Volym-pot

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Volym-pot

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Detta måste nog vara EF's enklaste projekt :D

Jag har alltså byggt in en 47kB stereo-potentiometer i en liten låda av grov aluminium (vilket gör den rätt tung och stadig).

Denna pot är tänkt att användas mellan mina rörförsteg och rörslutsteg och kan bara användas när mitt rörslutsteg är omotkopplat (för annars räcker inte linje-nivån för att styra ut förstärkaren ordentligt).

Jag har monterat fyra RCA på baksidan.

Jag har dessutom monterat små gummifötter (köpta hos Kjell & co) på den som faktiskt ger extra stadga hos bygget.

Bifogar banala bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32771
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Volym-pot

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Passiv förförstärkare! :tumupp:

Varför slänger du inte in en pot i förstärkaren då?


Jag har ett par bufferstärkare, köpta från AliExpress, med en ECC85 (katodkopplad troligen. Volympot på ingången och normal drivförmåga. Går på 12VAC.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Volym-pot

Inlägg av Spisblinkaren »

Ursäkta det sena svaret. Missade markera "meddela när tråden besvaras".

Grejen är att jag bygger två förstärkare. Ett försteg (RIAA/flat) och ett slutsteg.

Det enda som då behövs för att kunna koppla ihop dessa (oavsett hemma-stereo eller gitarr-förstärkare) är någon slags volymkontroll.

Så jag har designat denna volympotentiometer för att helt enkelt kunna koppla ihop grejerna.

Nu är det dessutom så fiffigt tänkt att om man vill ha försteg+slutsteg så väljer man antingen med motkoppling (i slutsteget) och hörlursförstärkare som controller (+<20dB) alternativt utan motkoppling (+14dB) och min passiva volympot.

MVH/Roger
Skriv svar