Bygge av rör-hörlursförstärkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Äntligen får jag chansen att tala om för dig soundbrigade att jag tror du har fel ;)

Linje-nivå är vad du stoppar in i ett försteg som bara hanterar diverse signaler från t.ex Tuner, Cd, Tape osv.

Ett RIAA måste alltså ge denna signalnivå för att volymen för alla källor skall stämma (sen kan du stoppa in den i CD-ingången om du vill).

Integrerade förstärkare har sedan ofta sepererbart försteg och slutsteg mha byglar.

Signalen ut från dessa byglar är runt 1,5V (vet jag sen jag en gång i tiden läste manualen för min Yamaha-stereo).

Med andra ord är Slutstegsnivån 1,5V nånstans och det är detta mitt försteg genererar (för jag är väl medveten om att mina Williamson rörslutsteg kräver c.a 1,5V för full utstyrning).

Vad jag försöker säga är således att "Slutstegs-nivå" (som jag tolkar din monoblock-anmärkning som) inte är samma som "Linje-nivå".
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av opampen »

Ingångs nivåerna för en vanlig förförstärkare brukar ligga för radio, bandspelare, aux. mm. omkring 150-200 mV. Ut från förförstärkaren ska det då vara om kring 0,5-1V. till slutsteget. Nominellt 0,775.V. Som man brukar kalla linjenivå.

När det gäller CD-spelare brukar dessa ge en högre utnivå, omkring 1V. för att man ska kunna gå direkt till ett slutsteg utan att behöva gå genom förförstärkaren. Bara volymkontrollen används. Det kan alltså bli problem om man ansluter en CD-spelare till en äldre förförstärkare som inte har tillräcklig utstyrningsreserv. Men många CD-spelare har dock en volymkontroll åtkomlig på fronten så det går att reglera nivån.

Ett slutsteg kan anges ha en viss känslighet som t.ex. 2 V. för att kunna ge en viss max. uteffekt innan den börjar klippa-blir överstyrd.

Linjeförstärkare är ju egentligen en förstärkare som ska kunna ta signalen längre vägar. Om det är lång väg mellan försteget och slutsteget vilket kan medföra att det blir förluster eller stående våg i långa kablar då ska linje utgången vara lågohmig.

Det som jag nämnde tidigare ordet linjeförstärkare är hämtat från telefontekniken där man är tvungen att förstärka upp signalen på linjen efter ett visst antal kilometer. Det används även inom audio tekniken kanske lite ibland felaktig och vilseledande.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack för att du lär mig :)

Det är nämligen här förvirringen börjar.

En gång i tiden när jag hade en ren Yamaha-stereo hade jag också service-manualerna för bl.a slutsteg (MX70) och kassettdäck (KX1200).

Kanske jag dock hittade datat redan i bruksanvisningarna, jag vet inte.

Nåväl, jag såg då att känsligheten för kassettdäcket var 150mV/47k vilket jag då tolkade som linje-nivå (LINE) dvs att alla källor, om man säger, som kopplas in på kassettdäcket behöver vara >150mV (och att samma gäller försteg).

Ett kassettdäck är dock lite speciellt för det kan boosta LINE med säkert 20dB för att optimalt kunna spela in mha t.ex DBX (man kan också se det som du ser det map CD ty jag använde själv länge mitt kassettdäck för att styra ut mina slutsteg. Det var nog ännu käckare än med CD för jag hade en Monitor-knapp ;) ).

Genom att sedan läsa manualen för slutsteget fick jag reda på att dess känslighet var 1,5V/1k.

Mina allra första rörförsteg grundade sig sedan på dessa nivåer.

Mina Williamson rörslutsteg (där jag släppt lite på återkopplingen) har sedan känsligheten 1,5V/1M så den är given.

Tills nyligen har jag dock fått problem med just LINE.

Märkte liksom att mitt första rör-RIAA (baserat på MM>5mV, LINE>150mV) inte riktigt nådde upp i nivå.

Började då sätta LINE till 500mV istället utan att egentligen förstå varför.

Har kört det rätt länge och det passar bättre (det finns ju trots allt en volymkontroll nånstans).

Jag kommer fortsätta med 500mV som LINE oavsett vad folk säger men noterar tacksamt att det egentligen är 1mW i 600Ohm och att denna nivå är specad ut från förförstärkaren (och in i slutsteget).

Det kan vara intressant att notera att min nybyggda Linje-förstärkare (som är mer av ett försteg enligt din terminologi även om jag kommer stå fast vid min terminologi ;) ) förstärker 2,7ggr.

Jag driver den med en dator (Fujitsu, laptop).

Jag får full utstyrning av mina Williamson.

Alltså får jag ut mer än 1,5V/3=0,5V ut från datorn (vars volym dock står i botten...dvs 10dB boostad?).

Men då stämmer ju ditt resonemang :)

Dvs att LINE typ är efter försteget men att datorn är ett specialfall likt CD/Kassettdäck.

Jag fick f.ö rätt hög utstyrning med min iPod också fast den ligger nog på nära 0,5V (SQRT(16*0,005)=0,28V).

MVH/Roger
PS
Jag tänker lite högt i det här inlägget. VV tolka det inte som om jag vore obstinat :)

Om man skulle använda din terminologi, vad skulle man kalla källornas nivå? Käll-nivå, eller? För hur man än ser på saken så brukar det finnas en förförstärkare som man vill ska hantera och distribuera källorna (även om förförstärkaren skulle kunna vara en enda stor switch).
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av MiaM »

Problemet med "line-nivå" är att det finns ingen bindande definition.

För proffsprylar så är det normalt 0,775V = 1mW i 600 ohm, men för konsumentelektronik så kan det vara lite vad det vill.

I nån slags normalfall så brukar enda problemet vara att äldre prylar med DIN-kontakter kan ha klart lägre nivå för bandspelarinspelning än övriga nivåer, så om man vill ansluta ett kassettdäck från 70-talet med din-kontakt till något annat så får man ofta ha spänningsdelare på inspelningen. Dessutom brukar utnivån från en DIN-kontakt på en 70-tals-förstärkare kunna ge lite väl svag signal för att passa inspelningen på ett kassettdäck med RCA-kontakter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt intressanta inlägg.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av opampen »

Svar till Roger:

Man kan säga låg-nivå för ingångssignalen och hög-nivå för utgående linjenivå.

Ja, de flesta förstärkare har någon form av förförstärkare även där CD-signalen går direkt till slutsteget så är det ofta någon form av buffer, F=1 ggn. förstärkning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Så låg-nivå är alltså runt 150mV och hög-nivå runt 1,5V.

Men då blir det ju dom där 20dB som jag sedan länge har trott.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av opampen »

Ja, det är rätt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kommit vidare lite i mitt bygge av en rör-hörlursförstärkare (KHA).

Min tillsats (KHD, annan tråd) blev precis klar och är nu preliminärt installerad.

Rent funktionellt känns det mycket bra men i övrigt känns KHD helt malplacerad.

Varför ha den enheten där överhuvudtaget?

Jag menar, funktionen att boosta Line något och mha volymkontroll styra ut ett slutsteg funkar ju lika bra med min linje-förstärkare (KLA) som dessutom är så charmig att den nyttjar AC-glöd dvs är en mycket enkel konstruktion.

Den enda skillnaden är att KHA dessutom är kapabel till att driva lågimpediva hörlurar.

Vilket komplicerar hela designen.

Personligen föraktar jag hörlurar, jag är inte ett dugg intresserad.

Dock är upprinnelsen till denna tingest att hörlursdrivning ihop med PA-drivning är mer kommersiellt gångbart.

Snacka om att sälja sin själ :D

Nej, jag känner mig lite anti men det går säkert över :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt lite till :)

Känner mig bättre till mods, det här kommer bli asbra!

Anledningen till att jag säger detta är faktiskt att en hörlursförstärkare med, åtminstone delvis, rör kan helt enkelt inte göras enklare :D

Ett tag var jag inne på att designa ett Klass B utgångssteg för att minska strömåtgången.

Men hallå, eller? :D

Visst, i standby är strömförbrukningen noll men vid signal, vad händer då?

Man får om möjligt ännu fler problem.

För om du designar ett Klass B utgångssteg och inte vill nyttja den käcka KHD utan dra strömmen från högspänningen så behöver likriktarröret vara kraftigare och vad värre är, trafon behöver vara större.

Så det går inte att med samma topologi jag nyttjar för både KRA och KLA bygga en KHA som kan driva lågimpediva lurar utan att rokad av komponentstorlekar inträffar.

Det jag har funnit är alltså optimalt för jag kan nyttja exakt samma trafo och klena men gulliga likriktarrör till samtliga min förförstärkare (dvs KRA, KLA och KHA) vilket förenklar hela mitt produktionsarbete.

Så det här med KHD och dom mycket små bristerna det kortet har map storlek, är en droppe i havet.

Det här blir helt enkelt perfekt :D

Så, då var man på gott humör igen :)

MVH/Roger
PS
All matning är nu dragen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu är det bara ledningsdragning kvar.

Inte helt lätt dock för iom att jag har två kanaler och ett jordplan så bildas det genast jordslingor om man kopplar ihop dom två jordningspunkterna.

Och när man har jordslingor så har man per definition skapat en loop-antenn för magnetiska störningar.

Nu kör jag DC överlag så detta är inget stort problem i detta fallet.

Men om man kör AC-glöd kan det bli ett problem om man inte tänker sig för.

Nu låtsas jag som worst case så jag kommer koppla inkommnade signal efter volympot till vardera jord, men med utkommande signal kommer jag skippa skärmen och bara guarda (vilket i praktiken innebär att signaljord går via en enda tåt som speciellt är kopplad till KHD).

En klassisk lösning på sånt här kallas stjärnjord.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

På bussen idag kom jag på nåt onödigt men kul :)

KHD gör så att KHA känns lite steril.

Tidigare förförstärkare såsom KRA och KLA hade liksom AC-glöd vilket jag älskar.

Samtidigt med behovet av hög ström till emitterföljarna blev jag att tycka "va fan, jag likriktar glöden också när jag ändå håller på".

Men jag gillar inte den här biten.

Så idag har jag klurat ut nåt som kanske, men bara kanske (vv hjälp, soundbrigade :) ), fungerar.

Jag nyttjar alltså glödens låga impedans till att simulera "splittad trafo" (tack, soundbrigade).

När jag gör det får jag en spänningsdelad mittpunkt som jag sedan använder som jord och som i normala fall kan nyttjas för minimum brum mha AC-glöd.

Fast detta är inte ett normalt användande, nu går det nämligen både dynamisk uppladdningsström för konding och statiskt strömuttag genom mitttampen.

Vad jag tror mig förstå så tappar jag bara c.a 0,5V vid 100mA last i dom typiska 50 Ohm/halva för varmt rör.

Dock kommer det rippla till lite extra när kondingen skall fyllas på (och denna ström går alltså genom röret...).

Men i princip tror jag faktiskt det fungerar för kondingen stbiliserar det spänningsmässiga ripplet.

Håll med om att detta är lite roligare än nån halvledarmojäng som fixar "allt" :D

Dessutom är jag väldigt spänd på att höra hur mycket det kommer brumma med denna varianten.

Med nuvarande KHD-användning handlar det ju mest om brus :D

MVH/Roger
PS
Blått är nytt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag kommit ytterligare en bit på väg.

Allt som saknas nu är kabeldragning (RCA->vipp, Telepropp->RCA).

MVH/Roger
PS
Jag tror inte min B-variant blev så bra. Man kan nog helt enkelt kalla den för "B" :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag klar med min rör-hörlursförstärkare :)

Data:
1) Uout(PA-drive)=8Vpp@RL=1k
2) Pout(15 Ohm)=12mW
3) Hum<1mVpp@100Hz (vol=max, Rin=1k)
4) B+: 120VDC
5) Ia: 3mAX2
6) Vh: 4,5V@15 Ohm
7) fl=14Hz@RL=1k
8. fh=274kHz@Rg=1k
9) Av=6,7ggr@RL=1k

Jag hoppas ni ursäktar uttrycket men det här blev jävligt bra :D

MVH/Roger
PS
Enheten är bestyckad med dels ett sedvanligt Siemens EB91 dels ett Philips JAN 6189W vilket är en militärspecad variant av ECC82 (och också mitt sista).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Magnus_K »

Håller med dig om att KHD:n känns från början lite fel i utseendet, och inte riktigt hör hemma i din installation, men som du själv verkar ha upplevt så ser slutinstallationen väldigt bra ut!

En sak vi ska diskutera över en folköl rogerk8, är hur du ska sluta använda buntband i dina fina hantverk och istället använda mer najgarn. Hör av dig om du vill ha en bit svart eller vit så ska jag skicka någon meter till dig. Det måste bli ändring på det här :wink:
Najgarn.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar