Högtalarkonstruktion

Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av ensten »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack ensten!

Roligt att höra att du lever.

Hur går det med dina projekt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av ensten »

Just nu inte alls. Skrivit i en annan tråd, att jag har varit väldigt psykiskt sjuk och varit inlagd på sluten psykiatrisk avdelning i stort sett hela augusti. Börjar komma igång igen men vi har bestämt oss för att sälja huset och flytta till stan, så just nu går all energi åt till att få allt i lås. Sedan ska jag nog komma igång igen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Tråkigt att höra. Har själv tillbringat närmare ett år på psyket.

Krya på dig så ser vi vid tillfälle tillsammans till så att du får ordning på ditt projekt.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:Nu har jag fått hem mina gulliga små högtalare.

Bifogar en bild på dom tillsammans med mina Knoppson rörslutsteg.

Mycket nöje!

MVH/Roger
Snygga högtalare! Rörförstärkarna är också ett trevligt projekt! Har följt det bygget i den andra tråden. Riktigt fina pjäser måste jag säga!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar och bugar för dessa värmande ord!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu räknat fram nya dämpmotstånd då diskanten låter lite metallisk och kollegan visade att det bara var att vrida högtalaren för att få den att låta bättre. Alltså har det stora problemet inte med baffelförstärkning att göra.

Jag har köpt två L-Pads men är inte riktigt säker på att jag vill sätta dom där bak då det kanske skapar knepiga resonanser samtidigt som den kraftigt vibrerande plåten inte stör ljudet alls idag.

Så jag har räknat fram ett par motstånd som kommer att dämpa c.a 2dB samtidigt som den nominella impedansen (4 Ohm) bibehålls.

Dessa är

R2=2,4 Ohm
R1=2 Ohm

Med 8 Ohm (Z) diskant dämpar dessa exakt 8dB (k) samtidigt som nominell impedans (R) bibehålls.

Nu är jag dock mer en lat och praktisk människa så jag kommer bara byta ut det ena av R2 (2X1 Ohm idag) till 1,5 Ohm samt parallella befintlig 2,7 Ohm med 8,2 Ohm.

På detta sätt sätt blir

k=-8,2dB
R=4,1 Ohm

Här ska man komma ihåg att den "metalliska" diskanten redan är dämpad 6dB och att det är dom ytterligare -2,2dB jag får.

För dom som vill dämpa sina diskanter/mellanregister pssso följer här lite matnyttiga ekvationer:

\(k=\frac{R1//Z}{R2+R1//Z}...[1]\)

\(R=R2+R1//Z...[2]\)

Genom lite algebra faller sedan följande ut

\(R1=\frac{kRZ}{Z-kR}...[3]\)

\(R2=R-\frac{R1Z}{R1+Z}=R-R1//Z...[4]\)

Så vad tycker ni?

Ska jag chansa med dessa -2dB (där kollegan sa att 1dB's skillnad hör du) eller ska jag montera mina L-Pads så att jag kan justera steglöst samtidigt som jag eventuellt får resonansproblem?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var knöligare än jag trodde att via basen komma åt att byta filterkomponenterna.

Nådde inte riktigt in med lödkolven.

Sen slog det mig att 2,4=1,0+1,0+0,39 dvs det är lättare att addera än att byta ut :)

Så i morgon kommer jag köpa 2st 0,39R/3W av min kungliga hovleverantör (TEMA).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vigg
Inlägg: 31
Blev medlem: 28 november 2010, 22:10:44

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av vigg »

Ett par Cerwin At80 eller 100 rockar skiten ur vad ni vill ha. Och spelar bra dessutom- Fram för allt AT 80.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom EF är mitt liv så kommer jag här bara pladdra på om det senaste angående mina högtalare.

Grafer kommer förhoppningsvis senare.

Idag mätte jag och en riktig högtalar-guru till kollega upp den ena av mina högtalare, mycket skoj :)

Eftersom hans underbart primitiva DOS mätsystem (Clio) enbart kan köras under Windows 98 så hade han en sån gammal dator (med speciellt högkvalitativt ljudkort) att den bara hade diskettstation...

Filerna vi skapade (4st bmp, tyvärr) blev emellertid på typ 2,5MB så en diskett hade inte räckt.

Jag gav då korkat nog upp även om vi har mängder med disketter på jobbet.

Detta ångrar jag nu för det krävs mer ansträngning från hans sida om jag nånsin ska få bilderna.

Nåväl, detta är ungefär vad jag kommer ihåg:

Vi mätte speciellt fyra saker:

1) Högtalarens impedans (nominellt 4 Ohm)
2) Högtalarelementens närfält (mikrofonen alldeles intill membranet)
3) Högtalarens ljudtryck (SPL) vid 2m och 0, 30, 60 grader
4) Tidsfiltrerat (dvs rumsoberoende) SPL vs vanlig SPL

Mätresultat (ur minnet):

1) Högtalaren peakar 20 Ohm runt 100Hz och har sen en ganska bred peak på 6 Ohm runt 2kHz.
2) Speciellt anmärkningsvärt är att basen spelar på ända upp till 10kHz! Fast med ett mått om 4" är den mycket direktiv då.
3) Över typ 5kHz syns det tydligt hur diskanten är direktiv. Minskar typ 5dB/30deg. Högtalaren har en -5dB dipp runt 2kHz.
4) Övre mellanregister jämnas tydligt ut av rummet trots att det var ett ganska stort rum.

Mätningarna är inte relevanta under 100Hz (kommer ej ihåg varför) där också bandbredden neråt tycks ligga.

Det råder alltså lite olika meningar om varför högtalaren har en impedans-topp samtidigt som den har en SPL-dipp runt 2kHz.

När det gäller impedansen kan man nämligen se det på två sätt:

1) Brytfrekvenserna hos mitt första ordningens filter ligger lite isär. Detta gör att impedansen hinner stiga innan den sjunker.
2) Baselementets induktiva reaktans hinner inte korrigeras av filtret då det ju i princip går mot oändligheten om det inte satt ett diskantfilter parallellt.

Gurun och jag tror numera att det är fall 2 som gäller. Dvs jag bör impedanskorrigera baselementet för att få den rak innan jag kopplar in mitt filter.

Enligt min kära Guru så är detta mycket lätt. Man tar bara en resistans (R) motsvarande talspolens DC-resistans (Re) sen väljer man en kondensators reaktans (XC) som är lika med talspolens reaktans (XL) vid den frekvens du önskar börja korrigera och kopplar sedan R+C seriellt över talspolen.

För att räkna ut det här behöver jag dock graferna.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 10 december 2014, 22:53:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Gizmo »

soundbrigade skrev:Har du kollat sådana där ...banddiskanter
Banddiskanter låter väldigt bra, men enligt en bekant som yrkesmässigt bland annat bygger högtalare på beställning är de kluriga att få till ett bra delningsfilter till. Sist jag själv byggde högtalare så körde jag enklast möjliga filter; en 2uF kondensator i serie på diskanten, och så ett bredbandselement kopplat utan filter. Lät bra!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32781
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gräver jag lite hittar jag delningsfiltret till Bo Bengtsons CM3, men jag vill minnas att det var så enkelt som Gizmo skriver - i princip en enda konding.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kanske sa det men jag har nu beställt 4st banddiskanter enligt din länk, soundbrigade.

Så jag tackar och bugar för det tipset!

Jag tycker nämligen att de hornliknande Beyma-diskanterna, som dessutom har aluminiumkon, låter lite knepigt åt det metalliska hållet.

Mina Emit banddiskanter från Infinity låter dock perfekt enligt mina öron.

Hoppas på liknande resultat med de kinesiska.

MVH/Roger
PS
Impedanskompensationen för basen görs mha ett så kallat Zobel-filter där Rz=1,25 Re (talspolens DC-resistans) och C=Le/Rz^2 där Le är talspolens induktans. På så sätt sägs man få slät och fin impedans hos basen varför delningsfrekvensen kommer att bli mer korrekt.

Min beskrivning ovan är alltså fel.

Återstår att antingen ta reda på eller mäta upp basens Re & Le.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32781
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag väntar spänt på resultatet. Skulle gärna vilja pröva själv men det är liksom slutbyggt nu. Måste ha igång en lite mäktigare förstärkare för att testa mina stora 2-vägare, vilka är lite trögdrivna.

Jag har annars två småprojekt med fyra fyrtummare från Monacor samt två tretummare från HiVi som har fått små billiga diskanter som förstärkning i diskanten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara tala om att den drygt 2dB ytterligare dämpning av diskanten föll väl ut.

Högtalarna låter nu inte det minsta metalliskt :)

Dock tycker jag mig höra nåt som jag personligen beskriver som "horn-karaktär" hos röster i det övre mellanregistret.

Rösterna låter liksom "för tydligt" (samt väser lite).

Den allra högsta diskanten är dessutom diffus och utan seriös klang.

En del av detta kan dock ha att göra med det odämpade kabinettet (varken bitumen-matta eller dämpull existerar).

Men jag tror faktiskt mest att det har att göra med Beyma-diskanten.

Samtidigt, hur bra ljudkort har man i en Laptop?

Tror jag ska vänta med den slutgiltiga domen tills dess jag fått kopplat in en skivspelare.

Som dock kommer bli en billig variant från Kjell & Co som medger LP-inspelning 8)

MVH/Roger
PS
R2 skall alltså ändras till 2,4 Ohm (1,2+1,2) och R1 till 2 Ohm (1+1).

Filterschemat finner ni på första sidan i tråden.

Personlig notering:
Re=3,4 Ohm, Le=0,5mH (Peerless).
fo=900Hz (Beyma)
Skriv svar