Motståndsortering

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Motståndsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej på er!

Det här är nog det nördigaste inlägget hittils :D

Jag har alltså sorterat in "alla" mina motstånd i olika mycket käcka vikta foldrar av papper. Ide'n kommer ursprungligen från ELFA när jag köpte 1/4W metallfilmsmotstånd i E12-serien (10Ohm-2k7) för mycket länge sedan i detta format.

Men som amatör gillar jag det så mycket att jag tidigt skapade en likadan folder för 3k3-1M (brun).

När jag sedan började på Chalmers gick jag snabbt med i ETA och bl.a lindade transformatorer. En vacker dag donerades det dock flyttlådor med motstånd till oss. Vi fick då för oss att vi skulle plocka ihop hela serier i olika påsar om typ 20st/värde för den årliga auktionen. Under ett antal dagar sprang vi som tettingar och rev av motstånd samt stoppade i påsar. Jag fick naturligtvis en godispåse. Men jag har knappt använt den tills igår. Den har dock varit inventerad i typ två decennium och det finns en del udda värden i påsen. Tror jag skapade den bruna foldern mha påsen. Men sen blev det udda motstånd över dvs värden som man sällan använder (typ <10 Ohm och >1M). Men så igår gav jag mig tusan på att sortera dessa också. För enkelhetens skull hamnade de i två olika foldrar. Så nu har jag även 1Ohm-8R2 och 1M2-10M i två olika foldrar och mitt (tekniska, obs) liv är fulländat ;)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Motståndsortering

Inlägg av netrunner »

Att förvara motstånd, portabelt, överskådligt, smidigt med hög packningstäthet är inte lätt.

Jag använder 3st av dom här "visitkorts-plånböckerna".

"Stängningen / låset" är elastisk och varje har 20st fack.

http://www.ebay.co.uk/itm/110877513149
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Motståndsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din kommentar!

"Visitkorts-plånböckerna" var mycket fina men kostar garanterat mer än "mitt" enkla och mycket praktiska system ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Motståndsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker det här är lite roligt (kopierat från facebook):

Med inspiration av min kära farfar så har jag idag suttit typ två timmar och mha min fina Lindström plattång rätat ut c.a 500 motståndsben :D

Farfar och jag brukade nämligen åka ut och vraka emellanåt.

Hände minst en gång per sommar.

Vi åkte alltså ut till holmarna och spanade särskilt på västra delen av alla kobbar och skär (blåser mest västanvind).

Vi letade efter speciellt trä av olika slag men ibland fick vi med oss annat.

Kommer speciellt ihåg hur farfar fann en hel dunk med mycket fin olja som han sedan blandade i bensinen för sin Yamaha 4-hästars utombordare.

Men det mest fascinerande med detta vrakande var att vi drog ut spiken ur all typ av trä och detta enbart för att spiken inte skulle gå till spillo :D

Vi rätade nämligen ut all spik mha hammare och 3dm tågräls (eller bergsknall) och sparade dom :D

Min farmor & farfar var, som ni förstår, inte direkt rika även om det också var mycket av en mentalitet och en skön kontrast till 40-talisternas slit & släng-mentalitet.

På onsdag får jag hem en skiva cellplast (30mm) som jag kommer klistra en pappersremsa med (E12) motståndsvärden på.

Sen kommer jag, ur makrill-burken ni ser på bilden, plocka ett motstånd åt gången, läsa dess värde mha färgringarna, och köra ner det i höjd med det värde som står på pappersremsan.

För föreställ er att ni har typ 250 motstånd med olika värden där det kan finnas rätt många av ett visst värde, hur kul är det då att öppna den rackans påsen för just det värdet kanske 20 gånger?

Nånstans måste du ju mellanlagra det och när antal värden är 12 per dekad och antal relevanta dekader är typ 5, ja då blir det några värden...

Jag skiter i om detta är optimalt, jag kommer göra såhär ändå :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Motståndsortering

Inlägg av swesysmgr »

netrunner skrev:Att förvara motstånd, portabelt, överskådligt, smidigt med hög packningstäthet är inte lätt.
Små plaströr som används för att förvara pärlor tycker jag fungerar bra. Tyvärr är de ganska dyra, asken och rören kostade nog mer än innehållet, men någon kanske kan hitta billiga direkt från Kina.

3" långa passade bra till mina motstånd, allt ligger sedan i en Biltema sortimentsask.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motståndsortering

Inlägg av Glenn »

Jag har enorma mängder motstånd, och mitt problem är ju mer att mängderna per värde varierar så kraftigt, det kan vara kanske 10000 av 1k, och sen 10 stycken av 1,2k. Dessutom tappar man ju hela kontrollen på vad det är för typ av motstånd och vilken effekt om man blandar ihop dom.

Jag har alltså allt från sådana jag lödit loss från skrot (detta vanligen gjort när jag var kanske 8-15 år nånstans, idag skulle jag aldrig bemöda mej med att göra det.), till lösa helt omärkta motstånd i ask, till nya men oidentifierade, till nya bandade motstånd i välmärkta påsar från elfa/RS/farnell/Bästa Gökström/whatever. ..Och nu har jag inte ens nämt alla ytmonterade som ligger förvarande i antingen små pytteziplockpåsar i hyfsad ordning, till kartonger med rullar..

Hur förvarar jag detta då ? ..Tjaa, det är ett framtida problem, i dagslähget har jag dels sortimentfacken från när jag var barn där det mesta avlödna ligger, men sen ligger det mesta i flyttkartonger och pappkassar, i hyfsad oordning..

Jag har vikt två stora raccoskåp till ändamålet, men hur man än vänder på detr drabbas man ju av problemen med olika mängder och att det faktiskt står på påsarna vad det är.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Motståndsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:
netrunner skrev:Att förvara motstånd, portabelt, överskådligt, smidigt med hög packningstäthet är inte lätt.
Små plaströr som används för att förvara pärlor tycker jag fungerar bra. Tyvärr är de ganska dyra, asken och rören kostade nog mer än innehållet, men någon kanske kan hitta billiga direkt från Kina.

3" långa passade bra till mina motstånd, allt ligger sedan i en Biltema sortimentsask.
Det här var inte så dumt.

Jag har faktiskt varit inne på nåt dylikt men mina rör har varit helt vita och jag har känt att jag vill se färgringarna.

Jag har dock sparat c.a 50 av dessa vita burkar som blivit över när medicinen tagit slut.

Dom är också lite grova så så fint som du har det kan jag inte få (skulle knappt få plats med två i dom där facken).

Men tanken och det systemet du uppvisar är trevligt och skulle passa mig.

Och kanske man kan få tag i dom billigt från Kina?

Tills dess får min zip-påsevariant i vikt A4 duga :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Motståndsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:Jag har enorma mängder motstånd, och mitt problem är ju mer att mängderna per värde varierar så kraftigt, det kan vara kanske 10000 av 1k, och sen 10 stycken av 1,2k. Dessutom tappar man ju hela kontrollen på vad det är för typ av motstånd och vilken effekt om man blandar ihop dom.

Jag har alltså allt från sådana jag lödit loss från skrot (detta vanligen gjort när jag var kanske 8-15 år nånstans, idag skulle jag aldrig bemöda mej med att göra det.), till lösa helt omärkta motstånd i ask, till nya men oidentifierade, till nya bandade motstånd i välmärkta påsar från elfa/RS/farnell/Bästa Gökström/whatever. ..Och nu har jag inte ens nämt alla ytmonterade som ligger förvarande i antingen små pytteziplockpåsar i hyfsad ordning, till kartonger med rullar..

Hur förvarar jag detta då ? ..Tjaa, det är ett framtida problem, i dagslähget har jag dels sortimentfacken från när jag var barn där det mesta avlödna ligger, men sen ligger det mesta i flyttkartonger och pappkassar, i hyfsad oordning..

Jag har vikt två stora raccoskåp till ändamålet, men hur man än vänder på detr drabbas man ju av problemen med olika mängder och att det faktiskt står på påsarna vad det är.
Mycket intressant och rolig läsning!

MVH/Roger
Jag bemödar mig fortfarande med det trots att jag är 47 år :D Fast inte i så stor utsträckning. Satt väl nån timme och lödde loss lite olika komponenter igår som jag nu kommer återanvända. Speciellt den där 2P vipp-omkopplaren och vridkondensatorn (<500pF) var en bristvara :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motståndsortering

Inlägg av Glenn »

Jag löder fortfarande bort komponenter, dock inte just motstånd :) ..dessa är billiga, men framförallt har jag ju ett överflöd av oanvända sådana :)

..Men förvaringen är som sagt ett problem.. eller snarare, att förvara så man kan hitta lätt.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Motståndsortering

Inlägg av ebfr »

Inköpt för ca 25 år sedan, Optimalt att ha i serviceväskan :tumupp:
motståndslåda.JPG
Notera pincetten som råkade komma med i bild, bra att pilla upp motstånden med :D

ps. Liknande lådor kanske går att skriva ut med 3D-skrivare :idea:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Motståndsortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag försöker beställa exakt antal till varje enskilt projekt, men jag har en del liggande och som kan användas vid lite experimenterande. Jag har ett RAACO-skåp med en dekad i varje låda. Problemet är de stora motstånden på 10-20W. De tar sån oherrans plats.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Motståndsortering

Inlägg av mAVRick »

Tog mig i kragen och sorterade upp de motståndskit jag hade liggande. En ziplockpåse per värde och varje dekad i ett eget 'kuvert' av ett vikt a4.
Det hela passade bra i en låda som det varit ersättning (till bebis alltså) i.

Bild

Ett av kitten var beställd från kina och de verkar inte vara så petiga med att skicka värden ur E12 direkt, utan det var lite ömse där. Sen har jag fortfarande en låda med osorterade motstånd och lite effektmostånd utspridda i gömmorna. Det vore gött att få ordning på det någon gång också, men nu borde det iaf bli lättare att hitta rätt värden när man breadboardar.

Jag får lite ångest när jag tänker på hur mycket sortering jag har har kvar av alla komponenter och junk jag samlat på mig. Har aldrig haft någon riktig ordning mer än att opto grejer borde ligga nån stans i den drivan och passiva i den högen typ....
H.O
Inlägg: 5686
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Motståndsortering

Inlägg av H.O »

Små plaströr som används för att förvara pärlor tycker jag fungerar bra. Tyvärr är de ganska dyra, asken och rören kostade nog mer än innehållet, men någon kanske kan hitta billiga direkt från Kina.
Definiera dyra....
25 plaströr 15x100mm för ~1:25kr/st i brevlådan - länk men 15mm i diameter känns kanske i minsta laget för förvara motstånd i ?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Motståndsortering

Inlägg av swesysmgr »

De skall nog funka men jag köpte från inom EU och gav det dubbla per styck, ville ha det löst snabbt då blir det dyrare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Motståndsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag pysslat med att förnya min gamla utslitna motståndsfolder modell papp+zip.

Fick samtidigt inventerat lagret av motstånd.

Väldigt få värden behöver köpas.

Jag har märkt foldern "Motstånd 1/4W" vilket inte alltid är helt rätt för de innehåller också en del metallfilmsmotstånd med en effekttålighet om 0,6W.

Dock är det bra att ligga på den låga sidan vad gäller effekttålighet för många är 1/4W kolytskikt.

Samtidigt, i min värld, hur ofta behöver jag 1% som metallfilmsmotstånden även har i tolerans?

Fick man drömma lite skulle jag bara vilja ha kolmassa-motstånd (0,5W/5%).

Mest för att de är bäst :)

Bifogar lite menlösa bilder :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar