JFET-förstärkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: JFET-förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt svar, Tekko!

Jag köpte faktiskt 1,0mm för ändamålet men tyckte den var för "osmidig" så jag köpte 0,7mm istället.

Nu ångrar man naturligtvis det men det finns andra knep att höja uteffekten nästan till det dubbla dvs cappa 0R68 med vad blir det:

fo=fmin/10 dvs 7/10~1Hz

1/(2piRC)=1=>234mF :D

Men vänta nu, denna kondensator behöver bara tåla 4V.

Det finns ju batteri-kondensatorer över 1F.

Kanske går att använda.

Borde nog kolla upp ESR också annars ger det här tricket nästan dubbla effekten dvs 8W (musik).

Manuellt linda om trafosarna kommer jag dock inte göra.

Men det du säger är en tacksam bekräftelse på min misstanke.

MVH/Roger
PS
ESR för 1F 67-586-84 (<5,5V) var hela 30 Ohm :D
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: JFET-förstärkare

Inlägg av Tekko »

Flera mindre kondingar i parallel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: JFET-förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra tips!

Annars hittade jag faktiskt:

67-685-35 220mF, 5mOhm.

Kostar typ 800 spänn styck dock :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: JFET-förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag gjorde jag dom slutliga effektmätningarna på första steget också.

Resultatet ser likadant ut.

Max uteffekt blir 4W (Musik, 4 Ohm, 1kHz).

Här är det dock mycket intressant med "fyrkant-effekten" jag kallar Musik för signalen blir aldrig fyrkantig!

Det är med andra ord precis samma finess som vid PP rör!

De skarpa hörnen, med mängder med övertoner, rundas liksom av pga av utgångstransformatorns subtrahering och därmed eliminering av udda, tror jag, övertoner.

Att jag tror det är udda övertoner som elimineras beror på att det aldrig blir nåt fyrkant-likt klipp samtidigt som en fyrkantvåg innehåller just endast udda övertoner.

Men jag kan inte bevisa det teoretiskt även om Fourier-serien för en fyrkantvåg ser ut såhär: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrkantsv ... urierserie

Jag noterar dock nåt skumt.

Det blir skillnad i Supply-ström vid signal respektive utan signal.

Utan signal är bias ungefär 5,6A, vid låg signal (1,2Vp ut) ungefär 6,2A och vid klipp (3,5Vp ut) är bias ända uppe i 7,6A.

Detta är inte klass A :(

Ett tag trodde jag det berodde på att även om trissorna var statiskt balanserade så kanske dom inte var dynamiskt balanserade och då "förstöra" den virtuella jorden över det gemensamma Source-motståndet.

Men jag har faktiskt byggt in en sådan dynamisk balansmöjlighet också.

Här kommer vi sedan till det riktigt roliga.

Medans jag bad min oskakige kollega ratta lite så tittade jag naturligtvis på strömförbrukningen (vid låg signal).

Men gissa om jag blev förvånad när det andra skillnadsspänningsinstrumentet gjorde utslag istället :D

Tidskonstanten för det instrumentet är satt så högt att i princip enbart DC propagerar.

Men vad händer?

Jo, när han rattade åt ena hållet gjorde den utslag åt ena hållet (och blev kvar där, obs) och när han rattade åt andra hållet gjorde instrumentet motsvarande utslag åt andra hållet (och blev kvar där).

Jag fattar INGENTING!!

Det är alltså ett mittviftande DC-instrument med 50uA som känslighet.

Kan någon förklara för mig hur en liten dynamisk skillnad på drivspänningsnivå (AC) för dom båda primärhalvorna kan resultera i ovanstående beteende?

Dvs, hur kan AC övergå till DC när instrumentet knappast är likriktande (för det kan hantera signaler av båda polaritet).

Detta alltså samtidigt som dom båda primärhalvorna är statiskt balanserade (dvs instrumentet visar 0 vid 0 signal).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: JFET-förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag motkopplade jag mina JFET-förstärkare.

Jag applicerade 3k9 som återkopplingsmotstånd vilket tillsammans med 220R och en råförstärkning på 80 ger BF=4.

Jag satte dessutom dit en liten bygelomkopplare som vi på jobbet kallar "Lilla Blå" så jag lätt kan koppla i och ur återkopplingen för jämförelse.

Sen kopplade jag upp ena förstärkaren och observerade spänt skåpet för här fanns risk för självoscillation.

Jag började med att ha 47k som parallellt ingångsmotstånd (ditlödd i en RCA-hane).

Slog på förstärkaren medans jag mätte på utgången.

Fann till min stora glädje bara 25mVpp/100Hz brum.

Hmm, tänkte jag och kopplade in FG (utan att sätta på den).

Brum: Omätbart!

Lärdom: Låg impedans vid drivning reducerar brum (watch out för vissa balanskontroll-implementeringar, egen not).

För skoj skull provade jag även mäta brum omotkopplat och med 47k, nästan exakt 4ggr större.

Men som sagt, med FG inkopplad är brummet ohörbart.

Sen ställde jag in lämplig nivå mha Variable (4 rutor pp) för 1kHz ut i 4 Ohm (e.g 0,75Vpp=18mW).

Svepte sedan frekvensen först uppåt och sedan neråt tills antalet rutor i amplitud var 1,4.

Först läste jag av en hisnande frekvensgång men trodde inte riktigt på det och vred på tidbasens Variable, som mycket riktigt inte var i kalibrerat läge.

När jag fick mätt med rätt tidbas blev värdena:

BW(BF=4): 7Hz-30kHz (-3dB)
BW(BF=0): 35Hz-12kHz (-3dB)
BW(BF=0): 20Hz-20kHz (-6dB)

Så mycket kan alltså lite återkoppling göra :)

Magin stoppar emellertid vid att vi fortfarande har -6dB i spänning vid bandgränserna (dvs vid 20Hz respektive 20kHz).

Denna spänning kan inte ens den magiska återkopplingen ge tillbaka.

Så eftersom jag har Pmax(Musik, obs)=4W så är max uteffekt vid bandgränserna endast 1W (e.g 1/2W Sin om den inte distade så tacksamt fint).

Nu har jag alltså testat med så lite som 18mW och då finns inga bandgräns-begränsningar, om man säger.

Jag passade slutligen på att stegsvar-testa förstärkaren.

Jag rös nästan av välbehag när jag bara fick en liten (uppskattningsvis 5%) översläng på fyrkanten samtidigt som det inte fanns tillstymmelse till ringningar.

Överslängen bara kom där och dog sedan fullständigt ut.

Jag tror jag kan få bort denna översläng om jag cappar återkopplingsmotståndet, men jag väljer liksom min inspiratör Williamson att inte göra det.

Nästa lördag ska jag ta med mig kameran och ge er lite bilder.

Jag har av någon knepig anledning en förmåga att alltid glömma kameran :(

MVH/Roger
PS
Egen not:
1) F~80
2) Av~15
3) Ipod(5mW, 16R)~0,28Ve
4) 2W(sin, 4 Ohm)=>2,8Ve
5) 2,8Ve/15=0,19Ve<0,28Ve...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: JFET-förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Min kära kollega tog detta kortet på stegsvaret hos min JFET-förstärkare.

Näst intill perfekt även om en liten översläng finns.

Observera dock att inga underslängar finns dvs inga ringningar som man lätt kan få i återkopplade system.

Överslängen kan f.ö fås bort genom en liten kondensator över återkopplingsmotståndet som begränsar förstärkningen vid höga frekvenser.

Överslängen visar samtidigt på snabb respons.

Mina enda besvikelser med detta projekt är annars den låga uteffekten (4W) jämfört med den planerade 12W.

Dock har jag fattat att hälften av dom åtta tappade jag iom klen tråd (0,7mm) i utgångstrafon som betydde mer än jag trodde (samtidigt, 3A...).

Jag tänkte först linda med 1mm men tyckte den var för stel och oföljsam varvid jag valde 0,7mm.

Jag hade nog tappat endast 2W om jag använt 1mm (nu tappar jag typ 4W).

Jag hade också kunnat linda 0,7mm bifilärt för dubbla arean.

Den andra hälften av dom 8 i effektförlust beror på att det gemensamma "katodmotståndet" blev dubbelt så stort i jämförelse med mitt extrapolerade värde i I/V-diagrammet.

När jag slog på apparaten med mitt valda 0,33 Ohm så fick jag nämligen nästan 10A och när jag bytte till 0,68 Ohm så fick jag nära nog exakt de 6A jag ville ha samtidigt som ju då spänningen blir drygt 4V samtidigt som matningen är 12V...

Tilläggas skall att noll-biaseringen låg på runt 0,35V (vilket innebär att minst 0,35V alltid adderas till den negativa bias över 0,68 Ohm).

Nog pladdrat, jag gillar detta stegsvar :)

MVH/Roger
PS
Jag bifogar en lite större fil som jag hoppas ni kan zooma i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast uppknuffad av Spisblinkaren 16 augusti 2016, 20:47:17.
Skriv svar