Primitiv 12W stereoförstärkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Primitiv 12W stereoförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Snyggt :tumupp:

Personligen gillar jag symmetrin i den förstärkare du nu har simulerat för den kan enkelt göras om till två kanaler istället.

När det gäller utström så är det faktiskt OP som begränsar det.

BDX33/34 klarar 10A.

Få "standard-OP" klarar dock mer än 10mA.

Hfe för BDX33/34 är garanterat 750 (säg 1000 lite mer gynnsamt).

Utsrömmen är då max 1000*10mA=10A.

Så teoretisk maxeffekt hos dylik förstärkare är R*10^2=100R W (där dock 10A får betraktas som peakström, dvs 50R W är nog mer rättvist)

Men detta förutser ett effektivt spänningsswing om SQRT (50R*R).

Så för 4R fås teoretiskt maxeffekt 200W fast då vid ett sving om 28Ve.

Och då kommer OP'ns matningsbegränsning in.

Ganska normal matning för OP är max +/-18V.

Om OP är rail-to-rail nås då c.a 13Ve.

Och även om OP är rail-to-railo så tappar du ändå c.a 1,5V upp och ner pga Darlington och då har du inte mer än typ 11Ve kvar.

Put är sedan maximalt lika med 11^2/Z eller 30W@4R (2,8A)

Innan bryggkoppling alltså, som ju ger det dubbla spänningssvinget vilket betyder max 120W@4R, +/-18V matning (5,5A)

I det här fallet är det alltså OP'ns matningssspänning och sving som begränsar uteffekten. Strömmen tycks den allmänt klara.

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Primitiv 12W stereoförstärkare

Inlägg av MiaM »

Det jag är tveksam för att köra i praktiken är sånt som t.ex. vad som händer när strömförsörjningen inte är en perfekt reglerad spänningskälla (som det väl normalt blir default i simuleringar) och eventuellt hur känslig konstruktionen är för praktisk uppbyggnad.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Primitiv 12W stereoförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

I det här bryggkopplade fallet kommer dock variationer i matning utgöra en icke hörbar CM-störning.

Därför backar jag härmed från mitt förslag till 1000uF som höger kondensator.

Detta för att mjukstarten inte riktigt får nån effekt när OP'na kommer igång "samtidigt".

Redan med ordinarie 10uF får man en rippel-dämpning om c.a Xc/5k=-30dB@100Hz samtidigt som detta rippel är gemensamt och i fas mellan dom två utgångarna (CM).

MVH/Roger
Skriv svar