Bygge av rör-hörlursförstärkare

Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Nav »

Jag har missat detta med begränsningar när det gäller hörlursförstärkare eftersom jag ibland använder en som väger över 20kg och det utan några större kylflänsar, bara en liten fläkt. 325W jättebra ljud till en mycket ringa penning eftersom säljaren inte hade en aning om att den var bättre än det nya men har tyckte
likväl på något vis visade det sig. Men som vanligt så föll han för: Det nya måste vara bättre så är det bara.
Det enda man får ha koll på med mina "hörlursförstärkare" är små klåfingriga barn som om man inte har det kan göra lilla luren till skrot.

Blev av med en klump på 32kg för ett tag sedan, platsmässigt och även med tanke på vikten var det bra, dessutom var den sönder. 1200W ok hade jag fått igång den så kanske jag haft den kvar????? Men som sagt lite för tung.


Har man 325W till sin hörlur så kan man känna sig rätt säker på att förstärkaren "inte går ner i varv" beroende på för hög belastning och det känns skönt.
Har räknat lite nätt någon gång och kom fram till att jag nog aldrig kommer upp i 0,o8W men jag är inte helt säker.

Jag tycker inte man skall vara bange för rejäla don när det gäller ljud. Jag säger som i reklamen på tv, jag har använt dom i många år och är mycket nöjd.
Samtidigt gillar jag dom rörförstärkare jag har, aldrig har jag kommit på någon skillnad men har försökt, givervis så hörs en rörförstärkare utan signal något men njutbarheten menar jag.
Som tur är så hördes Music Angel lite bättre än gossens telefon, men det var så minimalt så man hade kunna leva med "telefon" om man velat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det där ser ju onekligen mycket snyggare ut :)

Hade en kollega som var en jävel på det här med knutar och flätning.

Han lärde mig fläta men det glömde jag snabbt bort så nyligen under det att jag byggde KHA så bad jag en trevlig tjej på ICA med flätat hår att visa mig med hjälp av tre olik-färjade (obs) 1m RK-kabel :D

Vad jag lärde mig var typ över-över-över fast jag tror jag redan glömt bort det :D

Min kollega lärde mig också hur man "buntar" ihop en kabelvinda genom att linda 5-6varv på slutet runt vindan, göra en ögla och trä över.

Detta kan jag än idag och är mycket användbart.

Sen hade vi vaxtråd som han kapslade in navelsträngar med RK-kabel och han var naturligtvis en jävel på det också.

Han visade mig någon gång men korkade jag fattade aldrig :)

Med andra ord är det ingen ide' du skickar över nån tråd förrän jag på nåt sätt lärt mig hur man använder den.

Fast det är klart, jag kan ju försöka och lyssna på din beskrivning över hur man gör :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag såg hur man gjorde "garnrep" på textilhistoriska muséet, eller vd det heter i Borås. Först fäste man 5-6 trådar i en sån här:

Bild

Snurrar upp ihop trådarna lagom hårt. Sedan fäster man en tråd till och snurrar, liksom baklänges. Då får man ett "rep" som inte snurrar upp sig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Min KHA brummar ologiskt mycket.

När jag nyligen mätte fick jag:

B+:150V
Ia=28V/4k7=2*3mA
U(A1;A2)=(46;48)V
Ur(Sc)<0,5mVpp/100Hz
Ur(open)<2mVpp/50Hz (Vol=max)

Vilket är rent fantastiska data (på gränsen till antennsignalsnivåer på brummet, drivet lågimpedivt som det är) men lik förbannat brummar det störande mycket, och det är en ren ton jag hör som jag tyvärr inte vet om den är 50 eller 100Hz.

Det är alltså noll övertoner på tonen och jag fattar inte varför jag har brumproblem, för den borde vara knäpptyst enligt ovan.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu hittat ett sätt att få bort brummet, lyssna på detta:

När jag lirkar lite med DC-pluggen som försörjer allt med AC, försvinner allt brum :D

Dålig lödning, tänker man då.

Men eftersom brummet nästan är digitalt dvs på i ett visst läge och av i ett annat kan man ju undra hur förstärkaren faktiskt fungerar i båda lägena!

Mycket skumt :)

Jag ska nu bygga mig en ny linje-förstärkare (KLA) modell simpel, när den är klar byter jag förförstärkare och bättringslöder DC-jacket.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppgraderat min hörlursförstärkare.

Jag har implementerat AC-glöd för jag vill att alla mina rörförstärkare ska ha det, det är ett enklare och bättre alternativ än vad många tror.

Jag är dock medveten om att brummet inte kommer bli minimalt, nästan korkat att inte nyttja den likriktning och stabilisering som KHD bl.a ger, men det skiter jag i :D

Jag har också justerat glödmotståndet för EB91 något, erfarenheter har visat att glödspänningen blir för låg med 18 Ohm.

Slutligen har jag ringat in allt som mitt KHD-kort (caddat av en kär vän) innefattar.

Tror det här kommer bli bra, vad tror ni? :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar