Effektmotståndsstege

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Effektmotståndsstege

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har nu byggt en svårdefinierad apparat som innehåller 4st 50W effektmotstånd. Dessa är arrangerade som så att två är på 8,2 Ohm och två är på 3,9 Ohm. De har parvis en gemensam banan-hylsa (svart) vilket gör att man kan testa båda kanalerna hos en stereo effektförstärkare samtidigt (om nu det är så önskvärt).

Vitsen med detta bygge har dock inte bara varit att kunna belasta förstärkare relativt godtyckligt utan också för att kunna testa och trimma in mitt switchade nätagg (som baseras på en motorstyrning och behöver lämna rippelfri 6A i 2 Ohm).

Man kan faktiskt realisera ett helt gäng trevliga små effekttåliga laster med denna manick. Några (avrundade) exempel:

1. 2 X 4 Ohm/50W
2. 2 X 8 Ohm/50W
3. 2 Ohm/100W
4. 4 Ohm/100W
5. 6 Ohm/100W
6. 8 Ohm/50W
7. 10 Ohm/50W
8. 12 Ohm/50W
9. 16 Ohm/50W

MVH/Roger
PS
Kan ni gissa hur mycket man får betala för en 50W reostat på Elfa? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av Nerre »

Kan tänka mig att en 50W reostat är rätt dyr på Elfa, de är nog dyra överallt. Framförallt är de rätt stora och klumpiga.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hej, du är medveten om att motståndet tål bara 50W kontinuerligt monterade på en ordentlig kylare?
Å andra sidan tål de betydligt mer kortvarigt.
som du monterat dem skulle jag inte belasta med mer än 50W totalt en längre tid
mvh Rickard
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av gkar »

Det roliga är vad som händer när man överbelastar denna typ!
Var inte ivägen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av MadModder »

Hehe tänk gevärspipa...

50W-motstånden tål 14W kontinuerligt utan en egen adekvat kylfläns (och tillräckligt luftflöde), och 100W-motstånden tål 30W. Så som fotot visar är det vad jag skulle räkna på som absolut max.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av MiaM »

Ja, jag har sett antydan till plåtskador där innehållet från ett såntdär motstånd har blivit utkräkt...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad negativa ni är då :D

Men det är klart att amatören jag gick på det faktum att dom ju inte klarar full effekt utan rejäl kylare. Så man tackar för det påpekandet. Å andra sidan, när önskar man belasta full effekt under en längre tid?

Som jag ser det så kör man bara maxeffekt under under den tid man behöver för att verifiera hur förstärkaren beter sig och eventuellt klipper dvs sällan mer än en minut.

Så era funderingar är inte relevanta ;)

MVH/Roger
PS
Jag har precis testat en gitarrförstärkare som en vän har problem med. Den tycks lägga av efter ett tag dvs när den blir varm trodde jag. Så jag belastade den med 5W i ett av 8 Ohms-motstånden. Inte nog med att gitarrförstärkarens kylfläns blev så varm (efter typ en kvart) att jag faktiskt brände mig, motståndet blev också skållhett. Och då sitter det ändå monterat på en liten (kyl)fläns och sägs tåla 50W...
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av MiaM »

Just skållhett är ju vad som verkligen är en fara med dessa motstånd.

Men med så låga värden och om du ska testa en ljudförstärkare så är det bara att slänga med motståndsgrejen i en burk med vatten. Vattnet leder så lite ström att inverkan är klart mindre än hur ojämn impedansen är på en vanlig högtalare, och eftersom signalen från förstärkaren förhoppningsvis är växelström så blir det ingen besvärande elektrolys heller. :)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av rikkitikkitavi »

Alltså, jag tycker din lösning är skitelegant rent kopplingsmässigt så jag snor konceptet :)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av RDX* »

Med 6-12W så når dessa motstånd >130*C utan kylning. Med mer effekt än det så finns det risk för att de exploderar!

Så var försiktig.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag har med framgång använt vanliga cementmotstånd och fläktar - effekttåligheten är minst dubbelt så stor eftersom det är värmeövergång från motstånd till luft som är begränsande.
nackdelen är såklart att det krävs en fläkt.

Är det låga spänningar kan man alltid slänga ner dem i ett vattenbad. då ökar effekttåligheten betydligt mer än till det dubbla.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:Just skållhett är ju vad som verkligen är en fara med dessa motstånd.

Men med så låga värden och om du ska testa en ljudförstärkare så är det bara att slänga med motståndsgrejen i en burk med vatten. Vattnet leder så lite ström att inverkan är klart mindre än hur ojämn impedansen är på en vanlig högtalare, och eftersom signalen från förstärkaren förhoppningsvis är växelström så blir det ingen besvärande elektrolys heller. :)
Vilken underbart enkel lösning på det något akademiska problemet!

Vart får du allt ifrån? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av Spisblinkaren »

rikkitikkitavi skrev:Alltså, jag tycker din lösning är skitelegant rent kopplingsmässigt så jag snor konceptet :)
Känns hedrande!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av MadModder »

Det är inte konstigt att motståndet blev skållhett. 5W är ändå ganska mycket att göra av med på en så liten yta. Man börjar tycka att det bränns vid ca 50°.
Kollar man i diagrammet i databladet över förhöjd yttemperatur så är den för HS50 vid 5W ca 20-25° över rumstemperatur. Vid 10W är den 30° över. Vid föreskriven montering på kylfläns med värmeledande pasta mellan!
Om jag inte tänker helt fel så borde yttemperaturen plana ut nånstans runt 90° vid 5W, 20° rumstemperatur, fritt liggande på bordet. Det är redan nästan 50% av vad den maximala yttemperaturen kan tillåtas vara utan att något otrevligt händer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Effektmotståndsstege

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack MadModder för din information.

MVH/Roger
PS
Har precis kört 6A genom 3,9//3,9 Ohm (teoretiskt max 2X50W tålighet). Körde aldrig mer än nån minut men de blev snabbt skållheta vilket ju inte var så konstigt då jag ju levererade c.a 72W...

Rätt nöjd ändå med 20mVpp rippel (100Hz c.a pga min motorstyrning) vid 12V/6A. Kommer reducera ripplet ytterligare mha ytterligare filtrering i drivsteget för min JFET-förstärkare (annan tråd). Push-pull har ju annars den fördelen att bara skillnadsspänningar förstärks...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar