Högtalarkonstruktion

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Ytterligare ett projekt på gång :)

Jag har tänkt designa ett par högtalare för min Williamson rörförstärkare på landet. Högtalarna där suger just nu.

Jag har nu skissat på både filter och mekanisk konstruktion.

Jag har tänkt mig använda ett par 4" 4 Ohm basar från Peerless (830516) och ett par 8 Ohm diskanter från Beyma (T2030).

Två märkvärdigheter. Basen är av polypropylen vilket jag kommit att gilla mycket för att trumskinn är av plast (väl?). Diskantens membran är av aluminium. Även om jag älskar mina svåråtkomliga banddiskanter från Infinity (Kappa Emit) så verkar det som jag tvingas använda dessa Beyma istället pga av tillgänglighet. Samtidigt kanske det inte spelar så stor roll då jag ju får metallmembran vilket jag vill ha för jag är av den uppfattningen att det bör vara ett membran som matchar symbalerna för att det ska låta så bra som möjligt.

Nu är jag inte ute så mycket efter extremt bra ljud, bara tillräckligt bra.

Jag har t.ex bestämt mig för att bygga högtalarna med vissa sidor av kopparplåt (1mm) vilket nog får dom flesta att skratta. Övriga sidor byggs av planhyvlad furu (21mm).

Filtrena är alltså uträknade. Bara att beställa komponenterna från HiFi-Kit (troligtvis).

Mycket nöje!

MVH/Roger
PS
Edit: Peerless typnummer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 januari 2015, 23:06:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Retroperra »

4 tums basar blir kanske lite tunt.
Jag skulle satsa på 8 eller 10.
Vilken delningsfrekvens rekommenderas för diskanterna?


...


Äsch, jag kollade, 1500Hz.
Jag skulle nog gå på ett par 8 tummare, ev. 2 st och montera dom på var sida diskanten.

//Per
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av blueint »

Har du simulerat delningsfiltret?
Kanske idé att testa amplitud-vs-frekvens diagram för att sedan se om materialen är lämpliga?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av psynoise »

Problemet med små element är att de måste röra sig mer för samma ljudtryck. Detta borde generellt ge högre distorsion då elektrodynamiska högtalarelementet troligtvis är minst olinjära runt viloläget.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag precis hämtat det hos ABI Trä färdiguppsågade och uppborrade furu-virket för mina nya små högtalare.

Gissa om ABI lagt ner mycket känsla i skapandet av dessa träbitar. Furu't är så vackert som det är men förutom detta så har de slipat grejerna så att det inte existerar några som helst ojämnheter. Allt är lent och vackert!

Detta till det mycket överkomliga priset om 320:-

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fyrtummare är inte helt fel. Att använda stora element i tvåvägssystem kan vara trixigt. Jag har ett par oortodoxa bumligar med HiVis 8" och ett par VIFA ringradiatorer och 24dB elliptiska filter för att inte elda diskanterna.
Ett bättre alternativ om man ska ha det bästa av två världar är annars att använda 6 1/2".

Har du kollat sådana där ...va hette're?? ... banddiskanter, typ sådana här??
Finns några lite dyrare från Fountec NEO - någon siffra typ CD1.
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av HUGGBÄVERN »

AAAAAAAAAAAAAAAAAARGHH!!!

Missade det viktiga - FURU!!!! Furu är ett mjukt virke som knappast passar för den här sortens ändamål. Ett lite mer stumt träslag hade varit mer på sin plats - björk eller bok!
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av G-man »

Köp bitumenmatta och sätt på insidan så blir det mycket stumt.
Nerre
Inlägg: 26708
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Nerre »

Bitumenmatta kan väl inte styva upp trät för låga frekvenser? Den är ju mjukare än trät?
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av el34 »

Ett stag inne i lådan mellan sidoväggarna för att minska vibration? Nu har du ju färdiga lådor men räknade du på en låda med transmission? Bra sätt att få ut mycket ljud ur ett litet element. Har själv ett par högtalare med 6.5 tums element som sitter i en transmissions låda och dessa låter som ett par 8-10 tummare.
Dock är mina lådor i betong och har inte gjort dom själv.

Edit: Det blir ju inga bokhyllehögtalare om du kör med en t-linje.

http://www.drkrupp.se/hifi/box_transmissionline.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Fyrtummare är inte helt fel. Att använda stora element i tvåvägssystem kan vara trixigt. Jag har ett par oortodoxa bumligar med HiVis 8" och ett par VIFA ringradiatorer och 24dB elliptiska filter för att inte elda diskanterna.
Ett bättre alternativ om man ska ha det bästa av två världar är annars att använda 6 1/2".

Har du kollat sådana där ...va hette're?? ... banddiskanter, typ sådana här??
Finns några lite dyrare från Fountec NEO - någon siffra typ CD1.
Bild
Jag håller med om att använda små basar i tvåvägssystem är en fördel. Detta för att basarna kan hållas nästan rundstrålande tills dess diskanten kan ta vid.

Nu har jag inte tänkt mig mer än 20W så diskanten skulle kunna gå rätt långt ner i frekvens men jag har valt att stanna vid 4kHz. Eftersom våglängden där är 8,5cm så har 4"-basen bara precis börjat bli direktiv.

Denna delen har jag någorlunda koll på. Men skallrandet hos min U-bockade 1mm kopparplåt ska bli spännande att observera. Det och eventuellt läckage. För jag har bara tänkt skruva dit plåten efter att jag monterat lite bitumenmatta på den delen som är blottad inuti högtalaren. Preliminärt inga lufttäta fogar alltså. Men blir det dåligt så är planen en sträng silikon som jag låter torka varefter jag skruvar på U't igen.

Ett tag tänkte jag plugga ihop front+sidostycken. Men jag känner att det blir svårt att få det bra för dels behöver man borra extremt centrerat, dels behöver hålen vara extremt raka.

Min plan är därför att, förutom plåten, även skruva sidostyckena. Kanske dom dock blir försänkta. Nåväl, skruvar tror jag blir bäst för med hålmarginal blir det smidigt och enkelt att montera ihop allt rakt och fint.

När det gäller diskanter så älskar jag mina banddiskanter Infinity Emit som jag har i mitt stora system. Lyckades tom få tag i ett par via ebay men jag tror dessa bara får bli reserver till mitt stora system och att jag kör på med mina Beyma aluminiumkon-diskanter även om detta blev ett feltänk då banddiskanter ju är att föredra. Nu passar Beyma dock så väl pga känslighet och impedans. Nåväl, blir det dåligt får jag väl göra om filtret och såga lite mer i lådan (för jag vet att mina Emit är för stora för det hålet som är upptaget).

Tack för tipset på dom löjligt billiga banddiskanterna. Synd bara att tipset kommer lite för sent ;-)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul tråd. :tumupp:


"Ett tag tänkte jag plugga ihop front+sidostycken. Men jag känner att det blir svårt att få det bra för dels behöver man borra extremt centrerat, dels behöver hålen vara extremt raka"

Ett tips som gör det lättare:
Sätt (limma) ihop bitarna som du vill ha dem. Fixera med tvingar.
Mät och markera var hålet ska borras. Borra rakt igenom översta biten och ner i den undre.
Häll ner en klick lim eller kladda på pluggen. Ner med pluggen och låt torka.
Klart.

Då slipper man först göra hål i ena biten och sedan försöka få hålet i andra biten på exakt rätt ställe. :)
(Det finns små "mallar" med en vass ände som underlättar, men mitt trick är ännu smidigare.)


Ett annat tips är att vanliga små borrstativ även kan användas till stora konstruktioner.
Det är bara att vrida runt den delen som borrmaskinen sitter i, så att borret hamnar strax utanför bottenplattan.
Måste man svänga runt det ännu mer, så kan man hålla fast bottenplattan med en tving.
(Det går förstås att låta borret gå igenom hålet i mitten av bottenplattan,
men med mitt trick så blir det enormt mycket lättare att sikta.)

Men om man sätter ihop bitarna innan man borrar så måste inte hålet bli exakt jätte-rakt,
så det är inget måste med borrstativ.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för tipsen!

Du bör veta att jag tänkt borra 6mm för 4,7mm's-skruvarna då jag vet sedan gammalt att det finns metallpluggar med spets man kan plugga dit för att sedan bara fixera och trycka till.

Detta skulle man kunna (och har jag använt) för att plugga grejerna på ett seriöst och vackert sätt. Men jag vill minnas att det fortfarande var svårt att få alla pluggarna i samma stycke att passa.

Jag kommer dock använda delar av denna metod men då bara för en approximativ bestämning av skruvhålen i fronten som jag sedan kommer förborra och kunna justera enligt ovan.

Enda nackdelen är dom "fula" skruvarna.

Ditt andra tips förstog jag dock inte ett dyft av. Men tack ändå!

MVH/Roger
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Tekko »

En liten fråga, är det du som är knoppson ?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av blueint »

Betongträd har nog det stummaste trämaterialet :D

För bästa ljud är det nog bara att göra om. Men föregående material kan ju användas som mall.
Skriv svar