
Du kan se att grundtonen (f) är på 1186Hz med nivån 2173.
Andra (?) övertonen (2f) är på 2372Hz med nivån 142.
Tredje (?) övertonen (3f) är på 3558Hz med nivån 149.
Etc.
Okej, då fattar jag, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av lillahuset »

Roger, nu har du fått ett mail med toppar i frekvensordning. Troligen kommer du att inse varför vi normalt inte pysslar med slikt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

:rofl
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Min gitarrförstärkare (KGA) funkar dåligt :(

Rördelen har för låg förstärkning så för att överhuvudtaget registrera att den förstärker min akustiska gitarr måste jag hålla fingret på membranet :D

Halvledardelen (KTA) funkar bättre med avseende på nivå (typ det hörs att den låter i alla fall) men den distar på ett odesignat sätt.

Provade precis att koppla in min iPod till KGA, ljudet var fruktansvärt förvrängt.

Fattar ingenting.

Finns inget med KTA som skulle innebära förstärkning med mycket distorsion.

Jag fattar inte det här ty KTA mäter mycket bra ända upp till 60kHz och med power ut.

Fast jag får väl vara nöjd med att den åtminstone ser kanon ut (FO uberfuzz).

Dessutom är den faktiskt en schysst mall om nån dåre nu skulle vilja ha en, och mallar är bra att ha :)

MVH/Roger
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av überfuzz »

:bravo:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vad bra att du än en gång får chansen att trycka ner folk, lycka till med den stilen.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av überfuzz »

Nä hähä, den får du bjuda på, så känslig kan inte en som skriver som du vara. Det köper jag inte. T-t-t
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Electricguy »

Gud så barnsligt.
Du får mig att tänka på en kille i min klass i mellanstadiet. Han var jävlig och störande mot alla i klassen, och rent av otrevlig. Men om någon annan så mycket som rörde ett hårstrå på honom så gick han raka vägen till fröken och vi andra fick ut för det. Fy fan för sådana personer.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av hcb »

Kan alla inblandade vara så rara och se till att hålla sig till ämnet och inte komma med sura gliringar?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack hcb, det där behövde sägas, hoppas det hjälper bara.

Jag har börjat klura på vad det kan vara för fel på KTA.

När jag körde från iPod så märkte jag kraftig distorsion inte bara när volymen var låg utan även när volymen var hög, distorsionen var liksom konstant.

Detta är egentligen önskvärt om det inte vore för att det helt enkelt är för mycket distorsion.

Men eftersom distorsionen finns där både vid låg och hög insignal så misstänker jag att bias havererat helt.

Poten som jag lite tillfälligt lött dit kan ha lossnat och det skulle kunna ge att utgången ligger om inte på så nära max-rail.

Vad som då händer vid signal in är att utsignalen halvvågslikriktas, vilket kan vara vad jag/vi hör.

Det är i alla fall den enda teorin jag har, återstår att än en gång öppna kabinettet och mäta.

Eftersom jag har problem med just insticksmodulen (KTA) som är relativt lättåtkomlig, så är det inte så mycket jobb.

Hade varit värre om rördelen krånglade (vilken den visserligen gör förstärkningsmässigt) för den är såpass solitt begravd i kabinettet att jag helt enkelt vägrar lyfta ur och modda den.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu öppnat kabinettet och analyserat felet.

Jag hade mer eller mindre exakt rätt :)

Utgångs-bias låg på max, anledningen tycks vara att jag råkat komma åt den något klumpiga offset-poten.

Jag har således nu rattat in halva matningsspänningen som utgångs-bias och kommer göra en ny inspelning.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Här har Ni den nya videon :)

Ljudet är inte perfekt, låter bäst på låg volym.

På medelvolym låter det dock fortfarande rätt okej, videon är inspelad på medelvolym.

Det var riktigt roligt att sitta framför KGA och ratta på HP/LP, HP gav rejält tapp i bas som sig bör medans LP gav rejält tapp i diskant som sig bör.

Framförallt tyckte jag det var roligt hur ljudbilden tydligt ändrades när man slog på/av diskanten (LP) dvs diskanten är tydligt med i ljudbilden.



MVH/Roger
PS
Distorsionen som uppkommer vid hög volym kan ha att göra med att ena batteriet varit fullständigt kortslutet i uppemot 30s och att det därför inte är helt friskt (hög inre resistans).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Här har ni rördelen :)

Jag märker tydligt hur jag måste skruva upp iPod till högre volym för att ljudet skall bli lika högt.

Om jag känner mig riktigt uttråkad nån dag kommer jag skruva loss alla moduler och lyfta ur rördelen samt byta ut min envisa Edison Bias (EB) mot vanlig self-bias för då kan jag nämligen sätta ett anodmotstånd som är minst 3gg större varvid gain åker upp 10dB.

Eventuellt kanske jag ändå nyttjar 20MB eller mer i EB-konfiguration för då kan jag på samma sätt nyttja större anodmotstånd.

Vi får se men jag tvivlar på att det kommer hända, har så mycket annat jag vill göra samtidigt som jag är skitglad över att det här halvårs-projektet äntligen är över!



MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu vägt KGA.

Utlyser således en gissningstävling, hur mycket väger den? :)

MVH/Roger
PS
Samtliga videos (egen notering):



Senast redigerad av Spisblinkaren 6 oktober 2016, 20:21:41, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar