Rörsortering

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket bra tips ensten.

Jag kommer göra precis så.

Men mina 20st 7247:or behåller jag själv!

Mest för att de räcker till exakt 20 monosteg.

Det här ska bli roligt.

Jag kommer börja med 6SN7 utan motkoppling och be en kollega som är en jävel på att konstruera högtalare testa dom.

Sen kommer jag be plåtslagaren tillverka en liten adapter i rostfri plåt så att jag istället kan montera novalerna (7247) där oktalerna (6SN7) sitter och återigen låta honom testa förstärkaren i denna nya skepnad (med motkopling).

Jag har varit hemma hos honom och lyssnat på hans "sjöhästar". Sanslöst bra ljud (rundstrålande konstruktion).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Hade du ZAxxx-rör också? Här var lite data på sådana: http://www.dos4ever.com/ring/ring.html#ZA100X
Jag håller på och läser den mycket intressanta länken du bifogade.

Jag har läst lite drygt hälften.

Mycket intressant!

Även om jag fortfarande faktiskt inte riktigt förstår vad man ska ha dessa kall-katod rör till. Enda tillämpningen som jag kan se det är som "zenerdioder". Men mina ZA1001 är tydligen mer lämpade som oscillatorrör. Jag fattar ärligt talat ingenting :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag skissat på en Curve-Tracer för mina rör.

Detta mest för att min plåtslagare är så trög :D

Jag nyttjar alltså transistortestarens (KTI) gränssnitt, sen förstärker jag signalerna till dom nivåerna jag önskar mha ett flertal nyttjande av en och samma rör-OP (KVA).

Bifogar bild både på KVT (alltså den omgjorda KTT) och den universiella rör-OP'n (KVA) jag eventuellt tänkt bygga.

Fast jag är rätt osäker dels på om BF469 klarar typiskt 300V och om utgångsröret verkligen kan leverera mer än dom 10mA som nu går som bias.

Jag har ingen aning om hur jag ska bära mig åt för att kunna leverera uppemot 0,5A vid 400V.

Känns som en omöjlighet i min värld.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag uppgraderat rör-OP'n.

Kom på att trissorna helt enkelt inte tål spänningen (~450V).

Dock är det lite lustigt att det förmodligen inte ens kommer fungera med rör trots att de ju på ett legendariskt sätt tål hög spänning.

Speciellt gäller detta den strömgenererande pentoden EF93 som tål 300V vid signal (550V utan) men som nu belastas med nära nog 450V (med signal).

Sen har jag lite problem med nivå-skiftaren (Level-Shifter).

Iom att den är resistiv dämpar den även signalen typ 20%.

Man hade kunnat lösa det mha en zener men de kräver relativt hög ström innan de fungerar ordentligt och då belastar man diffsteget.

Bästa lösningen är nog faktiskt en Vbe-multiplikator.

Men 20% är inte så mycket även om råförstärkningen sjunker till typ 76 (isf 92) och max utgångssving till +286/-65V (isf +350/-80V).

Vore kul att bygga en sån här rör-OP.

Även om jag är lite rädd för att vissa rör (typ EF93 & 6L6) kanske inte riktigt tål spänningen.

MVH/Roger
PS
Bifogar även mitt uppgraderade schema för rörtestaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag filat lite till på min rör-OP.

Kom på att en galler-resistans över en Meg inte funkar så bra vid fixed bias.

Jag har nu kommit ner i en netto galler-resistans på kanske 500k.

För 6L6 skall 500k funka för auto-bias medans 100k rekommenderas för fixed bias.

Fast jag känner mig nu så nära dessa rekommendationer (som naturligtvis har marginaler) så jag tror min nivåskiftare kommer funka.

Problemet jag nämnde tidigare med för höga spänningar över rören går faktiskt relativt enkelt att lösa.

Man använder helt enkelt en asymmetrisk matning. Man kan t.ex sätta Vcc till 450V men Vss till säg -300V.

Problem solved!

Och detta för att behovet av negativt sving är mindre (-100V max).

Så efter denna korrigering kommer min rör-OP att fungera mycket bra tror jag.

Surt bara att max positivt sving hamnade på typ 280V "bara".

Så kanske jag ändå använder en 100V-zener.

Om man tittar på I/V-diagrammet för en zener är kurvans lutning som brantast oftast runt nominell ström (typ 5mA).

Här representerar den då också en mycket låg resistans dvs knä't är skarpt.

Går man ner i ström som blir knä't mindre brant och zenern intar en högre resistans.

Men det är allt som händer.

Du får alltså en viss zener-verkan även vid en mycket lägre ström.

Och jag tror att för att zener-knä't ska vara resistansmässigt proportionellt mot typ 100k så får man gå ner mycket lågt i ström.

När man går ner i ström får man dock inse att zener-verkan sker vid en reducerad spänning.

Frågan är bara hur mycket reducerad den blir.

MVH/Roger
PS
Har dock lite svårt att införa halvledare i denna härliga rör-värld :D

Jag har faktiskt gasurladdningsrör (0B2) med en nominell spänning på 105V. Dock är problemet med dom samma som för användandet av en zenerdiod, dvs de kräver för hög ström (från diffsteget).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Varför kör du med en rör-CCS när en kisel-dito skulle kunna vara enklare, och inte kräva massa minusspänningar?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra kommentar!

Eftersom min tanke är att kunna använda denna rör-op genom hela rörtestaren (två ställen preliminärt) så behöver den positivt kunna svinga så nära 400V som det går (i nuläget endast 280V dock) men negativt räcker det med -100V (typiskt -65V i nuläget).

Eftersom svinget negativt är så "litet" skulle man kunna begränsa matningen till säg -150V.

Och om man gör det fungerar min ursprungliga strömspegel-lösning (BF469) lika bra.

Men det kräver ändå en negativ matning om typiskt -150V.

Roligare är dock om rör-OP'n bara bestog av rör dvs en pentod som CCS och som jag nu planerar för.

Vad har du annars för åsikter om min rör-OP?

Tror du den kommer fungera? :)

MVH/Roger
PS
Känner dock att det är lättare att generera en strömkapabel +/-450V än +450V/-150V. Men detta är mest för att jag är så dålig på nätagg.

Ett aber med lägre minus-spänning är att nivåskiftaren kommer att dämpa signalen ännu mer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är kanske lite naiv men jag förlitar mig på rörkurvorna jag letar fram på nätet. Den enda gång jag har behov att kolla upp rör är alla mina 50CA10, där någon eller några är eller kan vara paj. Det blir någon fuskvariant där jag bara kopplar upp ett enkelt SE-steg och testar med rören, ett och ett.

Jag hade annars tänkt bygga ett nätaggregat med spänning upp till 500V och bias ner till -90. Där skulle man kunna ta upp rörkurvor om man ville.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lyckats få min rör-op att fungera upp till kanske +300V/-80V.

Jag har svårt att förstå exakt hur en katod-följare fungerar.

Men uppenbart är att när de är triod-kopplade så kan de inte gå hur lågt som helst i spänning.

Jag tror mig förstå att vid vald last hos 6L6 så är minimum anodspänning typ 50V.

Detta betyder att även om diffsteget teoretiskt kan strypa fullständigt (och därmed +350V) så kommer 6L6 begränsa utgångssvinget till typ 300V.

Funderade ett tag på att pentod-koppla slutröret istället. Men detta skulle kräva ännu en strömkapabel matningsspänning (250V) vilket jag vill undvika.

Min nuvarande lösning har "bara" ett problem. Arbetsspänningen över pentoderna blir för hög.

Max anodspänning (med signal) över EF93 är enligt datablad 300V och max anodspänning över 6L6 är 375V.

EF93 är tänkt att belastas med 450V och 6L6 med 450V (nominellt).

Fast ärligt talat har jag svårt att förstå det här med maximal anodspänning.

I ett fullständigt vakuum är nämligen den dielektriska styrkan oändlig dvs det kan inte ske några "gasurladdningar"/överslag.

Vad som däremot kanske kan ske är sekundäremmision hos anoden dvs elektronerna får för hög rörelseenergi och joniserar anoden varvid det bildas en gas inuti röret.

Jag har numera satsat på en zenerdiod som nivåskiftare. Fast vid 45uA undrar man hur bra det kommer funka :D

Om jag någonsin får för mig att bygga denna rör-op kommer jag dock satsa på att anodspänningsbegränsningarna är lågt satta.

MVH/Roger
PS
Fast i ärlighetens namn kan man faktiskt gå ner i minus-matning. Man kan gå ner så mycket som till -100V varvid en ordinär bipolär strömspegel skulle kunna fungera. Jag menar, jag har ju ändå infört en halvledare/zenerdiod...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar